AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #21 Skrevet 2. mai 2012 Bunad er slett ikke unødvendig, den blir brukt hver 17.mai, hver jul, hver dåp, konfirmasjon etc. You do the math... Selv om mange velger å bruke bunaden til disse anledningene så betyr det ikke at bunad er nødvendig. Nyttig, ja, men ikke nødvendig. Er den nødvendig så er det noe man MÅ ha. Ingen MÅ ha bunad, kanskje med unntak av de kongelige. Jeg skulle gjerne hatt en bunad, men familien min hadde ikke råd da jeg var konfirmant og jeg selv har ikke råd som voksen. Kanskje en dag. Jeg klarer meg veldig fint uten også. Og kjenner for øvrig ingen som stiller i bunad på julaften. Ellers tenker jeg at ts selvsagt ikke kan kjøpe bunad til datteren så lenge hun ikke har råd. Det jeg foreslår (i tillegg til andres forslag om å låne/leie for anledningen om det er mulig) er å snakke med datteren om at hvis hun virkelig ønsker seg en bunad så starter dere sammen med å spare slik at hun kan få en til 18-årsdagen sin. Da kan hun ønske seg sølv og andre deler til bursdager og jul (ikke bare fra foreldre, men også fra andre i familien), samtidig som dere sammen setter til side litt penger hver måned til denne bunaden. På den måten viser hun at hun er seriøs og at ønsket om bunad ikke bare er en forbigående greie. Jeg vet om altfor mange som har fått bunad til konfirmasjon, og så har bunaden blitt hengende i skapet i de neste 10-20-30 årene. Greit for de som har penger nok, men for folk med dårlig råd blir det for dumt å bruke tusenvis av kroner på et plagg som blir brukt en dag. 4
Gjest Tine Skrevet 2. mai 2012 #22 Skrevet 2. mai 2012 Jeg fikk bunad til min konfirmasjon, og i den er det sydd inn såpass masse stoff at jeg kan vokse mye både i høyden og lengden uten at det har noe å si. Jeg setter veldig stor pris på å ha bunad, og særlig i studietiden med dårlig råd var det veldig greit å slippe å kjøpe nytt antrekk til 17.mai, bryllup, dåp og konfirmasjoner. Jeg er enig med de som har nevnt at du kan spørre andre i familien om de blir med og spleiser på en bunad, det er et antrekk som kan gå i arv, og i tillegg er det ikke gøy å måtte skille seg ut når man er i den alderen datteren din er i. 1
Gjest Spinell Skrevet 2. mai 2012 #23 Skrevet 2. mai 2012 Det er mange år siden jeg overvar en konfirmasjon i kirken. Før var det vanlig at konfirmantene brukte kapper utenpå sine egne klær. Er det ikke sånn nå lenger? Under selve konfirmasjonen som foregår i kirken, ja. Det varierer nok fra sted til sted. I de tre siste konfirmasjonene jeg har vært i har konfirmantene gått uten kapper.
flickan Skrevet 2. mai 2012 #24 Skrevet 2. mai 2012 Selv om det er flere kull hvor de fleste jenten har bunad, er det slett ikke sikkert at alle har fått de til konfirmasjonen. Det er ganske vanlig å låne bunad av andre familiemedlemmer, og slett ikke alle har råd til å kjøpe bunad til konfirmanten, selv om det altså kan se sånn ut. 2
Gjest norah Skrevet 2. mai 2012 #25 Skrevet 2. mai 2012 (endret) Det er ganske sykt om "dårlig råd" skal kvalifisere som ikke mulighet til å kjøpe en bunad til alt fra 30-60 000 kr til en tenåring. Bunad til tenåringer er luksus - og forøvrig tullete da man ikke har noen forutsetning for å vite hvordan de vil vokse videre. De jeg kjenner som fikk bunad til konfirmasjon bruker den sjeldent(ikke så stor interesse) - og - passer den ikke særlig bra heller fordi de har utviklet halt andre former med årene. Jeg kjøpte selv for egne penger når jeg var 20, og kroppen min så jo helt annerledes ut på de årene. Brystene mine er jo dobbelt så store idag som når jeg var konfirmant, og hele kroppen har jo fått en langt mer feminin form enn da. Jeg kan fint bruke bunaden jeg fikk sydd som 20åring, men jeg kunne aldri brukt den om jeg fikk den sydd som konfirmant, det er jo hele kroppen - og ikke bare vekten som er annerledes. Jeg skjønner at man i den alderen kan synes det er kjedelig å føle seg "utenfor" - men det er jo helt hårreisende om man skal legge opp til en standard hvor bunad til ekstremt mye penger skal være kriterie for å bli godkjent på lik linje med andre. Bunaden går jo ikke da inn i stedstradisjon, men blir endel av et uendelig forbruk for å ha "de rette tingene". Endret 2. mai 2012 av norah 4
Måndagsbarn Skrevet 2. mai 2012 #26 Skrevet 2. mai 2012 Jeg fikk bunad midt i spiseforstyrrelsene mine under konfirmasjonstiden... den var i ca størrelse 36 unntatt i livet der den var enda mindre, og for meg som egentlig er ganske kraftig (tett) bygd og med store bryster, var det veldig lite. Den var enormt liten rundt livet og sydamen kommenterte at hun aldri hadde sydd et så smalt liv på en bunad som var såpass mye større rundt bysten - og påpekte at brystene mine enda kom til å vokse og lurte på hvordan dette skulle gå. Det gikk som det måtte, jeg ble "frisk", så og si, og gikk opp nesten 20 kilo iløpet av to år etter dette. Per idag har jeg gått opp enda mer og bruker størrelse 46 istedet, og kommer aldri til å kunne bruke den fine bunaden min igjen:/ Det er jo leit, men selv om jeg nå er overvektig ville den ikke passet om jeg gikk ned til min "normale" str 40-42. Den var tross alt laget til en sykelig tynn kropp som ikke stemte med virkeligheten, og nå regner jeg med at søsteren min ikke vil ha den siden vi har vokst opp på forskjellige steder og hun ikke har tilknytning til der min bunad er fra. Leit! Jeg kommer nok til å spare meg opp til en fin bunad senere i livet, og passe på at den blir i riktig (og realistisk) størrelse!
Gjest mother Skrevet 2. mai 2012 #27 Skrevet 2. mai 2012 Bunad er ikke nødvendig og det kommer helt an på hvor du er bosatt om bunad er vanlig eller ikke. Her hvor jeg bor er det noen som har bunad og de fleste ikke, i bygda hvor jeg bodde som konfirmant var det mer vanlig med bunad. Jeg har aldri hatt bunad og har aldri savnet det, min datter vil heller ikke ha bunad. Ingen påvirkning fra meg på annen måte enn at hun aldri har sett meg i bunad, ville hun hatt bunad så skulle hun fått det men da ville jeg helst vite det en stund i forkant for å spare opp til den. Skal datteren din konfirmeres i år og nå på våren så blir det nok for sent å få tak i bunad.
Gjest Haaploes Skrevet 2. mai 2012 #28 Skrevet 2. mai 2012 De fleste bunader går det da an å sy ut og inn? Jeg har gått ned noen kilo siden min konfirmasjon, men fikk bunaden min sydd inn nå før jul, og gleder meg STORT til å bruke den på 17. mai! En bunad er dyr, ja, men kan også sees på som en investering i forbindelse med kommende bryllup, konfirmasjoner, dåpsfeiringer, etc., da man ikke trenger å handle nytt hver bidige gang. Som noen har poengtert går det an å handle ting i omganger, men hvorfor ikke sy selv sammen med datteren din? De fleste husflider bortover har bunadkurs, såvidt jeg vet. En venninne av meg har en bunad der hun har brodert vesken, moren og stemoren har brodert hver sin del av sjalet, bestemoren har brodert skjorten og tanten har brodert stakken. Jeg kjenner ingen som er mer glad i bunaden sin enn henne! Samtidig skal det være sagt at man selvfølgelig ikke skal måtte ta opp forbrukslån eller leve på nudler for å få tak i en bunad :-) Datteren din er såpass stor at det må hun kunne forstå dersom du tar det opp med henne på en ordentlig måte. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #29 Skrevet 2. mai 2012 På mitt hjemsted har alle jentene bunad. Alle de bilene jeg har sett har hatt 100% bunad blant jentene (bildet kommer på kirkebladet og der er de hvite kappene av). Vi hadde heller ikke god råd da jeg vokste opp, men bunaden ble bestilt da jeg var 5 år eller noe sånt. Først brodering, senere sying, og til slutt tilpassing på våren. Og, ja. Jeg har fått den tilpasset i ettertid. Bla slakket på "skulderstroppene" for å gi plass til bryster. Men det var ikke noe problem. 1
Gjest Skrevet 2. mai 2012 #30 Skrevet 2. mai 2012 Med mindre det er dårlig vær på 17 mai bruker jeg aldri bunaden min! Blir jo uhorvelig varmt under og sliter allerede med varmen som er nå! Alt som foregår på sommeren, dåp/konfirmasjoner/o.l blir den heller ikek brukt med mindre, soam sagt, det er dårlig vær!
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #31 Skrevet 2. mai 2012 Jeg synes det er trist å se hvordan enkelte i denne tråden bygger opp under kjøpepresset ved å fortelle ts hvor viktig det er med bunad og at man bør spare til dette i årevis hvis man ikke har råd til å punge ut alt på engang, eventuelt kjøpe brukt (det er fortsatt snakk om tusenvis av kroner selv om man kjøper brukt bunad). Fint at dere har en bunad dere setter pris på og er glad i, men ikke legg det presset over på andre. Bunad er flott, men det er IKKE en nødvendighet. 4
Belle de Jour Skrevet 2. mai 2012 #32 Skrevet 2. mai 2012 Har du ikke råd, så har du ikke råd. En bunad kan man, som flere sier, ha hele livet, så hun har god tid på seg. Selv er jeg veldig glad i bunaden min som jeg var så heldig å arve, og skjønner godt at det blir for dyrt. Men hvis hun virkelig ønsker seg bunad kan du jo som flere sier, spare opp over tid, slik at hun f.eks får den til 18årsdagen, at hun kan spytte inn med pengene hun får til konfirmasjonen etc. Jeg synes ikke noe om bunadspress. Så et gruppebilde fra en konfirmasjon der den eneste jenta uten bunad ble plassert på gutterekka, veldig unødvendig. 1
Gjest norah Skrevet 2. mai 2012 #33 Skrevet 2. mai 2012 (endret) Angående å ha den hele livet så er det vel grenser for hvor mange konfirmasjoner og 17. mai`er man får brukt den. Argumentet om at "man slipper å kjøpe nytt antrekk hver gang" sier jo også noe om et forbruksmønster som ikke er bra i utgangspunktet. Jeg har brukt min alle mulige anledninger, og det er vel en tja.....13 ganger - maks iløpet av 10 år. Bunad er tradisjon ja, men det er også et velstandssymbol da de færreste har ei oldemor på Voss som syr den for hånd med selvlagde stoffer. Om man så syr den selv på Husfliden må man fortsatt betale mye for kurset og stoffene - for ikke å snakke om en formue i sølv. Jeg har bare selve bunaden med helt ordinært sølv til. Jakka til bunaden koster 10.000, og skaut koster 5.000. For ikke å snakke om at jeg kan velge linskjorte fremfor bomull(som er dyrere), underskjørt, dyrere sølv(og mer) - konebelte, spesialstrikkede strømper, ulike farger på forkleet..... Og det er bare for min normalprisede bunad, kidsa i Setesdalen begynner jo på 60.000 eller noe for stakken sin. Det er jo en grunn til at halve vestkanten i Oslo kjøper beltestakken fra telemark, de er jo ikke akkurat derfra - men det ble kjapt et status- og velstandssymbol. Endret 2. mai 2012 av norah 3
Tullepia Skrevet 2. mai 2012 #34 Skrevet 2. mai 2012 lillemor skal konfirmere seg til våren og hun ønsker seg bunad. jeg har ikke råd til bunad + jeg syns bunad er forferdelig dyrt og unødvendig. MÅ alle jenter ha bunad i kristelig konfirmasjon?? Ingen må ha bunad verken til kristelig eller borgerlig konfirmasjon. Når du ikke har råd til bunad, må nok datteren din innse at det ønsket ikke blir oppfylt. Dårlig økonomi synes jeg er god grunn til å ikke gi bunad. Men jeg synes ikke at dine preferanser om hvorvidt bunad er nødvendig er god nok grunn til å nekte å gi det i gave, skjønt det er en annen debatt. Om jenta virkelig ønsker seg en bunad veldig sterkt kan du jo høre om det er noen i familien du kan slå deg sammen med, for eksempel besteforeldre eller tanter og onkler.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #35 Skrevet 2. mai 2012 De fleste bunader går det da an å sy ut og inn? Det varierer vel med bunaden, og hvilken del av den man vokser ut av. De bunadene jeg kjenner best har en del broderier som må passe nøyaktig, for at det skal se pent ut, og vokser man ut av dem må de byttes helt. Stakk ol kan som regel ha noe esktra som kan legges ut, men dette er ikke de dyreste delene. Uansett er dette noe man må tenke på, når man vuderer å kjøpe et så dyrt plagg til en 15-åring. Hvis bunad står høyt på ønskelista kan man se på bruktpris, uten noe ekstra utstyr, og la barnet ønske seg sølv ol til videre bursdager osv. Jeg har vokst opp med at bunad er noe man samler over tid, hvor ingen forventer å få en fix ferdig pakke med alt av sølv og ekstrautstyr til en enkelt anledning. Uansett er det for seint å begynne å tenke på dette nå, dersom det er i år konfirmasjonen skal foregå. Og har man ikke råd så har man ikke det, ingen skal måtte spise grøt i flere år, pga et luksusplagg.
Rosa Sitron Skrevet 2. mai 2012 #36 Skrevet 2. mai 2012 Jeg fikk min når jeg var 18, er veldig gla jeg ikke fikk den før. Søsteren min har valgt å ikke få sin på enda noen år. Syntes ikke det er et must å ha bunad når en er 15. Veldig kjipt om en skulle endre seg mye.
Teriyaki Skrevet 2. mai 2012 #37 Skrevet 2. mai 2012 Det er kanskje ikke direkte nødvendig, men..Jeg gledet meg i flere år før jeg fikk bunad til konfirmasjonen min, så hadde blitt rimelig lei meg dersom jeg ikke hatt fått likevell. Nå gikk jeg ned i vekt i ettertid, så bunaden som ble sydd for stor (dama påstod jeg kom til å legge på meg..), ble sydd inn på flere steder da jeg var 18. Dette kostet så mye som 3000 kr. Men det var pappa som betalte det, da. :gjeiper: Jeg setter i alle fall stoor pris på bunaden min, så jeg gleder meg veldig til 17 mai hvert år for å ha den på meg, og i år er jeg så heldig å få ha den på to ganger, siden jeg skal i konfirmasjon. Dersom sønnen min ønsker seg bunad, noe jeg egentlig tviler på, da det ikke er like vanlig, så skal jeg gledelig spare til det, om det så må gjøres fire år i forveien, for det er et antrekk jeg selv er så stolt av, så vil gjerne at han skal få den gleden også. Alle mine venner fikk bunad, bortsett fra de som ikke ville ha det. 2
Arlea Skrevet 2. mai 2012 #38 Skrevet 2. mai 2012 Det som er synd med at bunad har blitt en populær konfirmasjonsgave er at det skaper et visst press blant konfirmantene. Det er ikke alle som har foreldre som har råd/vil ta seg råd til å kjøpe, mens andre takker nei og kanskje angrer seg ved senere anledninger. Men jeg synes fortsatt at bunad er en veldig flott gave, og er veldig glad for at jeg fikk en da jeg ble konfirmert. Symbolsk synes jeg den passer flott i og med at den er et ekte "voksen-plagg" dvs kommer til nytte ved finere anledninger, for bunad er jo f.eks. galla. I tillegg er det en verdifull gave, så om man (bank i bordet!) havner i knipe så kan man få en del penger for bunad med sølv. Det er også et plagg som holder seg, og minus utgifter i forbindelse med ut/innsying så kan den gå i arv til neste generasjon. Det er heller ingen regel at foreldre _må_ betale bunaden. Dersom man ser seg uvillig, kan det være lurt å tipse barnet om dette noen år på forhånd slik at de for eksempel kan begynne å ønske seg sølv fra bestemor til jul. Også er det jo et spørsmål om planlegging også. Jeg har selv dårlig økonomi, og vet hvordan det føles, men begynte å spare til utgifter som for eksempel konfirmasjon da datteren min ble født. Men folk prioriterer jo forskjellig, og det er jo også noe 14/15-åringene har godt av å godta selv om det kanskje ikke er superkult å være "eneste" uten bunad.
Gjest Solstråla88 Skrevet 2. mai 2012 #39 Skrevet 2. mai 2012 Jeg fikk bunad til min konfirmasjon. Da trodde vi at jeg skulle bli ca like stor som mamma. Så endte jeg opp 15 cm høyere og tilsvarende bredere og bunaden passer overhodet ikke ( skjørt til midt på leggen) Skulle ønske vi hadde ventet... Kan den ikke legges ned? Min kan det i hvertfall. Heller ikke jeg har hatt behov for og legge den hverken ut eller inn, opp eller ned Super glad for at jeg ikke bunad den gangen 1
Gjest norah Skrevet 2. mai 2012 #40 Skrevet 2. mai 2012 (endret) Det er kanskje ikke direkte nødvendig, men..Jeg gledet meg i flere år før jeg fikk bunad til konfirmasjonen min, så hadde blitt rimelig lei meg dersom jeg ikke hatt fått likevell. Nå gikk jeg ned i vekt i ettertid, så bunaden som ble sydd for stor (dama påstod jeg kom til å legge på meg..), ble sydd inn på flere steder da jeg var 18. Dette kostet så mye som 3000 kr. Men det var pappa som betalte det, da. :gjeiper: Jeg setter i alle fall stoor pris på bunaden min, så jeg gleder meg veldig til 17 mai hvert år for å ha den på meg, og i år er jeg så heldig å få ha den på to ganger, siden jeg skal i konfirmasjon. Dersom sønnen min ønsker seg bunad, noe jeg egentlig tviler på, da det ikke er like vanlig, så skal jeg gledelig spare til det, om det så må gjøres fire år i forveien, for det er et antrekk jeg selv er så stolt av, så vil gjerne at han skal få den gleden også. Alle mine venner fikk bunad, bortsett fra de som ikke ville ha det. Nå er det virkelig ikke meningen å være spydig mot deg personlig, men jeg synes måten du beskriver så mye penger på i dette innlegget vitner om at du har har sluppet å tenke noe som helst på penger gjennom livet. Og det illustrerer virkelig hvor mye av virkeligheten man har slippet å møte, fordi foreldrene hadde penger. "Hadde blitt lei meg" - "pappa betalte" - "om jeg så skal spare 4 år". 100.000 barn i Norge vokser opp i relativt fattigdom idag, mange av de har sikkert lyst på bunad(jeg vet iallefall at jeg hadde utrolig lyst på bunad da). Men for disse barna - og i tillegg de aller, aller fleste barn i middelklassen uten arvebunad er en så dyr gave helt uaktuelt. For de fattige barna er det ikke bare bunaden som er uaktuelt, men også krav om den nyeste Iphonen, bærbar pc, lesebrett, tv-spill, dyr sykkel, massevis av idrettsturer, merkeklær etcetcetc. De kommer hjem og kan ikke velge mellom 7 ulike pålegg, i de husholdningene kuttes flere middager i uken ut - og man må velge mellom brød og ost fordi man ikke har råd til begge deler. De legger seg sultne, og vet at foreldrene ikke har råd til å betale skolemelka. Ja, i Norge. Da blir dette "jeg blir lei meg om jeg ikke får bunad ergo jeg fikk det" bare helt sykt å forholde seg til for min del. Altså; en normal familie med helt normal inntekt har ikke mulighet(og med normal mener jeg høyt utdannet fulltidsarbeidende med OK inntekt som bor helt fint og har 1 stykk bil eller noe sånt) - og sikkert ikke ønske om å spare 30.000 kr til barna, i TILLEGG til den dyre konfirmasjonen og alt annet de trenger. En helt normal familie må gjerne prioritere bort ganske viktige ting for å kunne gjøre noe sånt. Si at de har 3 barn, det blir jo 90.000 bare i bunader. Nå ble dette et langdrygt innlegg dette her, men jeg synes bare dette med at "pappa betaler" - knis - "jeg ville jo blitt lei meg, alle hadde det, derfor fikk jeg det" blir en ekstremt stor kontrast til hva jeg vokste opp med. Man ser virkelig hvordan klasseskillene fortoner segm og hvor liten innsikt endel har om hva en normal familieøkonomi innebærer. Og selv nå som jeg voksen og har andre økonomiske forutsetninger synes jeg ikke krav om bunad er rimelig. Konfirmasjon må være den tradisjonen som virkelig viser klasseforskjeller - klart og tydelig så alle kan få se hvem som har råd til hva. Helt tragisk. Men nå skal jeg ikke gjenta meg til det kjedsommelige her - det måtte dog ut Endret 2. mai 2012 av norah 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå