Gå til innhold

PST vil begynne å lagre info om folk som bruker nettforum - ENDELIG


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Forstår du i det hele tatt hva PST ønsker å oppnå med dette vedtaket? De ønsker å kartlegge samfunnets FREAKS som Brevik og Fjordmann. DE VIL HA EN OVERSIKT OVER SAMFUNNETS TAPERE SOM ER "HELTER" PÅ INTERNETT.

Hensikten har lite å si for hvor uproblematisk og selvsagt det vil være å kunne kartlegge disse, som jo var den diskusjonen vi tok opp noen innlegg tilbake.

Hensikten deres er nok for de fleste bekjent, vil jeg tro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hensikten har lite å si for hvor uproblematisk og selvsagt det vil være å kunne kartlegge disse, som jo var den diskusjonen vi tok opp noen innlegg tilbake.

Hensikten deres er nok for de fleste bekjent, vil jeg tro.

PST kommer til å kartlegge IP-addresser og MAC adresser. Det betyr at de vet hvilket HUS og hvilken DATAMASKIN som blir brukt. Ut over dette må de gjøre vanlig etterforskning for å finne den skyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PST kommer til å kartlegge IP-addresser og MAC adresser. Det betyr at de vet hvilket HUS og hvilken DATAMASKIN som blir brukt. Ut over dette må de gjøre vanlig etterforskning for å finne den skyldige.

I såfall er jeg forstått med hva du vil frem til.

Poenget mitt var kun at en slik etterforskning kan by på større utfordringer enn det ville gjort i en sak hvor gjerningsmannen var fysisk innblandet i ulovligheten(da kan det foreligge mer håndfaste bavis), men det utelukker selvsagt ikke muligheten for å effektivt lykkes i en slik oppgave som nå planlegges av PST.

Forøvrig lurer jeg på om noen har kidler til denne diskusjonens opphav? Søkemotoren er meg lite behjelpelig idag, dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettvint løsningen.

Poenget er vel at det du skriver i dag kan være ok men det er slett ikke sikkert det er like ok om noen år.....

Hei ho, konspirasjonsteori...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall er jeg forstått med hva du vil frem til.

Poenget mitt var kun at en slik etterforskning kan by på større utfordringer enn det ville gjort i en sak hvor gjerningsmannen var fysisk innblandet i ulovligheten(da kan det foreligge mer håndfaste bavis), men det utelukker selvsagt ikke muligheten for å effektivt lykkes i en slik oppgave som nå planlegges av PST.

Forøvrig lurer jeg på om noen har kidler til denne diskusjonens opphav? Søkemotoren er meg lite behjelpelig idag, dessverre.

Du virker ikke så smart.

http://www.dagbladet.no/2012/04/22/nyheter/medier/innenriks/overvakning/21244582/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørt om MAC adresse, EINSTEIN?

Kjenner veldig godt til MAC ja, det er sånt som jeg stadig vekk bytter for å få maskinen min inn på nett hvor idioteieren har lagt på MAC-filtrering som adgangskontroll. Hadde det ikke vært skikkelig artig om jeg brukte din MAC for å skrive oppfordringer til Holocaust 2?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal sitte og avgjøre hva som er lov og ikke lov å si ?

Et menneske antar jeg, som tolker det som sier gjennom sine egne filtre.

Galskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Forstår du i det hele tatt hva PST ønsker å oppnå med dette vedtaket? De ønsker å kartlegge samfunnets FREAKS som Brevik og Fjordmann. DE VIL HA EN OVERSIKT OVER SAMFUNNETS TAPERE SOM ER "HELTER" PÅ INTERNETT.

***

Ro deg ned. Breivik forsvarer jeg ikke, men Fjordman har rett til å ytre seg på lik linje med alle andre, uavhengig av om vi er enige med ham eller ikke. Enhver som mener noe annet er en trangsynt, uopplyst, intolerant stakkar som ikke har skjønt en dritt av demokratiet vårt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om MAC adresse, EINSTEIN?

Nå er det en stund siden jeg drev med slikt, men MAC-adresser rutes da ikke? Er ikke MAC-adressene link layer altså lag 2?

Uansett. Problemet med overvåkning er ikke at PST kommer til å sitte og lage en vanntett sak uten å forlate sine lønnkammer. Problemet er at de får en bedre og bedre oversikt over hva alle i Norge tenker og mener. Data som er registrert blir brukt.

Til sammen får de et godt bilde. En bruker logger på med navn hjemmefra så dermed vi vet husstand. Samme bruker logger på fra arbeidssted. Bingo, vi har kobling til person. Jeg logger på hjemmefra og er den eneste i min husstand som kan antas å kunne noe noe om nett. Bingo. Gjest_pst er antgeligvis den eneste i sin som har hørt fagterminologi om nett men ikke egentlig kan det og har et litt uprofesjonelt språk. Bingo igjen.

Hvis all informasjon bare hadde blitt brukt til å avdekke en mulig ny Breivik eller lignende hadde det vært mindre problematisk. Aboslutt all erfaring tilsier dessverre at det ikke blir brukt til bare det. Vi vil ikke ha et samfunn der overvåkningsgarnene kastes for vidt og finmasket. For eksempel person X, Y og Z deler husstand, arbeidssted eller hobbygruppe med Mädchen. Mädchen har uttrykt støtte til Breivik. Vi flagger også X, Y og Z som å ha bindinger til sympatisører eller mulige sympatisører. Y vurderes for jobb med sikkerhetsklarering men faller i siste runde gjennom for en uten noen flagg. Y får aldri vite om dette.

En nøkkel her er hvordan de skal avgrense seg til bare hatefulle ytringer og trusler, og hva som betemems til å være hatefulle. Vi trenger et overvåkningspoliti men ikke et overvåkningssamfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...