Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Relativ fattigdom er ikke kunstig fattigdom. Det er rett og slett en type fattigdom som måles i forhold til en viss referansegruppe. Det handler om levestandard i forhold til samfunnet man faktisk lever i. Det blir søkt å sammenligne relativ fattigdom med f.eks. fattigdom blant befolkningen i en del U-land, for det blir ikke sammenligningsgrunnlaget. Derfor er det ikke en kunstig fattigdom. Fordi relativ fattigdom er ekskluderende, for menneskene og gruppene det gjelder. Denne typen fattigdom er ganske relevant også i denne sammenhengen, og handler om å beskrive bl.a. hvilket press som legges på de som lever i relativ fattigdom i forbindelse med f.eks. konfirmasjon, som jo har en del kulturelt forventningspress knyttet til seg, og handler om samfunnsdeltagelse. Det er ikke snakk om klaging. Å sammenligne med andre tider eller andre kulturer blir liksom litt feil, når det gjelder å avgjøre hva som er "kunstig" fattigdom eller ikke.

Jeg vet hva relativ fattigdom er. Jeg er uenig i at det kalles fattigdom.

Ord burde ikke brukes til å bety forskjellige ting. Fattigdom er et innarbeidet ord i alle kulturer, så er det plutselig noen som vil bruke det til å bety noe annet enn opprinnelig. Da blir det mye misforståelser og konstruerte problemstillinger. Det er derfor jeg kaller det kunstig fattigdom. Man er ikke fattig om man ikke har råd til å kjøpe iPhone til 12-åringen sin. At dette i det hele tatt blir en offentlig problemstilling sier noe om dekandensen i samfunnet vårt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må bunaden være ny da? Jeg fikk min til ca 13 000 kroner ( inkludert skjorte,sjal, sølv og sko ) på Finn.no . Den var kun brukt 2 ganger tidligere :)

• Liker 1
Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Min bunad ble sydd slik at den kunne legges ut masse både i lengde og bredde. Trodde de fleste ble sydd slik.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du sier det er en økende gruppe som ikke har råd til helt grunnleggende ting - jeg veldig sikker på at mine foreldre oppdro sine barn i en familieøkonomi som var adskillig smalere enn alle disse du viser til, som idag ikke får råd til grunnleggende ting.

Det er der du tar feil. Når vi snakker om familier som ikke har råd til grunnleggende ting er det ikke sportsutstyr og iphoner vi snakker om. Men familier som sliter med å få råd til vintersko til begge barna samme år, og er avhengig av matposene fra frelsesarmeen for å servere middag hver dag. Og i forhold til dem er det å si om at "alle kan spare til bunad" å pisse dem i trynet.

Skrevet

Men blir det ikke veldig rart med en bunad uten sølv? Virker ikke som om hun har fått noe av det hittil og som fler nevner er det ganske normalt å få det bursdager/jul et par år før konfirmasjonen!

AnonymBruker
Skrevet

man MÅ ikke ha bunad.jeg synes heller ikke at det skal bli slik at ALLE må ha bunad til konfirmasjon eller hva det nå måtte være.som nevnt tidligere i tråden.

jeg ønsket meg absolutt ikke bunad i konfirmasjonen ei heller den dag i dag.selv flere år seinere.

Gjest Søgni
Skrevet (endret)

Jeg vet hva relativ fattigdom er. Jeg er uenig i at det kalles fattigdom.

Ord burde ikke brukes til å bety forskjellige ting. Fattigdom er et innarbeidet ord i alle kulturer, så er det plutselig noen som vil bruke det til å bety noe annet enn opprinnelig. Da blir det mye misforståelser og konstruerte problemstillinger. Det er derfor jeg kaller det kunstig fattigdom. Man er ikke fattig om man ikke har råd til å kjøpe iPhone til 12-åringen sin. At dette i det hele tatt blir en offentlig problemstilling sier noe om dekandensen i samfunnet vårt.

Det er da verken du eller jeg som definerer hva fattigdomsbegrepet inneholder. Men jeg skjønner jo at du mener absolutt fattigdom, der grunnleggende behov ikke blir oppfylt. Fattigdom er ikke et universelt begrep, det er nødvendig å se det i forhold til tid og sted. Noe annet vil bli meningsløst. Dermed er det heller ikke feil å påpeke at ikke alle har råd til f.eks. bunad eller iPhone og henvise til bl.a. relativ fattigdom.

At relativ fattigdom knyttes opp til offentlige problemstillinger er viktig, siden det omhandler sosiale forskjeller. Det kan ikke kalles å konstruere problemstillinger, selv om du (eller noen andre for den del) er uenig i definisjonen på begrepet fattigdom.

Generelt så synes jeg en del tråder om konfirmasjon viser at det er ulike oppfatninger om norske familiers økonomi, og til dels liten forståelse for at en del familier sliter med utgifter knyttet til konfirmasjon. Det er familier som ikke har råd til bunad, og det er ikke jantelov å poengtere hvis man mener at det blir feil å normalisere et inntrykk av noe annet, eller en forventning om at bunad er noe man må ha som konfirmant.

Det er jo det sinnsyke forbruket, forventningene eller vanene som er et tegn på dekadanse isåfall, ikke at noen tar opp problemstillinger knyttet til det samfunnet vi faktisk lever i.

Endret av Søgni
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke noen jobb nå, og ting ser slett ikke lyst ut økonomisk. Men at min ettårige datter skal få en bunad om 14 år er jeg rimelig sikker på at vi skal klare likevel. Det er nemlig veldig høyt prioritert!

AnonymBruker
Skrevet

Min bunad kostet 8000, sølv får jeg den dag i dag. Fikk sølje av mormor til konfirmasjonen, det var dt eneste sølvet jeg hadde det først året.

Skrevet

Generelt så synes jeg en del tråder om konfirmasjon viser at det er ulike oppfatninger om norske familiers økonomi, og til dels liten forståelse for at en del familier sliter med utgifter knyttet til konfirmasjon. Det er familier som ikke har råd til bunad, og det er ikke jantelov å poengtere hvis man mener at det blir feil å normalisere et inntrykk av noe annet, eller en forventning om at bunad er noe man må ha som konfirmant.

Det er jo det sinnsyke forbruket, forventningene eller vanene som er et tegn på dekadanse isåfall, ikke at noen tar opp problemstillinger knyttet til det samfunnet vi faktisk lever i.

Men hvis familien ikke har råd til iPhone eller bunad, så er det da bare å si det som det er, og ta konsekvensen av dette? Jeg skjønner ikke hvorfor det blir en offentlig problemstilling. Denne tråden likedan- hvis mammaen ikke har råd til bunad, så kjøper hun ikke bunad. Hun har også fått mange tips i tråden hvordan skaffe bunad til mye mindre enn 30 000. Jeg kan ikke tenke meg at mine foreldre brukte mer enn 5000 max på min. Den koster 25 000 å kjøpe fix ferdig.

Mine foreldre fikk kommentar fra regnskapsføreren "det skal ikke være mulig å fostre opp en familie på så lite penger". Men vi hadde alt vi trengte, delvis fordi de gjorde mye selv og kjøpte lite ferdig. Og delvis fordi forventningene ble skrudd ned, vi hadde ikke så mye penger så vi kunne ikke kjøpe ting hele tiden. Og det var helt greit, jeg følte ikke noe savn rundt dette.

Fattigdom er ikke et universelt begrep, det er nødvendig å se det i forhold til tid og sted. Noe annet vil bli meningsløst. Dermed er det heller ikke feil å påpeke at ikke alle har råd til f.eks. bunad eller iPhone og henvise til bl.a. relativ fattigdom

Hvordan skal land som har større kontraster enn Norge forholde seg til begrepet fattigdom, om det ikke er universelt? Jeg snakker ikke her om u-land, men USA for eksempel. Et land vi liker å sammenligne oss med for andre ting, som lever i samme tid som oss. De har store problemer med faktisk fattigdom, selv om det ikke har størst fokus hverken der eller her. Der er det meningsløst å hevde seg fattig om man ikke har råd til å kjøpe iPhone til 12-åringen sin, når andre familier ikke har råd til å ta sine syke barn til lege. Slik er det ikke i Norge. Vi har noen som strever, javisst, men alle har et sikkerhetsnett i bunn som gjør at vi ikke har faktisk fattigdom. Jeg tror familier som strever kan gjøre ting selv for å bedre situasjonen. Hvis de sliter med uførhet, som gir relativt lav trygd å fø en familie på, så kan det være en idé å ikke bo midt i en dyr by f.eks.

Skrevet

MÅ man virkelig ha bunad til konfirmasjonen?

Personlig så må jeg si at jeg anser det å kjøpe bunad i konfirmasjonsgave for å være det samme som å kaste pengene rett ut av vinduet. Det er ikke mange 14-15 åringer som er ferdig utvokste, og i de aller fleste tilfeller så vokser de fleste såpass mye i høyden eller bredden at bunaden ikke lenger passer på 18-årsdagen. For gutter så er det enda værre. Selvfølgelig blir alle bunader sydd for å kunne gjøre justeringer på dem, men sjelden i den grad at man kan vokse 10 cm i høyden og bredden og fortsatt komme unna med å sy ut bunaden.

Jeg kunne fint vurdert å gi bunad i 18-års gave, men ikke i konfirmasjonsgave.

Skrevet

Noen steder er det kun bunad som blir brukt når man konfirmerer seg. På de stedene vil jeg si at det er nødvendig å ha bunad.

Skrevet

Det er ikke til å stikke under en stol at det er HELT vanlig å få bunad til konfirmasjon. Men har man ikke råd så har man ikke råd, sånn er det faktisk.

Jeg selv arvet min mors bunad til konfirmasjonen, og bruker den så mye jeg kan enda.

Gjest Vodka
Skrevet (endret)

Jeg har brukt bunaden min en del ganger og er veldig glad jeg har den. Det er veldig kjekt å slippe å stresse med antrekk på 17.mai og i konfirmasjoner osv. Den passer meg fortsatt fint, har ikke trengt å sy den ut noe. Moren min sydde den for meg med ferdig brodert stoff fra Husfliden, så den ble billigere enn om jeg skulle hatt en ferdig sydd. Sikkert halv pris av det den egentlig koster. Ellers kan man jo bestille sånn kina-bunad eller kjøpe brukt for å få det billigere. Man er jo ikke nødt til å ha bunad, men det er fint og kjekt å ha.

Endret av Vodka
Gjest imli
Skrevet

Personlig så må jeg si at jeg anser det å kjøpe bunad i konfirmasjonsgave for å være det samme som å kaste pengene rett ut av vinduet. Det er ikke mange 14-15 åringer som er ferdig utvokste, og i de aller fleste tilfeller så vokser de fleste såpass mye i høyden eller bredden at bunaden ikke lenger passer på 18-årsdagen. For gutter så er det enda værre. Selvfølgelig blir alle bunader sydd for å kunne gjøre justeringer på dem, men sjelden i den grad at man kan vokse 10 cm i høyden og bredden og fortsatt komme unna med å sy ut bunaden.

Eg var 10 cm lavare enn eg er no og totalt flatbrysta du eg stod til konfirmasjon, har likevel masse igjen å leggje ut/felle ned på bunaden min. Nektar og tru at flesteparten får laga så små bunadar? :klo: Med mindre ein vert veldig overvektig som vaksen trur eg ikkje det er noko stort problem viss ein får bunaden sydd av ei flink sydame. Alle skjøner jo at dei færraste 14-15-åringar er utvokste.

Gjest Vodka
Skrevet

Eg var 10 cm lavare enn eg er no og totalt flatbrysta du eg stod til konfirmasjon, har likevel masse igjen å leggje ut/felle ned på bunaden min. Nektar og tru at flesteparten får laga så små bunadar? :klo: Med mindre ein vert veldig overvektig som vaksen trur eg ikkje det er noko stort problem viss ein får bunaden sydd av ei flink sydame. Alle skjøner jo at dei færraste 14-15-åringar er utvokste.

Det kommer jo an på hvor mye man legger på seg og hvor mye man vokser i høyden. Jeg vokste ikke så mye i høyden, men jeg har lagt på meg kanskje 5 kg siden jeg var 15 og det har gått fint, men hvis jeg legger på meg mer nå må den nok syes ut. Jeg tror det er lagt inn stoff sånn at det er mulig å sy den ut hvis jeg blir litt større :gjeiper:

Er litt verre hvis man vokser i høyden, tror ikke det er mulig å legge ned min bunad hvertfall. Og jeg har sett noen med bunaden til midt på leggen, de har sikkert vokst en del siden konfirmasjonen. Det ser ikke helt bra ut.

Skrevet

Det er vanlig å legge inn sømningsrom overalt på en bunad, så den kan justeres til en kropp i endring. Det er jo ikke bare det at man ikke er utvokst når man er 15 - man skal ha plagget hele livet, og ingen har samme kropp 15-80. Alle går litt opp og ned i forskjellige livsfaser.

Min stakk er laget så jeg kunne vokst 20-30 cm mer i høyden, og samme i bredden. Det er bare hvis jeg blir kjempetjukk dette vil skjære seg.

Skrevet

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Jeg sluttet å vokse som 11-åring og kan fortsatt bruke klærne mine fra jeg var 12-13. (er 23 nå btw).

Uansett!

Nei, alle trenger ikke bruke bunad i en kristen konfirmasjon, og har man ikke råd har man ikke råd. Jeg konfirmerte meg ikke, ergo jeg har ikke bunad, men jeg har lyst til å spare penger til dette på sikt. Hva med at gaven din til datteren din er en sparekonto merket bunad? På den måten kan hun jo spare opp penger selv, samtidig som du hjelper litt på vei :jepp: 15/16-åringer bør kunne forstå at ikke alle har råd til noe som koster så mye som en bunad gjør :klemmer:

Gjest Solsmil
Skrevet

De fleste jenter vokser ikke noe særlig mer i høyden etter de er 15. Og det er de det er snakk om, for gutter får vanligvis ikke bunad til konfirmasjonen. Og når det gjelder bredden, så kan de fleste bunader justeres der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...