Gå til innhold

Noen som har erfaring med å endre størrelse på diamanting?


Gjest rosakatten

Anbefalte innlegg

Gjest miss89

Vurdere å kjøpe en rimelig dyr diamanting brukt, "problemet" er at den e for stor, så må nok endre den..

Noen som har erfaring om dette er problemfritt? :)

post-44045-0-00400200-1336480885_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min diamantring var for stor for fingeren, og det var ikke noe problem å få endret. Eller mener du for stor sten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miss89

Min diamantring var for stor for fingeren, og det var ikke noe problem å få endret. Eller mener du for stor sten??

Man kan vel aldri få for stor sten? ;)

Nei, mener størrelsen på selve ringen, snakket med en gullsmed for noen år tilbake angående en annen gullring jeg måtte endre str på, han sa han var redd diamantene skulle "poppe" ut, men det gikk fint.. Denne ringen har flere diamanter, derfor jeg er bekymret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har endret str. på min diamantring.

Det gikk helt fint.

Det er en sten "bare" på min.

Tok ca. fem dager.

:)

Endret av eplebanan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint det :)

Man burde ta steinene ut først, og så sette de inn igjen etterpå, så det kan bli litt dyrere enn hvis den ikke hadde hatt steiner.

Det er også en liten mulighet for at den ikke er 100% rund lenger, men bittelitt oval etterpå, for å påvirke fatningene minst mulig.

Men jeg er ikke så erfaren med endring av størrelse på denne typen ringer, gå til en lokal gullsmedmester, gjerne en som også er fatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fatter=smed?

Gullsmed og edelstensfatter er to forskjellige yrker egentlig, men mange er begge deler.

En fatter kan alt om å fatte steiner. En fatter som ikke også er gullsmed, jobber bare med å sette steiner i smykker, mens gullsmeder som ikke er fattere lager/reparer bare smykkene, mens de sender steinjobbene til en fatter. :)

Gemmolog er steineksperter, og mange er også det i tillegg til gullsmed og fatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miss89

Gullsmed og edelstensfatter er to forskjellige yrker egentlig, men mange er begge deler.

En fatter kan alt om å fatte steiner. En fatter som ikke også er gullsmed, jobber bare med å sette steiner i smykker, mens gullsmeder som ikke er fattere lager/reparer bare smykkene, mens de sender steinjobbene til en fatter. :)

Gemmolog er steineksperter, og mange er også det i tillegg til gullsmed og fatter.

Oi, du kunne masse om dette :-) tusen takk! da blir det ny ring på meg! Jippi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gullsmedstudent :)

Vurderer å ta fatterutdanning også etterpå, men må da enten til Italia eller Tyskland.

En erfaren gullsmed ser nok fort hva de må gjøre med ringen din, så gå til noen som er gullsmedmester:)

(Hvis de har mesterbrev betyr det at de har jobbet i minst 3 år som gullsmed, og tatt en mesterprøve i tillegg til svenneprøven.)

Endret av Joe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...