Gå til innhold

Muslimer og Jøder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Skriver en fordypningsoppgave om Israel og Palestinerne,men er desverre lite fra google å få på enkelte spørsmål, derfor lurte jeg på om det var noen her som vet noe om forholdet til jøder og muslimer, før jøder skulle få endel av palestina. Noe som feks kunne forsterke hatet de har mot hverandre, for min del tenker jeg litt sånn at hvis muslimer hadde fått hele finnmark og Nordland hadde folk blitt enda surere enn hvis det hadde vært Buddhister, fordi veldig mange har et dårlig forhold til Islam. Visst dere vet om nyttige lenker, eller har svar på spørsmålet settes det stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Hadith, som ble skrevet mange hundre år før den moderne konflikten, er det ekstremt mye jødehat. Det både hates og oppfordres til forfølgelse og drap av jøder, i følge teksten kommer dette fra selveste Muhammad. Anbefaler deg å lese både Koranen og Hadith, samt Toraen og det gamle testamentet i Bibelen for å forstå forholdet mellom muslimer og jøder. De anerkjenner begge det gamle testamentet, men tekstene som kommer etter det divergerer. Bakgrunnen for konflikten stikker mye dypere enn tildelingen av landområdet i 1949, og dette er mye lettere å forstå når du ser hvilke fundamenter de to grupperingene står på. Ikke glem at Israel er omringet av andre nasjoner også, som spiller vel så stor rolle for konflikten. Libanon, Syria, Jordan og Egypt har alle et overveldende muslimsk flertall og er ikke de mest fredlige nasjonene. Dette er med på å forsterke Israels frykt og fiendebilde, som de igjen tar ut på Palestinerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...