Earthbird Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 (endret) Lurer på hva som er feil med denne middagen når man snakker om et sunt kosthold? Innhold: - Halve fatet med salat,agurk,paprika,tomat og rødløk + hvitløksdressing - Litt potetmos (rester fra gårsdagen) - Litt hvit ris m/soyasaus - Noen få biter chorizo-pølse (stekt i panna m olje) - Kyllingfilet (stekt i panna m olje og grillkrydder) redigert: glemte av bildet! Endret 15. april 2012 av skråplan
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #3 Skrevet 15. april 2012 Potetmos og ris = raske karbohydrater = ustabilt blodsukker = på sikt potensielt helseskadelig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #4 Skrevet 15. april 2012 dropp risen eller poteten. eller begge. Nei. Slutt med dette lavkarbohysteriet!! Kroppene våre bruker karbo som drivstoff for F, det skal ikke kuttes ut. 25
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #5 Skrevet 15. april 2012 Nei. Slutt med dette lavkarbohysteriet!! Kroppene våre bruker karbo som drivstoff for F, det skal ikke kuttes ut. Så rart ikke lavkarbofolk kollapser, da. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #7 Skrevet 15. april 2012 Ville hatt en mindre porsjon selv. Hun spurte om helse, ikke kalorier. Mengden mat avgjør ikke hvorvidt næringsstoffene den inneholder er mer eller mindre gunstige for kroppen, med mindre det er snakk om ekstreme proposjoner. Videre vet vi ikke hvor mye TS spiser resten av dagen, og siden det er det totale kaloriinntaket som er utslagsgivende blir det helt på jordet å anbefale mindre middagsporsjoner. Spiser hun for lite resten av dagen kan det være nettopp en stor middag som redder henne fra å tape muskelmasse og slite med lavt energinivå. 5
iskaffe Skrevet 15. april 2012 #8 Skrevet 15. april 2012 Ser ingenting galt med middagen. Ser ut som et veldig sunt måltid etter min mening. Egentlig ville jeg foreslått å bytte bort risen eller potetmosen med grønnsaker, linser eller bønner, men du har jo så lite på tallerkenen at det går nok fint. Dessuten er ris og poteter mettende. Det er viktig å føle seg mett etter at man har spist. Kanskje den hvite risen kan byttes ut men fullkornsris neste gang? Men det er også en forskjell på å spise sunt for å være sunn, og å spise sunt for å slanke seg.... 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #9 Skrevet 15. april 2012 Ser ingenting galt med middagen. Ser ut som et veldig sunt måltid etter min mening. Egentlig ville jeg foreslått å bytte bort risen eller potetmosen med grønnsaker, linser eller bønner, men du har jo så lite på tallerkenen at det går nok fint. Dessuten er ris og poteter mettende. Det er viktig å føle seg mett etter at man har spist. Kanskje den hvite risen kan byttes ut men fullkornsris neste gang? Men det er også en forskjell på å spise sunt for å være sunn, og å spise sunt for å slanke seg.... Sunn mat er og blir sunt. Tilsvarende er usnn mat like usunn enten man slanker seg eller ei. Det som skiller et sunt normalt kosthold fra et "slankekosthold" er (dvs BØR være) mengden.
skruf Skrevet 15. april 2012 #11 Skrevet 15. april 2012 Jeg ville ha byttet ut hvit ris med fullkornris, og heller hatt en sunnere form for dressing (hvis det er ferdigkjøpt hvitløksdressing du har). Dressing kan du lage av mager kesam som du tilsetter forskjellige kryddersorter. 1
Jolene Skrevet 15. april 2012 #12 Skrevet 15. april 2012 (endret) Jeg ville gjort følgende for å få denne retten sunn: * Lagd potetmosen selv, da ferdings ikke er så sunt * Valgt enten ris eller potetmos, da begge blir for mye. Dessuten ville jeg ikke hatt hvit ris, brun ris eller fullkornsris er mye sunnere. * Hatt noen varme grønnsaker til, eks: gulerøtter, brokkoli, asparges ol * Droppet den usunne dressingen * Tørket av all oljen på kyllingen (den glinser jo i olje!) * Droppet pølsene da disse fremstilles av dårlige ingredienser med masse e-stoffer ol. * Droppet grillkrydder da dette ikke er det sunneste krydderet, som dessuten ødelegger den gode og naturlige smaken til kyllingen. Sitron over kylling er dessuten nydelig! (Nei, jeg er ingen lavkarbofantast, men jeg synes det var for mye karboer på denne retten) Endret 15. april 2012 av Gitte89 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #13 Skrevet 15. april 2012 Så rart ikke lavkarbofolk kollapser, da. De kan forvente lavere levealder. De kan glemme å bygge muskler. Barn på lavkarbo blir lavere og vokser dårligere enn barn på normalt kosthold. 8
Eske Skrevet 15. april 2012 #14 Skrevet 15. april 2012 De kan forvente lavere levealder. De kan glemme å bygge muskler. Barn på lavkarbo blir lavere og vokser dårligere enn barn på normalt kosthold. Kilder, takk? Og nei, jeg er ingen lavkarboentusiast, men slike påstander bør en vitterlig kunne dokumentere. 6
Gjest Solsmil Skrevet 15. april 2012 #15 Skrevet 15. april 2012 (endret) Selv om andre sikkert ville gjort annerledes, så ville jeg personlig kuttet pølsene og potetmosen. Pølsene kan du erstatte med mer kylling - det er mye sunnere. Risen kan erstattes med en grovere ris, og om dressingen er av den fete typen ville jeg byttet den med en hjemmelaget og så ville jeg byttet ut grillkrydderet med noe annet krydder du mikser selv. Pepper, paprikakrydder osv. Grillkrydderblandinger inneholder ofte mye salt. Men du trenger ikke bli fanatisk altså Endret 15. april 2012 av Solsmil
Gjest Solsmil Skrevet 15. april 2012 #16 Skrevet 15. april 2012 Og så ville jeg skaffet meg en teflonpanne slik at jeg hadde sluppet og bruke så mye olje til steking. Evt bruke sånn fry light eller hva det nå heter...
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #17 Skrevet 15. april 2012 * Siden du ikke har skrevet hjemmelaget foran hvitløksdressingen, så antar jeg at den er kjøpt. Lag dressingen selv! Det er kjempeenkelt. De bruker varmpressede oljer som ikke er bra for oss - ofte soyaolje. Jeg lager en simpel hvitløksdressing av creme fraiche, hvitløk, sitron- eller limesaft og litt salt. Man kan også gjerne ta i litt persille eller basilikum. * Kutt ut potetmos og hvit ris. Dette er karbohydrater med høy GI som sender blodsukkeret ditt til værs. Ikke inneholder de noe særlig vitaminer eller mineraler heller. Erstatt med grønnsaker som vokser over jorda, så får du mer stabilt blodsukker og du får i tillegg i deg mer vitaminer og mineraler. * Chorizopølsene kan være OK og det kan være usunt. Chorizo er som regel av høyere kvalitet enn vanlige pølser, men det trenger ikke å være det. De har lov til å vanne ut pølsene ved å tilsette en viss prosent potetstivelse. Vanlige pølser har som regel en kjøttprosent på 40-50%! Gå etter pølser av høy kvalitet som har høyt kjøttinnhold (over 90%) og lite tilsetningsstoffer. * Lag grillkrydderet selv. Kjøpte krydderblandinger inneholder som regel masse smaksforsterkere og sukker. * Du skriver bare olje... Hva slags olje brukte du? De eneste oljene som ikke blir ødelagt av pannesteking er kokosolje (også kjent som Cocosa i Norge) og palmeolje. Meierismør tåler også pannesteking. Brukte du en annen olje, så ødela du mest sannsynligvis fettsyrene. Ødelagte fettsyrer vil vi ikke ha i kroppen. Fett blir brukt til blant annet cellemembran. Kroppen bruker de ødelagte fettsyrene til å bygge opp blant annet cellemembraner... Vil du virkelig bygge hus av ødelagte murstein? 2
Ryvre Skrevet 15. april 2012 #18 Skrevet 15. april 2012 Har ikke lest svarene, så svarer utifra hva jeg selv syns. Poteter OG ris er litt overkill for min del, så jeg ville valgt kun en av delene. Også ser porsjonen veldig stor ut, men det kan godt hende at jeg bare er litt småspist av meg.
Gjest alille Skrevet 15. april 2012 #19 Skrevet 15. april 2012 Ingenting feil med den middagen. Selvfølgelig, hjemmelaget dressing er bedre enn kjøpt, egenblandet krydder er bedre enn grillkrydder etc, men sånn generelt sett er det ikke noe galt med maten. Potet og ris er ikke helseskadelig, så det er ingen grunn til å bli hysterisk og kutte ut ALT av raske karbohydrater med mindre du har helseplager som tilsier at du burde det. 2
Sugar&Spice Skrevet 15. april 2012 #20 Skrevet 15. april 2012 Jeg syns dette ser bra ut - men du har utrolig mye dressing på salaten din! Det er vel det jeg sier er mest feil, men du kan feks bytte ut risen med villris? For å få en grovere og treigere karbobase Men syns dette ser bra ut jeg da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå