AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Hei. Jeg har ei venninne som røyker hasj ofte. Hun har også barn, men røyker ikke før de er lagt i seng. Jeg reagerer ikke noe særlig på det, fordi hun er jo helt normal uansett om hun er fjern. Hva syns du om det?!
Vulpes Skrevet 18. april 2012 #3 Skrevet 18. april 2012 Synes vel ikke noe særlig om det å røyke cannabis i samme hus som man har barn. Synes egentlig ikke noe om å røyke etter at man har fått barn i det hele tatt, ettersom det er ulovlig og om man blir anmeldt kan det få konsekvenser for barna. 7
Nusseli Skrevet 18. april 2012 #4 Skrevet 18. april 2012 Synes vel ikke noe særlig om det å røyke cannabis i samme hus som man har barn. Synes egentlig ikke noe om å røyke etter at man har fått barn i det hele tatt, ettersom det er ulovlig og om man blir anmeldt kan det få konsekvenser for barna. Enig. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 Hvis det ikke var ulovlig, hva hadde deres mening vært om dette da?
Vulpes Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Hvis det ikke var ulovlig, hva hadde deres mening vært om dette da? Da hadde jeg nok fremdeles ikke synes det var greit å røyke i samme hus som man hadde barna. Kommer dog litt an på barna, barnas alder, sammenhengen, mengde cannabis og andre ytre faktorer. Å røyke ellers, når man ikke hadde ansvaret for barna, hadde jeg derimot ikke hatt noe i mot - sett at det var lovlig. Jeg tenker på det litt som med alkohol, altså at så lenge det gjøres med måte og ikke for ofte, er det greit. 4
Batteri Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Fullstendig uakseptabelt, uansett om det er lovlig eller ei. Man utsetter ikke barn for sine egne helseskadelige uvaner. 3
Ryvre Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Så lenge det ikke går utover barna så ser jeg ikke problemet. Dvs at den voksne ikke røyker og mekker foran barna, ikke røyker såpass at man ikke er oppegående lengre (på samme måte som drikking. Syns det er greit om man tar seg en øl eller vin, men man trenger ikke drikke seg full) 5
Gjest Anne Skrevet 20. april 2012 #9 Skrevet 20. april 2012 Barn våkner, barn hører hosting, barn merker!!!!!!!!! Jeg snakker av erfaring og det er IKKE greit!!!!!!!!!!!! 3
Ryvre Skrevet 20. april 2012 #10 Skrevet 20. april 2012 Barn våkner og hører hosting om en av foreldrene er syk også. Om man misbruker alkohol eller narkotiske stoffer så er det helt klart at barna ikke har det bra, men om man tar seg en øl eller en joint så er ikke dette noe barna får store traumer av. 3
frøkna Skrevet 20. april 2012 #11 Skrevet 20. april 2012 Fullstendig uakseptabelt, uansett om det er lovlig eller ei. Man utsetter ikke barn for sine egne helseskadelige uvaner. Så du syns også det er helt uakseptabelt å røyke vanlig røyk eller drikke alkohol når man har barn? det er jo også helseskadelige uvaner..
annma25 Skrevet 20. april 2012 #12 Skrevet 20. april 2012 jeg syns det er FY!! Hadde jeg funnet ut at noen av mine bekjente hadde drevet med slikt, hadde jeg ikke snakket til de igjen!
Kosemose Skrevet 20. april 2012 #13 Skrevet 20. april 2012 Barn våkner og hører hosting om en av foreldrene er syk også. Om man misbruker alkohol eller narkotiske stoffer så er det helt klart at barna ikke har det bra, men om man tar seg en øl eller en joint så er ikke dette noe barna får store traumer av. Det er vel litt forskjell på om foreldrene er syke eller om de sitter og røyker seg steine? Hva om barnet får mareritt eller blir syk eller våkner? Hvis foreldrene er "100% seg selv" i en slik sammenheng så faller vel poenget med å røyke cannabis bort, siden effekten da tydeligvis ikke er særlig stor... Jeg syns forøvrig det er utrolig forkastelig og et overgrep å røyke i et hjem der det ferdes barn. Uansett hvilke type røyk det er. At røyken gir rus og er ulovlig gjør det ekstra ille. Jeg skjønner ikke at noen kan forsvare den type atferd. 4
Ryvre Skrevet 20. april 2012 #14 Skrevet 20. april 2012 Ja det er forskjell om de røyker seg steine. Som jeg skrev så syns jeg ikke noe om det å ha barn og MISbruke cannabis. Det er nemlig veldig stor forskjell på å røyke en joint og det å misbruke det. Akkurat som at det er veldig stor forskjell på å ta seg et glass vin og bælje nedpå en flaske eller to 4
Kosemose Skrevet 20. april 2012 #15 Skrevet 20. april 2012 Ja det er forskjell om de røyker seg steine. Som jeg skrev så syns jeg ikke noe om det å ha barn og MISbruke cannabis. Det er nemlig veldig stor forskjell på å røyke en joint og det å misbruke det. Akkurat som at det er veldig stor forskjell på å ta seg et glass vin og bælje nedpå en flaske eller to Det er også en grunnleggende forskjell på å lefle med forbudte stoffer som regnes som narkotika (uansett hvordan enkeltindividet definerer det). Og kom ikke og fortelle meg at man røyker cannabis hvis man ikke vil oppnå en form for rus?! Barn og rus går rett og slett ikke sammen, og man trenger ikke være alkoholiker eller junkie for at det skal gjelde. Hvorfor kan man ikke "ofre" cannabisrøykinga si de årene man har ansvar for barna sine, så kan dere heller ta opp igjen vanen den dagen barna flytter ut og dere kun er ansvarlig for dere selv og deres egen fysiske og psykiske helse? 3
Ryvre Skrevet 20. april 2012 #16 Skrevet 20. april 2012 Men da regner jeg med at du mener det samme om alkohol, at man skal holde seg unna det frem til ungene flytter ut? Jeg kjenner foreldre som tar seg en joint nå og da. Ingen av disse sitter og mekker og damper oppi ansiktet på ungene, ingen sitter innendørs når de røyker engang, men venter til ungene har lagt seg og tar seg en på verandaen. Etter en lang dag hvor all fokuset har vært på barn, hus og jobb, hvorfor kan de ikke få noen minutter for seg selv og kose seg litt? 4
Kosemose Skrevet 20. april 2012 #17 Skrevet 20. april 2012 Men da regner jeg med at du mener det samme om alkohol, at man skal holde seg unna det frem til ungene flytter ut? Hvorfor er det relevant hva jeg mener om at foreldre tar seg et glass vin med unger i hus i en disksujon om cannabisrøykende foreldre? Tenker du at jeg er dobbeltmoralsk hvis jeg mener det ikke er greit at foreldre røyker cannabis mens jeg ikke har noen formening om foreldre nyter alkohol med måte? Tenker du at argumentene mine MOT å blande cannabis og foreldrerollen blir mindre gyldige hvis jeg ikke samtidig mener det samme om det at foreldre nyter et glass vin etter leggetid? Selv om det er totalt irrelevant for denne diskusjonen, så kan jeg gjerne fortelle deg at mine barn tydeligvsi har oppfattet at jeg aldri drikker alkohol når de er hos meg, og de har faktisk sagt ved et par anledninger at de syns det er fint å tenke på at jeg alltid kan kjøre hvis det skulle skje noe. Barn får med seg mer enn mange åpenbart tror, barn tenker og grubler og ser for seg scenarioer, og barn er også veldig lojale og redde for å såre eller tråkke på foreldrene. Derfor ville mine barn aldri sagt til pappan sin at de syns det er dumt at han liker å kose seg med en øl på fredagskvelden. Selv om de åpenbart har tenkt gjennom at han da ikke kan kjøre hvis noe skulle skje. Jeg kjenner foreldre som tar seg en joint nå og da. Ingen av disse sitter og mekker og damper oppi ansiktet på ungene, ingen sitter innendørs når de røyker engang, men venter til ungene har lagt seg og tar seg en på verandaen. Etter en lang dag hvor all fokuset har vært på barn, hus og jobb, hvorfor kan de ikke få noen minutter for seg selv og kose seg litt? Det er da ingen som nekter foreldrene tid for seg selv etter at barna har lagt seg? Og det er da vel ikke snakk om minutter heller, hvis barna legger seg i normaltid? Og hvem har nektet foreldre å kose seg? Det er da fritt fram for å kose seg både mens barn er våkne og mens de sover. Men jeg fatter ikke foreldre som på død og liv må kose seg på bekostning av barna sine. Nå tror ikke jeg at det nødvendigvis går "nedenom og hjem" med barn hvis foreldres eneste last er å "kose seg med en joint på verandaen etter barnas sengetid" men for meg sier det ganske mye om foreldrenes evne og vilje til å sette seg selv og sine "kosebehov" til side for det de burde vite er til barnets beste. Og jeg mener virkelig ikke at foreldre skal slutte å eksistere som individer fordi om de får barn. Men jeg syns det går en grense et sted. Kan jeg spørre deg: Er disse foreldrene åpne med barna sine om denne formen for kos og avslapping? Hvis det er så uskyldig og ufarlig, så regner jeg med at de står 100% inne for det, og at de ikke lyver eller fordekker for barna at de koser seg med cannabis etter barnas sengetid? 5
sakka Skrevet 20. april 2012 #18 Skrevet 20. april 2012 Eineste problem eg ser er at nokon kan anmelde henna og ho kan få problem med barnevern. Eg hadde ikkje tatt kjansen.
Gjest imli Skrevet 20. april 2012 #19 Skrevet 20. april 2012 100% einig med Kosemose her. Eg lurar og på kva dei seier til ungane sine om dette, viss det visstnok er så ufarleg 2
Batteri Skrevet 20. april 2012 #20 Skrevet 20. april 2012 (endret) Så du syns også det er helt uakseptabelt å røyke vanlig røyk eller drikke alkohol når man har barn? det er jo også helseskadelige uvaner.. Røyk - uakseptabelt. Alkohol kan drikkes med måte, altså en øl til maten eller lignende. ÈN. Alkohol forgifter ikke lufta, det gjør røyk. Endret 20. april 2012 av Batteri 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå