Gå til innhold

Hvordan skal jeg gjøre det med sølv til beltet?


Gjest PinkLeaf

Anbefalte innlegg

Gjest PinkLeaf

Jeg har til jul og bursdag fått litt og litt sølv til beltet på bunaden min. Jeg har jo hørt at dette kun skal brukes etter man gifter seg, men jeg synes det blir litt for lenge å vente. :fnise: Kan jeg likevel velge å bruke sølv på beltet? Og må jeg vente til jeg har sølv hele veien rundt? Nå har jeg seksten stykk, og det dekker ryggen og litt ut mot sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ulike regler for ulike bunader. Mange av de har regler om at en ikke skal ha belte før man er gift. Min er ikke slik, i min skal man kun ha belte om man startet før man giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PinkLeaf

Da får jeg ta en telefon til de som sydde den i morgen. :) Det er visst så mye frem og tilbake om det er en "godkjent" bunad eller ei, men jeg fant (heldigvis) på bunadrådet sine sider:

Finns det godkjende bunader? Nei, det finns ingen godkjenningsordning for bunader.

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt belte siden jeg ble konfirmert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det kommer sikkert an på hvilken bunad du har, men jeg har sett plenty av ugifte ungjenter med sølvbelte rundt om.

I en konfirmasjon var det en av konfirmantene som kun hadde halvparten av de stølene hun egentlig trengte, og på beltet hennes var de plassert på annenhvert "trinn" rundt, med tomrom mellom. Da kan man fylle på med to og to støler (en på hver side) til man er rundt. Det blir mye træing og snøring hvis beltet er av denne typen, men det er ingen umulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...