Gå til innhold

Ville du hatt barna dine på en skole med 50% innvandrere?


Nanna

Anbefalte innlegg

Gjest Kvikklunsj

Jeg er på ingen måte rassist, men etter å gått på skole selv med over 50 % innvandrere så har vi flyttet lenger ut ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tro det eller ei, et eksempel på en skole med 100% deltakelse:

http://www.stsunniva.no/dokumenter/nasjprv2011.pdf

Men du har rett, OT. Og jeg tror også du har rett i at det er for mange fritak ved mange skoler til at prøvene ikke gjenspeiler realiteten. Som en tredje faktor er det også veldig mye som ikke kan måles gjennom prøvene, så å følge tallene slavisk blir uansett meningsløst.

Hehe, du trekker fram en katolsk privatskole som bevis på at det finnes skoler med 100% deltagelse på NP? :ler: tror du jeg er dum eller? Eller mener du å påstå at barna som går på St.Sunniva katolske privatskole representerer et tilfeldig utvalg norske skoleelever?

Dere må gjerne la NP styre deres syn på ulike skoler. Alle som har fulgt med littegrann har fått med seg at NP kan vise en tendens men at NP har for mange feilkilder og at det trikses og mikses for mye slik at NP-resultater ikke har den gyldigheten man tenkte det skulle ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn kommer selv til å være 50% innvandrer, så jeg ser ikke en skole med 50% innvandrere som ett problem i seg selv.

Hvis du som dette barnets mor eller far er norsk, og barnet er født og oppvokst i norge, så blir det helt feil å si at barnet ditt kommer til å bli 50% innvandrer. Enten så er man en innvandrer eller så er man ikke en innvandrer. At barnets andre forelder er innvandrer gjør ikke barnet ditt til en innvandrer så lenge barnet er født og oppvokst i norge? Og selv om den ene foreldren er minoritetsspråklig og innvandrer, så blir ikke barnet ditt minoritetsspråklig så lenge den andre foreldren har norsk som morsmål. Barnet ditt blir forhåpentligvis flerspråklig, dvs at du snakker norsk med barnet mens den andre foreldren snakker sitt morsmål med barnet. Det er noe ganske annet enn å være minoritetsspråklig.

Men som andre nevner, ville jeg helt klart sjekket ut mer om skolen. Dersom det hovedsakelig er asylsøkere, så er det annerledes en fastboende med oppholdstillatelse. Er barna stort sett født i norge, så er saken også gjerne annerledes, er det overvekt fra noe spesiellt område og evt hvor er det.

En skole med overvekt av f.eks somaliske barn, ville jeg nok kanskje vært mer skeptisk til, en om det var en skole med 50% innvandrere fra vidt ulike land i verden.

En skole med overvekt av innvandrerbarn fra ETT område, en om det er mer spredning i hvor de kommer fra.

Jeg vil ikke ha barnet mitt på en skole der det stort sett bare er hvite barn heller, både fordi mitt barn ikke kommer til å være hvitt, og fordi jeg tror at om man vokser opp sammen, går på skole sammen og fra barnsben av lærer seg å omgåes hverandre og lærer hverandre å kjenne, så vil også den generasjonen få en annen måte å se på hverandre på. Fra begge kanter.

Jo mer vi skiller oss vekk fra hverandre, jo større avstand skaper vi. Større avstand, skaper større problemer.

Norge VIL forbli ett multikulturellt land, og bli enda mer så en det er idag. Jeg vil ha barn som klarer å tilpasse seg det best mulig, ikke en som sitter med nisselua og snakker stygt om innvandrere.

Du er vel den mest rasistiske som har uttalt seg i denne tråden så langt... Når du sier at du ikke vil at ditt barn skal gå på en skole med bare "hvite barn" fordi ditt barn ikke kommer til å "være hvit" samtidig som du generaliserer barn som går på det du kaller "hvite skoler" til å sitte med en eller annen nisselue og fremmedfrykt, samtidig som du forteller oss ditt syn på somaliere som gruppe. Så du mener vi skal ha et inkluderende fellesskap men ikke for somailiere da eller, siden det er spesielt grunnlag for å være skeptsik mot de som gruppe? :klo:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du som dette barnets mor eller far er norsk, og barnet er født og oppvokst i norge, så blir det helt feil å si at barnet ditt kommer til å bli 50% innvandrer. Enten så er man en innvandrer eller så er man ikke en innvandrer. At barnets andre forelder er innvandrer gjør ikke barnet ditt til en innvandrer så lenge barnet er født og oppvokst i norge? Og selv om den ene foreldren er minoritetsspråklig og innvandrer, så blir ikke barnet ditt minoritetsspråklig så lenge den andre foreldren har norsk som morsmål. Barnet ditt blir forhåpentligvis flerspråklig, dvs at du snakker norsk med barnet mens den andre foreldren snakker sitt morsmål med barnet. Det er noe ganske annet enn å være minoritetsspråklig.

Du er vel den mest rasistiske som har uttalt seg i denne tråden så langt... Når du sier at du ikke vil at ditt barn skal gå på en skole med bare "hvite barn" fordi ditt barn ikke kommer til å "være hvit" samtidig som du generaliserer barn som går på det du kaller "hvite skoler" til å sitte med en eller annen nisselue og fremmedfrykt, samtidig som du forteller oss ditt syn på somaliere som gruppe. Så du mener vi skal ha et inkluderende fellesskap men ikke for somailiere da eller, siden det er spesielt grunnlag for å være skeptsik mot de som gruppe? :klo:

Barnets far er 1.generasjons innvandrer.

MItt barn kommer til å være 50% utlending med 1.generasjons innvandrer far da, for å spesifisere.

Nei, jeg er ikke rasist, verken mot nordmenn eller somaliere, men jeg er negativ til skoler der det er overvekt av barn fra ETT land, som jeg også skriver spesifikt. Ja, jeg tok somalie som eksempel,fordi det stadig viser seg at de IKKE integrerer seg like lett som mange andre.

Jeg ønsker ett multikulturellt samfunn velkommen, der det er plass til både nordmenn og somaliere og alle andre, men jeg tror på at jo mer vi faktisk omgåes hverandre, jo lettere er det for alle å forstå hverandre.

En nordmann som stort sett bare vokser opp med andre nordmenn og ikke kjenner en eneste farget person, har lettere (tror jeg) for å ha meninger om andre som kanskje ikke stemmer. Det er vanskelig å vite mye om noen man ikke kjenner.

En Somalier som stort sett vokser opp kun med andre somaliere, og ikke kjenner en eneste hvit nordmann, vil også ha lettere (tror jeg) for å ha meninger om andre som kanskje ikke stemmer. Fordi det igjen er vanskeligere å vite mye om noen man ikke kjenner.

Hvis det å være for mer blanding mellom nasjonalitetene, INKL nordmenn, er å være den værste rasisten; ja da er jeg rasist big time!!

At du ønsker å lese verst mulig inn i mitt innlegg, er din greie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du trekker fram en katolsk privatskole som bevis på at det finnes skoler med 100% deltagelse på NP? :ler: tror du jeg er dum eller?

Hva har det med å være dum å gjøre? :klo:

I følge deg finnes det ingen skoler med 100% deltakelse, det tror du ikke på. Her er altså et bevis på at jo, de finnes. Skjønner ikke hvorfor du mener det er så irrelevant, særlig ikke tatt i betraktning av at St.Sunniva har over 50% innvandrere.

Er forøvrig heller ikke begeistret for NP som eneste mål på hvor god eller dårlig enkeltskoler er, bare så det er sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg ikke. Jeg hadde prioriert en god skole, hvor mitt barn som kan norsk ikke blir oversett av lærere som stresser med haugevis av barn som ikke kan nok norsk til å følge med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det ville jeg ikke. Jeg hadde prioriert en god skole,

Du har med andre ord spesialkunnskap nok til å vite at en skole er god, og en annen er dårlig, kun basert på etnisk sammensetning. Imponerende, en sånn slutning hadde jeg aldri turt å trekke selv med pedagogisk utdannelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, definitivt ikke. Tror det skaper dårligere miljø for læring. Bare 2 innvandrerbarn i klassen til sønnen min. Veldig glad for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet om jeg hadde latt ungen gå på en sånn skole, da ville jeg heller punga ut for privatskole! Er heldigvis ikke no tema her jeg bor. Har kommet en del innvandrere her, men sku jeg tippa etter hva jeg har sett av folk på butikken og rundt omkring ville jeg tippa maks 5 % innvandrere på skolene her =)

Syns det er helt fælt å tenke på at det kan være så høy prosent med utenlandske på norske skoler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjell på skoler der barna fra asylmottaket kommer og skoler med innvandrere som har bodd i Norge en stund, og kanskje er 2. eller 3. generasjon.

Jeg hadde valgt den plassen jeg ville bo, uavhengig av innvandreranntall på skolen. Hvis alle norske unngår å bo der på grunn av det vil jo andelen bare stige og stige. Det er virkelig ikke ønskelig at skolene blir "hvite" skoler og innvandrerskoler.

Det er faktisk et statlig ansvar å sørge for at ikke innvandrere bosetter seg i enklaver når de gir bosettingstillatelser! Det er stor unnfallenhet rundt dette. Jeg er bekymret for hvordan det skal bli om 5-10-15 år. Politikerne er helt blinde for at det skaper mye problemer når man klumper sammen ferske innvandrere, både for integrering, skolevesen, arbeidslivsdeltagelse osv. De innvandrerne som integrerer seg best og raskest, er de som bosetter seg et sted hvor de har nordmenn som naboer, kjente, arbeidskolleger osv. Ikke at de bosetter seg på Grønland i Oslo, og det kan gå år mellom de snakker med noen som er norsk.

Det er også på tide at man får en skolemijølov, på linje med arbeidsmiljølov, som bl.a. verner mot seksuell trakassering. Voksne damer trenger ikke finne seg i å bli tatt på puppene eller i skrittet på jobb, og det er helt sjokkerende at tenåringsjenter må finne seg i det på skolen. Slik var det der jeg gikk også, men ikke utført av innvandrere, bare norske guttebøller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne damer trenger ikke finne seg i å bli tatt på puppene eller i skrittet på jobb, og det er helt sjokkerende at tenåringsjenter må finne seg i det på skolen. Slik var det der jeg gikk også, men ikke utført av innvandrere, bare norske guttebøller.

Og de norske guttebøllene er greiere, er det det du sier? Du er jo tydelig mer skeptisk overfor innvandrere i innlegget ditt, til tross for at det var norske gutter som plaget deg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på hvordan dette påvirket skolemiljøet og kvaliteten på undervisningen.

Jeg ble sjokkert da jeg begynte på vgs, og opplevde at flere av mine norske medelever faktisk slet med lesingen, fordi språkundervisningen på "ghettoskolen" de kom fra, måtte ta hensyn til elever som nesten ikke snakket norsk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk et statlig ansvar å sørge for at ikke innvandrere bosetter seg i enklaver når de gir bosettingstillatelser! Det er stor unnfallenhet rundt dette. Jeg er bekymret for hvordan det skal bli om 5-10-15 år.

Det er også på tide at man får en skolemijølov, på linje med arbeidsmiljølov, som bl.a. verner mot seksuell trakassering. Voksne damer trenger ikke finne seg i å bli tatt på puppene eller i skrittet på jobb, og det er helt sjokkerende at tenåringsjenter må finne seg i det på skolen.

Nå vet jeg nesten ikke hvor jeg skal begynne. Hvordan skal staten klare å forhindre at noen områder har flere innvandrere enn andre? Ved å legge føringer på hvor de får lov til å bo? Dessverre forsterkes jo problemstillingen vel så mye av norske familier som unngår strøk med mange innvandrere. Da går aldri den minoritetsspråklige prosenten ned, boligprisene holder seg forholdsvis lave. Jeg tror altså at etnisk norske må flytte til områdene også om utviklingen skal snus. Det motsatte - å flytte innvandrere til områder der de er i sterkt mindretall - er vanskelig, for disse områdene har høye boligpriser.

Det neste du skriver om seksuell trakassering forstår jeg ikke at er relevant i det hele tatt. Det er ikke manglende lovverk som er årsaken til at det forekommer eller evt ikke tas tak i. Og du skriver jo selv at også etnisk norske står bak dette.

Til TS:

Jeg lurer på mye av det samme som deg, og vet ikke hvilken konklusjon vi kommer til å lande på. Men nå er det jo 50% det er snakk om her, og det er tross alt mye bedre enn skoler der tallet er på over 90%. Vi er etterhvert mange barnefamilier som må ta dette valget, og selv tror jeg vel flere og flere etniske norske kommer til å flytte til slike områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ser etter sted å bo, og framtidig skole for ungene er jo en viktig faktor. Har funnet et fint hus med bra beliggenhet på mange måter, nær sjøen, mine foreldre, kort vei til jobb. Men skolene i nærheten har 50% minoritetsspråklige, og det gjør meg usikker. Helst hadde jeg sett at det var 30% eller under. Men i så fall blir alternativet et sted mye lenger unna jobb, eller en liten leilighet. Hva ville dere valgt?

da gjør du det IKKE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt klart et absolutt nei.

Jeg har hatt barn på skole med høy andel barn med utenlandsk bakgrunn. Jeg har sett en utvikling fra rundt 50% til nærmere 80. Jeg har sett hva det vil si at barnet går i en klasse med kun 4 etniske norske. Jeg har sett hva det gjør med klassemiljøet og nærmiljøet. Jeg har erfart at tonen blir veldig tøff når ulike nasjonaliteter skal kjempe om sin plass. Muslimene er i flertall og legger føringer i det store og det hele. Vi flyttet til slutt. Miljøet ble rett og slett for tøft og unger hadde vanskeligheter med å få venner. Spesielt dersom du har jente fordi muslimske jenter har en helt annen oppvekst enn de norske og er ikke tilgjengelige etter skoletid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at selve læringssituasjonen også ble dårligere da så mange i klassen ikke var helt stødig i norsk. Det betyr fint lite om du er 2. eller 3. generasjons innvandrer når veldig mange foreldre sender ungene sine på skolen med et minimalt med norskkunnskaper. Det er sannheten i mange tilfeller. Barn som er født og oppvokst i Norge, men som ikke kan språket ved skolestart. 4 norske i en klasse for å være det norske innslaget slik at alle de andre kunne lære språket. Foreldrene til disse ville heller ikke ha rene klasser med utlendinger for det var jo så viktig å lære seg språket. Jeg synes ikke noe om at mitt barn ble brukt i en sånn sammenheng. Læringsmessig så har mitt barn betalt en høy pris. Når hovedfokuset er på de som ikke behersker språket og ting på forklares i det uendelige slik at progresjon faglig sett for de som kan språket blir sinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktigere at de går på en skole der flertallet kommer fra høyere sosiale lag. Forelre med høyere utdanning er mer engsjerte i sine barns utdanning, er flinkere til å følge opp og stimulere sine barn. Sosial bakgrunn mye å si både når det gjelder skoleprestasjoner og rekruttering til høyere utdanning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei vil at barna mine skal gå med norske barn,vi bor jo i norge! undervisning i fremedspråk bør ikke vere en del av den grunnleggende undervisningen i norsk skole. jo mener self. at alle bør lære engelsk på skolen,men andre språk bør vere valgfag i ungdomskolen.

dette for å sikre lik undervisning til alle og at alle deltar i den skolen vi har her i landet. det koster veldig mye å ha undervisning i morsmål og dette er noe som er ødeleggende og unødvendig.eksempel har vi en klasse med 25 elever. 4 skal ha undervisning i spansk,3 i iransk,3 i tysk,5 i arabisk,1 i islandsk..osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...