Gå til innhold

Burde kristne betale en ekstra skatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kristne pålægges ekstra skat

Ifølge rapport har væbnede islamistiske grupper indført jizya, en skat for ikke-muslimer, i Syrien.

Kidnapninger

Rapporten fra al-Haqiqah beskriver, hvordan kristne familier i og omkring Homs bliver bedt om at betale jizya af de væbnede grupper. Hvis de kristne nægter at betale, bliver de truet på livet eller får familiemedlemmer kidnappet.

En anonym kristen kilde, der udtaler sig til al-Haqiqah, siger, at mindst 20 kristne er blevet kidnappet af al-Farouq-bataljonen indtil videre.

Flere af dem menes at være spærret inde i landsbyen Ammar al-Husn, der i løbet af oprøret mod den syriske præsident er blevet en slags hovedkvarter for dele af den syriske opposition.

Mujahedin-krigere

Den omtalte bataljon består ifølge al-Haqiqah fortrinsvis af islamister, der er inspireret af den saudiarabiske wahabi-ideologi.

I rapporten nævnes det, at store dele af bataljonen er pakistanske mujahedin-krigere, der er kommet til Syrien via Europa og Tyrkiet for at bekæmpe Bashar al-Assads styre.

Ud af Syriens befolkning på godt 19 millioner indbyggere anslås det, at der op imod 1,7 millioner er kristne.

http://jp.dk/udland/article2749456.ece

I noen land har man altså innført en egen skatt for kristne. Burde man forlange også her at kristne betalte en egen skatt? Eller er det et dumt forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Situasjonen med overgrep mot den sivile befolkningen i Syria er ikke noe som skal etterfølges noe sted i verden Ikke en gan FN mener det burde vært sånn i Syria. Det foregår en grusom krig der med forbrutelser mot mennekseheten. Du har fått med deg det, eller?

Takk og god natt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge kristne reiser kirker på statens bekostning ville det jo være lurt at de betalte for disse selv i stedet for at alle vi andre skal betale for at deres fantasier og villfarelser skal spres?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge kristne reiser kirker på statens bekostning ville det jo være lurt at de betalte for disse selv i stedet for at alle vi andre skal betale for at deres fantasier og villfarelser skal spres?

Forskjellsbehandling på grunnlag av religion skal vi ikke ha.

I norge betales en liten del (2 prosent ?)av skatten din til det trossamfunnet du er medlem i.

Dersom man melder seg ut av statskirken og ikke inn i noe annet vil du likevel ikke få mindre skatt.

Etter min mening burde ingen religioner understøttes av staten. Jeg er for skille mellom stat og kirke.

Så kan de som er med i en religion bekoste dette selv.

Linken i åpningsinnlegget er jo en helt annen sak.

Der er det snakk om at medlemmer av en religion krever inn skatter av medlemmer av en annen religion.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som burde vært gjort er at statskirken skulle vært avskaffet, og all pengestøtte til religioner skulle vært fjernet.

De skulle skaffet egne midler til å drifte fantasiene sine!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å beholde statskirken.

Jeg er for å beholde sttskirken av den enkle grunn at det er den eneste måten vi kan ha litt kontroll på religionen som utøves.

Jeg er redd for at det, om statskirken fjernes, vil bli færre kvinnelige prester og at kirkerommet vil bli stengt for praktiserende homofile. Bare derfor, altså.

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest IngvildSF

I Sverige mmå også kristne betale mer skatt enn livssynsløse (folk som ikke er meldt inn i en menighet/trossamfunn/livssynsorganisasjon).

Jeg har stor tro på at stat og kirke skilles i nærmeste framtid, og da blir spørsmålet om man også skal skattlegge annerledes her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å beholde statskirken.

Jeg er for å beholde sttskirken av den enkle grunn at det er den eneste måten vi kan ha litt kontroll på religionen som utøves.

Jeg er redd for at det, om statskirken fjernes, vil bli færre kvinnelige prester og at kirkerommet vil bli stengt for praktiserende homofile. Bare derfor, altså.

:heks:

Ja, kristendommen vil nok helt klart bli mer "gammeldags".

Men dersom vi kutter statsstøtte vil den dø ut, eller bli en liten sekt, i løpet av kort tid.

Vi må ikke opprettholde statskirken....vi må kvitte oss med religion.

Det er jo bare oppspinn!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kristendommen vil nok helt klart bli mer "gammeldags".

Men dersom vi kutter statsstøtte vil den dø ut, eller bli en liten sekt, i løpet av kort tid.

Vi må ikke opprettholde statskirken....vi må kvitte oss med religion.

Det er jo bare oppspinn!!

Nei, jeg tror ikke det.

Det er nok av frimenigheter som ville stå klare til å ta over "kundene" fra statskirken, men her vil det altså være mindre kontroll med hvordan religionen praktiseres.

Vi kommer nok ikke til å enes her, med det unntak at vi nok ikke begeistret for religion, noen av oss. ;)

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å beholde statskirken.

Jeg er for å beholde sttskirken av den enkle grunn at det er den eneste måten vi kan ha litt kontroll på religionen som utøves.

Jeg er redd for at det, om statskirken fjernes, vil bli færre kvinnelige prester og at kirkerommet vil bli stengt for praktiserende homofile. Bare derfor, altså.

:heks:

Hva med andre religioner som praktiseres i norge ? Bør ikke de isåfall ha samme regler ? De får og statsstøtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med andre religioner som praktiseres i norge ? Bør ikke de isåfall ha samme regler ? De får og statsstøtte.

Mener du islam? Med tanke på at det er minoriteter som hører til denne religionen så trenger de statsstøtte. De har ikke de samme ressurser og den samme økonomiske trygghet som nordmenn som har bodd her hele livet har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med andre religioner som praktiseres i norge ? Bør ikke de isåfall ha samme regler ? De får og statsstøtte.

Nei, mening min henger ikke sammen med statsstøtten, men med statskirken. Når stat og kirke er knyttet sammen har staten en styringsmulighet.

Det er kristendommen som er landets "statsreligion", ergo kan jeg ikke se at staten skal styre andre trossamfunn på samme måte.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det.

Det er nok av frimenigheter som ville stå klare til å ta over "kundene" fra statskirken, men her vil det altså være mindre kontroll med hvordan religionen praktiseres.

Vi kommer nok ikke til å enes her, med det unntak at vi nok ikke begeistret for religion, noen av oss. ;)

:heks:

Problemet er at disse også får statstøtte.

Hadde vi fått vekk statskirken, kunne vi også fjerne støtte til disse

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis sekten tidligere kjent som statskirken blir strengere i forhold til homofili og kvinner, kan jo disse gruppene gå bytte til en mer liberal sekt? Kan ikke helt se hvorfor det skulle bli mangel på slikt, spesielt om man plutselig har en hel drøss med kvinnelige og homofile prester som ikke lenger har en arbeidsgiver. Er jo ikke verre enn at de starter opp sitt eget konkurrerende tilbud.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at disse også får statstøtte.

Hadde vi fått vekk statskirken, kunne vi også fjerne støtte til disse

Jeg ser ikke det som noe problem så lenge det finnes en institusjon med høyde nok under taket til å favne de gruppene jeg nevnte i tidligere innlegg.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke det som noe problem så lenge det finnes en institusjon med høyde nok under taket til å favne de gruppene jeg nevnte i tidligere innlegg.

:heks:

Problemet er at jeg, som ateist, betaler for at folk skal få dulle med fantasiene sine.

De får sponse dette selv!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet er at jeg, som ateist, betaler for at folk skal få dulle med fantasiene sine.

De får sponse dette selv!!

Det er vel en forsvinnende liten del av det du betaler som går til statskirken.

Jeg har meldt meg inn i annen organisasjon for å ikke betale, det står deg også fritt å gjøre. Det er ikke sånn at du vil få skattelette om statskirka forsvinner, vet du.

:heks:

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne pålægges ekstra skat

Ifølge rapport har væbnede islamistiske grupper indført jizya, en skat for ikke-muslimer, i Syrien.

Kidnapninger

Rapporten fra al-Haqiqah beskriver, hvordan kristne familier i og omkring Homs bliver bedt om at betale jizya af de væbnede grupper. Hvis de kristne nægter at betale, bliver de truet på livet eller får familiemedlemmer kidnappet.

En anonym kristen kilde, der udtaler sig til al-Haqiqah, siger, at mindst 20 kristne er blevet kidnappet af al-Farouq-bataljonen indtil videre.

Flere af dem menes at være spærret inde i landsbyen Ammar al-Husn, der i løbet af oprøret mod den syriske præsident er blevet en slags hovedkvarter for dele af den syriske opposition.

Mujahedin-krigere

Den omtalte bataljon består ifølge al-Haqiqah fortrinsvis af islamister, der er inspireret af den saudiarabiske wahabi-ideologi.

I rapporten nævnes det, at store dele af bataljonen er pakistanske mujahedin-krigere, der er kommet til Syrien via Europa og Tyrkiet for at bekæmpe Bashar al-Assads styre.

Ud af Syriens befolkning på godt 19 millioner indbyggere anslås det, at der op imod 1,7 millioner er kristne.

http://jp.dk/udland/article2749456.ece

I noen land har man altså innført en egen skatt for kristne. Burde man forlange også her at kristne betalte en egen skatt? Eller er det et dumt forslag?

Jeg antar at en må være muslim og i noen grad hjernevasket for å stille et så tåpelig spørsmål som du gjør her.

Hva i all verden skal årsaken være til en slik ekstra skatt?

Det er bare terroriserende muslimer som driver med slikt.

Hva om vi forlangte en ekstra skatt av alle muslimer her i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge kristne reiser kirker på statens bekostning ville det jo være lurt at de betalte for disse selv i stedet for at alle vi andre skal betale for at deres fantasier og villfarelser skal spres?

Det er staten som regjerer i kirkene i dag. Kirkens folk får ikke engang bestemme selv hvem de vil ha til biskoper. Det er det ateistiske ledere i regjeringen som bestemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er staten som regjerer i kirkene i dag. Kirkens folk får ikke engang bestemme selv hvem de vil ha til biskoper. Det er det ateistiske ledere i regjeringen som bestemmer.

Det er nettopp derfor det er viktig at statskirken består.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...