Gå til innhold

Dronning Maud

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er en oppskrift:

Dronning Maud pudding

· 1 pl Dronning sjokolade

· 5 pl gelatin

· 5 eggeplommer

· 5 ss sukker

· 6 dl kremfløte

· ½ dl portvin

· kokende vann

La gelatinplatene ligge i kaldt vann i ca. 10 minutter. Visp egg og sukker til eggedosis. Visp kremfløten til luftig krem. Bland eggedosis og krem forsiktig. Klem vannet ut av gelatinen og rør inn portvinen (varm). Bland gelatinoppløsningen i fromasj-kremen etter litt avkjøling. Riv sjokoladen. Legg fromasj-krem og sjokolade lagvis i en glassbolle og dryss litt sjokolade på toppen.

La puddingen stivne i kjøleskapet før servering.

Håper det smaker! :D

Pulverheksa, jeg lurer om det du mener kalles hoffdessert (så kongelig er det i hvert fall :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nilmas oppskrift ser korrekt ut i følge min kokebok. Men hos meg brukes ordet fromage, ikke pudding.

Boken din er nok litt fin på det :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe :) Fisk, jeg tror nok Coffee har rett i at fromasj er det korrekte navnet, for rent "teknisk" er det jo en fromasj. I den oppskriften jeg har lagt inn (en jeg fant på nettet), brukes jo faktisk begrepene om hverandre.

Godt er det uansett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Fisk, jeg tror nok Coffee har rett i at fromasj er det korrekte navnet, for rent "teknisk" er det jo en fromasj. I den oppskriften jeg har lagt inn (en jeg fant på nettet), brukes jo faktisk begrepene om hverandre.

Godt er det uansett. :P

Ok da :briller:

Kanskje pudding er en norsk vri på det hele :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken din er nok litt fin på det :briller:

Tror ikke det, oppskriften er en fromage, ikke en pudding. En Dronning Maud fromage har mange ørsmå luftbobler i seg som gjør at den er lett og smelter på tungen. En pudding er mye mer kompakt og har en helt annen konsistens, mer som gele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det, oppskriften er en fromage, ikke en pudding. En Dronning Maud fromage har mange ørsmå luftbobler i seg som gjør at den er lett og smelter på tungen. En pudding er mye mer kompakt og har en helt annen konsistens, mer som gele.

Ok, ok, jeg gir meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gelatinplatene i varm vann?+portvin etterpå?

Nei, gelatinplatene skal bløtes i kaldt vann. Deretter klemmer du ut vannet og løser opp gelatinen i portvin som du har varmet litt opp (trenger ikke å koke).

Håper dette hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...