Gå til innhold

Voksen kanin og kattunge- går det?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg elsker katter og har veldig lyst på en liten pus. Problemet er bare at datteren min har en hermelinkanin på 3 og et halvt år. Han er vant til å få hoppe rundt stua og er ganske territorial. Nå vet jeg at problemet er at pusen vil jakte på kaninen,og ikke omvendt. Men jeg tenkte som så at kaninen kan kastreres og katten kan læres opp til å være snill og spise whiskas og jakte på garnnøster. Eller?

Noen som vet om det er mulig å ha katter og kaniner sammen?

Klem Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det går som regel fint.

Men dersom du har en hannkanin får du sannsynligvis et problem så lenge katten er liten. Det er ikke for ingenting at mann sier "kåt som kanin". Og da kan kattungen bli virkelig hardt skadet.

Har aldri opplevd at kattene mine som er vant til kaniner har jaktet på dem når de er voksne, kaninunger er en annen sak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, kaniner vil som regel sette seg ganske raskt i respekt overfor katter. Alle mine kaniner har vært sjefen i gata (de gikk løse ut og inn), og kattene var de som var skeptisk og engstelig! :ler: I noen tilfeller kunne de til og med ta en dupp sammen på gårdsplassen, om ikke kaninen kom alt for nære.

Kaninen kan gjøres vant med kattelukta ved at du stryker dem vekselvis over pelsen. Så slipper du dem sammen, slik at kaninen har mulighet til å stikke hvis den blir redd i begynnelsen. Katten lukter tross alt rovdyr. At kattungen jager tror jeg ikke blir noe problem. Kaniner både biter, sparker og tramper for å markere det de ikke tolerer av oppførsel fra en frekk kattunge! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kattunge/voksen katt samtidig som jeg hadde kanin. Nå var denne kaninen et svært monster av en landkanin da, men det var ingen problem med at katten prøvde seg på kaninen, den prøvde heller å unngå monsteret. Kaninen, som var en ukastrert hann, "voldtok" nemlig katten så snart den fikk sjangsen.

Jeg har også prøvd med en hermelinkanin sammen med voksne katter som aldri hadde sett en kanin i hele sitt liv. Kaninen var inne i buret sitt hele tiden fordi den var syk, men katten var ikke særlig interresert i kaninen. Den gikk bort til buret et par ganger helt i begynnelsen, men så overså den kaninen helt. Katten måtte nemlig bare bli kjent med lukten, etter det var ikke katten det minste interresert. Kanin er ikke kattemat det, det var iallefall katten sin dom, og dermed ikke vært å kaste bort tiden på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for svar!

Da tror jeg jammen jeg skal skaffe meg en liten pus. Herlig! Kanskje en idé å få kastrert kaninen, men er litt redd for at den mister litt av personligheten sin. Den er nemlig en skikkelig søt liten rampegutt.

Klem Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...