Gå til innhold

Skrivefeil!!!!!!!!!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Før het det: den gang DA, hver gang NÅR. Nå kan man bruke dem om hverandre, og det tegner til at DA kuttes ut og en bruker NÅR hele tiden...

Sånn er det is kolen i dag.... Hva lærer de EGENTLIG? var ikke som på min tid... pføy!

icon_biggrin.gif

Altså eksempel: Når jeg hentet posten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare slenge inn en liten kommentar. Jeg ser at det blir nevnt opptil flere ganger at høyt utdannede, voksne mennesker liksom skal ha så mye bedre språkforståelse en lavere utdannede.

Det blir nevnt at muligens de som har gått allmenfag har utviklet en bedre språkforståelse en de som har gått faglig/yrkesskole.

Først vil jeg si en ting, jeg er helt enig i at det er mye skrive feil her inne! Men det bryr meg i meget liten grad. så lenge man forstår budskapet så er det greit. Av og til må jeg lese ett innlegg to ganger pga "merkelig" skriving, men hva så? da gjør jeg det, dersom jeg er interessert i å få med meg meningen.

Men så tilbake til der jeg startet... icon_rolleyes.gif Det er på barne og ungdomsskolen vi utvikler og lærer oss rettskriving! Det er der grunnprinsippene læres, det er der vi lærer forskjellen på og/å, da/når, enda/ennå etc etc. Det er også her (tror jeg) at man lærer om man har interesse for språk og språklære/forståelse eller ikke.

Om man ønsker å utdanne seg til ett yrke som krever at du skriftlig må meddele deg til utenforstående personer, så MÅ du venne deg til å skrive korrekt. Men dersom du ønsker å utdanne deg til ett slikt yrke, så interesserer man seg vel stort sett for nøyaktig og korrekt skriving også.

Andre igjen har interesser som går i andre rettninger, og det gjør dem da vitterlig ikke til dårligere mennesker? Om man ønsker å jobbe i yrker hvor rettskriving er totalt uviktig, i tillegg til at man kanskje ikke synes det er så innmari viktig selv heller, så skader vel det ingen? Og man kan allikevel ha utdannelse og IQ, men kunnskapen brukes på andre områder en de "rettskrivende".

Dessuten, dysleksi kan ikke nødvendigvis sees på innlegg her inne! Dysleksi kan omfatte maaaange forskjellige områder, og kan arte seg forskjellig fra person til person. (visste dere f.eks. at dysleksi også kan innebære dårlig forståelse for tall?) (det er det nemlig fåtallet som vet, og dersom det finnes en gren som fåtallet kjenner til, er det umulig at det finnes flere?)

Ups... dette ble visst litt lenger en beregnet... icon_rolleyes.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere

Jammen i alle dager. Språkdiskusjoner kommer man aldri unna icon_smile.gif

Jeg dømmer ikke for skrivefeil, jeg sliter selv med en del feil, som jeg ikke har klart å riste av meg, og det selv om jeg nå studerer på universitetet. Ingen er feilfrie icon_smile.gif

Må bare hive meg med på Yvonnes innlegg tidligere. Har dere sett vor mye feil journalister skriver? Det er alltid like moro å se feil i overskrifter og lignende. De skal jo ha høy utdannelse? Ikke vet jeg.

Jo, klart jeg irriterer meg over alle sms-forkortelsene som florerer.. Har også hørt at norsk språkråd vil muligens innføre skrivemåter som skjøtt (kjøtt), skjole og så videre... Horribelt. Men nå utvikler språket seg, noen ganger i en ganske merkelig retning.

Dere sm diskuterte Word: Dere vet at Word ikke er noe god på grammatikk, men er sterk på rettskriving? (og/å enda/ennå er grammatikk, noe som Word sjelden retter)

Har ikke så mye mer å si jeg. Ikke la dere irritere av småfeil. Gjentar de seg, så si fra på en pen måte, om dere føler at det er nødvendig icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Det er helt utrolig

Bare noen får år i utlandet og jeg kan ikke lenger skrive norsk. Kan de ikke bare ha skrivereglene sånn som de alltid har värt??

Ellers kan jeg bare tillegge at den beste måten å ödelegge norsken sin på, er å flytte til utlandet. Eller ta höyere utdannelse. I alle fall om man leser all faglitteratur på engelsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

Har bare en liten kommentar til denne diskusjonen, jeg...

"Man ser flisen i sin brors øye, men ikke bjelken i sitt eget"

Hvis slike DUMME diskusjoner skal fortsette takker jeg for meg snart, ass.. Dette gidder jeg ikke å henge meg opp i. Ikke skjønner jeg at andre gidder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nathalie: Akkurat som i alle andre diskusjoner her på KG kan du la være å lese og/eller svare på innlegg som ikke interesserer deg.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synest det er heilt fint med ein slik generell debatt om skrivefeil eg. Her kan me få ut litt frustrasjon - utan å klage på skrivefeil i bestemte innlegg/av bestemte personar. Me kan få og gi tips, bli klar over korleis skrivefeil kan bli oppfatta.

Når me så skriv innlegg i andre diskusjonar, så er me kanskje meir bevisst på korleis me skriv - og dukkar det opp ein skrivefeil, så dukkar han opp. Det er slikt som kan skje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jøje meg, så hårsåre mange ble av denne tråden! Sånn jeg leser det, er det ikke ment som personlig kritikk, men et bekymret hjertesukk om språklig utvikling i Norge. Det må folk ærlig talt tåle. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før het det: den gang DA, hver gang NÅR. Nå kan man bruke dem om hverandre, og det tegner til at DA kuttes ut og en bruker NÅR hele tiden...

Altså eksempel: Når jeg hentet posten....

Siden når kunne man bruke dem om hverandre, Lasse? Tror ikke man kan det, altså :-? men at det gjøres, ja, se det er en annen sak...

Du mener ikke jeg kan skrive:Da jeg er til min tante bruker vi å plukke bær.:  

Kaspara

Nei, dette er ikke riktig bruk av "da"

Ellers synes jeg at fokuset bør ligge på innholdet, jeg. Men når folk spør så :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg, så hårsåre mange ble av denne tråden! Sånn jeg leser det, er det ikke ment som personlig kritikk, men et bekymret hjertesukk om språklig utvikling i Norge. Det må folk ærlig talt tåle. :-?

Enig med deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sårri, jei skall fra nå av slå oppp i en orrbok vær gang jei skall skrive ett innlegg... Eller, forresten, de gidderr jei ikke!

Så lenge innholdet er forståelig, så synes jeg ikke at skrivefeil er noe å sutre for! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvem er dere til å peke finger på andre - så klart det går fort når man skriver på data. Hva om man glemmer punktum av og til da ? Nei dette blir å sutre for mye.

Jeg kan være enig dersom det er helt umulig å forstå hva andre mener. Jeg har ikke så stor sans for at det skrives på dialekt, men søren om jeg gidder å syte og klage over det.

Nei skaff dere heller noe bedre å gjøre enn å klage over alle andre. Ikke kast stein når man selv sitter i glasshus. Det er faktisk folk som har problemer med rettskriving så ikke pirk så mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...