Gå til innhold

Burde jeg anmelde snuskete naboer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flytt på landet. 1 km til nærmeste nabo minst anbefales.

For et usaklig svar.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart. Hva er det for deg å "akseptere"? Hvem tror du at du er? Dette er jo ikke din bussiness overhodet.

Hvem bryr seg hva du syns er greit? Ingen som nekter deg å la være å gjøre ting som du ikke syns er greit. Så hvorfor blande seg inn?

Ah, det klassiske "nosy neighbour"-argumentet: "Vi får ikke sove". Ja, sikkert.

Så klart sa politiet det for politiet elsker jo sånne saker, hvor oppklaringsprosenten er opp i mot 100 og de slipper å hanskes med virkelige kriminelle.

Fra meg får du bare avsky.

Lulz!

Alvorlig talt, jeg bodde i et tilsvarende "trivelig" område i Stockholm, der vi hadde drive by-shootings og hele pakka sånn innimellom alt det trivelige nattebråket med damer som grein og menn som skreik og slåss. Iblant var det knivslagsmål på andre siden av gata, utenfor et suspekt thai-massasjested.

Jeg vil ikke akkurat si at jeg overreagerte når jeg til slutt var dritlei og ringte politiet en natt til mandag kl 3 når det hadde stått 4 karer og skreket og slått løs på hverandre rett utenfor soveromsvinduet mitt i to timer. Å ikke få sove om natta er nok ikke så farlig for disse kriminelle idiotene, men for oss andre som pleier en ganske kjedelig kontorhverdag er det faktisk greit å få noen timer på øyet, selv om det er midt i knulle-horer-og-knivstikke-ghettoboys-tid for denne gjengen.

Det er greit at jeg ikke brydde meg nevneverdig ellers, når de oppførte seg som idioter og lot ungene sine leke med knuste flasker utafor blokka; det er tross alt ikke mitt problem og det var HELT tydelig at barneoppdragelsen er forskjellig fra land til land - men nattesøvnen min, den får jeg lov å ta ansvar for om jeg vil. Og det gjør meg ikke avskyelig heller, gitt.

• Liker 7
Gjest Maruwan
Skrevet

Lulz!

Alvorlig talt, jeg bodde i et tilsvarende "trivelig" område i Stockholm, der vi hadde drive by-shootings og hele pakka sånn innimellom alt det trivelige nattebråket med damer som grein og menn som skreik og slåss. Iblant var det knivslagsmål på andre siden av gata, utenfor et suspekt thai-massasjested.

Jeg vil ikke akkurat si at jeg overreagerte når jeg til slutt var dritlei og ringte politiet en natt til mandag kl 3 når det hadde stått 4 karer og skreket og slått løs på hverandre rett utenfor soveromsvinduet mitt i to timer. Å ikke få sove om natta er nok ikke så farlig for disse kriminelle idiotene, men for oss andre som pleier en ganske kjedelig kontorhverdag er det faktisk greit å få noen timer på øyet, selv om det er midt i knulle-horer-og-knivstikke-ghettoboys-tid for denne gjengen.

Det er greit at jeg ikke brydde meg nevneverdig ellers, når de oppførte seg som idioter og lot ungene sine leke med knuste flasker utafor blokka; det er tross alt ikke mitt problem og det var HELT tydelig at barneoppdragelsen er forskjellig fra land til land - men nattesøvnen min, den får jeg lov å ta ansvar for om jeg vil. Og det gjør meg ikke avskyelig heller, gitt.

Jeg vil påstå at det er en vesentlig forskjell på det å blande seg inn og kontakte politiet når det gjelder vold (som er et angrep på andre menneskers frihet) og det å kontakte politiet på grunn av bruk og salg av dop samt prostitusjon (som ikke er et angrep på noens frihet).

Vold kan godt være andres bussiness, men ikke dop og prostitusjon.

Skrevet

Jeg vil påstå at det er en vesentlig forskjell på det å blande seg inn og kontakte politiet når det gjelder vold (som er et angrep på andre menneskers frihet) og det å kontakte politiet på grunn av bruk og salg av dop samt prostitusjon (som ikke er et angrep på noens frihet).

Poenget er jo uansett det samme; noen holder henne våkne om natta ;) Og det er vel ordensregler selv i ghettoville? Etter 23 på kvelden skal det være tyst, og om man holder andre folk våkne med knivslagsmål/doplanging/kropsselging/skriking/fyll inn det som passer, da er det jo tre ting å gjøre; skaffe seg hørselvern, ringe onkel, eller ta saken i egne hender.

Jeg ville ikke vært først til å løpe ned for å be han luringen med heroinposene om å dempe seg litt, for å si det sånn, men alle er vel ikke like godt knyttet til kneskålene sine heller :fnise:

• Liker 6
Gjest Maruwan
Skrevet

Poenget er jo uansett det samme; noen holder henne våkne om natta ;) Og det er vel ordensregler selv i ghettoville? Etter 23 på kvelden skal det være tyst, og om man holder andre folk våkne med knivslagsmål/doplanging/kropsselging/skriking/fyll inn det som passer, da er det jo tre ting å gjøre; skaffe seg hørselvern, ringe onkel, eller ta saken i egne hender.

Jeg ville ikke vært først til å løpe ned for å be han luringen med heroinposene om å dempe seg litt, for å si det sånn, men alle er vel ikke like godt knyttet til kneskålene sine heller :fnise:

I scenarioet som du beskriver er det sikkert ok. Men det trådstarter tydeligvis har hengt seg opp i er bruk/salg av dop samt prostitusjon og så bruker hun "får ikke sove" som et vikarierende argument.

De mest nosy naboene er også oftest de som sover lettest. Det kan jo så klart være en tilfeldighet, men personlig tror jeg heller det er sånn at nosy naboer ikke prøver så hardt å få sove uansett, de nyter å bli forstyrret fordi de da har insentiv til å blande seg inn i andres saker.

Jeg mister ihvertfall ikke nattesøvnen min fordi en eller annen nabo en eller annen gang har ropt "you stupid whore".

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som blokka der jeg bodde før. Er det i Oslo? På Sagene/Bjølsen, rett ved Voldsløkka?

Er i Oslo,ikke Sagene nei, men ved Etterstad. Er dette vanlig oppførsel på Oslo øst altså? Håper politiet har de under oppsyn og at vi slipper flere slike episoder. Hva folk gjør innenfor husets fire vegger bryr ikke meg, men denne type bråk er slitsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mister ihvertfall ikke nattesøvnen min fordi en eller annen nabo en eller annen gang har ropt "you stupid whore".

Du har nok misforståttr litt, darling. Det er ikke snakk om en random krangel dette her, kan fortelle deg at jeg pleier å sove som en gris og aldri våkne av noe. Det er OFTE bråk fra denne blokken, med slåssing og dopselging og prostitusjon (kan nevne kommentarer av typen "Is this all I'm getting tonight? We said 500, after all the nasty things you made me do tonight I should get more"). Vanskelig å unngå å høre når de står og skriker som noen tullinger utafor vinduet mitt.

Kanskje DU syns det er greit å selge seg Maruwan, men jeg vil ikke se eller høre det! Jeg vil ha ro til å sove, som det bør være for alle. Selv vi som bor i Oslo. Det rare er at bråket er aldri fredag eller lørdag, men gjerne en søndag eller onsdag. Raringer. Jeg er overhodet ingen nosy neighbour, bryr meg fint lite hva naboen gjør. Men når de driver og bråker og truer som de har gjort i over 1 år, så er det ikke rart jeg fikk nok og sa fra til polisen.

TS

• Liker 4
Gjest Maruwan
Skrevet

Du har nok misforståttr litt, darling. Det er ikke snakk om en random krangel dette her, kan fortelle deg at jeg pleier å sove som en gris og aldri våkne av noe. Det er OFTE bråk fra denne blokken, med slåssing og dopselging og prostitusjon (kan nevne kommentarer av typen "Is this all I'm getting tonight? We said 500, after all the nasty things you made me do tonight I should get more"). Vanskelig å unngå å høre når de står og skriker som noen tullinger utafor vinduet mitt.

Kanskje DU syns det er greit å selge seg Maruwan, men jeg vil ikke se eller høre det! Jeg vil ha ro til å sove, som det bør være for alle. Selv vi som bor i Oslo. Det rare er at bråket er aldri fredag eller lørdag, men gjerne en søndag eller onsdag. Raringer. Jeg er overhodet ingen nosy neighbour, bryr meg fint lite hva naboen gjør. Men når de driver og bråker og truer som de har gjort i over 1 år, så er det ikke rart jeg fikk nok og sa fra til polisen.

TS

Ja, jeg vet at du ikke vil se eller høre det. Det er det som er hele poenget mitt. Alt det andre maset ditt er bare vikarierende argumenter for å ta naboen fordi de holder på med noe du personlig ikke liker.

• Liker 1
Skrevet

Er i Oslo,ikke Sagene nei, men ved Etterstad. Er dette vanlig oppførsel på Oslo øst altså? Håper politiet har de under oppsyn og at vi slipper flere slike episoder. Hva folk gjør innenfor husets fire vegger bryr ikke meg, men denne type bråk er slitsomt.

Nei. Det er ikke slik at alle på Oslo øst oppfører seg sånn. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var helt riktig av deg å anmelde saken, jeg hadde gjort det samme. Heldigvis har jeg rolige og ordentlige naboer :) Her blir vi oppfordret til å ta opp med huseier hvis det er bråk etc. og i hvert fall hvis det er mistanke om bruk av narkotiske stoffer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gir jeg blanke blaffen i. Det er ulovlig med prostitusjon og dop, derfor er det rett og rimelig å anmelde dette!

• Liker 7
Skrevet

For et usaklig svar.

Er det? Hvorfor det?

Bodde i blokk tidligere i livet, irriterte meg grønn over utlendinger, drittungene til naboen, fester til kl 4 hver annen lørdag, løse hunder. Nå har jeg ingen naboer og har ikke hatt det på en del år. Må faktisk på KG for å irritere meg litt.

Er sånn det er i urbane strøk.

Ingen naboer, ikke noe bråk, om du ikke starter litt selv for underholdningens skyld.

Så det er ikke et usaklig svar, men en løsning på et problem.

Skrevet

Vil bare informere om at hvis du har fortalt navnet ditt til politiet er det stooor sjanse for at de finner ut hvem du er! Advokater har nemlig innsynsrett i alle papirer og bryr seg fint lite om hva de sier videre til klienter =)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok misforståttr litt, darling. Det er ikke snakk om en random krangel dette her, kan fortelle deg at jeg pleier å sove som en gris og aldri våkne av noe.

Du trenger ikke forsvare deg. De som er sure for at folk rapporterer om klare ulovligheter er gjerne de som holder på med dem selv. Vi trenger flere folk som bryr seg, ikke færre.

• Liker 3
Gjest Maruwan
Skrevet (endret)

Hvordan kan private valg som på ingen måte affekterer andre menneskers private valg være "umoralske"? Er det å runke også umoralsk?

Innlegg redigert,

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1
Gjest Maruwan
Skrevet

Du trenger ikke forsvare deg. De som er sure for at folk rapporterer om klare ulovligheter er gjerne de som holder på med dem selv. Vi trenger flere folk som bryr seg, ikke færre.

Norge kryr allerede av "nabo-kjærringer" og du vil ha enda flere? Gah...med ett fremstår han som nevnte at det beste er å bare flytte langt ut i skauen som den reneste Einstein.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt rett det du sier.

Flott at du anmeldte, det samme gjør jeg også om jeg noen gang i fremtiden opplever noe av det samme.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når noen hyler at det ikke er nok gram i posen så skjønner jeg jo at det ikke er mel det er snakk om!

Nei, høres ikke ut som om naboene dine har rent mel i posen! :gjeiper:

dagens tørre :sukk:

edit: smileyfeil

Endret av _frøkna ♥ ♥
Skrevet

Dop og prostitusjon er ikke bare umoralsk, men ulovlig. Du er bare ute etter å kverulere så nå gidder jeg ikke mer.

Umoralsk? Både bruk av narkotika og prostitusjon er valg som utelukkende angår deg selv, det er langt fra umoralsk å ta et slikt valg over sin egen kropp. Forsåvidt så er heller ikke Norges lover noe korrekt oppslagsverk angående moral og etikk heller. "Det er umoralsk pga det er ulovlig" logikken henger ikke på geip.

• Liker 1
Skrevet

Umoralsk? Både bruk av narkotika og prostitusjon er valg som utelukkende angår deg selv, det er langt fra umoralsk å ta et slikt valg over sin egen kropp. Forsåvidt så er heller ikke Norges lover noe korrekt oppslagsverk angående moral og etikk heller. "Det er umoralsk pga det er ulovlig" logikken henger ikke på geip.

Jeg er forsåvidt enig i at dop og prostitusjon er ting som angår personen(e) som driver det. Hadde vi legalisert begge deler og latt staten holde bordell og distribuere narkotiske stoffer, hadde vi nok i ytterste konsekvens sluppet MANGE samfunnsproblemer som oppstår pga all kriminaliteten som foregår RUNDT disse tingene, og kanskje ville vi vært istand til å kartlegge og hjelpe de som trenger det også.

Men det er vel totalt usannsynlig at dette skjer, og personlig er jeg aller mest opptatt av å få sove om natta. OM det faktisk er dette som er problemet til TS, så synes jeg det er greit å si fra. Om dette er et vikarierende motiv, som Maruwan påstår at det må være, så er det egentlig ikke noe poeng. De kommer kanskje til å flytte en vakker dag, men de kommer til å fortsette der de kommer uansett. En narkoman/prostituert slutter ikke plutselig, med mindre de dør eller får hjelp. Og å få hjelp som narkoman i norge, krever jo i praksis at du slutter selv. "Avhengighet" er visst ikke noe vi skjønner betydningen av, i hvertfall ikke når det kommer til behandling.

Men det er en helt annen diskusjon, så jeg gir meg her:)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...