Gå til innhold

Hvordan skal jeg greie å stå i alle fagene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tør ikke logge inn for å se på karakterene mine. Tør heller ikke logge inn for å se på fraværet mitt. Jeg er så redd for hva som møter meg! Dette halvåret har jeg hatt langt over 70 timer i fravær + 2 uker. Det er sinnssykt. Jeg sliter med karakterene og eier ikke karaktergrunnlag i de fagene jeg har. Jeg har bare matematikk, naturfag og norsk i år, ettersom jeg har delt opp skoleåret mitt. Skal ta resten av fagene neste år.

Grunnen til fraværet og dårlig skolegang er at jeg sliter enormt psykisk. Det beste hadde vært å droppe ut, men det kan jeg rett og slett ikke. Skal heller ta meg et friår i 2013, om jeg ikke har kommet meg psykisk.

Jeg trenger råd og tips til hvordan jeg kan takle skoledagen og hvordan jeg kan få tilbake konsentrasjonen. Jeg er for tiden umedisinert, men skal begynne på nye medisiner til neste uke som forhåpentligvis skal gjøre meg litt mer stabil. Jeg er alvorlig deprimert og har en svak form for sosial angst. Jeg trenger rett og slett hjelp til å komme meg opp av sengen om morgenen! At noen skal komme å banke på døren min er uaktuelt, dette rett og slett fordi jeg føler at jeg er til bry. Så det nekter jeg. Men alle andre råd og tips tas imot med enorm takk. Ønsker så gjerne å stå i alle fagene. :sukk:

Har planer om å gå på skolen mandag, men vet at om morgenen kommer jeg til å slite med å komme meg opp. Blir så skummelt og vanskelig. Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen gode råd, men jeg har vært i en lignende situasjon som deg. Gikk andreåret på vgs da jeg sluttet på grunn av psykisk sykdom.

Husk på at lærere ikke kan stryke deg i et fag bare basert på fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode råd, men jeg har vært i en lignende situasjon som deg. Gikk andreåret på vgs da jeg sluttet på grunn av psykisk sykdom.

Husk på at lærere ikke kan stryke deg i et fag bare basert på fravær.

Ehhh... Jo det kan de, da heter IG - ikke grunnlag...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... Jo det kan de, da heter IG - ikke grunnlag...

Nope, er nye regler.

Annen AB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst deg med at man alltid kan ta opp de fagene man ikke står i når man føler seg bedre. Det er aldri forsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gripe an situasjonen fra en annen vinkel. Ikke tenk at "ånei, jeg er en millimeter fra å stryke", men "hurra, i kveld skal jeg gjøre noe aktivt for å komme i mål i år". Ingen kan gjøre mer enn sitt beste, men om du slutter å utsette ting, og gjør ditt beste hver dag[/i ]fram til sommeren, så går det bra.

I norsken kan du for eksempel "surfe" gjennom følgende nettsted: http://www.statvoks.no/konsept/norsk2/litthist/index.html - og gjør det allerede i kveld! Da er du mye nærmere målet enn hva du var i sted.

Og så må du selvsagt møte opp i alle undervisningstimer framover. Du kan få mye "gratis" av å høre på, og du får enda mer ut av å delta. Men da må du være tilstede. Hvis lærerne dine ser en positiv endring kan det være at du får litt uttelling for det!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehhh... Jo det kan de, da heter IG - ikke grunnlag...

Karakteren skal settes ut i fra i hvor stor grad man oppfyller læreplanmålene, ikke etter hvor ofte man møter opp i timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig hva ab over her sier. prøv å si til deg selv at du kan klare det... sett deg noen mål for hver dag, som du tror du kommer til å klare å gjennomføre. Skap litt struktur for deg selv. lag en arbeidsplan for hva du skal gjøre. Du trenger ikke ta helt av å sette som mål at du skal gjøre kjempemye, men nok til at du hvertfall får kommet gjennom noe.

Tror det kommer til å føles bedre for deg om du klarer å følge en plan, og mestre ihvertfall noe... enn at du bare utsetter ting og angrer deg på at du ikke har gjort noe.

hvis du klarer, kan du jo evt. ta en samtale med lærer, vise frem planene dine og be han/hun hjelpe deg. tilpassa opplæring er en del av jobben til læreren, så du er absolutt ikke til bry da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karakteren skal settes ut i fra i hvor stor grad man oppfyller læreplanmålene, ikke etter hvor ofte man møter opp i timene.

du får ikke karakter i et fag du ikke har møtt opp i nei. Da får du "ingen grunnlag for vurdering"... en lærer skal se progresjon i arbeidet til eleven, og læreren kan ikke kun sette karakter fks kun basert på de første månedene i skoleåret. Men sålenge du har gjort alt obligatorisk arbeid og har mye fravær, så har likevel læreren et visst vurderingsgrunnlag... om jeg ikke tar helt feil.

Men læreren må ha noe å vurdere etter. og har man veldig mye fravær, så sier det seg selv at han mest sannynlig ikke har fått vært med på de fleste prøver og oppgaver som faktisk har noe å si på karakteren i faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å gå på skolen mandag, men vet at om morgenen kommer jeg til å slite med å komme meg opp. Blir så skummelt og vanskelig. Hjelp?

Du "har planer" om å gå på skolen på mandag? Hvis det ikke blir for tøft og vanskelig?

Beklager hvis jeg er kjip, men velkommen til verden. Dine problemer er helt sikkert reelle nok, men noen dager handler jo livet om å bite tenna sammen og komme seg opp av senga. Gjøre jobben sin. End of discussion.

Snakk med lærerne dine, forklar situasjonen, og spark deg selv i ræva. Studiekompetanse på no time, det er jeg sikker på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør ta det opp med lærerene dine, og be om noen form for tilrettelegging. Er det for eksempel enklere for deg å jobbe hjemme? Jeg hadde også psykiske plager på vgs da jeg tok noen fag, og fikk avtale om at jeg skulle få oppgaver tilsendt på mail dersom jeg ikke møtte opp i skoletimene, og om jeg gjorde de veide det opp for fraværet mitt. Kanskje noe lignende kunne ha fungert for deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste året på vgs hadde jeg voldsom panikkangst og depresjoner. Jeg slet veldig å hadde utrolig høyt fravær. Allikevel klarte jeg å presse meg gjennom skolen, dog med rundt 30 dager i fravær, men jeg fikk gode karakterer. Du må faktisk nødt til å tvinge deg selv, presse deg til å klare det. Jeg klarte det, da klarer du det. Etter jeg var ferdig på vgs tok jeg meg et friår, gikk til psykolog og kroppsbeherskelsegruppe hver uke. Klarte ikke jobbe pga angsten. Trente mye å jobbet med meg selv. Nå er jeg så å si helt frisk, sluttet med psykolog etter det året. Bodd for meg selv og holder på med min andre utdannelse. Har kanskje hatt 2-3 angstanfall på alle årene. Merker ytterst sjelden at jeg er stresset, har lært å jobbe med meg selv å kjenne på angsten, så det plager meg ikke lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AB3 her

ut ifra hva jeg fant kan man fortsatt ikke få karakter grunnet fravær. Se EOs sider

Hehe, det står det jo faktisk på linken din at man kan. Altså, ikke få dårligere karakter på grunn av fravær, men få stryk/ikke grunnlag for vurdering hvis man er FOR mye borte:

"Høyt fravær kan gjøre at du mister karakteren i et fag, hvis det betyr at læreren ikke har grunnlag nok til å se hvordan du står i forhold til målene i læreplanen "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det står det jo faktisk på linken din at man kan. Altså, ikke få dårligere karakter på grunn av fravær, men få stryk/ikke grunnlag for vurdering hvis man er FOR mye borte:

"Høyt fravær kan gjøre at du mister karakteren i et fag, hvis det betyr at læreren ikke har grunnlag nok til å se hvordan du står i forhold til målene i læreplanen "

Ja er ikke det å ikke få karakter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du i noen form for behandling i tillegg til medisiner? Det virker som om du allerede har vært i kontakt med rådgiver og de vet om din situasjon ettersom du har delt opp skoleåret. Synes du skal ta opp med rådgiver, kontaktlærer eller sosial pedagog/lærer at du fortiden sliter. Fortell akkurat det du skrev her. Husk at det ikke er krise om du ikke gjennomfører året, du kan alltid ta fag opp igjen. Er du alvorlig deprimert er det ikke rart du sliter med konsentrasjonen og det og i det hele tatt komme seg på skolen, da er det dette som bør tas tak i. Det er vel dette du trenger hjelp med å komme deg ut av? Håper du får den hjelpen du trenger! :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, det står det jo faktisk på linken din at man kan. Altså, ikke få dårligere karakter på grunn av fravær, men få stryk/ikke grunnlag for vurdering hvis man er FOR mye borte:

"Høyt fravær kan gjøre at du mister karakteren i et fag, hvis det betyr at læreren ikke har grunnlag nok til å se hvordan du står i forhold til målene i læreplanen "

Ja, men da får man jo ikke karakter fordi man har vært mye borte, men fordi læreren ikke kan se at du har oppfylt læreplanmålene. Du kan ikke miste karakteren i et fag BARE fordi du har vært mye borte (men selvsagt øker sjansen for at du ikke oppfyller læreplanmålene dersom du har mye fravær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er tull med medisin!

Man må ta tak i kjernen i problemet, og det er den følelsesmessig biten, og kostholdet.

Gluten, melkeprotein og sukker lager et h*****e for mange mennesker, og de sliter med depresjon, angst, andre psykiske plager, adhd, add, aspergers, autisme, og diverse fysiske plager som hudproblem, migrene, diverse sykdom som kreft ...

Dere skulle visst hva gluten, melkeprotein og sukker gjør med dere. Noen får det værre enn andre, mens noen få går gjennom livet og er helt friske og raske.

Skulle tro du hadde Cøliaki og add? Mange med Cøliaki og add sliter sånn som deg. Det gjorde jeg før(jeg had cøliaki og add), helt til jeg fikk hjelp av Balderklinikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg dro til balderklinikken og de fant ut av cøliakien. Add-en fant jeg ut på neuropsykologisk senter i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er tull med medisin!

Man må ta tak i kjernen i problemet, og det er den følelsesmessig biten, og kostholdet.

Gluten, melkeprotein og sukker lager et h*****e for mange mennesker, og de sliter med depresjon, angst, andre psykiske plager, adhd, add, aspergers, autisme, og diverse fysiske plager som hudproblem, migrene, diverse sykdom som kreft ...

Dere skulle visst hva gluten, melkeprotein og sukker gjør med dere. Noen får det værre enn andre, mens noen få går gjennom livet og er helt friske og raske.

Skulle tro du hadde Cøliaki og add? Mange med Cøliaki og add sliter sånn som deg. Det gjorde jeg før(jeg had cøliaki og add), helt til jeg fikk hjelp av Balderklinikken.

:lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...