Gå til innhold

Eg likar store FUER, og eg vil ikkje lyge...

Gjest Drue

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Drue

Hørte ei venninne bruke ordet "fu" for rumpe, og synes det var utrolig morsomt. Nesten litt koselig. Flere her som har hørt om det og bruker det? Hun er fra Sør-Vestlandet.

Endret av Herr Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mammas familie bruker det, de er fra Agder-fylkene. (Fantastisk tittel, forresten, Herr Drue! :) )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt selvsagt å bruke ordet fu!

Jeg var godt over tjue før jeg skjønte av dette ikke var et allment kjent norsk ord. Både i familien og blant jevnaldrene har dette vært et helt dagligdags ord å si om bakenden. Min Mamma som har bodd på Sørlandet alle side dager, trodde meg knapt da jeg for et par år siden sa at folk på Østlandet hvor jeg bor nå ikke kjenner til ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jah! Jeg traff en dude en gang for mange år siden og han sa fu om rompa mi og jeg skjønte ingenting. Han var fra Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da et helt alminnelig ord på Sørlandet. Blir mer overrasket over voksne mennesker som ikke har hørt det/vet hva det er.

Er ikke fra den landsdelen selv, bare sånn til opplysning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah! Jeg traff en dude en gang for mange år siden og han sa fu om rompa mi og jeg skjønte ingenting. Han var fra Telemark.

Ja, det er ikke bare på Sørlandet ordet er kjent, men også i Telemark.

Har selv bodd i Vest-Telemark og hørt folk bruke det.

Kan ikke helt for det, men navnet på den nye tyggegummien fra Stimorol gir litt dårlige assosiasjoner for en sørlending: Neon Fu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt ordet før nå. Men takk for informasjonen, synes det er gøy med dialektord som skiller seg såppas ut at det ikke er mulig å gjette hva de betyr (forøvrig tippet jeg fruer da jeg leste tittelen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser til og med at ordet fu står oppført i nynorskordboka: Fu

fu f1 (norr fuð- i sms) bakende, rauv å dette på fua

Ordboka viser det har norrønt opphav, så da er det ikke bare et dialektord som er spesifikt for de sørlige delene av landet. Det er også interessant som du Angelheart2 skriver, at fu også brukes i Hallingdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Herr Drue

Ser til og med at ordet fu står oppført i nynorskordboka: Fu

fu f1 (norr fuð- i sms) bakende, rauv å dette på fua

Ordboka viser det har norrønt opphav, så da er det ikke bare et dialektord som er spesifikt for de sørlige delene av landet. Det er også interessant som du Angelheart2 skriver, at fu også brukes i Hallingdal.

Det spørs jo litt hvordan man definerer dialektord. Når det kommer til ordet "fu", så er det såpass utbredt (tror jeg) at jeg ikke ville kalt det et dialektord.

Endret av Herr Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slekta mi kommer fra Aust-Agder og sier fu/fua. Det aller søteste er uttrykket de har for bustete hår i bakhodet; "hønefu"! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guilty

Kjæresten min er fra Kristiansand og bruker ordet fu. Hadde aldri hørt det før han sa at jeg hadde så fin fu. Skjønte ikke hva han mente :tongue: Synes det er et veldig artig ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...