Gå til innhold

Virus på balansenerven!

Fremhevede innlegg

Gjest Liljedugg
Skrevet

Hva er BPPV?

Jeg har vært hos øre-nese-hals-spesialist, flere ganger, men det er mange år siden og de har kanskje funnet ut mer i dag. Merkelig nok var jeg hos en healer, eller vi var på besøk på samme sted, og da han holdt hånda 30 cm fra øret jeg hører dårlig på, så ble alle stemmene og lydene i rommet dobbelt så høye. Det varte bare et halvt minutt, og han mente jeg måtte gå til behandling flere ganger dersom det skulle hjelpe. Jeg lurer selv på om svimmelheten og tapet av hørselen kom etter psykisk stress, men er ikke sikker.

Jeg kan heller ikke benytte høreapparat, til det er hørselen for dårlig og jeg har hørt dårlig for lenge, slik at flimmerhårene er ødelagt. Men jeg hører jo på det andre øret, og det kan være greit nok, å høre litt dårlig i en del sammenhenger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Liljedugg!

Dersom dette plage deg, så synes jeg at du skal få deg en henvisning til ørenesehals-spes. Kanskje det kunne være lurt å skrive ned hvordan du opplever dette. Gå i detalj. Om øresus og hørselstap, hvordan svimmelheten oppleves. Hvor lenge det varer. Hvilke situasjoner kan du knytte dette opp til etc. Og så kan du kanskje levere dette en tid før du skal til spesialist, slik at han ev. kan lese dette før du kommer? Jeg vet egentlig ikke hva som er lurest.

Men jeg vet at det finnes en helt ufarlig sykdom som heter Menieres, som er knyttet til svimmelhet (tror det helst er gyratorisk type svimmelhet). Denne medfører gjerne plutselig svimmelhet, dott i øret, øresus og etterhvert hørselstap på det øret som er angrepet. Svimmelheten pleier å bli bedre, men en kan gjerne bli døv på det ene øret. Mange av de som har denne sykdommen tilpasser seg denne gjennom morsjon og kost. Viktig å ikke innta for mye salt og sukker etc. Morsjon anbefales generelt når det gjelder varig svimmelhet.

Står litt om dette på nettsiden til Landsforeningen for hørselshemmede.

Men du nevnte at du hadde hatt to perioder med svimmelhet. Hvor lenge varte disse anfallene? Og hvor lenge varte perioden? Og hvor lang tid mellom hver periode? (Spør egentlig kun for min egen skyld...).

Hilsen Ella

Gjest Liljedugg
Skrevet

Periodene varte cirka 1,5 og 2 uker. Det var to perioder, og cirka en eller to måneder mellom de to svimmelhetsperiodene. Husker ikke nøyaktig.

Svimmelheten artet seg slik at jeg ikke kunne forandre stilling, foreksempel sette meg opp, legge meg ned, reise meg opp, snu meg i senga - uten at jeg ble kvalm og veldig svimmel. Verden gikk rundt.

Etter periode nummer en fikk jeg voldsom hodepine når jeg gikk i trapper. Etter de to periodene, hadde jeg problemer når jeg forandret stilling i senga, noe som kunne føre til voldsom svimmelhet, og forverret øresus. Men øresuset var plagsomt i de først årene.

Jeg våknet en gang av at jeg falt bakover og gikk helt rundt, før jeg lå "normalt" igjen.

Jeg kan i perioder enda oppleve at jeg blir svimmel når jeg snur meg i senga nå også, mend et er sjelden og kan gå år mellom hver gang. Men jeg tåler ikke stå på en stol. Det kan gå bra, men etter ti minutter kan jeg oppleve at jeg ikke takler det lenger. Kan også bli stående i en bratt trapp, uten å "komme meg noen vei", blir låst fast og må enten få hjelp eller psyke meg unna situasjoen.

Hørselen vet jeg ikke om jeg mistet der og da, altså under min først svimmelhetsperiode. Jeg oppdaget i alle fall hørselstapet da jeg snakket i telefon og ikke kunne høre, før jeg byttet øre.

Jeg var mange ganger til utredning hos spesialister. Til slutt konkluderte de med virus på balansenerven. Øresuset kan være en høy pipelyd som kommer og går, eller lav susing som er konstant. Den lave susingen legger jeg ikke merke til mer. Etter cirka to år, hadde jeg klart å overse den og legge den vekk, bak bevisstheten. Den høye pipelyden kan komme når som helst, go varer par minutter bare. Vet ikke om jeg synes det er plagsomt lenger. Etter tyve år er jeg blitt vant. Men hørselen skulle jeg gjerne hatt tilbake. Særlig når det er flere tilstede, har jeg problemer, og må "melde meg ut" av samtalen, fordi jeg ikke får med meg alt. Det er kanskje verst på pub og steder der lydnivået er litt høyere enn hjemme i stua. Men også på arbeidsplasser, i kantina, hvor deler av en samtale kan forsvinne og jeg kan risikere å komme med en kommentar eller et innspill som sidemannen nettopp har kommet med... veldig morsomt. Tror nok det har hemmet meg litt opp gjennom årene, slik at jeg ikke liker å prate i forsamlinger mer, og kansje blir sett på som litt mer usosial enn jeg er.

Skrevet

Dette er veldig interessant lesning!

Jeg har ikke opplevd å bli veldig kvalm eller at jeg har øresus.

Den verste svimmelheten har gått over for meg i dag, og det er deilig å kunne "sitte i ro" når jeg faktisk gjør det!

Er veldig spent på hva legen min sier neste gang jeg skal til han - om han fortsatt tror at jeg har det dere her beskriver, eller om jeg har et virus som kommer til å gå over av seg selv etter hvert.

Har som sagt vært svimmel siden forrige søndag, og i dag er den første dagen jeg har følt at jeg faktisk er bedre!

Så jeg krysser fingrene for at dette er forbigående!

K

Gjest Liljedugg
Skrevet

Glemte si at jeg er var for lyder. Noen ganger kan det meste irritere meg, men det er vanskelig å sette fingeren på hva som utløser irritasjonen. Musikk går bra, men det kommer an på hva og når. Jeg klarer foreksempel ikke lyden av tv som surrer i bakgrunnen. Biler som kjører forbi meg på gata setter i gang irritasjon og stress. Som sagt, er det vanskelig å si at den lyden er ok, mens andre lyder er plagsomme. Men jeg har spurt andre om de reagerer med irritasjon, og det virker som om jeg er den eneste som reagerer.

Skrevet

Ville bare fortelle at svimmelheten min har gått over nå. Den varte i ganske nøyaktig to uker.

Fikk også svar på CT'en, og alt stod bra til i topplokket. Det var utrolig gode nyheter!

Har ikke vært i kontakt med lege jeg, siden svimmelheten har gått over. Jeg håper at jeg ikke opplever det igjen...Det står for meg som et mareritt!

K

Gjest Runa ii
Skrevet

Pjuh, det var bra å høre at det ikke er noe alvorlig galt med deg, og at du nå er kvitt svimmelheten.

Fortsatt god bedring :)

Skrevet

Så bra at du er bra og at CT var fin. Har selv time til CT, men spesialist mener at det ikke er nødvendig siden jeg er blitt så bra som jeg er. Hadde det vært virkelig alvorlig ville jeg blitt verre. I tillegg så er jeg nybakt mamma snart, og da blir det vanskelig med CT og amming....

Nå må vi bare krysse fingrene for at vi ALDRI får oppleve noe slik igjen!

Kos deg masse framover!

Hilsen Ella

• 2 år senere...
Skrevet

Heisann!

Jeg lurer på om dere blir urolig av og til av slik følelse når dere har virus på nervebalansen ???

Sånn ubehagelig urolig følelse siden det er ikke så veldig deilig å ha slik da!

Eller litt rar følelser i hjernen - sånn på bedringsvei?

Svimmelheten min er snart borte, men bare sånn litt rar følelse i kroppen min som er urolig, frem og tilbake. Av og til borte, av og til tilbake.....

Vet det kan ta tid, men greit å vite om dere føler det samme :D

eller fortell hvordan følelse det er når man er på bedringsvei -

Skrevet

Hei.

Jeg vil anbefale deg til å søke på " Krystallsyken" på nettet.

Det har jeg hatt, og det høres veldig likt ut som det du beskriver.

Jeg kjørte karusell når jeg beveget hodet mitt litt brått. Når jeg bøyde meg ,la meg i sengen osv.

Jeg var plaget i nesten 2 uker så forsvant det av seg selv.

Skrevet
Hei.

Det har jeg hatt, og det høres veldig likt ut som det du beskriver.

Jeg kjørte karusell når jeg beveget hodet mitt litt brått. Når jeg bøyde meg ,la meg i sengen osv.

Jeg var plaget i nesten 2 uker så forsvant det av seg selv.

Mmgreit, det er så veldig ubehagelig hehe :)

Jeg synes det hjelper så mye med trening f.eks sykling, pilates osv, så

kjennes helt vekk :)

Men uansett ja, det er 1 uke siden det skjedde med meg men er på bedringsvei.

Bare ubehagelig er fra hodet siden mye rare lyder hehe, men frem og tilbake ja.

Håper snart helt borte!

Fikk du noe beroligende medisiner eller noe hjelp for å kvitte fort som mulig?

Skal ta MR-skanning i morgen, blir spent hvertfall, greit å vite at alt er ok.

Eneste verst ubehagelig er urolig lissom "nervøs-redd" følelse selvom man er ikke det egentlig, men det bare kommer siden ubehagelig følelse i kroppen av hodet og alt.... blir sikkert veldig deilig når alt er over :))

nåka tips til meg? :D

Skrevet (endret)
Mmgreit, det er så veldig ubehagelig hehe :)

Jeg synes det hjelper så mye med trening f.eks sykling, pilates osv, så

kjennes helt vekk :)

Men uansett ja, det er 1 uke siden det skjedde med meg men er på bedringsvei.

Bare ubehagelig er fra hodet siden mye rare lyder hehe, men frem og tilbake ja.

Håper snart helt borte!

Fikk du noe beroligende medisiner eller noe hjelp for å kvitte fort som mulig?

Skal ta MR-skanning i morgen, blir spent hvertfall, greit å vite at alt er ok.

Eneste verst ubehagelig er urolig lissom "nervøs-redd" følelse selvom man er ikke det egentlig, men det bare kommer siden ubehagelig følelse i kroppen av hodet og alt.... blir sikkert veldig deilig når alt er over :))

nåka tips til meg? :D

Svaret mitt var til TS.

Er du gjest over innlegget mitt ?

Da må jeg påpeke at jeg ikke hadde virus på balansenerven, men krystallsyken.

Jeg fikk ikke noe medisiner for det, men om det ikke hadde gått over av seg selv måtte jeg ha gått til en kiropraktor.

Endret av slurry
Skrevet

Jeg tror de tilbyr en behandling mot virus på balansenerven på Karolinska Sjukhuset i Stockholm, mens man ikke får tilbud om behandling i Norge. Jeg mener jeg har sett et nyhetsinnslag om dette. Er imidlertid ikke bombesikker.

Skrevet

Pappa fikk beskjed av legen om at han hadde dette, men han ble frisk etter 1-2 uker.

Skrevet

Krystallsyken er det samme som BPPV

(og tråden er to og et halvt år gammel.)

Hvordan går det forresten med deg Kverula? Ble du helt kvitt problemene?

Skrevet

OJ - en gammel tråd ja.

Jeg har ikke hatt problemene etterpå - det varte de to ukene og så var det over.

Trodde jeg fikk det igjen tidligere i år da jeg begynte med svimmelhet igjen, men den er visst svangerskapsrelatert.

Skrevet
Svaret mitt var til TS.

Er du gjest over innlegget mitt ?

Da må jeg påpeke at jeg ikke hadde virus på balansenerven, men krystallsyken.

Jeg fikk ikke noe medisiner for det, men om det ikke hadde gått over av seg selv måtte jeg ha gått til en kiropraktor.

beklager :)

Skrevet

Legen tror jeg har virus på balansenerven ja :)

Svimmelheten min er borte hvertfall, men eneste som gjenstår er

en ekkel følelse som "banker" f.eks rask trommer som slår hele tiden i kroppen min, det er veldig ubehagelig som gjør meg urolig og litt hjertebank hehe :)

Ellers skjer lite at hodet blir ør, sååå lite men er på bedringsvei....Selvom

1 uke siden ja :)

Noen som har liknende ekkel følelse i kroppen som "trommefølelse"?

høres kanskje rart ut men sant, kommer frem og tilbake.....

håper jeg får aldri igjen, aldri! for fælt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...