AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #21 Skrevet 20. april 2012 Nå er dette satt veeeeldig på spissen, men pyttsann: Det finnes ingen som noensinne har død av å ta seg en joint. Ingen tar seg kun en joint og banker opp kona, går ut for å yppe til bråk med hvemsomhelst. Havner på legevakten med skader, knivstikker andre, meier ned andre mennesker i trafikken osv... alkohol derimot.... Sånn, la kjeften komme, men sjekk fakta først 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #22 Skrevet 20. april 2012 Nå er dette satt veeeeldig på spissen, men pyttsann: Det finnes ingen som noensinne har død av å ta seg en joint. Ingen tar seg kun en joint og banker opp kona, går ut for å yppe til bråk med hvemsomhelst. Havner på legevakten med skader, knivstikker andre, meier ned andre mennesker i trafikken osv... alkohol derimot.... Sånn, la kjeften komme, men sjekk fakta først Joda, dette er fantastiske argumenter. Fordi det finnes folk som bråker og blir aggressive i fylla, så er det greit at småbarnsforeldre røyker cannabis etter at barna har lagt seg? Jeg syns da vel heller ikke det er greit at småbarnsforeldre drikker seg dritings, ypper til bråk og sloss, driver med familievold, knivstikker eller meier ned folk i bilfylla? Noe de færreste gjør. Jeg har desutten noen fakta jeg og, ting og episoder som har skjedd rundt meg. Broren til ei jeg kjente ble drept av barndomskameraten sin fordi som ble psykotisk av å ha sittet på gutterommet og røyke litt for mye og litt for lenge. Jeg har også sett hvordan bra ungdom har blitt satt helt på sidelinja, mistet jobb og rotet bort livet sitt fordi de ble litt for glad i å røyke. Og siden de kom inn i et miljø der hasj og cannabis var akseptert ble de etterhvert introdusert for sterkere ting. En ungdoms-ex av meg døde av en overdose heroin. Han begynte sin karriere i et hasj-miljø. Før det var han en vellykket, "kjekk ung mann". Nå mener ikke jeg at alle som røyker hasj og cannabis blir psykotiske, drapsmenn eller tunge narkomane. Jeg er klar over at det er mange som røyker samtidig som de lever tilnermet normale liv. Men jeg blir provosert over at noen later som om det er totalt uproblematisk for alle å havne i et miljø der det røykes hasj, og jeg blir provosert når man drar "det er bedre å røyke enn å drikke seg dritings og banke kona"-kortet. 6
Gjest malifika Skrevet 20. april 2012 #23 Skrevet 20. april 2012 Nå er dette satt veeeeldig på spissen, men pyttsann: Det finnes ingen som noensinne har død av å ta seg en joint. Ingen tar seg kun en joint og banker opp kona, går ut for å yppe til bråk med hvemsomhelst. Havner på legevakten med skader, knivstikker andre, meier ned andre mennesker i trafikken osv... alkohol derimot.... Sånn, la kjeften komme, men sjekk fakta først Det er vel ingen som gjør disse tingene du nevner over her etter å ha tatt EN øl heller. Teit eksempel! Du kan ikke fremstille saken som at de som drikker EN øl blir dritings og nesten dreper andre mens de som røyker hasj er snille som lam, for de røyker jo bare EN joint.
shio222 Skrevet 20. april 2012 #24 Skrevet 20. april 2012 jeg syns det er FY!! Hadde jeg funnet ut at noen av mine bekjente hadde drevet med slikt, hadde jeg ikke snakket til de igjen! Dette sier vel mer om uvitenhet?
Larsern Skrevet 20. april 2012 #25 Skrevet 20. april 2012 Hei. Jeg har ei venninne som røyker hasj ofte. Hun har også barn, men røyker ikke før de er lagt i seng. Jeg reagerer ikke noe særlig på det, fordi hun er jo helt normal uansett om hun er fjern. Hva syns du om det?! Helt greit for min del. Skal man absolutt ruse seg så er hasj et bedre alternativ enn alkohol. Poenget er hvordan man ruser seg.
shio222 Skrevet 20. april 2012 #26 Skrevet 20. april 2012 Det er vel ingen som gjør disse tingene du nevner over her etter å ha tatt EN øl heller. Teit eksempel! Du kan ikke fremstille saken som at de som drikker EN øl blir dritings og nesten dreper andre mens de som røyker hasj er snille som lam, for de røyker jo bare EN joint. nei.. så en øl/en joint samme greia. Men å drikke seg drita eller ta seg et par heftig bøttetrekk da, tar du et par heftige bøttetrekk så blir du ofte så stein at du ikke gidder yppe til bråk eller gjøre noe galt, men drikker du 10-12 øl så er du istand til å finne på veldig mye galt..
Gjest malifika Skrevet 20. april 2012 #27 Skrevet 20. april 2012 Men da regner jeg med at du mener det samme om alkohol, at man skal holde seg unna det frem til ungene flytter ut? Jeg kjenner foreldre som tar seg en joint nå og da. Ingen av disse sitter og mekker og damper oppi ansiktet på ungene, ingen sitter innendørs når de røyker engang, men venter til ungene har lagt seg og tar seg en på verandaen. Etter en lang dag hvor all fokuset har vært på barn, hus og jobb, hvorfor kan de ikke få noen minutter for seg selv og kose seg litt? Det finnes mange forskjeller mellom hasj og alkohol. Man kan drikke en øl eller et glass vin fordi man nyter smaken av det man drikker, ikke rusen (bli full). Hasj smaker dritt så hvis man røyker er det ene og alene for å få en rus. Hvis man på død og liv ser seg nødt til å ruse seg etter at barna har gått i seng så kan man drite i å få barn i utgangspunktet. Folk som nyter/trenger å ruse seg for å slappe av eller kose seg har problemer uansett om de innrømmer det eller ikke! Og sånne mennesker har ingen ting med å være foreldre! De kan vente med å få barn til de har blitt kvitt den barnslige og patetiske uvanen sin. VOKS OPP!!
belle_ Skrevet 20. april 2012 #28 Skrevet 20. april 2012 Synes det er helt uakseptabelt. Men nå er jeg imot narkotika generelt, og ja jeg mener cannabis er narkotika og ikke bare noe ufarlig røyk. 2
Gjest onelove Skrevet 21. april 2012 #29 Skrevet 21. april 2012 Hallo,hallo,hallo.... Alkoholisme er en sterkt utbredet "sykdom" i Norge. Du ser dem hver dag fra 11 om formiddagen,på den lokale kroa,alle kjenner en alkoholiker,enten i familien,vennkretsen,kollegaer eller andre bekjente. Kan dere si det samme om Cannabis?-Såklart det finnes tilfeller,men tror dere virkelig en stor prosent misbruker det?Av alle de jeg kjenner som røyker cannabis,så er det kun EN jeg kjenner som jeg kan kalle avhengig,og jeg kjenner rundt 10 som røyker cannabis.Og kun denne ene personen kan jeg anta som en person som begynner å bli LITT for hekta på det å røyke.Avhengighet er farlig for mennesker,og dette gjelder all type avhengighet,Ikke bare "rusmidler". Men dere,i Spania så er det helt normalt å ta seg et glass vin til maten og en "knert" sherry til dessert,hvorfor er det så ille om jeg,på en fredag kveld,sitter hjemme etter en uke,tar meg en øl,lager meg litt mat og fyrer opp en? Hvorfor,hvis jeg i fremtiden får barn,skal det være så ille om jeg og min fremtidige mann tar en joint hos noen venner når vi er på besøk uten barn?Slik som andre voksne drar til venninene sine for å nye ost og vin? Hvorfor er det så ille,at jeg legger barna, og jeg om mannen tar oss en joint på verandaen?Dette er fordi jeg mener man ikke skal fylle huset med røyk,så det er bedre å røyke ute,eller lufte godt ut.Andre foreldre i Norge tar seg gjerne et glass vin etter at barna er i sengs... Jeg synes det er en uting å drikke og røyke sigaretter eller happy tobacco foran barn,det skal jeg si,men jeg forstår virkelig ikke problematikken med å kose seg litt med rus,enten det er alkohol eller cannabis.rus er rus folkens,og hvis vi ser på noe som kalles VIRKELIGHETEN så ser man at alkohol skaper mye mer trøbbel enn cannabis.Hvor ofte ser dere gjerningsmannen/kvinnen var påvirker av alkohol?Hvor ofte er det folk drikker i fylla og blir aggresive på byen eller i hjemmet?Hvor mange sitter ikke på trygd,og bruker trygda på alkohol?-Kan dere si det samme om Cannabis? Andre rusmidler blir uaktuelt å diskutere i denne tråden,man KAN ikke sammenligne Cannabis med heroin,men man kan sammenligne det med alkohol.Slik heroin kan sammenlignes med amfetamin/kokain og slik LSD og Ecstacy,kan sammenlignes med GHB,syre g salvia. Men hvis narkotika er narkotika da må jo cannabis bli behandlet på samme måte som heroin?Hvorfor har ikke cannabisavhengige røykerom?Hvorfor bortviser ikke bare politiet cannbisrøykerne fra offentlige steder?Hvorfor arresterer de dem istedenfor?-Eneste svaret er: Det er ikke farlig slik som heroin og kokain,det er ikke dødelig eller psykotisk,cannbis kan virke negativt på enkelte,som gjør det avhengig,AKKURAT som alkhol kan virke negativ på enkelte som gjør dem avhengig,de fleste som drikker alkohol er ikke alkholiker og de fleste som røyker cannabis er ikke "narkomane". Ser dere forresten "legaliser heroin"tog,prostester og demostrasjoner?Nei,kun Cannabis. Hører dere artister synge og "prise" LSD?Nope!Cannabis?Yup! Hvorfor det mon tro?Kan de tenkes at enkelte kun tar seg en joint for å kose seg?Jeg vil kunne ta meg en joint for kos,akkurat som jeg vil kunne ta meg et glass vin for kos.Lovene begrenser våre rettigheter,men dere innser det ikke selv. Nei,slutt å legg dere oppi hva andre gjør,kall ikke meg et dårlig menneske/dårlig fremtidig mor fordi jeg koser meg av og til meg en joint.Dere kjenner ikke meg,jeg er ikke NAV klient,jeg er ikke asosial og daff,jeg er ikke sofapotet som sitter med hødet i hasjbøtta,og jeg representerer faktisk flesteparten av cannabisrøykerene her i verden.Skal jeg ha meg en mann vil jeg gjerne ha en som er såpass liberal at han enten røyker selv,i samme mengde som meg dvs til kos,eller at han "lar"meg få ta meg en joint i ny og ne selvom han ikke gjør det selv.Og det er ikke fordi jeg er avhengig.Hvor mange av dere kunne tenke dere å ALDRI ta et glass alkohol igjen?Eller spise sukkerholdige varer?Hvor mange kunne sagt de ALDRI skal på facebook igjen?Få.... Og til slutt, hvorfor er det som regel de som aldri har røyket cannabis som er imot det? Det er som å si at en jomfru hater orgamser."åh jeg bare hater orgasmer,har aldri hatt en,men det er det verste som finnes".... 1
Gjest onelove Skrevet 21. april 2012 #30 Skrevet 21. april 2012 og jeg kan være enig i at man drikker alkohol litt for smakens skyld,men tro du når typen din skal ut og "ta et par øl"som vi alle vet blir mer enn det,så er det pga den fyldige og friske smaken av øl?Hva med når du skal ut med et par venniner og drikker ca en flaske vin,er det pga smaken som er "fuktig,av røde bær?" Såklar kan man sitte på verandaen og nye et glass vin for smakens skyld,men det er ALDRI 100% kun for smakens skyld,det er for å "roe" ned...samme som med joint,ja det smaker ikke allverden,men når d er "kosefjern"så er du oppegående nok til å ha en normal samtale,men du er også litt "borte"som gjør at du koser deg ekstra,slik er følelsen av å røyke,Dere som ikke røyker for kosens skyld kan aldri forestille seg hvordan det er å fyre opp en på vei til parken med noen venner,komme til parken,ta et par øl,grille og sole dere,det feks er en herlig følelse når du er litt fjern,du koser deg ekstra,du ser nye ting og du setter pris på ting det er verdt å sette pris på. Såklart noen blir for avhenigige,men kjære dere,det kan skje med alt,prøv dere en 6 mnd uten kvinneguiden debatt de av dere som er her ofte,eller se om dere klarer å ikke spise ferdigmat eller se på TV på et år....såklart er ikke disse tingene i like grad "farlige"som rus,men jeg vil bare vise dere at man kan bli avhengig av alt,ikke bare rusmidler:-)
Kosemose Skrevet 21. april 2012 #31 Skrevet 21. april 2012 Men til dere som taler cannabisens sak: Hvorfor må dere alltid bruke argumentet "det er bedre å røyke enn å drikke seg dritings og bli alkoholiker/kjøre i fylla/banke kona"? Jeg er forøvrig HELT enig med dere, det er utrolig mye hverdagsalkoholisme i norge. Det er flere enn vi tror som MÅ ha to glass rødvin hver kveld, og det er mange barn som må "hentes før sju" fordi det er så lenge foreldrene orker å utsette kveldens "avslapping og kos". Og barn er ikke dumme, de både ser, hører og lukter, og de skjønner mer enn mange tror. Eller alle de som drikker vin flere kvelder i uka under påskudd at de er kontinentale og urbane og fordi "det er så mye bedre enn den norske helgefylla". Og jeg kan forsikre om at jeg syns ikke dette er noe ok heller, jeg nekter å tro at det er ok for barn å vokse opp i et hjem der foreldrene aldri er kjørbare etter kl sju om kvelden eller der barna har lagt seg til vane med å telle vinglass og vinflasker. Selv om forldrene ikke er FULLE (hva nå enn man legger i det. Er det når man sjangler rundt at man er full? ) så er det ikke ok for barn å vokse opp i et hjem preget av alkoholbruk, i mine øyne. Men at det er ille med hverdagsalkoholismen gjør det vel ikke noe bedre at foreldre sitter og røyker hasj etter at barna har lagt seg? Det blir jo som å si at det er greit å naske i butikken fordi det er mye verre å begå væpna ran... 3
Gjest Anne Skrevet 21. april 2012 #32 Skrevet 21. april 2012 Barn våkner og hører hosting om en av foreldrene er syk også. Om man misbruker alkohol eller narkotiske stoffer så er det helt klart at barna ikke har det bra, men om man tar seg en øl eller en joint så er ikke dette noe barna får store traumer av. Det er det dummeste jeg har hørt. Man kan få store traumer av det. Og i en alder av seks år så hørte jeg klart forskjell på hosting og hasjhosting!!! Poenget er ikke at de våkner av hostinga men at de våkner på natta av ulike grunner og da trenger de en oppegående forelder! 2
Gjest Anne Skrevet 21. april 2012 #33 Skrevet 21. april 2012 Nå er dette satt veeeeldig på spissen, men pyttsann: Det finnes ingen som noensinne har død av å ta seg en joint. Ingen tar seg kun en joint og banker opp kona, går ut for å yppe til bråk med hvemsomhelst. Havner på legevakten med skader, knivstikker andre, meier ned andre mennesker i trafikken osv... alkohol derimot.... Sånn, la kjeften komme, men sjekk fakta først Sjekk fakta først du også! Tror det er svært få som utfører overnevnte ting etter KUN ett glass alkohol heller. Det er uansett ikke noe å diskutere, cannabis er ulovlig- alkohol er ikke!
Gjest Pia Skrevet 21. april 2012 #34 Skrevet 21. april 2012 Hallo,hallo,hallo.... Alkoholisme er en sterkt utbredet "sykdom" i Norge. Du ser dem hver dag fra 11 om formiddagen,på den lokale kroa,alle kjenner en alkoholiker,enten i familien,vennkretsen,kollegaer eller andre bekjente. Kan dere si det samme om Cannabis?-Såklart det finnes tilfeller,men tror dere virkelig en stor prosent misbruker det?Av alle de jeg kjenner som røyker cannabis,så er det kun EN jeg kjenner som jeg kan kalle avhengig,og jeg kjenner rundt 10 som røyker cannabis.Og kun denne ene personen kan jeg anta som en person som begynner å bli LITT for hekta på det å røyke.Avhengighet er farlig for mennesker,og dette gjelder all type avhengighet,Ikke bare "rusmidler". Men dere,i Spania så er det helt normalt å ta seg et glass vin til maten og en "knert" sherry til dessert,hvorfor er det så ille om jeg,på en fredag kveld,sitter hjemme etter en uke,tar meg en øl,lager meg litt mat og fyrer opp en? Hvorfor,hvis jeg i fremtiden får barn,skal det være så ille om jeg og min fremtidige mann tar en joint hos noen venner når vi er på besøk uten barn?Slik som andre voksne drar til venninene sine for å nye ost og vin? Hvorfor er det så ille,at jeg legger barna, og jeg om mannen tar oss en joint på verandaen?Dette er fordi jeg mener man ikke skal fylle huset med røyk,så det er bedre å røyke ute,eller lufte godt ut.Andre foreldre i Norge tar seg gjerne et glass vin etter at barna er i sengs... Jeg synes det er en uting å drikke og røyke sigaretter eller happy tobacco foran barn,det skal jeg si,men jeg forstår virkelig ikke problematikken med å kose seg litt med rus,enten det er alkohol eller cannabis.rus er rus folkens,og hvis vi ser på noe som kalles VIRKELIGHETEN så ser man at alkohol skaper mye mer trøbbel enn cannabis.Hvor ofte ser dere gjerningsmannen/kvinnen var påvirker av alkohol?Hvor ofte er det folk drikker i fylla og blir aggresive på byen eller i hjemmet?Hvor mange sitter ikke på trygd,og bruker trygda på alkohol?-Kan dere si det samme om Cannabis? Andre rusmidler blir uaktuelt å diskutere i denne tråden,man KAN ikke sammenligne Cannabis med heroin,men man kan sammenligne det med alkohol.Slik heroin kan sammenlignes med amfetamin/kokain og slik LSD og Ecstacy,kan sammenlignes med GHB,syre g salvia. Men hvis narkotika er narkotika da må jo cannabis bli behandlet på samme måte som heroin?Hvorfor har ikke cannabisavhengige røykerom?Hvorfor bortviser ikke bare politiet cannbisrøykerne fra offentlige steder?Hvorfor arresterer de dem istedenfor?-Eneste svaret er: Det er ikke farlig slik som heroin og kokain,det er ikke dødelig eller psykotisk,cannbis kan virke negativt på enkelte,som gjør det avhengig,AKKURAT som alkhol kan virke negativ på enkelte som gjør dem avhengig,de fleste som drikker alkohol er ikke alkholiker og de fleste som røyker cannabis er ikke "narkomane". Ser dere forresten "legaliser heroin"tog,prostester og demostrasjoner?Nei,kun Cannabis. Hører dere artister synge og "prise" LSD?Nope!Cannabis?Yup! Hvorfor det mon tro?Kan de tenkes at enkelte kun tar seg en joint for å kose seg?Jeg vil kunne ta meg en joint for kos,akkurat som jeg vil kunne ta meg et glass vin for kos.Lovene begrenser våre rettigheter,men dere innser det ikke selv. Nei,slutt å legg dere oppi hva andre gjør,kall ikke meg et dårlig menneske/dårlig fremtidig mor fordi jeg koser meg av og til meg en joint.Dere kjenner ikke meg,jeg er ikke NAV klient,jeg er ikke asosial og daff,jeg er ikke sofapotet som sitter med hødet i hasjbøtta,og jeg representerer faktisk flesteparten av cannabisrøykerene her i verden.Skal jeg ha meg en mann vil jeg gjerne ha en som er såpass liberal at han enten røyker selv,i samme mengde som meg dvs til kos,eller at han "lar"meg få ta meg en joint i ny og ne selvom han ikke gjør det selv.Og det er ikke fordi jeg er avhengig.Hvor mange av dere kunne tenke dere å ALDRI ta et glass alkohol igjen?Eller spise sukkerholdige varer?Hvor mange kunne sagt de ALDRI skal på facebook igjen?Få.... Og til slutt, hvorfor er det som regel de som aldri har røyket cannabis som er imot det? Det er som å si at en jomfru hater orgamser."åh jeg bare hater orgasmer,har aldri hatt en,men det er det verste som finnes".... Du hadde så skrudde argumenter at jeg ikke gidder å bruke tid på å svare på dem en gang, sier bare en ting: JO STAKKARS BARNA du kanskje får!!! 4
Ariele Skrevet 22. april 2012 #35 Skrevet 22. april 2012 Jeg syns det er helt uakseptabelt, og hadde meldt i fra til politi og barnevern tvert!!! Om man er voksen eller ung, så kan man ta alvorlig skade av å røye cannabis. Jeg syns ikke at det er greit at barn opplever dette, selv om de har lagt seg for å sove. Ganske ille når barna våkner opp på natta og finner en skjeiv mor eller far. Og ikke fortell meg at barna ikke merker at det er noe galt med foreldrene sine. 2
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2012 #36 Skrevet 22. april 2012 Uakseptabelt, jeg hadde meldt fra til barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #37 Skrevet 22. april 2012 Det vitner om umodenhet og dårlig dømmekraft. Foreldre som har små barn/barn som bor hjemme bør ikke gjøre ulovlige ting. 1
Gjest Tigermamma Skrevet 23. april 2012 #38 Skrevet 23. april 2012 Hei Fikk lyst til å svare på dette spørsmålet, når jeg ser hvor mange som ikke har peiling som har svart... Jeg tok ett valg for ca 10 år siden om å kutte ut alkohol, og røyke hasj istedet. Enkelt og greit fordi jeg observerte folk rundt meg i fylla, som ble både voldelige, kranglete og slitsomme når de drakk. Har tatt noen dårlige valg selv med alkohol innabords, og fått høre historier om meg selv som jeg likte dårlig... Jeg er gift med en mann som drikker ca tre ganger i året, og da kun på fest og aldri mer enn en drink eller øl. Også han foretrekker å røyke en joint. For fire år siden ble vi foreldre til verdens fineste gutt. Jeg sluttet selvfølgelig å røyke når jeg fant ut at jeg var gravid, jeg mener at man ikke skal ruse seg overhode når man er gravid. Vi diskuterte mye mens vi ventet på at barnet skulle komme, om det var ok å røyke når man er foreldre. Og kom frem til at det er greit. Vi røykte av og til når gutten har lagt seg, og nesten ingen rundt oss vet at vi gjør det. (er i skrivende stund gravid med nummer to, så røyker ikke nå). Så lenge barnet ikke er sammen med oss når vi røyker, er det ikke uforsvarlig. Dersom barnet våkner og trenger trøst, hjelp til å gå på do eller lignende, er det lettere å "sjerpe seg" når man har røyket enn når man har drukket. Det største problemet er, slik jeg ser det, at man kan få problemer med barnevernet hvis de får greie på det. Vi har blitt meldt til barnevernet av min tidligere venninne fordi jeg var så dum at jeg fortalte henne at vi røyket av og til. De konkluderte faktisk med at vi var kjempegode foreldre PÅ TROSS AV at vi røyket hasj. Jeg får sikkert mange stygge kommentarer nå, men de fleste av dere som kaller hasjrøykere for "dophuer" og dårlige foreldre, ville ikke ha merket at jeg var hasjrøyker hvis dere møtte meg. Jeg er intelligent, har jobbet hele mitt voksne liv, og har mange streite venner som har det samme synet som dere. Alle som har med sønnen vår å gjøre synes at vi er kjempegode foreldre, selv om de synes vi er kjedelige som aldri drikker oss fulle på fest Håper dere som leser dette forstår at man kan være gode foreldre selv om man velger ett rusmiddel som ikke er like sosialt akseptert som alkohol, jeg har aldri prøvd noe verre enn hasj og er ett godt eksempel på at man ikke er ett "dophue" fordi om man røyker hasj iblandt. God natt 2
Gjest Tigermamma Skrevet 23. april 2012 #39 Skrevet 23. april 2012 Du hadde så skrudde argumenter at jeg ikke gidder å bruke tid på å svare på dem en gang, sier bare en ting: JO STAKKARS BARNA du kanskje får!!! Du gidder ikke å bruke tid på å svare, men du gidder å bruke tid på å rakke ned på henne fordi hun har en annen mening enn deg?? Stakkars barna DINE, som har en så sneversynt og dømmende mor. De kommer sannsynligvis til å vokse opp til å bli ett like dumt menneske som deg 1
Gjest Nuppdupp Skrevet 23. april 2012 #40 Skrevet 23. april 2012 (endret) huff, ikke bra. er ikke hasj og cannabis to forskjellige ting? Endret 23. april 2012 av Nuppdupp 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå