Gå til innhold

Barn som oppfører seg grisete

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, sier du det???? Har selv jobbet i PPT så det vet jeg. Jeg vet også at dersom vi hadde blitt kalt inn i en slik sak og fått noen som helst mistanker til omsorgssvikt/misbruk så hadde vi kalt inn barnevernet tvert.

PPT og barnevernet jobber sammen i mange saker. Hvis PPT gjør jobben sin så er barnevernet kontaktet dersom det er grunnlag for det.

Selv om ts ikke vet om det, så kan det være at det skjer noe i situasjonen rundt jenta. En som arbeider so sfo assistent har ikke krav på å bli informert om slike ting.

Noe sier meg at den karrieren din i ppt var svært kortvarig

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uavhegig om ppt er involvert eller ikke ville jeg meldt dette. Du som sfo assistent ser barnet hver dag, og det er svært sannsynlig at du ser ting som de ikke har fått med seg etter bare et par eventuelle obsevasjoner av jenta

Skrevet

Nå er jo denne lille jenta historie så da hjelper det ikke så mye å melde ifra til bv lenger, men jeg håper historien kan bidra til at andre barn med tomme øyne kan få hjelp og jo det er faktisk mulig for en familie å kamuflere seg bak et plettfritt hjem. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo denne lille jenta historie så da hjelper det ikke så mye å melde ifra til bv lenger, men jeg håper historien kan bidra til at andre barn med tomme øyne kan få hjelp og jo det er faktisk mulig for en familie å kamuflere seg bak et plettfritt hjem. Ts

Hva?

Gjest Huskatta
Skrevet

Hva mener du?

Skrevet

Ja jenta jeg beskriver var meg som liten,les mitt innlegg på slutten av side to. Slik hadde jeg det og om mine tanker og opplevelser fra en som har kjent "det" fra innsiden kunne bidra til å veilede et medmenneske og hjelpeapparat ville jo det være bra. Ts

Skrevet

Noe sier meg at den karrieren din i ppt var svært kortvarig

Har lest hele tråden og forstår ikke hvorfor du mener dette. Hun sier jo at ppt burde ha kontaktet bv dersom noe tilsa det. Og at hun ville gjort det dersom hun var inne i saken. Hva i alle dager er galt med svaret hennes her? Hun var jo den med best løsning på situasjonen.

Skrevet

Ei her som referer til at hun jobber med barn med utviklings forstyrrelser, da burde hun også vite at barnevernet kan være en støtte for disse foreldrene.

Når det er sagt så indikerer ikke barnet sin oppførsel på misbruk, kan være mange andre ting som er årsaken til dette. Om du som SFO assistent har reagert på dette, så er det jo veldig omsorgsfullt av deg, men tror du ikke skolen selv har gått videre med dette?

Det som er mest naturlig er at Helsesøster blir tipset om disse hendelsene, så kan hun evt gå videre med denne saken.

Gjest Gjest gjest
Skrevet

Ei her som referer til at hun jobber med barn med utviklings forstyrrelser, da burde hun også vite at barnevernet kan være en støtte for disse foreldrene.

Når det er sagt så indikerer ikke barnet sin oppførsel på misbruk, kan være mange andre ting som er årsaken til dette. Om du som SFO assistent har reagert på dette, så er det jo veldig omsorgsfullt av deg, men tror du ikke skolen selv har gått videre med dette?

Det som er mest naturlig er at Helsesøster blir tipset om disse hendelsene, så kan hun evt gå videre med denne saken.

Nå har hun som jobbet i PPT her inne skrevet at hvis ppt gjorde jobben sin skikkelig i denne saken så ville de kontaktet barnevernet, da... kanskje en fordel å lese det hun skriver før du kritiserer?

Lykkeliky skrev også at assistenten burde kontakte skolen først for å se om noen andre hadde gått videre med dette.

Å kritisere Lykkeliky fordi hun, som ppt, ville kontaktet barnevernet dersom noe tydet på det, er jo bare helt på trynet. Det er jo det eneste rette!

Gjest Trådstarter
Skrevet

Nå var det jo ikke noe ppt den gangen hendelsene i åpningsinnlegget fant sted. Men husker jeg var til en skolepsykolog som jeg var livredd for, tenkte.. at nå måtte jeg besvare spørsmålene pent ellers kunne jeg risikere å komme på et så fælt hjem og enda mere juling enn hjemme osv osv slik de hadde fortalt så grufukkt om hjemme. Jeg hadde så fæl skyldfølelse at det måtte være noe galt med meg siden de skulle teste meg så grundig, jeg oppførte meg som et prakteksemplar og besto testen med glans. Hva mere kunne de teste? Masse testing når det er snakk om vold og overgrep er bare med å møte barnet med mistenksomhet at det er henne det er noe galt med. Slik var det hvertfall for jenta vi diskuterer i denne tråden.

Gjest Annaires
Skrevet

Så forferdelig TS!

Det er så viktig å ikke være redde for å blande seg i andres liv. Alt for mange synd dessverre i dag at man bare skal bry seg om egne saker.

Og alltid tenke barnets beste. Er man i tvil kontakter man fagfolk, som faktisk vet hva de skal se etter, og hva de skal gjøre.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, det er vel ikke det, men hun burde da undersøke med f.eks rektor om det er noe som skjer i saken. Og gi beskjed til rektor om at hun vil melde ifra til BV. Da vil antagelig rektor si at "det er ikke nødvendig" dersom hun/han vet at saken er under utredning. Ingen har noen meldeplikt overfor TS.

Jeg vet bare at det kan være vldig sårt for uskyldige foreldre, som allerede sliter med tanken om at det er noe galt med barnet deres, å få BV på døra i tillegg....

Det var AKKURAT SLIK DU SKISSERER man oppførte seg i Christoffer Ihle saken. Alle toet sine hender, rektor ville ikke gjøre noe fordi det er mer viktig å ikke fornærme foreldre

enn det er å redde et barn fra potensiell mishandling.

Jeg gjentar: hvis det er så stigmatiserende, håpløst og farlig å melde noe til barnevernet fordi barnevernet ikke kan skille overgrep fra annet så må vi legge ned barnevernet og få inn noe som fungerer.

Meld heller en gang for mye enn å skyve ansvaret opp dit ingen ser direkte problemet.

Kan vi ikke ta ansvar for barn, vær så snill, fremfor å få flere Christoffer Ihle saker?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Vi må bort fra den holdningen at noen andre har sikkert allerede gjort jobben.

Jeg håper det går bra med deg og at du omsider finner de trygge armene og kan legge bak deg etterhvert følelsen av å ikke være god nok.

Uansett er det ikke på noe som helst vis din feil at du ble utsatt for et overgrep og det er virkelig trist at du ble utsatt for et nytt overgrep ved at ingen kontaktet de rette instanser.

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Det var AKKURAT SLIK DU SKISSERER man oppførte seg i Christoffer Ihle saken. Alle toet sine hender, rektor ville ikke gjøre noe fordi det er mer viktig å ikke fornærme foreldre

enn det er å redde et barn fra potensiell mishandling.

Jeg gjentar: hvis det er så stigmatiserende, håpløst og farlig å melde noe til barnevernet fordi barnevernet ikke kan skille overgrep fra annet så må vi legge ned barnevernet og få inn noe som fungerer.

Meld heller en gang for mye enn å skyve ansvaret opp dit ingen ser direkte problemet.

Kan vi ikke ta ansvar for barn, vær så snill, fremfor å få flere Christoffer Ihle saker?

Men herregud da, menneske! Nå har jeg sagt det flere ganger: Hadde ppt gjort jobben sin i denne saken så hadde barnevernet vært koblet inn i saken!

Først sier ts at ppt hadde vært inne i saken så sier hun at det ikke var ppt den gangen.... Jeg gjentar meg selv, men siden noen ikke tar det inn: I en slik sak burde PPT sørge for at BV blir koblet inn i saken.

Hadde jeg fått en slik sak i hendene hadde jeg observert jenta selv, snakket med foreldrene og de som jobbet med jenta. Ved å observere henne ville man tydeligvis forstå at noe var galt og da ville jeg meldt fra til BV dersom det var rette instansen. Hadde det vist seg at jenta hadde en utviklingsforstyrrelse hadde jeg vel kontaktet habiliteringsav. for barn for mer utredning.

En slik sak lar man ikke bare ligge.

Forstår du nå???????

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Du kan jo ringe BV og drøfte saken anonymt for å høre hva de sier?

Ring og si "Hei, mitt navn er x og jeg er sfoassistent for en jente jeg er bekymra for, og jeg lurte på om dere kan gi meg råd om saken uten at jeg nevner jentas navn?"

Så forklarer du situasjonen og spør hva BV mener er rett å gjøre:)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
Herregud, snakk med foreldrene FØR du ringer BV ihvertfall. Kanskje de er fullstendig klar over hvordan hun er. Kanskje hun er under utredning. Det er ikke sikkert foreldrene vil annonsere det om det er noe galt.

Jaha! Så det er snakk om overgrep?!?! Hvem snakker om overgrep? Du og ts? Dette trenger da slettes ikke ha noe å gjøre med overgrep. Hva får dere til å tro det?

Jenta kan ha en utviklingsforstyrrelse. Som jeg sa tidligere, kanskje hun er under utredning. Hennes foreldre har ingen opplysningsplikt overfor deg!

Gjentatte ganger skriver TS at denne familien har et "plettfritt" hjem. Hva pokker har det med saken å gjøre?

Om noen burde kontaktes så er det vel PPT, siden dette gjelder skolen.

Du sier du jobber i skolen så da er det vel naturlig at skolen tar dette videre og ikke du som enkeltperson???

Skolen burde isåfall da ta kontakt med PPT.

Er stadig borti slike tilfeller i jobben min, og det er da ofte snakk om en utviklingsforstyrrelse. Dette er noe mange foreldre syntes er vanskelig å innse. Å skrike ut om overgrep og ringe BV kan gjøre en vanskelig situasjon for foreldrene MYE verre dersom det ikke er snakk om overgrep.

Du vet tydeligvis veldig mye om denne jenta og foreldrenes og tingenes tilstand da. Syntes det er litt rart at du, som er assistent på SFO, vet alt om hva PPT og foreldrene gjør i denne saken.

Mange foreldre trenger LANG tid på å innse at barna deres virkelig trenger hjelp. De vil ikke se det. Om PPT har vært inne i bildet og ikke tatt kontakt med barnevernet så kan det jo være at de vet litt mer enn det du gjør.

Misforstå meg rett!

Jeg jobber mye med foreldre til barn med utviklingsforstyrrelser. Disse foreldrene er ofte veldig sårbare. Det kan, i seg selv, være vanskelig å innse at barnet ditt har slike avvik, så da noen kontakter barnevernet KAN det være litt sårt. Skjønner du ikke det så, ja....ikke vet jeg.......

TS skriver at PPT har vært inne i bildet. TS kan ikke avgjøre noe som helst. Hun er sfo assistent. Jeg mente bare at riktige veien å gå ville være gjennom foreldrene og skolen. Noe som er gjort. Om PPT har gjort jobben sin som de skal, og funnet noe klandreverdig hos foreldrene så ville nok BV allerede vært kontaktet.

Nei, sier du det???? Har selv jobbet i PPT så det vet jeg. Jeg vet også at dersom vi hadde blitt kalt inn i en slik sak og fått noen som helst mistanker til omsorgssvikt/misbruk så hadde vi kalt inn barnevernet tvert.

PPT og barnevernet jobber sammen i mange saker. Hvis PPT gjør jobben sin så er barnevernet kontaktet dersom det er grunnlag for det.

Selv om ts ikke vet om det, så kan det være at det skjer noe i situasjonen rundt jenta. En som arbeider so sfo assistent har ikke krav på å bli informert om slike ting.

Nei, det er vel ikke det, men hun burde da undersøke med f.eks rektor om det er noe som skjer i saken. Og gi beskjed til rektor om at hun vil melde ifra til BV. Da vil antagelig rektor si at "det er ikke nødvendig" dersom hun/han vet at saken er under utredning. Ingen har noen meldeplikt overfor TS.

Jeg vet bare at det kan være vldig sårt for uskyldige foreldre, som allerede sliter med tanken om at det er noe galt med barnet deres, å få BV på døra i tillegg....

Men herregud da, menneske! Nå har jeg sagt det flere ganger: Hadde ppt gjort jobben sin i denne saken så hadde barnevernet vært koblet inn i saken!

Først sier ts at ppt hadde vært inne i saken så sier hun at det ikke var ppt den gangen.... Jeg gjentar meg selv, men siden noen ikke tar det inn: I en slik sak burde PPT sørge for at BV blir koblet inn i saken.

Hadde jeg fått en slik sak i hendene hadde jeg observert jenta selv, snakket med foreldrene og de som jobbet med jenta. Ved å observere henne ville man tydeligvis forstå at noe var galt og da ville jeg meldt fra til BV dersom det var rette instansen. Hadde det vist seg at jenta hadde en utviklingsforstyrrelse hadde jeg vel kontaktet habiliteringsav. for barn for mer utredning.

En slik sak lar man ikke bare ligge.

Forstår du nå???????

Nei. Jeg forstår ikke i det hele tatt hva du mener.

Jeg ser kun at du er ute etter at en SFO ansatt ikke skal gjøre noe for alle instanser før skulle ha gjort noe. Jeg ser at det er kjempeviktig å ikke gjøre noe i tilfelle foreldrene kan bli støtt på mansjettene. Jeg ser at du har sånn vanvittig tiltro til PPT og alle andre mulige instanser dette barnet har vært gjennom at den personen som i dag har barnet foran seg kan tenke "det er sikkert noen før meg som har tatt tak i dette".

En SFO kontakt kan ikke vite om det er en utviklingsforstyrrelse eller overgrep. Det eneste de kan vite sikkert er at barnet ikke har det bra og da vil det faktisk være naturlig å kontakte barnevernet istedenfor å tro og mene og håpe og dikte opp at alle andre har gjort en jobb. Jeg mener at vi skal komme til det stadiet i samfunnet der vi bryr oss sånn om barn at vi heller ringer en gang for mye enn en for lite til barnevernet.

I dette tilfellet var barnet innom skolepsykologen - skolepsykologen gjorde ikke en dritt fordi barnet åpenbart hadde hodet på rett plass. Det ble aldri undersøkt om forholdene hjemme var slik de burde være. Den gangens PPT sviktet, i ditt scenario mener du at vi skal fortsette å stole på at en eller annen instans utenfor oss selv allerede har gjort noe.

Det mener jeg er feil.

Endret av Blondie65
Gjest Lykkeliky
Skrevet

g.......

Ja?????? Hvor mange ganger er det nevnt der at PPT burde vært kontaktet og at det burde gå gjennom skolen? Og at PPT burde ta kontakt med BV?

Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan jo ringe BV og drøfte saken anonymt for å høre hva de sier?

Ring og si "Hei, mitt navn er x og jeg er sfoassistent for en jente jeg er bekymra for, og jeg lurte på om dere kan gi meg råd om saken uten at jeg nevner jentas navn?"

Så forklarer du situasjonen og spør hva BV mener er rett å gjøre:)

Lese hele tråden kanskje? Trådstarter skriver om seg selv, det var ingen som gjorde det der for henne den gangen. Ellers er jeg enig med deg. Hvor farlig kan det være å gjøre noe sånt?

Skrevet

Huff TS :klemmer:

Jobber man med barn, enten det er i skole eller barnehage, har man plikt å melde fra ved mistanke om overgrep. Man melder da fra til sin nærmeste overordnede og denne skal da ta saken videre. Det er veldig viktig å vite at ved mistanke om overgrep skal IKKE foreldrene informeres før man kontakter BV. Dette håper jeg alle som jobber med barn vet om. Tenk da hvilke trusler barnet kan utsettes for om foreldrene vet om at BV er kontaktet.

Hvis overordnede ikke går videre med saken du har meldt, så er det anledning å melde fra som privatperson uansett. Det går også an å kontakte konsultasjonsteam om du er usikker om du skal melde fra. Her får du råd, og du kan legge fram saken anonymt.

Man skal ALDRI være redd for å melde fra om man mistenker at barn blir utsatt for grov omsorgssvikt eller overgrep av noe slag. Lær av Christoffer - saken!

TS jeg håper du har fått hjelp til å bearbeide det du har opplevd. :klemmer:

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Jeg synes personlig at det er rart at en skoleansatt ikke vet hvor en henvender seg for å finne svar på om en bestemt adferd hos et barn er et tegn på det ene eller det andre. Er vi ikke kommet lenger i 2012?

Hva hadde jeg gjort selv?

Jeg hadde kontaktet barnevernet anonymt for å få råd uten å nevne barnets navn. Jeg hadde kontaktet PPT for å få råd, uten å nevne barnets navn. Hvis jeg følte/trodde det var seksuelle overgrep hadde jeg kontaktet en pårørende forening for å høre om dette var slike tegn. Jeg hadde kontaktet det jeg kunne av helsepersonell for å forhøre meg hva dette kan være.

Dersom min mistanke om overgrep/alvorlige problemer hadde blitt styrket etter disse samtalene hadde jeg kontaktet foreldrene igjen, fortalt at adferden igjen var eskalert og spurt dem rett ut om barnet er under behandling/utredning for dette. Hvis jeg hadde fått "vishy washy" svar eller opplevd at det ble forsøkt snakket bort så hadde jeg gjort foreldrene oppmerksom på at jeg kom til å ringe barnevernet slik at de kunne få hjelp til å takle sitt barn.

Dersom jeg ikke var skoleansatt eller slikt hadde jeg ringt barnevernet FØRST.

Det er jo akkurat dette jeg sier hun burde gjøre også! Jeg skjønner ikke problemet ditt Blondie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...