ice Skrevet 27. april 2012 #41 Skrevet 27. april 2012 Smak er jo subjektivt, men det er klart at vann fra ulike vannkilder smaker ulikt! Både lukt og smak er forresten to egne analyser som skal gjøres på vannprøver iht Drikkevannsforskriften Vann inneholder som nevnt av flere ikke bare H2O, men også ulike mineraler, sporstoffer, ulik metningsgrad av oksygen etc. Selve vannkilden er svært viktig for vannets smak (eks vil et humusrikt vann med lav pH og lav alkalitet fra en typisk innsjø) smake veldig annerledes enn et grunnvann som kan ha mye mangan i seg for eksempel. Vannbehandlingen vil også ha en del å si for smaken av vannet, og det er mange ulike måter å behandle et drikkevann på for å få en god vannkvalitet. Først og fremst skal man jo sørge for å fjerne bakterier/ virus slik at vannet er hygienisk trygt, men valg av vannbehandlingsmetode påvirker også smaken. Eksempelvis er det mange som benytter membranfiltrering av drikkevannet, dette gir et svært rent vann (alt som er større enn åpningen i membranen blir jo fjernet), men vann fra membrananlegget oppleves ofte som ganske "dødt" i smaken. De fleste membrananlegg i Norge har et marmorfilter i etterkant av membranen - dette bedrer smaken i tillegg til at det også forbedrer vannkvaliteten mtp pH og alkalitet. I tillegg kan tilstand/ type/ kvalitet vannrørene på vei til forbruker ha noe å si for smaken på vannet, det er en kjensgjerning av det er mange gamle og utette vannrør rundt omkring, noen med store avleiringer og dette kan selvsagt sette smak på vannet. I tillegg vil oppholdstiden i vannrørene ha mye å si, et ledningsnett med lang oppholdsti vil ofte gi et vann med en dårligere smak. Hehe - beklager langt svar - men sånn er det når det er dette man jobber med til daglig ...
Gjest Nenya82 Skrevet 27. april 2012 #42 Skrevet 27. april 2012 (endret) Jeg tror det har mye med hva man er vant til. Drakk for eksempel kun drikke med smak før,og når jeg da skulle begynne å drikke vann så var det jo dritkjedelig. Kan tenke at det er veldig kjedelig fortsatt,men saft er jeg ikke noe glad i,juice ser jeg ikke på som en tørstedrikk og grunnen til at jeg begynte å drikke vann var for å kutte ned på brusinntaket. Men det er ikke alle steder vannet smaker like godt nei,og noen steder smaker ikke vannet like friskt som andre steder. Endret 27. april 2012 av Nenya82
Nita Skrevet 27. april 2012 #43 Skrevet 27. april 2012 Jeg for min del drikker vann fordi jeg er tørst eller fordi jeg vet at kroppen min trenger det. Mot kjedsomhet surfer jeg heller på PC'en, ser på TV eller ringer en venn 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå