Gjest -kebolle Skrevet 27. april 2004 #221 Del Skrevet 27. april 2004 Men jeg VIL være yahoo-medlem! Men nå har det funka. Så da får vi se om det blir mer orden på etterhvert. Det dumme er at -kebollemannen himler med øynene når jeg nevner det, kan bli vanskelig å få ham med. Blir liksom så tungt å hale hele lasset alene. Men nå har han sagt at vi får se på det, det er jo en begynnelse. Jeg får sette meg litt inn i sakene og se om jeg kan få ham med på noe av det, på de gode rutinene og sånn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 27. april 2004 #222 Del Skrevet 27. april 2004 Jeg er heldig sånnsett, min samboer er med på dette. Han har enklere rutiner enn meg sånn på kvelden, men han gjør dem stort sett. Ikke minst er han i alle fall utrulig flink til å si "skal vi ta 15 minutter nå?" og deltar i sonearbedet. Når to stykker tar 15 minutter på et rom, så er det utrulig hva man kan få gjort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 27. april 2004 #223 Del Skrevet 27. april 2004 Mannen her i huset holder seg på en armlengdes avstand, desverre... Men til gjengjeld har jeg ennå ikke måttet klippe gress eller måke snø! Og det forekommer meg som langt værre enn 15 minutter daglig pluss litt. Men for all del, han tar i et tak han også, men ikke fordi det er organisert, mer fordi det virker inspirerende tror jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 29. april 2004 #224 Del Skrevet 29. april 2004 Når det gjelder å få andre med på å fly, så tror jeg heller man skal "gjøre" enn å mase. Det har i alle fall funka her i huset. Mannen min er veldgi flink og ryddig av seg, så han tar kveldsrutinen på kjøkkenet osv. like ofte som meg. Vi bytter også på å holde orden ellers. Vi har to leieboere, og jeg har ikke sagt noe om systemet til noen av dem (deler stue, bad og kjøkken). Jeg ser at det for andre er mye lettere å rydde etter seg når det ellers er ryddig, enn når resten også er bomba. Om de kommer til et kjøkken som er blåst, med ren vask og tomme benker, så vises det så utrolig godt om de setter igjen skittne kopper og rot. Men om noen gjør det så rydder jeg rett og slett bare etter dem når jeg tar mitt eget. Sier ingenting, men de legger jo merke til at noen har rydda da. En kombinasjon av at man blir vant til å ha det ryddig og dermed setter større pris på å holde det sånn, og at man blir flau dersom andre rydder etter en, tror jeg er årsaken til at alle her i huset nå er kjempeflinke til å rydde etter seg selv. Det hender omtrent like ofte at jeg må rydde etter noen, som det hender at jeg selv glemmer en kopp eller et fat. Det vil si neste aldri :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -kebolle Skrevet 29. april 2004 #225 Del Skrevet 29. april 2004 Mm, det der har du nok helt rett i. Derfor har jeg heller ikke mast på samboeren min, bare nevnt det forsiktig.. Tenkte jeg kunne begynne selv og "fly" og sette meg litt inn i hvordan systemet fungerer, før jeg evt. begynner å misjonere. Men å fortsette å rydde og rydde og rydde etter ham (slik jeg gjør ganske ofte, han er veldig travel, og mye borte, og etterlater en del rot i farten), det orker jeg ikke i lengden! Jeg kan ikke kreve av ham å gjøre det ryddig i slike travle perioder, men han kunne kanskje prøve å unngå å gjøre det veldig mye mer rotete... Men jeg tror altså også veldig på det der med ryddig-fra-før-effekten. -K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 29. april 2004 #226 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg snakket med min samboer om det jeg. Vi lever i et kaos, et ekte flylady chaos (can't have anyone over syndrome), og ingen av oss liker det. Derfor har vi snakket en del om å få orden, og prøvd diverse. Så når jeg kom over FlyLady-siden, så besluttet jeg at dette var noe jeg ville prøve. For at han ikke skulle tro jeg var blitt gal når ejg gikk løs på å skrubbe kjøkkenvasken, så forklarte jeg ham hvofor, hva jeg gjorde, og om systemet, at vi skulle ta det med babysteps. Jeg sa at jeg ikke ville tvinge ham til å delta, men dette var måten jeg for min del ville organisere husarbeidet mitt, og han har jo uansett medansvar for husarbeidet. Han syntes dette hørtes ut som en god ide, og det er somregel han som passer på at "nå er det påtide med 15 minutter", mens jeg er den som er flinkere med kveldsrutiner. Tilsammen passer vi på hverandre. Slik funker det best for oss. Jeg kunne nok ikke gjort dette uten ham. Jeg kunne i alle fall ikke gjort det uten å fortelle ham om det. Jeg gjør ingenting uten å fortelle ham om det jeg, jeg er en skravler.... alt som skjer inni hodet mitt, det kommer lett ut. Så, når jeg er opptatt av noe, så snakker jeg med ham om det. For oss er det slik det funker. Men det er helt klart: Han har blitt flinkere til å ta med seg oppvasken inn fra stua etter at jeg begynte å gjøre det hver kveld (ellers står det alltid fat eller i alle fall glass og krus, rundomkring på alle mulige bord) Han fyller lettere inn i oppvaskmaskina når jeg har tømt den, og han setter ikke så lett igjen dritt i oppvasken når den er ren og pen. Det gjelder jo egentlig oss begge dette da I dag har jeg i alle fall bært ut masser av reklame og annen papirinnsamling som hadde samla seg opp på stua, det fylte en halv sånn der "blå-dunk" (altså den som vi putter papiret i ute) så det hjalp synlig på stua det ja. Fikk rydda mine 15 minutter, og nå skal jeg ta en kjapp kveldsrutine, så er jeg fornøyd med dagen. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -kebolle Skrevet 29. april 2004 #227 Del Skrevet 29. april 2004 Mm. Dere er så flinke!! Jeg for min del skal sette meg i sofaen og lese velkomstbrev. Har vært borte i to dager, så da jeg kom hjem ble jeg overfalt av en avsindig mengde flyvende eposter.. skal ta det første først nå, og begynne med baby steps i morgen eller på lørdag. Nå er jeg bare dødssliten - så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -kebolle Skrevet 2. mai 2004 #228 Del Skrevet 2. mai 2004 The sun is shining c'me on and have fun nooow... The sink is shining c'me on and have fun nooow.. Jeg har fløyet litt i disse dagene. Men ryddig er det ikke.. baby steps ja.. -kebollemannen er visst litt med på ideen likevel! Jeg skrev ut velkomstbrevet og la det på bordet for å lese det, da så han det, leste det, og syntes det virka litt spennende. Han er nesten like frustrert som meg over alt rotet.. Vi har det så rotete og fullt i leiligheten at vi må klyve over ting for å komme fra a til b, og rydde for å kunne sette oss i sofaen. Jeg har gjort litt shine-sink-greier i det siste, og det merkes allerede at kjøkkende er mye ryddigere.. Men dere, tar dere det sko-maset alvorlig?!?? :o Har lest begrunnelsen under lessions da, men ærlig talt.. å dytte føttene inn i sko hele dagen er ikke sunt, og dessuten vil jeg ikke ha mer fotsopp enn jeg allerede har.. :-/ Har dere alle morgenrutiner? Æsj, hallo, jeg er så trøtt om morgenen.. blir alltid stress for å komme av gårde.. Har dere noen glupe tilpasninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 2. mai 2004 #229 Del Skrevet 2. mai 2004 Jeg dropper totalt dette skomaset, hjemme går jeg med tøfler, og har ingen hard såle, og ingen snøring, og de går jeg med. Morgenrutinen min inneholder minimalt av arbeid, mest bare det å stå opp, vaske meg selv, stelle hår og sminke, spise frokost og lage matpakke. Nå som min samboer jobber står vi opp usannsynlig tidelig (i forhold til den tiden jeg trenger for å komme meg på jobb) så da kan jeg godt tømme oppvaskmaskina eller noe sånn, men ikke noe mer enn det nei, for jeg er også trøtt om morgenen. Har ikke flydd så godt i helga vi da, men, litt etter litt, det kommer seg, på et vis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 3. mai 2004 #230 Del Skrevet 3. mai 2004 Nå har jeg prøvd i flere år å få mannen til å ta av seg skoene når han kommer hjem , så dersom jeg nå skulle begynne å ha sko på, er jeg redd han ville gå fullstendig i frø! Jeg tusler mest rundt i strømpelesten, men har et slitent par platåsko ved døra som jeg bruker til å hente post, løpe i vaskekjelleren eller på loftet, samt ute på balkongen. Sånn halvveisutesko med andre ord! Ellers føyer jeg meg glatt inn i rekken med de minimale morgenrutiner. Består stort sett av å komme meg opp, gjøre meg i stand og få med meg det jeg trenger på jobb (stort sett mat da!) Ettersom jeg tar bussen til jobb, må jeg være ute av døren til rett tid, ellers går det galt! Bedre å ha litt større kveldsrutine! Har ikke flydd noe særlig i helgen, men men... Tar et skritt av gangen og er riktig fornøyd med det foreløpig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 3. mai 2004 #231 Del Skrevet 3. mai 2004 Tar buss til jobb jeg også, men det er ikke slik at jeg tar den samme hver dag akkuat.... det går en buss hvert 5. minutt mellom meg og jobben min, og jeg har flexitid. (og, annenhver av de bussene, er tre busser.. Altså, klokken 7 går det en buss, fem over går det tre, ti over år det en, kvart over går det tre. Og de går jo aldri helt sånn i rute på denne tiden, så det er bare en jevn strøm av busser...) Men... sånn fly-messig... mission for i dag er inngangspartiet... spørs om jeg gidder det da... vi deler inngangsdøra med ganske mange andre, trappeoppgang og vinduer der går på omgang, det er vår tur neste uke... Men, 15 minutter i sonen skal det bli ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 3. mai 2004 #232 Del Skrevet 3. mai 2004 Syns mission i dag var bra jeg, ettersom jeg i lengre tid har tenkt på akkurat det at inngangsdøra ser skitten ut hver gang jeg kommer hjem.... Men når jeg har kommet meg opp trappen og inn av døra oppe har jeg glemt hele greia! Skal se å få gjort det i dag da ihvertfall! Bussen min går bare hver 15. minutt, og er skummelt nok nesten alltid i rute(?!?) Jeg ser jo nå, når jeg skriver, hva jeg kan gjøre hvis jeg bommer - det er jo 15 minutter............. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 3. mai 2004 #233 Del Skrevet 3. mai 2004 Hehe... 15 minutter er en praktisk intervall det ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #234 Del Skrevet 4. mai 2004 I går gjorde jeg unna store deler av husvasken, faktisk i femminutters intervaller. Sliter litt med nakken, så når jeg jobber med hovedfagsoppgaven kan jeg ikke sitte stille forran pc'n lengre enn ca 15 minutter av gangen. Så jeg setter på en timer, sitter i 15 minutter og jobber konsentrert, setter på en ny timer, tar husarbeide i 5 minutter (utrolig hvor mye man får gjort), tar nye 15 minutter med studier, osv, osv.. Glimrende ordning, både oppgave og husplikter blir gjort, og nakken min holder seg fin og smertefri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -kebolle Skrevet 4. mai 2004 #235 Del Skrevet 4. mai 2004 Så bra da! At nakken din er bra. Og at jeg ikke er den eneste fly baby med tøfler. (Altså i nevnte rekkefølge, hehe). Når jeg tenker meg om, tasser jeg jo også rundt i slippers på jobben, for der er det ikke så stivt nemlig.. så flylady's argument om at man ikke er skikkelig på jobb før man har sko på, faller i fisk... Hvis det å stelle seg selv, få med seg matpakka etc, er en tilstrekkelig morgenrutine, så har jeg den inne allerede - hurra! Har ikke lest gjennom alle lessions enda, og har ikke begynt med sonerydding. Er jo ganske fersk i dette her.. Men jeg har en skinnende vask, og den tar jeg hver kveld. + 15 minutter "decluttering" - men ikke i noen spesiell sone, foreløpig. I dag har jeg og mannen vært på IKEA (og både vi og forholdet overlevde det - masmasmas - puh) - og kjøpt noen skap vi kan ha stående på badet, for der er det fullstendig håpløst å ha orden i noe som helst når vi ikke har noe oppbevaringsmøbel å oppbevare det i... Så nå spiller han blues og monterer, mens jeg sitter her og breier meg... hehe. Vi får vel si dette var dagens oppdrag for oss, jeg skal riktignok fly et lite kvarter, hvis jeg klarer å rive meg løs fra skjermen før jeg skal stikke og danse.. Ha det bra, alle fly-babies! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 4. mai 2004 #236 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg orker ikke ha noe rydding/vaskin i min morgenrutine i alle fall. SELVSAGT, dersom jeg var hjemme om dagen, da skulle jeg starta vaskemaskina før frokost etc, men jeg ER jo ikke hjemme om dagene, og FlyLady påpeker at vi skal tilpasse rutinene til vår hverdag. Min hverdag er at jeg ikke orker å gjøre sånne ting før jobb, men heller gjør dem etter jobb. Om jeg var hjemmeværende, eller jobbet hjemmefra, så hadde det blitt helt annerledes, men vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskn står ikke på med mindre vi er hjemme, så da så... Og, jeg går med sko på jobb, men sparker dem av meg så ofte jeg kan, og det hender jeg tusler på sokkelesten, og det funekr greit det også... Kroppen min skjønner fint at den er på jobb selv om jeg sitter påstolen min uten sko, og den skjønner godt at jeg skal rydde selv om jeg har tøfler på. I amerika GÅR man med sko inne. I Norge gjør man ikke det... Og det synes jeg fungerer helt greit for min del. Vi har gjennomført 15 minutter i dag, og jeg har fått kontroll på sokkene! Tok en god del i går, men sa til meg selv at jeg trengte ikke bli ferdig, litt nå, og litt i morgen, og litt til, til jeg blir ferdig, sa jeg. Og dermed tok jeg resten i dag da, for når jeg bare slapp den overvelmende følelsen av at "dette blir jeg aldri ferdig med", så gikk det ganske greit. Vi har en bunke med enslige sokker da.. men alle som KAN bli et par er blitt det i alle fall, resten får ligge og vente på en partner. Dukker den ikke opp etterhvert, så kaster jeg de enslige... vi har masse sokker... (sambo får masse til jul og bursdag og sånn, og noen av dem krymper slik at de utmerket kan brukes av meg ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. mai 2004 #237 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg har faktisk innesko, men det er ikke "tennissko" med snøring. Jeg har et par sandaler som sitter godt på foten. Tror mye av poenget med å ha på gode sko inne er å føle seg vel, samt å ikke ha på seg de evige slippersene som mange amerikanske husfruer går med. De sitter jo veldig løst på foten, er ugunstige å gå med, samtidig som de er farlige siden det er lett å snuble eller tråkke feil. Jeg liker faktisk å ha på sko, men kunne ikke tenke meg å bruke tette sko inne, det er jo ikke bra for foten. Men jeg føler meg anneledes når jeg tar på sandalene mine, får litt annen holdning siden de har hæler. Men jeg tror det viktigeste er at man skal føle seg representativt kledd også hjemme, og ikke gå i sko som er farlige. At det er snøresko tror jeg ikke er så veldig viktig, det får heller hver tilpasse slik de ønsker. Kan ikke si jeg synes man er mindre velkledd om man går med bare strømper, så lenge de er hele og ikke utvasket/slitt/to ulike farger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vakraflickan i.i. Skrevet 5. mai 2004 #238 Del Skrevet 5. mai 2004 Hei! Så flinke alle er. Rutiner er utrolig viktig. Jeg har ikke lest hele tråden, bare de siste sidene. Jeg er selv rotete av natur, men har endelig begynt å få rydderutiner. Jeg er oppvokst i et hus hvor jeg alltid skammet meg for å ta med venner hjem. Jeg har verdens snilleste foreldre og alle vennene mine likte dem. Men jeg syns alltid det var så rotete og skitten hjemme hos oss. Mamma har dessverre ikke rutiner for å vaske sånne ting som vasker (hun er mye syk så har derfor lite overskudd etter jobb) Pappa ser ikke skitt og rot. Så jeg fant ut at sånn vil ikke jeg ha det når jeg blir stor. Så nå passer jeg alltid på at kjøkkenet er strøkent. Det er utrolig hvor lite tid det tar når det blir en rutine. Dessuten rydder jeg alltid for jeg drar på blindern og før jeg legger meg om kvelden. Tenkte jeg skulle nevne litt ang amerikansk inneskobruk (jeg har selv bodd der da familien min er derfra) I usa er det helt vanlig å gå med sko inne. Altså uteskoene. De fleste hus har ikke gang og man kommer rett inn i stuen hvor alle har vegg til vegg teppe (noen steder har de til og med teppe på kjøkken og bad). Altså har de intet rom hvor det er naturlig å sette fra seg skoene slik man har i Norge. Det er nok derfor sidene nevner innesko. Ettersom jeg er oppvokst i Norge tar jeg alltid av meg skoene mine både hjemme og hos andre. Når jeg gjorde det i usa så folk rart på meg. Etterhvert ble de vant til det og så til meg når jeg kom på besøk: Du kan gjerne få ta av deg skone dine. Hi hi. Jeg kommer aldri til å forstå meg på hvorfor amrikanere går med sko inne. Tenk på all sand og lignende man trekker med seg inn og som setter seg skikkelig inn i teppene de har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -kebolle Skrevet 5. mai 2004 #239 Del Skrevet 5. mai 2004 Hihi. Bra. Da var altså et amnesti for/fra (?) innesko behørig vedtatt av oss norske fruentimmere! :-D Det går sakte med meg og sambo. Men vi starter fra et rotete og overfylt utgangspunkt, så hvis alt skal bli fint, er det nødt til å bli mye rot en god stund mens vi stabber avgårde med baby-stepene våre... Jeg for min del har noen dager da jeg f.eks. er borte fra kl 7 om morgenen til ti om kvelden, og da orker jeg ikke akkurat begynne å rydde når jeg kommer hjem! Men mange dager har jeg fri også da.. Herre bi bra sjø'! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 5. mai 2004 #240 Del Skrevet 5. mai 2004 Rutinene mine er det også så som så med.....Men det er mye som funker, og jeg er helt generelt blitt flinkere til å ta to minutter *legg ting tilbake* Badet har pleid å flyte hos oss, først og fremst pga sminkesakene mine.. :oops: Nå her jeg en skuff som er bare min, og uansett hvor travelt jeg har det, så rekker jeg å åpne skuffen og skyve alt nedi. Ikke alltid jeg tar meg tid til å rydde der, da. Men de mission'ene med å hive gammel sminke etc var ikke dumme. Lite sannsynlig at jeg kommer til å bruke opp den leppestiften fra 1993..... Igår utnyttet jeg virkelig sonen. Har et fint inngangsparti, vasket vinduer, døra, utside/innside, vasket gardiner, støvsugde inne, vasket alle dører (og toppen av dørkarmene :oops: ) Skiftet lyspærer, og ryddet sko. Og så det store: Vi har lutet furugulv i gangen (ikke smart, vet det nå) Det var usannsynlig møkkete. La meg på alle fire, med skrubbebørste, klut og nesten kokende grønnsåpe/salmiakkvann. Det var vanvittig slitsomt, men ble skinnende rent! To skyllinger, og gangen er som ny! Blomster, nyvaska vinduer, nyskurt furugulv....nå er jeg klar for 17. mai! (Hvis ikke gjestene kommer altfor langt inn,da.....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå