Gå til innhold

Naboens barn leker i hagen vår...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan evt si i fra til foreldrene om at det er fint om de spør først. Er jo ikke alltid det passer for dere å ha masse unger lekende i hagen deres.

Kan ikke se for meg at det er så stas til sommeren f.eks når du ligger å soler deg eller hvis dere skal spise middag ute i hagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når barnet ditt er 3-4 år TS, så kan det være at du angrer på at du ikke viste de andre barna mer gjestfrihet.

Om du ber foreldrene holde barna unna hagen deres, så vil de garanter gjøre det. Kan være at de også holder dere på litt avstand.

Slik jeg ser det, så virker det som at de prøver å få til et godt nabo forhold, slik at barna kan vokse opp med hverandre, og kanskje vil til og med de store ta seg av hun lille etterhvert?

Om du syns det er så utrolig irriterende, så ville jeg heller ha fjernet huskestativet og sandkassen, og ergo vil naboen deres ha mindre grunn til å komme bort til dere.

Du burde bodd her som jeg bor, her snakker ikke naboene til hverandre. Ingen som rører en annens leke, eller er i andre sine hager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke snakk om å ikke tillate at andre barn leker i hagen. Men at de bør spørre først! Det er ikke alltid det passer, som TS har nevnt har det noe med sikkerhet osv. Folk bør være såpass forståelige at de skjønner at man ikek bare valser inn på andres område og tar seg til rette...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikek ser noe problem med at barna leker i andres hager når som helst. Hadde det vært greit for dere om de voksne i nabolaget hadde satt seg til på deres hage/verandamøbler for å spise lunsj?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over her. Gikk litt fort unna gitt, skulle selvsagt vært "ikke", ikke "ikek". :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikek ser noe problem med at barna leker i andres hager når som helst. Hadde det vært greit for dere om de voksne i nabolaget hadde satt seg til på deres hage/verandamøbler for å spise lunsj?

Vi spiser stadig sammen ute. Det er veldig koselig. Det er heller intet problem å si fra om det ikke passer. Vi bruker hverandres hagemøbler om hverandre, felles platting samt egne arealer. Nesten som et eneste stort kollektiv. Helt herlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser stadig sammen ute. Det er veldig koselig. Det er heller intet problem å si fra om det ikke passer. Vi bruker hverandres hagemøbler om hverandre, felles platting samt egne arealer. Nesten som et eneste stort kollektiv. Helt herlig.

Om man har egne hager, som TS skriver, ville det virkelig vært greit om naboen uten å spørre først hadde satt seg til og spist lunsj i din hage/på din veranda?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du syns det er så utrolig irriterende, så ville jeg heller ha fjernet huskestativet og sandkassen, og ergo vil naboen deres ha mindre grunn til å komme bort til dere.

Du mener ikke i ramme alvor at de skal vurdere det som en løsning på problemet?

Ta fra datteren lekestativet og sandkassen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har egne hager, som TS skriver, ville det virkelig vært greit om naboen uten å spørre først hadde satt seg til og spist lunsj i din hage/på din veranda?

TS sa ingenting om ikke å spørre først. Om du ser på første innlegget mitt i denne tråden, så ser du at jeg skriver at TS bør lage kjøreregler. Det gjelder selvsagt all bruk til all tid. Om folk hadde sluttet å være så jævla feige, men heller snakket sammen, så hadde man sluppet å sitte innesperret bak tuijahekken sin og skule på naboene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uhøflig å ta seg til rette på annens eiendom uten å spørre, men personlig tror jeg at jeg ville sett gjennom fingrene på det, innenfor rimelighetens grenser. Med unntak av klatrestativet, ville vært nøye på at nabobarnet ikke skulle få leke der uten tilsyn. Da jeg vokste opp med trampoline ringte unger på stadig vekk for å hoppe på den. Ofte sa vi nei, da vi ikke hadde mulighet/lyst til å holde dem under oppsyn. Ellers lekte vi mye på hverandres plener da vi var små, og håper jeg ender opp i et nabolag med godt samhold. For min del er det absolutt å foretrekke at noen lar ungen leke i sandkassa i min hage uten å spørre enn å sette opp en hekk.

Edit: legger til at jeg ville synes det var mer naturlig at nabobarn som faktisk var venner med egne barn kom uanmeldt og lekte enn barn mine aldri hadde møtt. Og at det skal være lov å sende dem hjem om det passer dårlig.

Endret av Belle de Jour
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sa ingenting om ikke å spørre først. Om du ser på første innlegget mitt i denne tråden, så ser du at jeg skriver at TS bør lage kjøreregler. Det gjelder selvsagt all bruk til all tid. Om folk hadde sluttet å være så jævla feige, men heller snakket sammen, så hadde man sluppet å sitte innesperret bak tuijahekken sin og skule på naboene.

Ojsann!

TS skriver:

Jeg har observert et par ganger gjennom vinduet at de har vært på klatrestativet vårt. Og nylig var vi selv ute i hagen med jenta vår, og så kom barna og foreldrene hjem, og barna kom rett opp i sandkassa, mens de voksne fulgte etter og småpratet med oss i hagen vår. Jeg reagerte litt på at de ikke spurte om det var greit at barna kom og lekte hos oss, men tok det som en selvfølge.

Så jo, hun skriver at det ikke ble spurt først..-

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann!

TS skriver:

Så jo, hun skriver at det ikke ble spurt først..-

Ikke i innlegget jeg siterte, der var det du, eller hvem faen av dere utallige AB-er, som skrev det. Hold orden på sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at jeg synes det er helt greit, og bare koselig, at andre barn leker hos oss. Men jeg forventer faktisk at det blir spurt om lov. Om ikke hver gang, så bør det jo avklares om det er greit sånn generelt. Og det har heldigvis foreldre og barn gjort her. Og jeg har sagt nei 2 ganger, da har det vært bursdag og mange andre barn her en gang, og vi skulle ha masse familie på besøk den andre gangen. Og det har ikke vært noe problem noen av gangene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke i innlegget jeg siterte, der var det du, eller hvem faen av dere utallige AB-er, som skrev det. Hold orden på sakene.

I all verden, traff jeg et sårt punkt eller? Ikke helt dagen din skjønner jeg, når du må ty til sånt. :klemmer:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i boligfelt, og bor selv i boligfelt, men aldri har jeg opplevd at barn og voksne har tatt seg til rette i hagen vår uten å spørre om det først.

Her jeg bor er det gjerdeplikt, og jeg merker det at terskelen for å begeve seg inn på andres eiendom er mye høyere når skillet klart er tydelig er markert ut med et gjerde eller en hekk. Og gjerne en port i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De naboene dine. De er ikke tilfeldigvis fra et annet land?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjæst

Jeg tror nok ikke nødvendigvis holdning til barns lek i naboers hager trenger å ha så mye med nasjonalitet å gjøre. Jeg vet om mange norske nabolag hvor kulturen er å la barna løpe temmelig fritt mellom hagene. Det er jo slik mange nordmenn har vokst opp også. Nabolagets barn blir på sånne steder gjerne sett på som et løst fellesskap, og man har nok et litt mer avslappet forhold til hvem som skal karakteriseres som fast venn av barnet, og hvem som er bekjent/venn av venn/søsken av venner etc. etc. Jeg har selv vokst opp på denne måten, og ser på det som et gode. Når familien vil ha fred og være for seg selv sier man i fra. Barn forstår sånn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke nødvendigvis holdning til barns lek i naboers hager trenger å ha så mye med nasjonalitet å gjøre. Jeg vet om mange norske nabolag hvor kulturen er å la barna løpe temmelig fritt mellom hagene. Det er jo slik mange nordmenn har vokst opp også. Nabolagets barn blir på sånne steder gjerne sett på som et løst fellesskap, og man har nok et litt mer avslappet forhold til hvem som skal karakteriseres som fast venn av barnet, og hvem som er bekjent/venn av venn/søsken av venner etc. etc. Jeg har selv vokst opp på denne måten, og ser på det som et gode. Når familien vil ha fred og være for seg selv sier man i fra. Barn forstår sånn.

Jeg vokste også opp sånn, nordpå. Men, vi banket på døra i 90% av tilfellene og spurte først;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært greit hvis de faktisk hadde spurt dere først, og dere selv synes det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...