Gå til innhold

Fadder i den norske kirke og dens oppgave


Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd om faddere, ønsker jeg å spørre dere som har faddere til deres barn, hva dere tenker fadderens oppgave er?

Tenker dere at fadderen skal ha en omsorgsoppgave hvis foreldrene dør, eller er det å være fadder utelukkende en religiøs handling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg så tar fadderen på seg oppgaven å sørge for at barna har et sted å være om foreldrene dør. Ikke at de nødvendigvis skal være hos fadderne, men ha fadderen som en løsning. Egentlig ser jeg på dette mer som en person du kan si til barna at de kommer til om noe skulle skje med mor og far. Min erfaring er at det soer ned barna når de er redde for hva som skjer med seg om foreldrene skulle dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det jo slik at faddere skulle ta over barnet om noe evt skulle skje med foreldrene. Dette er det nå gått bort i fra og fadderne har nå en religiøs oppgave i forhold til barnet.

Det jeg tenker om fadderne er at de skal være personer som stiller opp for barnet, og at de er noen som barnet kan henvende seg til utenom foreldrene om det skulle være noe. Vi har derfor valgt å ha faddere innenfor familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det jo slik at faddere skulle ta over barnet om noe evt skulle skje med foreldrene. Dette er det nå gått bort i fra og fadderne har nå en religiøs oppgave i forhold til barnet.

Det jeg tenker om fadderne er at de skal være personer som stiller opp for barnet, og at de er noen som barnet kan henvende seg til utenom foreldrene om det skulle være noe. Vi har derfor valgt å ha faddere innenfor familien.

Sånn tenker jeg også. Bortsett fra konklusjonen: Vi har valgt å ha faddere utenfor familien (familien er jo der for barna allerede). Vi har forresten også valgt samme faddere for begge barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenker jeg også. Bortsett fra konklusjonen: Vi har valgt å ha faddere utenfor familien (familien er jo der for barna allerede). Vi har forresten også valgt samme faddere for begge barna.

Joda familien er der allerede den,og det er også grunnen til at vi valgte slik. I mine øyne er venner noe som stadig kan komme og gå, så ser på det som en ekstra trygghet å ha det innenfor familien. Mine foreldre valgte en av sine beste venner til å være fadder for meg, å jeg kan ikke huske å ha møtt denne personen engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda familien er der allerede den,og det er også grunnen til at vi valgte slik. I mine øyne er venner noe som stadig kan komme og gå, så ser på det som en ekstra trygghet å ha det innenfor familien. Mine foreldre valgte en av sine beste venner til å være fadder for meg, å jeg kan ikke huske å ha møtt denne personen engang.

Jeg mener ikke at det er noe problem med å ha faddere fra familien, bare så det er sagt. Men for å forklare litt mer om hvordan jeg tenker:

Fadderrollen gir oss mulighet til å knytte enda flere mennesker til barna våre. Det gir oss et større nettverk av mennesker som bryr seg. Familien har vi uansett (dvs. hvis ting går dårlig der vil ikke et fadderansvar gjøre noe særlig forskjell, tror jeg), og fadderne vil være de vennene vi gjør en ekstra innsats for å holde kontakten med. Dersom vi ikke kommer til å ha kontakt med alle fadderne i framtida, så er det ingen krise. Da er det sikkert en god grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Tidligere var det jo slik at faddere skulle ta over barnet om noe evt skulle skje med foreldrene. Dette er det nå gått bort i fra og fadderne har nå en religiøs oppgave i forhold til barnet.

På grunn av stor nysgjerrighet klarer jeg ikke helt å holde meg. Kan du komme med fakta på dette? Altså, at det tidligere var slik...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av stor nysgjerrighet klarer jeg ikke helt å holde meg. Kan du komme med fakta på dette? Altså, at det tidligere var slik...?

Er bare å google så finner du mye om det. Men her er en link:

http://mammanett.no/baby/dap/fadder

Utdrag:

"Hvilke kriterier en har satt for valg av fadder har endret seg mye gjennom tidene. Tidligere handlet valget om å sikre barnet ved foreldrenes død. I dag handler valg av fadder eller vitne mer om å velge mennesker man har et nært forhold til. Nettopp derfor kan valget være vanskelig, og i verste fall skape konflikter."

Om du ser inne på ulike kirke sider så finner du også at det er en gammel tankegang det å skulle sikre barnet om foreldrene døde.

Link:

http://hole.kirken.no/daap/regler-om-faddere

Utdrag:

"Hva en fadder ikke er

Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...