Gå til innhold

råd og tips til rettskriving.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Enig med siste. Hvis og om er som oftest like riktige, men i noen tilfeller vil et av ordene ikke gi mening.

eks: "jeg visste ikke hvis han hadde...." bør være: "jeg visste ikke om han hadde...."

Jeg har mange utenlandske kolleger som er mer eller mindre gode i norsk og hvis/om er en ting de stadig ta feil av, særlig fordi begge blir oversatt med if på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hverken gikk ut som skriftlig form i 1959.

Jeg har alltid skrevet verken med H - som veldig mange andre. Men vi som er født etter 1959 skulle egentlig aldri ha lært den formen. Man tror at grunnen til at den har hengt igjen i over 40 år etter den gikk ut, er at den lett kategoriseres i samme klasse som spørreordene hvem, hva, hvordan, hvilken osv.

I norsk i dag er det KUN verken uten H som er tillatt.

Og tro meg, siden jeg fikk vite dette, har jeg slitt. Jeg synes det ser rart ut og har enda ikke vent meg til det.

Men, det er ikke gyldig skriftform, og siden jeg har vent meg av meg å skrive "at han sto" - uten D, så klarer jeg vel dette også.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd ang. og/å:

Foran verb kan du skrive Å

Er det ikke verb-ord der, så skriver du OG.

"Jeg skal egentlig sitte å lese til eksamen, og så sitter jeg her og bare tuller på internett."

Ellers så må jeg nok innrømme at jeg har en del gramatiske feil. Bl.a slenger jeg inn noen komma for mye, syns det blir enklere å lese når det er "oppdelt". Noen blir sikkert forvirret av dette kan jeg tenke meg icon_smile.gif

Fin og nyttig tråd foresten (hvordan skrives foresten egentlig, det føles veldig feil uansett..."forresten"..."foressten"..."forressten"...æsj nei dette ble snålt. Hjelp meg!!

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å brukes bare foran verb i INFINITIV. Man sier ikke "jeg har vært ute å gått", men "jeg har vært ute og gått". Det heter "jeg skal ut å gå"

Dessuten heter det "jeg liker å male og tegne". Selv om verbet tegne står i infinitiv må man skrive "...og tegne" i slike sammenhenger, fordi det er oppramsing. Egentlig heter det "jeg liker å male og å tegne". Vi dropper infinitivsmerket å her, og skriver bare og. Er ikke dette riktig???

Det heter forresten som kommer av for resten. Det er lurt å tenke på det sånn!

Fin tråd, forresten icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...*flau*...selvsagt skrives ikke Å foran all verb, at jeg kunne finne på å utelate det!!! Takk for at du retta meg opp litt der Kid-a icon_smile.gif

OG er jo fint å tenke på som et bindeord, "jeg binder sammen ditt og datt".

Forresten...(jippi) fin forklaring på "forresten" (selv om det "føles" litt galt ut, sikkert jeg som er blitt så vant med "foresten".)

Ha en fin søndag alle sammen, nå stikker jeg fra pc-en...

Klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-05-25 23:42, anonym wrote:

Nå lager jeg en ny tråd.

Her kan du gå inn hvert gang du har et tips når det gjelder Norsk rettskriving.

På norsk bruker man ikke stor bokstav til annet en egennavn. Derfor heter det norsk og ikke Norsk. I et "firma"-navn skal det heller ikke være stor bokstav i ord nr to og tre. Dessverre syndes det mot dette titt og ofte. Norges (Noregs ?) Mållag er med andre ord litt ute på jordet...

Bra tråd! Vi trenger sånne!

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært så dårlig i norsk rettskrivning som etter å ha lest denne tråden! icon_wink.gif

Men Tusenfryd, heter det ikke "han stoD"?

Hm.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har i alle fall vært et korstog mot meg i årevis for å få meg til å slutte med det, Amanda, har snart greid det... og så kommer du og ødelegger alt...icon_biggrin.gif jeg VIL jo skrive stod, men de sier jeg ikke får... Noen som kan hjelpe meg?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så måååå jeg bare få si at det heter

.. tararararaaaam...

Dengang DA og hvergang NÅR.

Det heter ikke NÅR vi møttes i drømme eller hva Ari sa for noe... det heter DA for det skjedde før. NÅR brukes om repetetive ting som; NÅR vi er på hytta, så gjør vi slik eller så...

(måtte bare)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haugtussa

Tenkte jeg skulle slå opp i ordbok for å oppklare sto/stod-problemet.

Nå har det seg slik at jeg har stjålet de fleste ordbøkene hjemmefra, og har de på hybelen min! Men jeg fant en nynorsk ordbok, og en på bokmål fra 1967.

Der står det at det heter stod, men at sto er klammeform (altså også lov å skrive, men stod er altså hovedformen).

Noen med bedre ordbok?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Jeg er en av dem som sta og påståelig bruker "anderledes" fremdeles, ikke "annerledes". Flere steder er det nevnt at dette er "ulovlig" og ønskes luket vekk fra det norske språket; Norsk Språkråd er i front her.

Jeg har tidligere skrevet at "anderledes" er like lov som "annerledes", men må visst gi meg da. Imidlertid: oppført i nyere ordbøker er det! Om enn i klamme - for gamle ord.

*lurer på om jeg fortsatt skal være gammeldags og sta* icon_biggrin.gif

Etpar ord som kan være vanskelige:

- interessant (ikke interresang)

- restaurant (ikke restaurang)

- kompliment (ikke koplimang)

- prevensjon (ikke prevansjon)

Ellers knoter jeg fælt sjøl noen ganger, ja...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, Haugtussa - "stod" er hovedformen, mens "sto" en sideform. Beklager å måtte si det, Tusenfryd, men du har nok pugget noe forgjeves der. icon_wink.gif Jeg har sett i Bokmålsordboka for å være helt sikker. Både Bokmålsordboka og Nynorskordboka finnes for øvrig på nettet:

http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Jeg er enig med dere som mener det er for mye skrivefeil på KG. Alle kan gjøre en feil iblant, men det er måte med alt. Jeg er sikker på at mange av skrivefeilene kommer av engelsk påvirkning (orddeling) og mye SMS- og mailskriving (hvor det skal gå raskt og effektivt). Skjerpings, folkens! De som har lese- og skrivevansker, er selvsagt unnskyldt. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Haugtussa

Ikke for å være kjip, men kan vi ikke ta skrivefeil-irriterende-debatten på den andre tråden? Blir bare ukoslig av det! På denne tråden gir vi bare snille tips. Eller?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager - det var absolutt ikke meningen å være "ekkel"! Håper ingen tok seg nær av mine formaninger i denne tråden. icon_smile.gif

Håper jeg kan være til hjelp hvis noen har spørsmål når det gjelder ortografi (stavemåte) eller grammatikk! Hvis jeg ikke kan svare, bør jeg kanskje se meg om etter en annen jobb... icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En liten presisering: anderledes er ikke godkjent, ikke engang som klammeform. Har også lært at man helst burde skrive sto, men ser jo nå at stod er hovedformen. Hm - det er ikke rart vi blir dårlige til å skrive, når vi blir foret med vranglære. Har også lært å skrive verken som hverken, (som nevnt i den andre tråden)uten å bli rettet på det før jeg nådde nordisk mellomfag! Huff og huff, får håpe Kristin Clemet får rettet opp i dette før språket vårt går helt filleveien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haugtussa

Det går nok bra, Guro icon_smile.gif Får jeg spørre hvilken jobb du har?

Og til deg, hjemmemamma: Hvordan er det å studere nordisk? Tungt? Moro? Hva dreier det seg om? Har tenkt masse på dette selv, men tar først et tenke-år på folkehøyskole. Hadde vært fint om du kunne fortelle litt!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Tusenfryd;

I følge Tanums store rettskrivningsordbok (1996/2000-utgaven) er hverken like tillatt som verken. At hverken stammer fra fordums tid er sant, men det er lov å skrive. (Av en eller annen merkelig grunn har jeg en tilbøyelighet til å skrive ordene på den gamle måten, og må stadig forsvare meg icon_wink.gif .)

_________________

-Matahari-

1212[ Dette Innlegg er endret av: Matahari den 2002-05-26 19:40 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten

Tusenfryd, ikke at jeg digger Ari Behn rått, men i begynnelsen av talen sin sa han, "Vi møttes i drømmene våre da vi var små." Han sa ikke "NÅR vi møttes i drømme..." Hvis ikke Dagbladet har rettet det opp for ham da.

Ellers en veldig koselig tråd! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...