Gå til innhold

Virus på balansenerven!

Fremhevede innlegg

Skrevet
beklager :)

Det er da helt i orden. :) Jeg syntes bare ikke at svaret mitt passet til dine spørsmål.

At TS sitt spørsmål var 2 år gammelt fikk jeg ikke med meg. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vært fint om dere fortelle litt om hvordan det er å ha virus på balansenerven,

f.eks fekk dere litt rare lyder i hodet, litt trommefølelser i kroppen osv.....

gikk det over på lang tid?

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener med trommefølelser i kroppen?

Har trommefølelse noe med balanse/hørsel å gjøre?

Skrevet
Jeg skjønner ikke hva du mener med trommefølelser i kroppen?

Har trommefølelse noe med balanse/hørsel å gjøre?

hehe, sånn "trommelyder" i hodet ditt, av og til i kroppen din, det lydes kanskje rart ut men ikke alle har det samme følelse tror jeg :)

noen får rare lyder i hodet, noen ikke kanskje :)

Skrevet

Da tror jeg at jeg skjønner.

Balanseorganet ligger som du sikkert vet inne i øret, like ved trommehinna, så det er ikke unaturlig at du vil "høre" forstyrrelser der om du har en infeksjon, BPPV eller lignende.

Du kan for eksempel oppleve pulsen din som trommelyder, og om du er forkjølt kan pusten din, nys og hosting bidra til at trommehinna beveger seg slik at det klikker i den.

Jeg gjetter på at du hører pulsen din, og det er helt normalt, også for friske folk.

Skrevet
jo, det er som pipelyder mener jeg :D

Pipelyder/øresus er ganske vanlig ved problemer med balanseorganet og andre ørelidelser, og kan ha mange årsaker:

Meniere, BPPV (Krystallsjuka), ørebetennelse, væske i mellomøret, støyskader osv.

Skrevet
Da tror jeg at jeg skjønner.

Balanseorganet ligger som du sikkert vet inne i øret, like ved trommehinna, så det er ikke unaturlig at du vil "høre" forstyrrelser der om du har en infeksjon, BPPV eller lignende.

Du kan for eksempel oppleve pulsen din som trommelyder, og om du er forkjølt kan pusten din, nys og hosting bidra til at trommehinna beveger seg slik at det klikker i den.

Jeg gjetter på at du hører pulsen din, og det er helt normalt, også for friske folk.

akkurat hehe, har puls som trommelyder, til og med av og til i hodet,

ikke så ofte nei :)

ja, jeg gleder meg til at virus e vekk! ....blir så lei av den,

fremdeles litt svimmel når jeg bråsnur meg....

har hatt en enkel forkjølelse som fyrte den løs hvertfall.

men skulle f.eks ØNH lege hjelpe meg med . BPPV manøvere ??

det hjelper kun mot svimmelheten eller vekk alt jeg hører?

epleys eller noe ?

Gjest smileys
Skrevet

er det bra å trene for å forkorte ned sykdomsperioden når man har

BVVP? .........

Gjest eplekvinne
Skrevet

Hjelper Epleys manøver med en gang? Eller hva slags behandling?

Har dere gått til indremedisin - og hva gjør de med deg?

Er ØNH bedre eller?

Takker for svar!

Skrevet

Epleys manøver hjelper bare ved BPPV/krystallsjuka/posisjonssvimmelhet.

Før en slik manøver vil legen teste deg for å avklare om det er posisjonssvimmelhet eller noe annet du har. Testen er enkel: Du får på et par colabunnbriller som gjør at du ikke kan fokusere, mens legen ser øyebevegelsene dine godt. Så beveger h*n hodet ditt.

Dersom dette utløser nystagmus, ukontrollerbare øyebevegelser, har du BPPV, og Epleys manøver vil fungere.

Det som i praksis skjer er at legen (ØNH) hjelper pasienten til å bevege seg slik at forurensingene i sneglehuset kan komme ut.

Dette er så ubehagelig og kvalmende at ingen med akutt BPPV klarer det på egen hånd første gangen.

Indremedisinere har (eller hadde for et par år siden) stort sett ikke peiling på BPPV og Epleys manøver.

Epleys manøver hjelper ganske fort, men det er mulig det må flere behandlinger til. Behandlingen virker bare på de plagene som er direkte utløst av forurensningene.

Skrevet

Har dere fått sånn "frykt/redd" følelse når dere har den sykdommen?

Selvom er ikke redd for noe egentlig, bare ubehagelig redd "angst" følelse i hele kroppen..... plutselig føler man igjen vanlig følelse? hmm....

Skrevet

Er dere enig at det er verst følelse når man legger seg enn man finner på ting og tang om dagen ?

Skrevet
Har dere fått sånn "frykt/redd" følelse når dere har den sykdommen?

Selvom er ikke redd for noe egentlig, bare ubehagelig redd "angst" følelse i hele kroppen..... plutselig føler man igjen vanlig følelse? hmm....

Den som opplever BPPV for første gang får panikk pga den alvorlige svimmelheten, bortsett fra det er dett ingen sammenheng mellom svimmelhet og angst.

BPPV og infeksjoner i balansesystemet har ingen sammenheng med angst og andre psykiske lidelser, men kan natulig nok bidra til at eksisterende psykiske lidelser kan virke sterkere.

Skrevet
Den som opplever BPPV for første gang får panikk pga den alvorlige svimmelheten, bortsett fra det er dett ingen sammenheng mellom svimmelhet og angst.

Helt riktig ja.

Jeg fikk det helt plutselig.

Jeg lå faktisk i sengen å prøvde å sove, men jeg ble plutselig så kvalm..

Da jeg åpnet øynene så kjørte hele rommet karusell.

Jeg fikk litt panikk ja.

• 4 uker senere...
Skrevet

hvor lang tid tok for dere at sykdommen forsvant helt? hm, det varierer nok fra person til person........

jeg har hatt nå over 1mnd, men ikke så ille nei, av og til føler jeg helt frisk, men kanskje en gang om dagen eller 4 ganger i uken kommer små svimmel tilbake men forsvinner fra 15 minutter til noen timer... lissom på bedringsvei har jeg fått inntrykk.....

ja, skal bli godt å være normal igjen hehe :)

Skrevet (endret)

Hadde ei venninne som fikk dette her rett etter at hun hadde begynt i sistegym. Hun var borte fra skolen i et semester (hadde hjemmeundervisning, så hun mistet heldigvis ikke året), og da var hun så dårlig at hun satt i rullestol. Deretter gikk det sakte, men sikkert framover, og i februar kunne hun gå korte etapper med krykker. Hun gikk med stav i større eller mindre grad, ihvertfall fram til neste jul.

Hun ble veldig akutt syk. Hun hadde svimlet en stund, og følt seg generelt uvel (vi fleipet om at hun var gravid - en av de andre jentene på russekullet var nemlig det), og hun gikk ned i vekt fordi hun var så kvalm hele tiden. Så plutselig en dag på skolen sviktet beina under henne, og der ble hun liggende.

Det hører til at hun ikke la seg ned for å dø for det - hun var en myndig russepresident, og styrte styret sitt fra sofaen hjemme. Hun gikk ut med gode karakterer på eksamen, og hun flyttet til ny by laaangt fra der vi har vokst opp og begynte å studere selv om hun fortsatt ikke var helt stødig på beina (uten stokk så hun ut som en full sjømann på landlov :ler: )

Til TS: Lykke til, kjære du. :klem: Det er de færreste som blir så syke, kjenner flere med disse problemene, og de aller fleste blir friske som noen fisker etter en stund. Smør deg med tålmodighet, og ikke gjør mer enn du orker/klarer. Og kom deg til en spesialist!

EDIT: Og først nå så jeg at tråden var elgammal, og at TS er helt frisk. :sjenert:

Endret av niomi
Skrevet

Hmm...

Lurer på om noen har opplevd f.eks når svimmelhet ble borte, men det som gjenstår er i hodet... Man føler at det lager "lyder" - rare lydløse som foregår i hodet så når det stopper så kjennes man som normal igjen.... litt frem og tilbake, men det har dere kanskje opplevd og tar tid at det går over?

Gjest Gjest_Cuba_*
Skrevet

Jeg har vært svimmel en periode nå. Tror det nærmer seg to uker.

I begynnelsen var det ganske ille. Klarte å gå osv, men var et par ganger jeg måtte ta tak i noe.. Har også vært litt tørr i halsen og tørst..

Så gikk det noen dager og i helgen var det ille igjen. Plutselig var jeg helt sikker på at gulvet vugget, akkurat som på en båt. Og ekstra ille var det da jeg la meg i senga etter å ha gått litt..

Som den følelsen når man legger seg full liksom..

Har tenkt at det går vel over, men ser det an noen dager til før jeg evnt går til legen tenker jeg.

Skrevet

Ser det er noen lenger oppe her som har spurt om hvor lang tid det kan ta.. Jeg for min del gikk sykemeldt i 4mnd, og da var jeg ganske så dårlig, på det verste klare jeg ikke reise meg fra sofaen å gå ut på badet en gang. Etterhvert kom jeg meg ut til postkassen og sånn, men det var vel stort sett det lengste.. Begynte å jobbe igjen etterpå, men klarte ikke full stilling til å begynne med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...