Gå til innhold

Hvor i Bergen er det best å bo?


muffineline

Anbefalte innlegg

Hatleberg studentby ligger like før Fløyfjellstunnelen, ved NHH.

Mente Eidvågstunnelen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville satset på studentboligene på Grønneviksøren (hvis de blir klare til studiestart?). Det eneste aberet er at det kanskje er litt dumt å gå alene hjem langs store Lungegårdsvann fra byen om natten... Ganske øde område.

Men ellers er jo de hyblene helt nye, og det er sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen områder jeg absolutt burde holde meg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridalen er nydelig :jepp: Bor selv rett ved Brann Stadion og må si det er perfekt. Bybanen går hvert 5. min i rushet om morgenen og ettermddagen, deretter hvert 10. min frem til midnatt, siste bane hjem er kl 1. Natt takst på 60 kr natt til lørdag og søndag. Ellers er det fin avstand, du kan sykle inn til sentrum på 15 min og høyden. Jeg bruker 10 min til jobb ved Nygård når jeg sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville anbefalt landås eller sentrum, Bergen har langt igjen til andre storbyer når det gjelder kollektivtrafikk, det er mange steder det er elendig busstilbud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Landås er best! Så nært bybanestoppet som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Jeg skal muligens studere i Bergen til høsten og så at SIB har søkefrist 31. Mai. Jeg er ikke kjent i Bergen i det hele tatt og lurer på hvilke studentboligområder som er best.

Jeg skal studere i sentrum, men trenger ikke å bo der så lenge kollektivtraffikken er god på steder utenfor byen. Hvordan er kollektivtrafikken om natten, tenker på om man har vært på fest feks. Og ikke bor i sentrum.

Hvilke områder kan anbefales, og hvor bør jeg ikke bo?

Først av alt er det jo en meget stor sjangse for at du ikke får studentbolig.

Jeg studerte i Bergen i ca 3 år, og kunne aldri tenkt meg å bo noe annet enn veldig sentrumsnært(grei gangavstand) - eller i sentrum. Bodde rett ved Fløibanen - var helt genialt! Nært absolutt alt; fakultetet, jobb, alle venner, utesteder, cafeer, skog :rodmer:

Jeg elsker Bergen, og hele grunnen til det er at jeg opplevde byen gjennom å bo i sentrum(ergo man spaserer mye rundt omkring).

Hadde et par venninner som bodde i studentbyer utfor byen, og de mistrivdes - ikke bare der, men i hele byen. Årsaken var at det var utrolig mye festing i helgene(greit å kunne sove når man først er kommet seg hjem) - og de ble nok mer isolert og asosiale fordi det var litt tiltak å stresse med nattbuss/gjøre ting på impuls når alle vi andre bodde i sentrum. De opplevde ikke bye på samme måte som oss(og var ikke en del av et veldig sammensveiset stort miljø som eks på NHH)

Det er i sentrum det skjer for studenter - med mindre du synes det er kjempegøy å bo i en studentby og ikke er veldig interessert i byliv.

I sentrum kan du bo hvorsomhelst, men spesielt fint er jo Nøstet, Lille Øvregate&omegn, hele Nygårdshøyden, Sandviken mot sentrum og Nordnes.

Savner Bergen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt er det jo en meget stor sjangse for at du ikke får studentbolig.

Jeg studerte i Bergen i ca 3 år, og kunne aldri tenkt meg å bo noe annet enn veldig sentrumsnært(grei gangavstand) - eller i sentrum. Bodde rett ved Fløibanen - var helt genialt! Nært absolutt alt; fakultetet, jobb, alle venner, utesteder, cafeer, skog :rodmer:

Jeg elsker Bergen, og hele grunnen til det er at jeg opplevde byen gjennom å bo i sentrum(ergo man spaserer mye rundt omkring).

Hadde et par venninner som bodde i studentbyer utfor byen, og de mistrivdes - ikke bare der, men i hele byen. Årsaken var at det var utrolig mye festing i helgene(greit å kunne sove når man først er kommet seg hjem) - og de ble nok mer isolert og asosiale fordi det var litt tiltak å stresse med nattbuss/gjøre ting på impuls når alle vi andre bodde i sentrum. De opplevde ikke bye på samme måte som oss(og var ikke en del av et veldig sammensveiset stort miljø som eks på NHH)

Det er i sentrum det skjer for studenter - med mindre du synes det er kjempegøy å bo i en studentby og ikke er veldig interessert i byliv.

I sentrum kan du bo hvorsomhelst, men spesielt fint er jo Nøstet, Lille Øvregate&omegn, hele Nygårdshøyden, Sandviken mot sentrum og Nordnes.

Savner Bergen :rodmer:

Jeg ser godt poengene dine, men studentbolig er jo billigst da... Har sett litt på priser i sentrum, og tror ikke jeg kommer til å leve på annet en knekkebrød om jeg skal bo der, men kanskje det kommer noen som er billigere når sommeren nærmer seg og folk begynner å flytte. En annen ting er at jeg ikke vil bo i kollektiv, så jeg vil prøve å unngå det så langt det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse studentboligene vuderer jeg:

Damsgårdsveien Studentboliger i Solheimsviken

Fridalen Studentboliger

Frydenbø Studentboliger

Grønneviksøren Studentboliger

Gyldenpris Studentboliger

Er det noen som har bodd her og kan anbefale eller ikke anbefale dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse studentboligene vuderer jeg:

Damsgårdsveien Studentboliger i Solheimsviken

Fridalen Studentboliger

Frydenbø Studentboliger

Grønneviksøren Studentboliger

Gyldenpris Studentboliger

Er det noen som har bodd her og kan anbefale eller ikke anbefale dem?

Jeg har ikke bodd der selv men disse ser veldig shabby ut når jeg kjører forbi med bussen. Det virker som om det er veldig godt innsyn fra gaten, og jeg kan tydelig se rotet i de fleste hyblene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse studentboligene vuderer jeg:

Damsgårdsveien Studentboliger i Solheimsviken

Fridalen Studentboliger

Frydenbø Studentboliger

Grønneviksøren Studentboliger

Gyldenpris Studentboliger

Er det noen som har bodd her og kan anbefale eller ikke anbefale dem?

Jeg har bodd i Fridalen, det var helt ok. Det som trakk mest ned var at folk ikke gidder å komme på besøk fordi man enten må betale buss/bane eller gå i en halvtime, og det er det mange som synes er vanskelig når de er vant til å bo i sentrum hvor alt er innen fem minutters avstand omtrent. Selve bygget/standarden er bra, og det er greit med dagligvare og bybane i nærheten.

Tror Gyldenpris har den beste beliggenheten, det er bare rett over broa så er du på universitetsområdet, og derfra er det rett ned bakken til sentrumskjernen. Men der har jeg ikke bodd, så jeg vet ikke hvordan det er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Jeg ser godt poengene dine, men studentbolig er jo billigst da... Har sett litt på priser i sentrum, og tror ikke jeg kommer til å leve på annet en knekkebrød om jeg skal bo der, men kanskje det kommer noen som er billigere når sommeren nærmer seg og folk begynner å flytte. En annen ting er at jeg ikke vil bo i kollektiv, så jeg vil prøve å unngå det så langt det er mulig.

Prisene blir ikke billigere - det er press på markedet i alle byer.

Jeg skjønner godt at pris er et stort aber, men jeg tror du iallefall skal vurdere å jobbe ved siden av studiene(er også veldig viktig for CV`en din ved fremtidig jobb, betyr masse når du er ferdig med studier) sånn at du har råd til å bi et sted du kan trives - uansett hvor det måtte være.

Det er jo som sagt ufattelig stor sjanse for å ikke få studentbolig - og der hvor det er mest ledig plass er også de som har lav trivselsgrad.

Mange har fått venner for livet i kollektiv, men man kan jo ha uflaks også. Kollektiv trenger ikke være 7 personer, det kan like gjerne være bare med 1-2 hyggelige jenter/gutter på din alder.

Du bør uansett ikke belage deg på å få studentbolig - og planlegge litt for begge deler :)

Så må du huske å ta med busskort&nattbuss/taxi med i budsjettet ditt - det er ofte ikke så stor prisforskjell fra sentrum til relativt sentrumsnære områder i byene.

Lykke til uansett, Bergen er en kjempefin by å være fersk student i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisene blir ikke billigere - det er press på markedet i alle byer.

Jeg skjønner godt at pris er et stort aber, men jeg tror du iallefall skal vurdere å jobbe ved siden av studiene(er også veldig viktig for CV`en din ved fremtidig jobb, betyr masse når du er ferdig med studier) sånn at du har råd til å bi et sted du kan trives - uansett hvor det måtte være.

Det er jo som sagt ufattelig stor sjanse for å ikke få studentbolig - og der hvor det er mest ledig plass er også de som har lav trivselsgrad.

Mange har fått venner for livet i kollektiv, men man kan jo ha uflaks også. Kollektiv trenger ikke være 7 personer, det kan like gjerne være bare med 1-2 hyggelige jenter/gutter på din alder.

Du bør uansett ikke belage deg på å få studentbolig - og planlegge litt for begge deler :)

Så må du huske å ta med busskort&nattbuss/taxi med i budsjettet ditt - det er ofte ikke så stor prisforskjell fra sentrum til relativt sentrumsnære områder i byene.

Lykke til uansett, Bergen er en kjempefin by å være fersk student i :)

Takk for gode tips, skjønner godt hva du mener. Det er sikkert ikke noe problem å bo i kollektiv så lenge det ikke er mer enn tre stk. og at man kommer overens, men jeg har bare aldri gjort det før så det er litt utenfor komfort sonen min.. Jeg håper jo veldig på å få deltidsjobb hvis jeg skal flytte, men det er jo ikke sikkert man får det og da kommer jeg til å slite hvis husleia blir for høy. Men jeg må bare vente å se, det er jo tross alt ikke sikkert at jeg kommer inn en gang. Ville bare orientere meg litt i byen og finne ut hvor det var best å bo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bo i sentrum. Å stresse med buss og bane, er noe dritt.

Selv bodde jeg på studenthjem i Hans Tanks gt, rett nedenfor realfagsbygget. Det var helt genialt, angrer enda på at jeg flyttet på "landet" (Nesttun) før jeg var ferdig med studiene.

Nesttun var dengang bare 15 minutter fra sentrum med buss,, nå 25 minutter med banen, men noe dritt å komme seg hjem etter fester og slikt. Tror ikke jeg rakk siste nattbuss en gang...

Var et stress å hele tiden måtte passe klokka når vi var ute, for siste bussen i ukedagene gikk halv ett.

Jeg hadde ikke villet bo lenger enn 15-20 minutter å gå fra studiestedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier sjølv hjå privat, leil. på ca. 40kvm for 4500kr i mnd. Så er alltid mulig å finne noko billig i sentrum for seg sjølv viss ein er heldig.

Men for å svare på spørsmålet, så har eg ei vennina som bur i Gyldenpris Studentboliger, der virker det fint og greit, er jo kort veg til Universitet, litt skummelt å gå over broa om natta, men går heilt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heisann!

Jeg kommer opprinnelig fra Bergen, og har bodd litt forskjellige steder i Bergen. Bodde et år på Kronstad, som ligger like ved danmarksplass..Veldig greit ikke noe problem å komme seg rundt. Kort vei til bybanestopp, til busser på danmarksplass og haukeland..Så bodde jeg et år i sandviken. Ti minutter å gå til torgallmenningen, så egentlig veldig greit der også.. Og så er det veldig kort vei til fiiine turområder!

Nå har jeg kjøpt meg leilighet på Wergeland.. I og med at jeg er fra Bergen har jeg ikke hatt noe behov for å bo MIDT i sentrum, slik som mange av mine medstudenter har.. Jeg bruker 15 minutter hjem fra sentrum, og slipper å gå noe særlig pga bybanen og har leilighet i kort avstand til bybanestopp.. Ikke har jeg stresset masse med å komme meg hjem etter at jeg har vært ute på byen og skal hjem seint om natten heller... Jeg jobber også utenfor sentrum, og måtte hatt bybane/busskort uansett, så for min del var det lett å velge bosted utenfor sentrumskjernen. Har heller ikke hatt noe problem med å få besøk og være sosial, de fleste syns det er lett å komme på besøk siden det er så kort avstand til bybanen.

Skulle jeg sett på leiligheter igjen hadde jeg sett på Wergeland, Fridalen, Landås (men så nærmt haukeland som mulig...), Sletten, Kronstad, Danmarksplass, sentrum eller indre sandviken..

Hvis du har flere venner som også skal flytte til Bergen for å studere kan dere jo se etter leilighet sammen? Så slipper du å bo med noen ukjente liksom?Kjæresten min leier en stor leilighet i midt i sentrum sammen med tre andre kompiser for 12000,-. Da jeg bodde i sandviken bodde jeg sammen med en venninne og vi betalte 4400,- hver..

Håper du finner deg noe fint! lurt at du er tidlig ute! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Landås,sentrum,sandviken,danmarksplass var nevnt tildigere i tråden. Du kan også slenge på ytre laksevåg. Alle disse har gangavstand til sentrum. Du kan kjøpe en billig sykkel så er du der på få minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landås. I nærheten av 2 og 3'er bussene. Bedre kan du ikke få det med tanke på kollektivtrafikken! Det er sentralt og fint å bo her. Noe shabby og slumaktig ned mot "Chicago", men ellers kjempefint. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd! :) Skal muligens studere i Bergen til høsten selv og har søkt på disse studentboligene:

Fosswinckelsgate 50b - Hybel

Fridalen Studentboliger - Hybel

Damsgård Studentboliger - Hybelleilighet

Ser at flere har kommentert at Fridalen er greit, men er det noen som har erfaringer med de i Fosswinckelsgate? Også vurderer jeg å bytte ut Damsgård mot Frydenbø. Noen som har erfaringer med de? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...