Gå til innhold

Hva synes du om ikke-religiøse prester?


  

20 stemmer

  1. 1. Hva synes du om ikke-religiøse prester?

    • Helt greit så lenge han/hun gjør en god jobb
      7
    • Blir ikke helt det samme...
      5
    • Nei det vil jeg ikke ha noe av
      8


Anbefalte innlegg

Mulig dette har vært oppe tidligere, men fant ikke noe da jeg søkte.

Hvilke meninger har dere om ikke-religiøse prester? Jeg vet det er flere av dem, og mange har sikkert opplevd dem i den tro at de er religiøse, så utad gjør de sikkert en like bra jobb som de andre, kanskje til og med bedre i noen tilfeller. Om man er ekte hyggelig eller kunstig hyggelig mot noen spiller jo ingen rolle for mottakeren så lenge han tror det er ekte. Vil en prest miste litt "verdi" hvis man plutselig finner ut at han ikke er religiøs - selv om han egentlig gjør en fullt ut like god jobb som en hvilken som helst annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forventer nesten at enhver som utgir seg for å prøve å danne et mer markert bånn mellom Herren og oss, uansett hvilken Abrahams-religion det dreier seg om, faktisk anser det han formidler som den absolutte sannhet. Noe annet ville vært et spill for galleriet, og det er ikke det religion skal handle om, selvom hver enkelt av oss har det totale ansvar for vårt forhold til Gud.

'Presten' bør aldri styre folkets tro, for da er man ikke særlig til personlig opptatt og delaktig i troen. Men å lede menigheten rent objektivt skal han, og da virker det feil om han formidler bare for å formidle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Heile poenget med ein prest er vel at dei representerer og formidlar ein eller annan religion?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

For meg vil en prest miste sin troverdighet hvis vedkommende ikke bekjenner seg til den religionen h*n representerer. Uten troverdighet vil vedkommende mangle en viktig egenskap for at jeg skal oppleve at h*n gjør en god jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Ikke-religiøse prester blir like troverdig som en FRP-mann i partilederstolen til SV. Finnes de virkelig? Snakk om paradoks.

For ordens skyld, jeg er ikke religiøs selv. Det skulle etter min logikk ekskludert meg rimelig kraftig fra presteyrket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Jeg er ikke-religiøs og bryr meg derfor ikke, mitt forhold til liv, død og eksistens er fullstendig personlig og inkluderer ingen prester eller kirker. Men jeg vil jo av ren nysgjerrighet undres om hvor givende denne presten følte arbeidet var og hvorfor i alle dager vedkommende hadde valgt en slik yrkesvei..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det manglet noen alternativer, så jeg huket bare av på det nærmeste. Det er helt klart bra med ikke-religiøse prester, som et ledd i prosessen med å ta livet av, og begrave religionen, for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke-religiøs prest" innebærer en selvmotsigelse. Det blir som vann som ikke er vått eller ild som ikke brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt som den amerikanske biologiprofessoren som ikke tror på evolusjon. Blir nok litt vanskeligere å svelge doktrinene hvis formidleren ikke selv tror på dem.

Nå som flertallet av folk ikke lenger er kristne, så synes jeg ikke-troende prester kunne fungert vel så bra i enkelte tilfeller. Ta for eksempel bryllup og begravelser, disse seremoniene trenger ikke å være pepret fulle buskap om Gud og Jesus. Da er det ett (eller et par) mennesker som er i fokus, og da synes jeg kun det blir divergerende når presten begynner å preke kristendom.

Vanlige gudstjenester, nattverd o.l. blir noe annet. Selvfølgelig vil ikke kristne føle seg komfortabel i en gudstjeneste hvor presten ikke selv er kristen. Dåp og konfirmasjon synes jeg også bør ha en religiøs prest, siden dette er religiøse ritualer. Bryllup og begravelser tror jeg de færreste ser på som religiøse seremonier, så en "sekulær prest" kunne gjort en like god jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Personlig synes jeg faktisk at man skal være religiøs og tro på Gud for å få være prest

Endret av Corto Maltese
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bella111

en prest skal være troende.vis vedkommende ikke er det får de det gjelder finne seg en annen jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...