AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #1 Del Skrevet 14. april 2012 Ser du på selvmord som en egoistisk handling? Hvorfor/hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #2 Del Skrevet 14. april 2012 Nei Min far tok livet av seg for noen år siden, han var syk. I brevet sto det at han gjorde det for at vi skulle "slippe" å slite med hans sykdom, og han trodde oppriktig (i sin sykdom) at hans selvmord ville gjøre livet bedre for oss. Selvmord er utrolig vondt for nærmeste familie. For meg er det en bitteliten trøst i at pappa trodde at han gjorde det riktige for sin familie. Selv om det var feil. Men han kunne ikke se det pga. sin sykdom. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 14. april 2012 #3 Del Skrevet 14. april 2012 Nei. Et menneske må ha det helt forferdelig på en eller annen måte for å kunne ta sitt eget liv. Å kalle det egoistisk eller en enkel utvei syns jeg er veldig lite empatisk. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #4 Del Skrevet 14. april 2012 På en måte er det egoistisk, fordi du påfører andre smerte og sorg. På den annen side er det ofte sykdom inne i bildet, og man innbiller seg at andre vil få det bedre hvis man tar livet av seg. Så det er nok ikke en bevisst egoistisk handling, men jeg tror det kan oppleves sånn av mange pårørende. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 14. april 2012 #5 Del Skrevet 14. april 2012 Selvfølgelig er det egoistisk. Men man tenker ikke det på det når man er suicidal. Da tenker man at en selv vil slippe unna det vonde og alle andre vil få det bra når en dør. Noe som ikke er sant i det hele tatt! Nettopp derfor er det egoistisk. Men jeg ser ikke ned på de som tar selvmord. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hikken Skrevet 14. april 2012 #6 Del Skrevet 14. april 2012 Nei det er ikke egoistisk. Det er langt mer egoistisk av pårørende å tvinge ett menneske som har det vondt til å leve. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apekatt Skrevet 14. april 2012 #7 Del Skrevet 14. april 2012 Jeg syns det er egoistisk fordi familie og nære venner vil lide, men samtidig er det også egoistisk av familier/venner å forlange at en person skal leve, kun for å ha det bra selv. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #8 Del Skrevet 14. april 2012 Nei. Min far tok selvmord for noen år siden. Han var syk. I brevet sto det at han gjorde det for at vi skulle slippe å slite mer med hans sykdom. Han tok feil, men det skyltes sykdommen. Men han var ikke egoistisk. Han gjorde det fordi han oppriktig trodde at vi skulle få det bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #9 Del Skrevet 14. april 2012 Jeg blir bare sint når jeg leser eller hører folk som mener selvmord er en egoistisk handling. Tyder på total mangel på empati og forståelse. Sitter man med slike tanker, spesielt når man virkelig tar det store steget, så er det alvorlig og har gått langt. Selvfølgelig blir det hardt for de som sitter igjen, men det kan godt vært hardere i lengre tid for den som tar det steget. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 14. april 2012 #10 Del Skrevet 14. april 2012 Trådene flettet Bond, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #11 Del Skrevet 14. april 2012 AB 2 og 8 er samme person. Så ikke innlegget mitt, så derfor postet jeg nytt. Sorry for å ha laget "rot" ! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #12 Del Skrevet 14. april 2012 Av erfaring syntes jeg de som klarer å gjennomføre en slik handling er tøffe og uselviske. Men jeg er også utrolig glad jeg var feig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jafar Skrevet 14. april 2012 #13 Del Skrevet 14. april 2012 Det spørs. Hva med å snu spørsmålet på hodet? Man påfører etterlatte psykisk smerte om man tar selvmord. Men hva om smertene vedkommende må leve med er enda større? Er det ikke da egoistisk å forvente at smertene skal fortsette for selv å ikke bli påført smerte? Noen må lide. Hvorfor er det alltid personen som vil avslutte livet? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambivalent Skrevet 14. april 2012 #14 Del Skrevet 14. april 2012 Nei det er ikke egoistisk. Det er langt mer egoistisk av pårørende å tvinge ett menneske som har det vondt til å leve. Denne er jeg enig i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 14. april 2012 #15 Del Skrevet 14. april 2012 Ja, jeg synes det er egoistisk, i de fleste tilfeller. Man sårer jo gjerne så utrolig mange rundt seg på en ufattelig vond måte - regner jeg med, har heldigvis aldri opplevd dette selv. Jeg har derimot tatt denne diskusjonen tidligere, hvor noen som selv hadde et selvmordsforsøk bak seg var enig i at det var en fryktelig egoistisk handling. Det at jeg synes det er en egoistisk handling betyr derimot ikke at jeg ikke er i stand til å forstå eller sette meg inn i hvorfor noen velger å gjennomføre en slik handling. Livet er ikke svart/hvitt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yes2yes Skrevet 14. april 2012 #16 Del Skrevet 14. april 2012 Vel, det kommer ann på vedkommende. Om ein vil gjere det for å slippe egen smerte, er det egoistisk ovenfor de pårørende. Om ein oppriktig trur, for eksempel på grunn av sykdom, at det en gjer er for å lette på andres smerte, er det ikkje egoistisk. Forøvrig synes jeg at selvmord alltid er ein unødvendig og forferdelig handling. Unødvendig fordi om ein virkelig hadde det så ille som ein sjøl trur, ville naturen sørget for at ein ikkje hadde overlevd i lengre perioder. Er man i livet er det ein grunn til det, og det er ofte at visse viktige ressurser har du tilgang på eller kan få tilgang til om du prøver, det være økonomi eller omsorg fra ein eller annan. Forferdelig fordi det ofte ikkje er nokon 'slem part' i saken, da det er utruleg synd på de pårørende, men ikkje minst på offeret selv. Jeg har aldri hatt slike tanker selv og vil ikkje se meg undervurdere effekten tankene kan ha på personen, men skulle ønskje at alle kunne tenke at det er aldri noko som er slik ein elendighet at døden vil være bettre. Om ein har krav som 'frihet'(ergo ikkje i fangenskap og direkte tortur) og livvsviktig næring til tilgjengelighet, er det alltids mye håp. Disse er krav som andre kan ta fra deg, mens andre krav som 'omsorg fra nokon' mener jeg at alltid vil være tilgjengelig i noen form om ein ikkje gir etter for tankene. Det er som sagt vanskelig å utalle seg om noko ein ikkje har opplevd selv, men jeg ønsker virkelig at ingen andre enn døden selv tok livet fra ein. Gode tankjer til alle som sliter med å se verdien i å leve, for dere fortjener virkelig å oppleve eit god liv så lenge pulsen deres er naturlig i balanse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest UngKalven Skrevet 14. april 2012 #17 Del Skrevet 14. april 2012 Jeg synes alle som vil skal få lov til å dø. Hvis det i noen tilfeller skal være "egoistisk" å ville drepe seg selv bør jo viljen til å dø overkjøre det ganske glatt. Det skal ikke ha mye å si. Når et menneske oppriktig ønsker å dø , så legger det til grunn at livet hans/hennes har en fremtid fylt med lidelse. Og hvem fortjener vel en så stor lidelse at en heller ønsker å dø? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #18 Del Skrevet 14. april 2012 Dere som mener at det er en egoistisk handling, mener dere at man skal leve et liv man ikke selv mener er verdt å leve, bare for å gjøre andre fornøyde? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeaMichele Skrevet 14. april 2012 #19 Del Skrevet 14. april 2012 Dere som mener at det er en egoistisk handling, mener dere at man skal leve et liv man ikke selv mener er verdt å leve, bare for å gjøre andre fornøyde? Kunne ikke si det bedre selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #20 Del Skrevet 14. april 2012 Jeg blir bare sint når jeg leser eller hører folk som mener selvmord er en egoistisk handling. Tyder på total mangel på empati og forståelse. Sitter man med slike tanker, spesielt når man virkelig tar det store steget, så er det alvorlig og har gått langt. Selvfølgelig blir det hardt for de som sitter igjen, men det kan godt vært hardere i lengre tid for den som tar det steget. Jeg mangler ikke empati og forståelse for de som velger å avslutte livet, men jeg mener fortsatt at det er en egoistisk handling i bunn og grunn. Ikke egoistisk på den måten at man vil påføre andre smerte bevisst, men fordi man nettopp velger å avslutte sin lidelse og dermed påføre andre lidelse. Suicidale mennesker er ofte veldig selvsentrerte, spesielt hvis man er alvorlig deprimert. Man er veldig oppslukt i sin egen lidelse, og lite opptatt av verden rundt. Jeg mener ikke dermed at disse menneskene er dårlige mennesker, så du får lese det jeg skriver uten å legge for mye tolkning i hva jeg mener med "egoistisk" og "selvsentrert". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg