Gå til innhold

Skrivefeil!!!!!!!!!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Silje

On 2002-05-25 12:45, Milla wrote:

Ett tips til de med dysleksi eller dårlig tid. Skriv innleggene deres i Microsoft Word, kjør stavekontroll og kopier de inn til KG så luker du ut dine skrivefeil.

Milla

Men Milla da, du er jo en av de som har disse skrivefeilene. Noe jeg ser i nesten hvert av dine innlegg, er at du ikke kan denne og/å regelen. Skjerp deg selv, før du klager på andre.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Nå spør du vanskelig, Tora.

Ærlig talt så vet jeg ikke nøyaktig, men jeg tror man vil finne færre universitetsutdannede som bommer på og/å enn de som "bare" har grunnskole/videregående. Jeg tror også færre universitetsutdannede vil finne på å si "henne sier at".

Det er ikke dermed sagt at har man 4 år fra universitetet så kan man reglene for og/å. Det er heller ikke slik at har man bare grunnskole så vet man ikke forskjell på subjekt og objekt. MEN: Jeg tror det oftere er slik enn ikke, hvis du skjønner hva jeg mener?

_________________

------------

Frøken Dings

[ Dette Innlegg er endret av: Frøken Dings den 2002-05-25 21:43 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøken Dings

Hvilke tanker?

Vel... Bare at en person som har større språkbeherskelse enn en annen stort sett har høyere utdannelse. Og at voksne mennesker stort sett unngår "fjortis" språk og sms forkortelser.

Dessuten syns jeg reglene for og/å er en såpass smal sak at det ikke burde være så vanskelig å vite forskjell.

Men det er jo bare min høyst personlige mening, da - kan hende jeg tar feil!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Frøken Dings.

Det var greit nok.For å bedømme noen ut i fra skrivefeil, nei det går ikke.

Og/å, en smal sak for deg, for andre ikke.

Nå har jeg notert en del" vanskelige" ord, slik at slike som deg, blir mer fornøyd.

:) :)

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

F.Dings.

Hvilket nivå tilhører du selv? Viderg.er for deg høyt utdannet? Tror jeg pisser i buksa.

Tydelig at det er lavt utdannede her inne da, siden de er så kunnskapsløs når det gjelder Norsk rettskriving. Da tenker jeg på hvor stort problem det er for en stor del av befolkningen.

Uopplyste folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Milla.

I en annen tråd skriver du: tom. kan gå....

Man skriver t.o.m.

Nå må du skjerpe deg. Dette finner vi oss ikke i.

Antagelig e du j...lavt utdanna til å være her inne.(i følge en annen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøye meg, her diskuteres det på høyt nivå.... Not. skulle likt og sett medlemslista, hvis alle med skrivefeil skulle slettes. jeg hadde i hvertfall ikke hvert medlem lenge...

Døm aldrig boka etter omslaget, men innholdet.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuter gjerne skrivefeil og slurv, men ikke bli personlige, ok?

Tusenfryd - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til at det er veldig mye skrivefeil på disse sidene, og det er noen som skriver utrolig dårlig norsk.

Jeg vil ikke henge ut noen av disse, men synes at det er skummelt hvor dårlige vi er i vårt eget språk.

Er det bare latskap eller er det skolegangen som svikter? Det mest sannsynlige er vel en viss kombinasjon.

Alle skal kunne delta og skrive med det språket de har, men vi bør alle tenke litt over hvordan vi skriver og snakker, og ta bedre vare på språket vårt.

Hvis trenden fortsetter tenker jeg med gru på hvordan senere generasjoner som skal lære av oss igjen vil bli...

Jeg synes faktisk at det er viktig å ta vare på språket vårt og en del av det er rettskriving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøken Dings

Som sagt tidligere: Mine tanker rundt dette er nettopp det; mine tanker. Kanskje virker det arrogant - greit nok - men det er nå en gang slik jeg tenker.

Anonym; jeg skrev da helt klart at jeg syns det er vanskelig å svare på hva som er "høyt utdannet" og ikke. Det jeg mente var bare at mennesker med høyere utdannelse oftere er flinke i rettskrivning enn de med lav eller ingen utdannelse.

Og så er det forskjell på videregående skoler, da. Går man allmennfaglig linje har man kanskje mer språkfag enn på yrkesfaglig linje, og dermed en større sjanse for å utvikle skriftlig språkbeherskelse?

Jeg vet som sagt ikke, men forbeholder meg retten til å si hva jeg mener og hva jeg tenker. Jeg henger ikke ut enkeltpersoner og har faktisk ikke dømt noen heller.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haugtussa

Er litt enig med første anonyme, og veldig enig med Nelle. Det ER irriterende med skrive- og språkfeil, og da snakker jeg selvfølgelig ikke om å bomme på tastaturet. Det er kanskje særlig språkfeilene som bekymrer meg, at voksne folk ikke behersker norsk! Som f.eks. når man skal bruke da/når, og/å. Sorry at jeg sier det, men på meg virker innlegg fulle av feil med en gang mer useriøse, og jeg leser de ikke så nøye som jeg kanskje ville gjort ellers. Det er en personlig følelse, og det må jeg da få lov til å ha! Også ting som !!!!!!, ......... og liten bokstav etter punktum og i særnavn irriterer meg. Maks tre utropstegn/spørsmålstegn og en eller tre prikker, stor bokstav der det skal være det, og ikke forkortinger/forenklinger i det vide og brede.

Det er nå mitt syn på saken da! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I informasjonsboksen her hvor vi skriver innlegg står det "ett anonymt innlegg". Det er så feil, så feil! Det heter i denne sammenhengen "et anonymt innlegg".

Deler slettet, Gry (red)1212[ Dette Innlegg er endret av: Gry (red) den 2002-05-26 12:01 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjerpe seg anonym.

_________________

~Amanda~1212[ Dette Innlegg er endret av: Gry (red) den 2002-05-26 12:01 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tok du ikke den, Amanda? Tanefeil og trykkleif er humoruttrykk for talefeil og trykkfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jammen eg vil slenga meg på her eg òg. Eg er ein av dei som legg merke til og reagerer på skrivefeil. Det er greitt at ting går litt over stokk og stein når ein diskuterer i sanntid, men når ein har tid til å tenke over innlegga sine legg eg òg merke til korleis ting er skreve.

Slurv er nemnd som ei årsak til skrivefeil, dysleksi ein annan - og korleis skal me skilja dei? Det er nok vanskeleg å setja fingen på bestemte ting, men mine erfaringar er at det i stor grad går an å sjå forskjell mellom dei som prøver å skrive korrekt, og dei som slurvar.

Av ting som lett irriterer er den såkalla "ord delings sjuka" og repeterande teiknsetjing (punktum, utropsteikn, spørsmålsteikn.) Som Terry Pratchett seier: "Five exclamation

marks, the sure sign of an insane mind." Ellipse (…) er unntaket - elles er det nok med eitt teikn.

Mangel på avsnitt gjer det tyngre å lesa om stykket er langt - men desto lettare å hoppa over.

Er det så farleg om ein slurvar med rettskrivinga då? Tja, det sit lett eit inntrykk igjen av personen; Slurv i rettskrivinga - er det ein slurvete person elles òg? Vedkommande tek ikkje språket sitt seriøst - kan eg ta det han skriv seriøst, eller er han like lemfeldig med innhaldet som med presentasjonen? Andre har nemnd tankar om utdanningsnivået, eller fjortistendensar.

Enkelte unnskuldar seg med at dei passar på og skriv korrekt når det gjeld "viktige" ting, som offentlege brev, søknadar - eller innlevering av skulearbeid. Jaha ja. Så dei synest ikkje andre ting er viktige? Kvaliteten på skrivearbeidet må ha konsekvensar for dei om dei ikkje skal gi blaffen? Vel - om ikkje språket er viktig nok for dei, så er kanskje ikkje meiningane deira viktige heller då.

Skrivefeil skaper altså eit negativt inntrykk, bevisst eller ubevisst. Dessutan, det blir ikkje lettare å skrive korrekt når dei må om dei slurvar til vanleg - då må dei først avlæra seg ein del feil.

Ein skrivefeil no og då kan skje den beste, men slurv kan me alle unngå.

Sånn, greitt å få det ut icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Crazee den 2002-05-26 02:40 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

anonym, nei, jeg har faktisk bare hørt "trykkleif" i den sammenheng.

Men "skjerp deg" var rettet til det andre du sa i innlegget ditt.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...