AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #1 Skrevet 1. mai 2012 lillemor skal konfirmere seg til våren og hun ønsker seg bunad. jeg har ikke råd til bunad + jeg syns bunad er forferdelig dyrt og unødvendig. MÅ alle jenter ha bunad i kristelig konfirmasjon?? 1
Gjest Zizzi Skrevet 1. mai 2012 #2 Skrevet 1. mai 2012 Nei, man må ikke ha bunad, å det er langtifra alle som får bunad til konfirmasjonen. Men leste spesiellt en tråd her der det var vanlig at alle hadde bunad. Dette synes jeg er synd da ikke alle har økonomi til å kjøpe bunad. 2
Gjest meh Skrevet 1. mai 2012 #3 Skrevet 1. mai 2012 lillemor skal konfirmere seg til våren og hun ønsker seg bunad. jeg har ikke råd til bunad + jeg syns bunad er forferdelig dyrt og unødvendig. MÅ alle jenter ha bunad i kristelig konfirmasjon?? Hadde ikke akkurat stusset på det hvis noen ikke hadde brukt bunad, dog så bruker vel de fleste det. Synes også at det er unødvendig, er jo som sagt veldig dyrt. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #5 Skrevet 1. mai 2012 jeg brukte ikke bunad i min konfirmasjon ,det hadde og vært meget unaturlig for meg siden jeg er same.og føler meg nærmere samisk fest drakt enn den norske(konfirmerte meg ikke i finnmark men østlandet) der hadde kun 3 jenter bunad.jeg hadde ikke kofte heller..men kjole.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #6 Skrevet 1. mai 2012 Når jeg konfirmerte meg tror jeg bare det var to jenter som ikke hadde bunad. Det var et stort kull. Forstår godt at hun ønsker seg bunad, synes det er veldig flott, unødvendig? ja, det er vel det, man må jo ikke ha det. Men bunad er grisedyrt, har du ikke råd til deg så har du ikke råd til det.
heidiheidiheidi Skrevet 1. mai 2012 #7 Skrevet 1. mai 2012 Bunad er vakker! og det er noe du kan ha hele livet og la den gå i arv 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #8 Skrevet 1. mai 2012 Det går da fint an å få kjøpt brukt til en langt rimeligere penge. Bunad er slett ikke unødvendig, den blir brukt hver 17.mai, hver jul, hver dåp, konfirmasjon etc. You do the math... http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=1&CATEGORY/PRODUCTCATEGORY=170&CATEGORY/SUBCATEGORY=3941&SEGMENT=1&CATEGORY/MAINCATEGORY=71 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #9 Skrevet 1. mai 2012 lillemor skal konfirmere seg til våren og hun ønsker seg bunad. jeg har ikke råd til bunad + jeg syns bunad er forferdelig dyrt og unødvendig. MÅ alle jenter ha bunad i kristelig konfirmasjon?? Skal hun konfirmeres nå i år så er det uansett alt for sent å tenke på bunad. Det finnes mange fine festdrakter på markedet, å du kan være heldig å finne en på finn.no til en rimelig penge. Men har du ikke råd, så har du ikke. Jeg synes ikke du skal føle deg forpliktet til å kjøpe bunad til datteren din. Men er konfirmasjonen 1 år fram i tid, har du jo litt tid på deg. Da kan du kjøpe litt av gangen + at hun kan få noe av det til bursdag og jul, både fra deg og resten av familien.
hakunamatata Skrevet 1. mai 2012 #10 Skrevet 1. mai 2012 Jeg var så heldig å få bunaden til mamma, ellers hadde jeg ikke hatt bunad. Hun får nok kanskje en del penger til konfirmasjonen så hun kan spare og kjøpe sin egen bunad? Hvis det er på selve konfirmasjonsdagen hun gjerne vil ha bunad kan dere kanskje leie en et sted? Eller låne av noen bekjente? Kanskje hun har venninner som har samme størrelse som hun kan låne av? 1
Molly80 Skrevet 1. mai 2012 #11 Skrevet 1. mai 2012 nei, trenger ikke! selvsagt koselig, men det er jammen mange som må sy ut/inn/forandre på bunadene sine senere når man kjøper de så tidlig
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #12 Skrevet 1. mai 2012 Jeg synes konfirmasjon er det perfekte tidspunkt å få bunad på, hvis man ønsker å ha det. Jeg kjenner flere som har begynt å spare opp fra et par år før konfirmasjonstid, i tilfelle barna ønsker det. Men ja, det er jo altfor sent å begynne å tenke på både sparing og kjøp av bunad nå, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du i det hele tatt lurer på det. 1
Gjest Eurodice Skrevet 1. mai 2012 #13 Skrevet 1. mai 2012 lillemor skal konfirmere seg til våren og hun ønsker seg bunad. jeg har ikke råd til bunad + jeg syns bunad er forferdelig dyrt og unødvendig. MÅ alle jenter ha bunad i kristelig konfirmasjon?? Det er mange år siden jeg overvar en konfirmasjon i kirken. Før var det vanlig at konfirmantene brukte kapper utenpå sine egne klær. Er det ikke sånn nå lenger? 1
Gjest meh Skrevet 2. mai 2012 #14 Skrevet 2. mai 2012 (endret) Det er mange år siden jeg overvar en konfirmasjon i kirken. Før var det vanlig at konfirmantene brukte kapper utenpå sine egne klær. Er det ikke sånn nå lenger? Under selve konfirmasjonen som foregår i kirken, ja. Endret 2. mai 2012 av meh 1
tingeling Skrevet 2. mai 2012 #15 Skrevet 2. mai 2012 Jeg fikk bunad til min konfirmasjon. Da trodde vi at jeg skulle bli ca like stor som mamma. Så endte jeg opp 15 cm høyere og tilsvarende bredere og bunaden passer overhodet ikke ( skjørt til midt på leggen) Skulle ønske vi hadde ventet... 2
Gjest Annaires Skrevet 2. mai 2012 #16 Skrevet 2. mai 2012 Jeg fikk bunad til min konfirmasjon. Da trodde vi at jeg skulle bli ca like stor som mamma. Så endte jeg opp 15 cm høyere og tilsvarende bredere og bunaden passer overhodet ikke ( skjørt til midt på leggen) Skulle ønske vi hadde ventet... Mens jeg (er 28), fortsatt ikke har hatt behov for å legge hverkrn ut eller ned min. Og er superglad for at jeg fikk den. Hadde aldri tatt meg råd til å kjøpe det selv seinere. 4
Gjest Surrehodet Skrevet 2. mai 2012 #17 Skrevet 2. mai 2012 Jeg kjøpte en til datteren min på finn.no. til under halv pris. Syntes det var dyrt, men når jeg ser gleden hun viser hver gang hun tar den på seg -da tenker jeg at det var vel verdt det. Jeg selv fikk ikke bunad til konfirmasjonen, de fleste venninnene mine fikk, men da hadde de samlet sølvet gjennom mange år. Jakken som hører til bunaden var det ingen "ungpiker" som hadde, det ble supplert når de ble voksne. Ifjor kjøpte jeg meg bunad, det kostet over 30.000 men jeg hadde de pengene så da følte jeg det var en god investering. Og til spørsmålet om alle har bunad.......Nei, jeg er konfirmasjonsleder, og de fleste har nok bunad under våre seremonier, men jeg ser også grupper hvor 1 utav 10 jenter har bunad. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #18 Skrevet 2. mai 2012 Mens jeg (er 28), fortsatt ikke har hatt behov for å legge hverkrn ut eller ned min. Og er superglad for at jeg fikk den. Hadde aldri tatt meg råd til å kjøpe det selv seinere. Hadde du ikke? Foreldrene mine sa at jeg ikke fikk bunad til konf fordi jeg sannsynligvis kom til å vokse mer, både i høyde og bredde, ergo lånte jeg min tre år eldre storesøster sin (som allerede hadde vokst ut av den). Denne storesøsterbunaden brukte jeg helt til jeg ble gravid med mitt første barn. Etter det kan jeg bare glemme at den skal passe igjen. Så gikk det noen år hvor jeg ikke tenkte så mye på bunad, men for fem år siden kjøpte jeg meg en for egne penger. Som voksen og etablert syns jeg det ville vært rart å be foreldrene mine sponse den (selv om de lovet meg det en gang i tiden), dette var da i en alder av 30+ og har ikke angret på den investeringen! Når min datter konfirmerer seg om et par år, får hun bruke den samme ungpike-bunaden. Så tenker jeg at hun også må ha ny bunad senere i livet. Om det blir hun selv eller vi foreldre som betaler spørs på livvsituasjonene våre. Skal også sies at da jeg konfirmerte meg midt på 80-tallet, så var det skikkelig lite kult med bunad, og vi i bunad var i fåtall og jeg misunte jentene som fikk ha Madonna-inspirerte hvite blondekjoler. Nå ser jeg at alle skal ha bunad, men regner med at dette er en trend som går i bølgedaler, som alt annet. Selv om bunad aldri blir direkte umoderne, så er det mer og mindre populært i perioder. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #19 Skrevet 2. mai 2012 Jeg fikk ikke bunad til konfirmasjonen min. Jeg visste at foreldrene mine hadde dårlig råd og derfor sa jeg til mamma at jeg ikke ønsket meg en heller. Nå i voksen alder har jeg arvet bunaden etter bestemoren min og jeg er overlykkelig! Har jo hatt lyst på bunad siden tenårene, og det er et fantastisk plagg jeg er svært stolt av å kunne gå med. Jenter MÅ ikke ha bunad i konfirmasjon, nei. Men dersom konfirmanten virkelig ønsker seg en, tror jeg det er litt trist å ikke få, selv om man vet at det er av økonomiske hensyn. Hadde jeg vært deg, TS, hadde jeg forhørt med rundt i familien og funnet ut om det er mulig å gå mange sammen om en bunad til frøkna.
ToveM Skrevet 2. mai 2012 #20 Skrevet 2. mai 2012 Har en datter som skal konfirmeres neste år, og vi kunne absolutt hatt råd til bunad, men syntes det er uhorvelig mye penger å bruke på et plagg som muligens ikke blir brukt. Ikke minst at jenter somregel vokser en del i den alderen. Nå har jeg vurdert litt denne drakten da http://www.vestlandsdrakten.no/produkter_vd_stakk.html den kommer på 1/3 av en bunad.Ellers blir det kjole her i huset. (evt så har vi en bunad i familien som kan lånes som bestemoren min har brodert)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå