Gå til innhold

Koble lampe og det sa pang og ble mørkt... hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte en moderne ny lampe. Skulle koble denne til taket og det sa poff og lampen fungerer ikke mer. Vi gjorde følgende

I taket var det en lampe fra før. Fjernet denne. Ut kom det en brun og en blå ledning. VI festet disse to inn i den nye lampen og hang opp. På veggen er det dimmer. Så fort vi koblet strømmen til duret det SKIKKELIG i lampa. Jeg forsøkte å skru litt på dimmeren og poff sa det og lampen virket ikke mer. Det luktet svidd av den transformator greia inne i lampa...ingen pærer gikk.

Hva har vi gjort feil?

står følgende på lampa. 4xmaxG4 20W/12v Blue color led 28x0.06w 230V-50hz.

Vi har et gammelt sikringsskap med typen skrusikringer. 10 ampere for den kursen

Koblet blå mot blå og brun mot brun

Ingen jordingsledning.

Noen som kan hjelpe oss? Vi må jo kjøpe ny lampe og vil nødig gjøre samme feilen på nytt, for da blir det dyrt

Er ganske sikker på at vi koblet riktig

Kan det være feil volt i fra taket og i forhold til den moderne lampa?

Kan det være pga dimmeren?

Kan det være pga manglende jordingsledning?

Kan det være pga gammelt elektrisk anlegg og moderne lampe?

Og hvorfor duret det så veldig når vi slo på?

Det er en lampe med fire lys og flere små neon lys rundt.

Håper virkelig noen kan hjelpe oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på at lampa kan dimmes? Det er ikke alle lampene som kan dette og da vil den rett og slett bli ødelagt!

Edit: Ser nå at det er neonlys på de og har aldri noen sinne vært borti neon lys som kan dimmes, så er nok rett og slett der ting har gått feil! Dure lyden som kom på med en gang regner jeg kom fra bryteren og ikke selve lampa, pleier å lage sånn lyd da!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LED-pærer?, de takler dårlig konvensjonelle dimmere.

Er ganske sikker på at vi koblet riktig

Kan det være feil volt i fra taket og i forhold til den moderne lampa?

Nei

Kan det være pga dimmeren?

Ja

Kan det være pga manglende jordingsledning?

Nei

Kan det være pga gammelt elektrisk anlegg og moderne lampe?

Nei

Og hvorfor duret det så veldig når vi slo på?

LED-pærer i lampa

Mvh elektrotekniker Bud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, du dimmet ned en lampe som inneholder en egen trafo ved å bruke veggdimmeren? Da må du 1) sørge for å vite at transformatoren i lampen i det hele tatt kan dimmes ned og 2) passe på å bruke korrekt veggdimmer. Det finnes flere måter å dimme på og ikke alle kan brukes på en transformator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PinkLeaf

Signerer Bud. Dersom dimmeren ikke er beregnet for lavvolts halogen/led, og leddiodene i lampa ikke er dimbare, så er det sannsynligvis grunnen. Det er elektrikeren som monterte dimmeren som kan svare om den er beregnet for lavvolt eller ikke, og butikken dere kjøpte lampa i kan svare på om leddiodene er dimbare.

Dersom de er kompatible og dimbare og alt dette her, så ville jeg reklamert på lampa - selv om jeg er nesten 100% sikker på at de ikke er kompatible. Dobbeltsjekk derfor med butikken og elektrikeren, da det kan være feil på lampa - men det er svææært lite sannsynlig.

Hvis dere kjøper ny lampe så pass på at dere kjøper med pærer som kan dimmes og at lampa ikke har transformator, altså at den går på 230v. Da er dere ganske så safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar

så da er det mest sannsynlig dimmeren sin feil alt sammen. Dimmeren stod på veggen da vi kjøpte huset så den finner jeg vel aldri ut av... Men kan ev fjerne dimmeren og sette på en vanlig bryter. Da skal det vel mest sannsynlig fungere vil jeg anta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PinkLeaf

Du kan mest sannsynlig kunne bruke dimmeren på vanlig måte, men forsikre deg om at den nye lampa dere kjøper er dimbar med 230 volts dimmer. De i butikken kan hjelpe dere å finne rett lampe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...