Gjest netta Skrevet 21. april 2012 #1 Skrevet 21. april 2012 Ha en jente 7 år so m kontstant oppfører seg grisete, blotter seg og gjør uttrykker glede store deler av tiden hvordan den grisete oppførselen hennes påvirker andre. Hun kunne plutselig finne på å kle seg naken overfor jevnaldrende og på en slik måte skremme/overraske dem - Hun er mye overlatt til seg selv men har ellers et tilsynelatende bra hjem. Men nesten ingen venner. Hun er umulig å komme innpå og trives best alene. Ellers konfliktsky og trekker seg bort fra de andre barna som selvfølgelig har begynt å mobbe henne pga den mildt sagt oppsiktsvekkende oppførselen. Foreldrene hennes er typiske fasademennesker som insisterer på at alt er greit. Nå har jenta begynt å gjøre på seg og hun er tom i øynene, unngår folk og oppfører seg ellers uklanderlig bortsett fra disse "anfallene" da hun ler høyt mens ingen andre synes det er noe gøy. Kan det indikere overgrep? Har så vondt av debbe jente men hun er umulig å kome innpå akkurat som hun har bygget en mur omkring seg det ingen andre når inn... Noen tips om hva det kan skyldes?
Gjest netta Skrevet 21. april 2012 #3 Skrevet 21. april 2012 Hvordan kjenner du denne jenta? Jeg er mor til nabojenta og hennes sfoassistent..
Gjest netta Skrevet 21. april 2012 #5 Skrevet 21. april 2012 ring BV!!! Ja vurderer det men kan du si noe om det er slik oppførsel man ser etter overgrep og hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #6 Skrevet 21. april 2012 Før det blir satt i gang drastiske tiltak så kan det jo være en ide å kanskje snakke med foreldrene først... 3
Gjest Lykkeliky Skrevet 21. april 2012 #7 Skrevet 21. april 2012 Herregud, snakk med foreldrene FØR du ringer BV ihvertfall. Kanskje de er fullstendig klar over hvordan hun er. Kanskje hun er under utredning. Det er ikke sikkert foreldrene vil annonsere det om det er noe galt. 5
Gjest netta Skrevet 21. april 2012 #8 Skrevet 21. april 2012 Før det blir satt i gang drastiske tiltak så kan det jo være en ide å kanskje snakke med foreldrene først... Hatt samtale med foreldrene ved flere anledninger og etter hvert møte er grisetheten og blottingen fraværende og jenta oppfører seg eksemplarisk og om mulig enda mere sky og tom i blikket.Etter en stund vender hun tilbake til det samme gamle gamle mønsteret igjen og vi har hatt flere runder og samtaler med foreldrene hennes sist også i deres plettfrie hjem. Moren hennes er vennligheten selv , iallefall utad og hjemmet deres er plettfritt.Høyt respekterte mennesker og jenta har tydeligvis veldig respekt for dem. Adlyder deres minste vink. Skolen er ganske overgitt for vi når ikke denne jenta men kan bare ane noe vondt i øynene hennes...det finnes ingen glede i øynene hennes og vi kan intet gjøre eller kan vi det? Jeg lurer konkret på om man ser slike reaksjoner etter overgrep? Vi må vite noe mere for å kunne gripe saken an, men hvordan kan vi det når alt virker så perfekt og greit ellers..?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #9 Skrevet 21. april 2012 Jeg ville ikke nølt med å ringe barnevernet. Det er bedre å reagere en gang for mye enn en gang for lite, spesielt dersom det faktisk er snakk om overgrep! 9
Gjest Lykkeliky Skrevet 21. april 2012 #10 Skrevet 21. april 2012 (endret) Jeg ville ikke nølt med å ringe barnevernet. Det er bedre å reagere en gang for mye enn en gang for lite, spesielt dersom det faktisk er snakk om overgrep! Jaha! Så det er snakk om overgrep?!?! Hvem snakker om overgrep? Du og ts? Dette trenger da slettes ikke ha noe å gjøre med overgrep. Hva får dere til å tro det? Jenta kan ha en utviklingsforstyrrelse. Som jeg sa tidligere, kanskje hun er under utredning. Hennes foreldre har ingen opplysningsplikt overfor deg! Gjentatte ganger skriver TS at denne familien har et "plettfritt" hjem. Hva pokker har det med saken å gjøre? Om noen burde kontaktes så er det vel PPT, siden dette gjelder skolen. Endret 21. april 2012 av Lykkeliky 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #11 Skrevet 21. april 2012 Jaha! Så det er snakk om overgrep?!?! Hvem snakker om overgrep? Du og ts? Dette trenger da slettes ikke ha noe å gjøre med overgrep. Hva får dere til å tro det? Jenta kan ha en utviklingsforstyrrelse. Som jeg sa tidligere, kanskje hun er under utredning. Hennes foreldre har ingen opplysningsplikt overfor deg! Gjentatte ganger skriver TS at denne familien har et "plettfritt" hjem. Hva pokker har det med saken å gjøre? Det er tydelig at dette barnet oppfører seg på en måte som ikke er vanlig. Jeg sier ikke noe om at det ER overgrep, men dersom det faktisk er det så er det jævlig dumt å ikke melde i fra.. Og dersom det ikke er noe i veien, så er jo ingen skade skjedd selv om man har snakket med BV om saken. 5
Gjest Lykkeliky Skrevet 21. april 2012 #12 Skrevet 21. april 2012 Det er tydelig at dette barnet oppfører seg på en måte som ikke er vanlig. Jeg sier ikke noe om at det ER overgrep, men dersom det faktisk er det så er det jævlig dumt å ikke melde i fra.. Og dersom det ikke er noe i veien, så er jo ingen skade skjedd selv om man har snakket med BV om saken. Du sier du jobber i skolen så da er det vel naturlig at skolen tar dette videre og ikke du som enkeltperson??? Skolen burde isåfall da ta kontakt med PPT. Er stadig borti slike tilfeller i jobben min, og det er da ofte snakk om en utviklingsforstyrrelse. Dette er noe mange foreldre syntes er vanskelig å innse. Å skrike ut om overgrep og ringe BV kan gjøre en vanskelig situasjon for foreldrene MYE verre dersom det ikke er snakk om overgrep. 1
Gjest netta Skrevet 21. april 2012 #13 Skrevet 21. april 2012 Hadde jenta hatt et rotete og ustelt hjem hadde det vært lettere å tro at det var problemer med så mangt men alt er så "på stell" og det står i så sterk kontast til jentas oppførsel ellers og denne lydigheten hun har overfor sine foreldre er påfallende. Jeg har deltatt på møte ilag med jentas lærer samt foreldrene og ppt har intet funnet ift hennes utvikling. Hun er svært skoleflink men tydelig nervøs i omgang med andre mennesker. Foreldrene ønsker ikke ytterligere testing av jenta.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #14 Skrevet 21. april 2012 Du sier du jobber i skolen så da er det vel naturlig at skolen tar dette videre og ikke du som enkeltperson??? Skolen burde isåfall da ta kontakt med PPT. Er stadig borti slike tilfeller i jobben min, og det er da ofte snakk om en utviklingsforstyrrelse. Dette er noe mange foreldre syntes er vanskelig å innse. Å skrike ut om overgrep og ringe BV kan gjøre en vanskelig situasjon for foreldrene MYE verre dersom det ikke er snakk om overgrep. Jeg er ikke TS.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #15 Skrevet 21. april 2012 Du sier du jobber i skolen så da er det vel naturlig at skolen tar dette videre og ikke du som enkeltperson??? Skolen burde isåfall da ta kontakt med PPT. Er stadig borti slike tilfeller i jobben min, og det er da ofte snakk om en utviklingsforstyrrelse. Dette er noe mange foreldre syntes er vanskelig å innse. Å skrike ut om overgrep og ringe BV kan gjøre en vanskelig situasjon for foreldrene MYE verre dersom det ikke er snakk om overgrep. Ah. Så du er en av dem. Da er det i grunnen vanskelig å ta noe av det du skriver seriøst. 10
Gjest Lykkeliky Skrevet 21. april 2012 #16 Skrevet 21. april 2012 Hadde jenta hatt et rotete og ustelt hjem hadde det vært lettere å tro at det var problemer med så mangt men alt er så "på stell" og det står i så sterk kontast til jentas oppførsel ellers og denne lydigheten hun har overfor sine foreldre er påfallende. Jeg har deltatt på møte ilag med jentas lærer samt foreldrene og ppt har intet funnet ift hennes utvikling. Hun er svært skoleflink men tydelig nervøs i omgang med andre mennesker. Foreldrene ønsker ikke ytterligere testing av jenta. Du vet tydeligvis veldig mye om denne jenta og foreldrenes og tingenes tilstand da. Syntes det er litt rart at du, som er assistent på SFO, vet alt om hva PPT og foreldrene gjør i denne saken. Mange foreldre trenger LANG tid på å innse at barna deres virkelig trenger hjelp. De vil ikke se det. Om PPT har vært inne i bildet og ikke tatt kontakt med barnevernet så kan det jo være at de vet litt mer enn det du gjør.
Gjest Lykkeliky Skrevet 21. april 2012 #17 Skrevet 21. april 2012 (endret) Ah. Så du er en av dem. Da er det i grunnen vanskelig å ta noe av det du skriver seriøst. Misforstå meg rett! Jeg jobber mye med foreldre til barn med utviklingsforstyrrelser. Disse foreldrene er ofte veldig sårbare. Det kan, i seg selv, være vanskelig å innse at barnet ditt har slike avvik, så da noen kontakter barnevernet KAN det være litt sårt. Skjønner du ikke det så, ja....ikke vet jeg....... Endret 21. april 2012 av Lykkeliky 1
Gjest Huskatta Skrevet 21. april 2012 #19 Skrevet 21. april 2012 Er stadig borti slike tilfeller i jobben min, og det er da ofte snakk om en utviklingsforstyrrelse. Dette er noe mange foreldre syntes er vanskelig å innse. Å skrike ut om overgrep og ringe BV kan gjøre en vanskelig situasjon for foreldrene MYE verre dersom det ikke er snakk om overgrep. Hva om det er noe galt fatt da og ingen vil påta seg ansvaret med å gjøre noe? Hvis man er oppriktig bekymret for et barns ve og vel er foreldrene de siste man skal ta hensyn til. Om BV blir koblet inn har de ingenting å frykte hvis de har sitt på det tørre. 7
Gjest Lykkeliky Skrevet 21. april 2012 #20 Skrevet 21. april 2012 Hva om det er noe galt fatt da og ingen vil påta seg ansvaret med å gjøre noe? Hvis man er oppriktig bekymret for et barns ve og vel er foreldrene de siste man skal ta hensyn til. Om BV blir koblet inn har de ingenting å frykte hvis de har sitt på det tørre. Dette har jeg AKKURAT svart på.... Se litt lenger opp.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå