Gå til innhold

Barn som oppfører seg grisete

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med å svare så aggressivt, Lykkeliky? Det er da ingen her i denne tråden som har kommet med dumme forslag, bortsett fra de som mener man bør kontakte foreldrene først?

Håper det går bedre med deg nå, TS :klemmer:

Også håper jeg at ansatte i barnehager, på skoler og på sfo tør å kontakte BV selv om deres overordnede ikke nødvendigvis mener det er riktig. Stol på magefølelsen, og ring heller en gang for mye enn en gang for lite! BV er ikke farlige, de kidnapper ikke barn, og er der for å hjelpe både barn OG foreldre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliky
Skrevet (endret)

Hva er greia med å svare så aggressivt, Lykkeliky? Det er da ingen her i denne tråden som har kommet med dumme forslag, bortsett fra de som mener man bør kontakte foreldrene først?

Håper det går bedre med deg nå, TS :klemmer:

Også håper jeg at ansatte i barnehager, på skoler og på sfo tør å kontakte BV selv om deres overordnede ikke nødvendigvis mener det er riktig. Stol på magefølelsen, og ring heller en gang for mye enn en gang for lite! BV er ikke farlige, de kidnapper ikke barn, og er der for å hjelpe både barn OG foreldre.

Greia med å svare aggressivt? Vel når en person påstår at jeg mener noe jeg ikke gjør og rakker ned på meg enda jeg har lik mening som henne så blir jeg oppgitt!

Nok avsporing, kanskje????

Hadde jeg fått den saken hadde jeg gjort som jeg har sagt. Det er slik saksgangen er, og hva som er galt med det fatter jeg ikke. TS sin situasjon hadde ihvertfall ikke fått det utfallet det gjorde om PPT hadde vert der og gjort jobben sin!

Da folk sier de at de ville kontaktet foreldrene først så tror jeg nok det er slik det blir gjort I BEGYNNELSEN!

Første gang et barn blotter seg i barnehagen tror jeg nok ikke BV blir ringt, men foreldrene. Gjentar dette seg er det rett og rimelig å gå videre med det.

Om BV ble ringt hver gang et barn viste seg naken i barnehagen hadde BV hatt veldig mye å gjøre! Det tror jeg alle som jobber i barnehage er enige i... Jeg sier IKKE at man ikke skal ta tak i slike ting, dersom det blir gjentagende.

Endret av Lykkeliky
Gjest trådstarter
Skrevet

At jeg utga meg i åpningsinnlegget for å være sfoassistent var helt tilfeldig. Jeg kunne likegodt skrevet lærer eller en nabo.Hensikten med mitt innlegg var å se responsen på opplevelsene jeg slet med som barn, av dagens vitere her inne,av helt vanlige medmennesker. Og det at dere ikke kjenner meg gjør at jeg tør å åpne meg fullt ut uten å risikere noe. For noe inni meg bærer fremdeles på så mye skam at jeg har bare fortalt en brøkdel av disse detaljene omkring min barndom til min terapeut jeg har gått til i tre år. Responsen deres og diskusjonen omkring "barnet med de tomme øynene", gjør at jeg kanskje med tid og stunder også kan åpne meg fullt ut for min terapeut. Jeg må på en måte ha bekreftelse: "ok mulig at ikke jeg er litt rar montro?",å få bekreftet gjennom andre mennesker, at, "jamen kjære deg det hadde jo sin grunn". Tabuspørsmål kan også f. eks være hva hvis et barn føler lyst under overgrep. Og blir tatt i å velgjøre seg selv og da rundslått igjen. Noe av sjelen forlater kroppen og dør med . Ja selvopplevd. Kunne gått under jorden bare av skam og kan jo ikke snakke om slikt. Og det er tunge dager men også lykkedager.På de sorgfulle dagene,skriver jeg innlegg som disse. Ambivalent forhold til dem som gjorde meg vondt i dag og jeg tror det er det ambivalente som blir trusselen og det at man får dårlig samvittighet for handa som slår er jo også snill og man kan jo ikke såre dem da, man blir forvirret og flere av mine forhold i voksen alder har hatt preg av samme mønster, ser jeg klart nå i ettertid. Det som skjedde bak veggene hjemme hos meg i de såre dagene så man ikke og jeg vet enda ikke hvordan de kunne avslørt det uten å trø mine foreldre på tærne og da blir man avhengig av nabokona og sfoassistenten som en hissig debbatant i tråden misliker sterkt.Da vil jeg si til henne. Små redde barn blir redd ropende mennesker og de sanser et menneske som ikke er seg selv selv på lærerværelset utenfor barnets rekkevidde. At man også har en annen bryskere side enn vennlighetsstemmen som gjør seg hyggelig når hun synes det måtte passe seg. Jeg kjenner det lille barnet fra dengang blir redd lykkeliky. Du virker sint og kvass og opptatt av å følge regler og normer. men jeg kan jo ta feil. Uansett "de triste barna med tomme øyne er vaktsomme", og dem jeg hadde tiltro til var dem med snille øyne og en mild stemme. Jeg snakker utifra det lille barnet men egentlig snakker jeg for mange verdens barn som har det vondt og jeg føler jeg har mye inni meg og bidra med men dessverre ingen utdannelse. Kanskje skriving blir min greie at jeg kan nå noen som "tør" gripe inn på bakgrunn av bagasjen jeg deler . Jeg har førstehåndskjennskap til å kjenne " det redde barnet med de tomme øynene" de bedende øynene hadde et håp, "kom og redd meg", selv om munnen sa noe helt annet..

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Trådstarter: jeg håper du vet at denne lysten som overgrepsofferet føler også gjelder voldtektsoffere. Og at det er stor skamfølelse rundt det. Det er likevel ikke egentlig noe å skamme seg over - du ble tvunget i en situasjon der du ikke hadde noe valg.

Ha tiltro til terapeuten din - fortell det som må fortelles. Men det er viktig at du forteller det i ditt tempo.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes dessverre altfor mange som jobber i ppt uten den rette utdannelsen. Noe visse svar viser her.

Mvh Klinisk pedagog med master i pedagogisk psykologisk rådgivning.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes dessverre altfor mange som jobber i ppt uten den rette utdannelsen. Noe visse svar viser her.

Mvh Klinisk pedagog med master i pedagogisk psykologisk rådgivning.

Hva mener du burde vært gjort, da? Hadde vært interessant å høre det, ikke bare at "noen tar feil".

Skrevet

Når en er usikker, så burde man melde fra. At en som har jobbet som pp rådgiver mener at man skal være forsiktig med å trekke inn BV i redsel for å "tråkke foreldrene på tærne" er IKKE bra. BV er ikke bare til for å gjøre livet surt for foreldrene. Hvis det viser seg at barnet ikke blir misbrukt hjemme, så er det da ingen skade skjedd at BV er trukket inn i saken. MEN hvis barnet- noe det i dette tilfellet viste seg- blir misbrukt, kan man ha reddet er barn fra mye vondt.

Ved mistanke om overgrep skal PPT alltid melde fra til barnevernet. ALLTID. Ikke tenke på foreldrene, at de er redde for å tråkke disse på føttene.

Du er i tankene mine Ts, håper du klarer å åpne deg fullt og helt for psykologen din. Husk at han eller hun er der for å hjelpe deg- ikke dømme.

• Liker 1
Gjest Lykkeliky
Skrevet (endret)

Når en er usikker, så burde man melde fra. At en som har jobbet som pp rådgiver mener at man skal være forsiktig med å trekke inn BV i redsel for å "tråkke foreldrene på tærne" er IKKE bra. BV er ikke bare til for å gjøre livet surt for foreldrene. Hvis det viser seg at barnet ikke blir misbrukt hjemme, så er det da ingen skade skjedd at BV er trukket inn i saken. MEN hvis barnet- noe det i dette tilfellet viste seg- blir misbrukt, kan man ha reddet er barn fra mye vondt.

Ved mistanke om overgrep skal PPT alltid melde fra til barnevernet. ALLTID. Ikke tenke på foreldrene, at de er redde for å tråkke disse på føttene.

Du er i tankene mine Ts, håper du klarer å åpne deg fullt og helt for psykologen din. Husk at han eller hun er der for å hjelpe deg- ikke dømme.

Hvis det er meg du sikter til så får du lese hva jeg har skrevet en gang til! Jeg har sagt at PPT ofte samarbeider med BV og at dersom det er mistanke om overgrep så SKAL BV trekkes inn.

Det med at foreldre kan føle seg tråkket på er om barnet er til utredning for utviklingsforstyrrelser så kan det føles sårt for foreldrene at BV trekkes inn. (Da er det rimeligere at habiliteringstjenesten trekkes inn for utredning.) Jeg tar det som en selvfølge at det da IKKE er snakk om overgrep. Trodde da dette var opplagt.....

Endret av Lykkeliky
Gjest Anne E.
Skrevet

Vi har en datter på 6 som akkurat har fått diagnosen autisme. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg hadde blitt lei meg om noen hadde kontaktet barnevernet fordi vår datter oppførte seg på en viss måte.

Vi blir fulgt opp av habiliteringstjenesten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...