Gjest Herr Drue Skrevet 20. april 2012 #1 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Hørte ei venninne bruke ordet "fu" for rumpe, og synes det var utrolig morsomt. Nesten litt koselig. Flere her som har hørt om det og bruker det? Hun er fra Sør-Vestlandet. Endret 20. april 2012 av Herr Drue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 20. april 2012 #2 Del Skrevet 20. april 2012 Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 20. april 2012 #3 Del Skrevet 20. april 2012 Aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aranciata Skrevet 21. april 2012 #4 Del Skrevet 21. april 2012 Mammas familie bruker det, de er fra Agder-fylkene. (Fantastisk tittel, forresten, Herr Drue! ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PinkLeaf Skrevet 21. april 2012 #5 Del Skrevet 21. april 2012 Har også familie i Agderfylkene som bruker fu. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 22. april 2012 #6 Del Skrevet 22. april 2012 For meg er det helt selvsagt å bruke ordet fu! Jeg var godt over tjue før jeg skjønte av dette ikke var et allment kjent norsk ord. Både i familien og blant jevnaldrene har dette vært et helt dagligdags ord å si om bakenden. Min Mamma som har bodd på Sørlandet alle side dager, trodde meg knapt da jeg for et par år siden sa at folk på Østlandet hvor jeg bor nå ikke kjenner til ordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 22. april 2012 #7 Del Skrevet 22. april 2012 Jah! Jeg traff en dude en gang for mange år siden og han sa fu om rompa mi og jeg skjønte ingenting. Han var fra Telemark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #8 Del Skrevet 22. april 2012 Det er da et helt alminnelig ord på Sørlandet. Blir mer overrasket over voksne mennesker som ikke har hørt det/vet hva det er. Er ikke fra den landsdelen selv, bare sånn til opplysning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 22. april 2012 #9 Del Skrevet 22. april 2012 Det er lov å skrive fu på WF. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 22. april 2012 #10 Del Skrevet 22. april 2012 Jah! Jeg traff en dude en gang for mange år siden og han sa fu om rompa mi og jeg skjønte ingenting. Han var fra Telemark. Ja, det er ikke bare på Sørlandet ordet er kjent, men også i Telemark. Har selv bodd i Vest-Telemark og hørt folk bruke det. Kan ikke helt for det, men navnet på den nye tyggegummien fra Stimorol gir litt dårlige assosiasjoner for en sørlending: Neon Fu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 26. april 2012 #11 Del Skrevet 26. april 2012 Her i Hallingdal bruker vi også fu. Som i "fue mi har vørten så svær". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 26. april 2012 #12 Del Skrevet 26. april 2012 I Setesdal blir bunaden for menn også kalt for "skinnfu" fordi den har skinn i baken Setesdalsbunad, mann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arlea Skrevet 26. april 2012 #13 Del Skrevet 26. april 2012 Aldri hørt ordet før nå. Men takk for informasjonen, synes det er gøy med dialektord som skiller seg såppas ut at det ikke er mulig å gjette hva de betyr (forøvrig tippet jeg fruer da jeg leste tittelen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 26. april 2012 #14 Del Skrevet 26. april 2012 Ser til og med at ordet fu står oppført i nynorskordboka: Fu fu f1 (norr fuð- i sms) bakende, rauv å dette på fua Ordboka viser det har norrønt opphav, så da er det ikke bare et dialektord som er spesifikt for de sørlige delene av landet. Det er også interessant som du Angelheart2 skriver, at fu også brukes i Hallingdal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 26. april 2012 #15 Del Skrevet 26. april 2012 Noterer meg dette som dagens lærdom! Artig ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nyyx Skrevet 26. april 2012 #16 Del Skrevet 26. april 2012 Bruker fu selv. Jeg er fra Telemark Morsomt ord syntes jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 26. april 2012 #17 Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Ser til og med at ordet fu står oppført i nynorskordboka: Fu fu f1 (norr fuð- i sms) bakende, rauv å dette på fua Ordboka viser det har norrønt opphav, så da er det ikke bare et dialektord som er spesifikt for de sørlige delene av landet. Det er også interessant som du Angelheart2 skriver, at fu også brukes i Hallingdal. Det spørs jo litt hvordan man definerer dialektord. Når det kommer til ordet "fu", så er det såpass utbredt (tror jeg) at jeg ikke ville kalt det et dialektord. Endret 26. april 2012 av Herr Drue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulu-kulu Skrevet 26. april 2012 #18 Del Skrevet 26. april 2012 Kommer ifra trøndelagen,og har aldri hørt ordet fu .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #19 Del Skrevet 26. april 2012 Slekta mi kommer fra Aust-Agder og sier fu/fua. Det aller søteste er uttrykket de har for bustete hår i bakhodet; "hønefu"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Guilty Skrevet 30. april 2012 #20 Del Skrevet 30. april 2012 Kjæresten min er fra Kristiansand og bruker ordet fu. Hadde aldri hørt det før han sa at jeg hadde så fin fu. Skjønte ikke hva han mente Synes det er et veldig artig ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå