Gå til innhold

Valg av bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden jeg er så heldig å få bunad av min mor, da jeg konfirmerte meg i en som skal gå videre i arv. Klarer jeg virkelig ikke bestemme meg for om jeg skal gå for lofotbunaden (hvor jeg er fra) Eller nordlandsbunaden. Jeg ble født og bodde de tre første årene av mitt liv utenfor lofoten, et annet sted i Nordland. Men lofoten er virkelig hjemmet mitt. Synes selv at lofotbunaden er finest, men nå har det seg slik at alle voksne jeg kjenner tydeligvis foretrekker nordlandsbunaden, og jeg er fryktelig redd for å angre når jeg blir eldre. Hva synes du er finest?

Lofotbunad

Nordlandsbunad

Hva syntes du er finest ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv har jeg Nordlansbunaden og liker den best, men hvis du selv liker lofotbunaden best så syns jeg du skal gå for den!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Lofotbunaden:) har den selv, og synes den er finest. Synes ikke nordlandsbunaden er spesielt fin... Jeg kunne også velge mellom de to, var litt i samme situasjonen som deg. Men følte absolutt sterkest tilknytning til lofotbunaden, og derfor ble det den. Og det har jeg aldri angret på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Nordlandsbunaden er kåret til Norges vakreste bunad, men derfor er det også blitt slik at alle som har en fjern slektning i Nordland velger den bunaden, og den er blitt litt for vanlig. Litt som beltestakken har blitt her på Østlandet. Jeg ville valgt Lofotbunaden. Tror ikke jeg har sett den før, men den er jo nydelig! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bazibaz

Jeg liker lofotbunaden best.

Jeg fikk det samme valget av mamma da jeg skulle ha bunad. Jeg valgte lofotbunad, og det ville jeg fortsatt gjort om jeg fikk valget igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lofotbunaden, helt klart. Synes det har gått sånn inflasjon i Norlandsbunaden at jeg ikke liker den så godt lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nordlandsbunaden og selv om jeg er kjempeglad i den, så har jeg aldri vært enig i at den er den fineste. Synes Lofotbunaden var kjempefin, og hadde valgt den hvis jeg var deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt lofotbunaden hadde jeg vært deg. Du ER fra lofoten og du føler tilknytning til stedet.

jeg har Blå nordlandsbunad, og jeg elsker den. Og jeg ER fra nordland, og fra mitt sted, er det ikke egen bunad, og dermed så er det det som blir det riktige for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange flotte svar! Føler kanskje også det er litt mer spessielt med lofotbunad med tanke på at det er så utrolig mange som har nordlandsbunad og til tross for at jeg brukte Nordlandsbunad i konfirmasjonen min syntes jeg det er mange andre som er finere. Tror det blir lofot, men har heldigvis noen år til på å bestemme meg!

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns helt ærlig det er litt irriterende at mange som har en miniatyrisk tilknytning til Nordland kjøper nordlandsbunad, blir litt mindre spessielt for oss som er derfra, for meg i alle fall har bunad betydning med tilknytning og gjøre også og den stolte følelsen jeg får når jeg tar den på meg! :)

- TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns helt ærlig det er litt irriterende at mange som har en miniatyrisk tilknytning til Nordland kjøper nordlandsbunad, blir litt mindre spessielt for oss som er derfra, for meg i alle fall har bunad betydning med tilknytning og gjøre også og den stolte følelsen jeg får når jeg tar den på meg! :)

- TS

Snn er det med maaaaange bunader. Særlig beltestakken. Det har blitt "oslobunaden"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...