Gå til innhold

Så-setninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ta en eksamen i norsk grammatikk, og sitter fast på noe som gjelder syntaksanalyser. Husker at noen nevnte såvidt at det er noe spesielt med så-setninger, men fikk ikke helt med meg hva det var. Antar at det er fordi at det vanligvis er en konjunksjon foran?

Håper noen kan hjelpe meg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, herregud så pinlig. Jeg mente selvfølgelig SOM-setninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Nå begynner jeg å bli litt rusten i syntaks, men noe husker jeg. "Som" dukker som regel opp i adjektiviske relativsetninger. F.eks:

Mannen som står i baren, er kjekk.

Adjektiviske relativsetninger analyseres som adledd i substantivfraser. Dvs. at subjektet "mannen som står i baren" er en substantivfrase, med "mann" som kjerne og adleddet "som står i baren" som adjektivisk relativsetning. Det regnes jo som en slags leddsetning, så det skal være komma etter. Ellers analyseres setninga videre med "er" som finitt verbal og "kjekk" som subjektspredikativ.

I tillegg er det relevant med apposisjonsstrukturer - de analyseres på samme måte, hvis jeg ikke husker feil. Husk bare at det er en semantisk forskjell. Eks: "Mannen, som står i baren, er kjekk.

Hvor tar du eksamen i norsk grammatikk? Syntaks pleier å være en viktig del, så nå må du stå på.

Og forresten, du må jo analysere "som står i baren" også. Nå begynner det å bli seint, men om jeg ikke husker feil så er "som" konjunksjonal, "står" finittverbal, og "i baren" adverbial (preposisjonsfrase med "i" som kjerne og "baren" som adledd).

Endret av Herr Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...