Gå til innhold

Skrivefeil!!!!!!!!!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har mottatt søknader/brev fra bedriftsledere som knapt kan skrive, og som i tillegg gjerne har skrevet på noe som har sett ut som "serviettlignende" papir. En annen ting er at de "slurver" p.p.a tidspress, for selvsagt kommer de med sine søknader i siste liten. Og så forventer de da at saksbehandleren skal kaste alle andre saker til side, og få unna deres sak så raskt som mulig. Og egentlig er de da for sent ute allerede...

Så jeg vil påstå at dårlig språk /slurv kan vitne om manglende respekt for andre. Og dessuten får jeg også manglende respekt for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Haugtussa

Enig med deg, Frøken Dings, og hurra for Crazee!

Ser at mange her inne mener vi som irriteres av skrivefeil er dømmende og hovne. Det er ikke dette som er meningen, men det er et faktum at språk-/skrivefeil virker negativt på mange! Jeg for min del, gjør meg automatisk tanker om lav utdanning, mangel på respekt og seriøsitet, manglende interesse for det norske språket, og dermed blir innlegget med en gang mindre interessant. Slik er min tankegang, det er noe jeg ikke kan styre med viljen!

Det er urovekkende at så mange voksne skriver generelt dårlig norsk!

Jeg er også av den oppfatning at man kan se forskjell på slurv og dysleksi, uten at jeg helt kan forklare hvordan. Virker kanskje litt merkelig for noen dette, men det er nå engang slik. Dessuten, se på andelen av innlegg her inne som har betydelige skrivefeil! Å si at det meste dreier seg om skrivevansker, ville være å si at usannsynlig mange har problemer. Altså: Masse slurv.

Nå sier jeg ikke at jeg aldri gjør feil selv, langt i fra! Det hender jeg bommer helt vilt, som oftes feiltrykk, men det hender jeg ikke vet hvordan et ord staves. Det hender også at jeg begår språkfeil, og det innrømmer jeg gjerne! Poenget er at jeg bryr meg, og dermed retter det opp til neste gang. Det skal vanligvis ikke mer til enn å slå opp i ordboken!

En ting til, til dere anonyme: Det hadde vært hyggelig med et navn, slik at vi lettere kan kommunisere med dere icon_smile.gif

Går lett i surr med første anonyme og andre anonyme og forrige anonyme osv.

Jepp, det var alt for denne gang!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoho! Ny språkdebatt! Jeg synes det er veldig bra med slike. Det er alltid mange som er enige om at det er en lav standard på språket til enkelte debattanter, og det er alltid noen som mener at man skal synge med det nebbet man har / skrive med det språket man har. Jeg personlig hører til i den første gjengen.

Jo mer du bruker et språk, jo flinkere vil du bli i det - forutsatt at du har et bevisst forhold til det du skriver. Selvfølgelig kan du la være å utvikle deg, og skrive med den formuleringen og de feilene du la til deg i 6. klasse på barneskolen. Men da blir du bare ikke tatt seriøst! Så enkelt er det. Det er ingen menneskerett å bli tatt alvorlig på internett. Så lenge man deltar i et forum, er det menneskene i andre enden som dømmer deg. Har du et dårlig språk i et medium som KUN tar hensyn til det du produserer skriftlig, så er det lavere sjanse for at du når fram til mottakerne enn hvis du har et bra språk.

Skriftlig kommunikasjon kan læres, og trenes opp. En ting er små skrivefeil. De kan oversees. Det samme med en del kommafeil, fordi norske kommaregler er ganske komplekse. (Det vil si, i utgangspunket er de ganske greie, men så er det en del unntak som gjør det mer vanskelig.) Grunnleggende kjennskap og bruk av ting som å/og-regler, orddeling, bøying av verb, tegnsetting og bruk av store og små bokstaver er et minimum, mener nå jeg. Dette er barneskolepensum! Det at man skriver innlegg på internett fritar deg ikke fra å skrive korrekt norsk, så langt det lar seg gjøre. De fleste som skriver her på KG virker da oppegående nok til å kunne lære seg det mest grunnleggende om både skriveregler og mer stilistiske regler for skriftlig kommunikasjon. Med det siste mener jeg å dele opp teksten i avsnitt, legge inn et mellomrom etter tegnsetting, bruke store og små bokstaver der de hører hjemme og å i noen tilfeller begrense bruken av tegn. En rekke ... kan få fram at poenget med setningen er å avslutte litt diffust for å få mottaker til å tenke. Et innlegg hvor alle setninger avsluttes med ... blir stilistisk dumt.

Blir man vant med å skjerpe språket sitt, skriver man bra. Gir man blaffen i hvordan man behandler språket, for det deg som avsender til å se dårlig ut. Synd, men sånn er virkeligheten i den skriftlige verden.

Catzy12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haugtussa

Enig med Catzy icon_smile.gif

Det ER viktig å kunne skrive korrekt norsk, både i skole-/jobbsammenheng og på fritiden. Det handler rett og slett mye om hvordan du presenterer deg selv!

Ta for eksempel en jobbsøknad. Hvis du skulle på intervju, ville du jo tatt på deg pene og rene klær, pusset tennene og børstet håret, selv om dette strengt tatt ikke har noe med "innholdet", deg og din personlighet å gjøre. Det samme gjelder for en skriftlig søknad, det er viktig å ta seg godt ut!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fler enn meg som får totalt angst av at folk sier "skjøkken" og "skjylling"? (kjøkken/ kylling)?

Selv om det er en taleleif, og ikke en skrivefeil... Det høres bare helt femåring ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare flire..... icon_biggrin.gif Tenke seg til at "godt" voksne mennesker diskuterer om skrivefeil....*Ler seg i hjel* icon_lol.gif

Noen mener det er patetisk å ha skrivefeil,vel er det ikke da mer patetisk å klage over disse feilene når man har skrivefeil selv?Ingen er perfekte vet dere... icon_rolleyes.gif Blir bare så oppgitt over deres arroganse som dere sender ut til meg som ungdom!Dere prater om fjortiser,jommen sa jeg fjortiser....Dere kan få sagt det... icon_lol.gif

Vel,vel,godt å vite at det enda finnes barnslige voksne,gleder meg å fortelle barna mine om *de barnslige voksne som skriver innlegg på internett....*....Neida,selvsagt gjør jeg ikke det,men unnskyld meg,jeg tror faktisk ikke utdannelse har så mye å gjøre i denne sammenhengen...(Kanskje hvis man er språkforsker,men....)

Akkurat som mamma aldri har behøvd noe høyere utdannelse for å klare å regne ut matvareprisene i butikkene,så har aldri pappa'n min hatt behov for noe ytligere utdannelse innenfor norsk...Vel,og han klarer seg fint!Uansett pappa er verdens beste pappa selvom han er drosjesjåfør og mamma er verdens beste mamma selvom hun er hjelpepleier...

Så poenget mitt er,man behøver da ikke være universitetsutdannet for å kunne skrive...*Flire*...Det er mange journalister som aldri engang har tatt journalistutdanningen eller gått på universitetet...*Merklig*

Milla:har ikke Word,hva gjør jeg da....?! icon_razz.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haugtussa

Vil bare si at jeg også er ungdom, er 18. Tatt seg ut om jeg skulle sett på meg selv som voksen icon_smile.gif Hoho!

Og du, tror ikke noen av oss som hører til "irriterer seg over skrivefeil-gjengen" har påstått at vi aldri har skrivefeil selv. For det har vi, i allefall jeg, i bøtter og spann. Men som sagt, det meste er trykkfeil!

Og jeg mener fortsatt at det er viktig å beherske språket, selv om man selvsagt ikke er mindre verdifull som menneske om man ikke gjør det!

Jeg tror det er fullt mulig å skrive korrekt norsk uten høyere utdannelse, har ikke sagt noe annet! Det jeg mener er at en tekst full av grammatiske og språklige feil, ofte fører til assosiasjoner om lav utdannelse. Det er ingen menneskerett å bli tatt alvorlig på nettet, som en klok sjel har sagt for meg, og derfor bør det vel være i avsenders interesse å fremstå så seriøs som mulig? Hvis det er det en ønsker, selvfølgelig.

Vel, vi har forskjellige interesser, og godt er det! Jeg er en av de som mener at språk er viktig, og dermed er det noe jeg er opptatt av. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er råd å meistra norsk utan høgare utdanning. Tross alt, det er jo nett det me lærer oss i barne- og ungdomsskulen.

Men nett derfor synest eg at mange skrivefeil, grammatiske feil og reint sagt slurv gir eit dårleg inntrykk. Når dette er slikt alle skal læra som eit minimum, då kan dei ikkje bry seg noko særleg: Enten bryr dei seg ikkje om å læra seg stoff, elles så bryr dei seg ikkje om å bruka det dei har lært.

Dyslektikarar har likevel problem av ulik grad, og kjempar med det uansett. Nokre blandar v og f, g og k, og nokre byttar rekkefølgjen på bokstavar. Nokre greier å skriva betre om dei får bruke datamaskin (hugsar ikkje kor stor del dette er, men visstnok ganske stor.) Det finst sikkert dei som brukar dette som ei unnskulding for ikkje å bry seg, men dei eg har hatt kontakt med har heller gjort seg ekstra flid for å skriva korrekt.

Uansett kor mykje slurv er uglesett, skrivefeil er slikt som skjer. Av og til er det kort og godt tastefeil i farten, andre gongar er det eit ord ein faktisk ikkje har lært seg korrekt skrivemåte av. Skjer dette kun av og til så er det ikkje farleg, men jo oftare dette er situasjonen jo verre blir inntrykket. Då får ein heller taste saktare, lese over det ein har skreve, og bruke hjelpemiddel. Ordlister, enten papirbasert eller på PC-en, er eit hjelpemiddel såklart. Veit ein at ein har problem med ein del ord, så bør dei brukast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En skriver her inne at det er lav standard på KG.

Ja hallo folk, hva tror dere rører seg i øverste på folk her?

De er enkle mennesker som kun bryr seg om enkle ting, gjelder de fleste her inne.

De svarer på ja og nei spørsmål.

Er du brun i anus? Skal dere ha farris i bryllupet?

Hvor mange har du hatt sex med?

Hva er best av bind og ob?

HALLO, så enkle mennesker kan en ikke forvente allverden av.

Dere har diskutert temaene med de i ukesvis, ja år for alt jeg vet, så kommer samme menneskene etterpå og klager på skrivefeil?

Hva ventes egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ny på pc, men kan noen forklare meg hvordan jeg først går på word først, og så over tilkvunneguiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start Word på vanleg måte, deretter startar du IE (eller Netscape, Opera, Mozilla...) og går til Kvinneguiden. No kan du skifte mellom dei to programma (eller fleire program for den del) - enten v.h.a. oppgåvelinja nederst, eller halde nede ALT og trykke TAB.

No kan du skrive med du vil i Word (evt. andre teksbehandlingsprogram) og bruke stavekontroll, merke teksten, kopiere, skifte til Kvinneguiden og lime inn innlegget ditt.

Hjelper dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, men dette blir da mye arbeid og komplisert bare for ikke å få feil? som andre irriterer seg over. Tusen takk alikavel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Berre hyggeleg å kunne hjelpe icon_smile.gif

Elles så blir det vel ikkje så mykje arbeid i tillegg, om ein gjer det slik. Sjølv har eg ofte tre fire fem program oppe samtidig og byttar mellom dei titt og ofte, samt fleire ulike browservindu (Opera er utruleg grei til det - og visstnok siste Netscape/Mozilla.) Tek eit sekund eller to å bytte.

Men når det gjeld kor mykje arbeid ein skal leggje ned i å skrive korrekt, så trur eg ganske mange hadde reinska vekk mykje om dei hadde teke seg litt ekstra tid når dei skriv... icon_wink.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så personer med skrivevansker/dystleksi skal ikke kunne få hjelp med sine problemer på denne siden da?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anette!

Skriv uten å bry deg om at enkelte mener at rettskriving er viktigere enn budskapet.

Alle er velkommen her, med eller uten skrivefeil icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv er jeg riktignok opptatt av rettskriving, liker å skrive, har alltid likt det, og har hevdet meg bra i skriftlige oppgaver.

Men i himmelens navn:

Dette er da et diskusjonsforum!!! Her bør det handle om sak, og verken om person eller skriftlige framstillingsevner!!!

Vi er ikke her for å slå hverandre i hodet verken med flotte formuleringer eller rettskrivning! At det kan være viktig å kunne formulere seg bra skriftlig i mange typer jobber i arbeidslivet, det er jeg enig i. Men dette blir da noe helt annet?!

Kan ikke alle og enhver heller bare i det minste f o r s ø k e å forstå hva menneskene bak alle nick'ene her inne egentlig prøver å si?

Jeg synes denne type fokus blir så utrolig feil!

Tenk deg: En bruker her inne har virkelig behov for å få litt oppbacking og støtte i en vanskelig sak, eller trenger kommentarer eller råd i et viktig spørsmål. Skal han eller hun da vegre seg for å legge fram sine problemer på KG i frykt for å bli hetset pga. skrivefeil!

Har det ikke gått l i t t for langt da?

Jeg bare spør.

Men jeg vet egentlig svaret...

Vennlig hilsen12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det burde være mulig å overse skrivefeil.

Jeg pleier ikke å irritere meg. Bare når det SIES skjøkken og skjylling... icon_wink.gif

Jeg ser at noen ord jeg skriver har blitt forandret i senere tid. Som at "anderledes" har gått over til "annerledes", "hverken" til "verken". Er det ikke slik at endel av disse endringene gjøres som en forenkling av språket? Personlig så liker jeg noen av de gamle formene best.

Det skjærer liksom litt i ørene å skrive "Det var tungt for han.", isteden for den opprinnelige, og i mine ører bedre måten "Det var tungt for ham." Så noen av de gamle formene som "anderledes" kommer jeg til å fortsette med. Så lenge sjefene fortsatt er på min alder eller eldre, så skal nok ikke det bli noe stort problem. icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver mange trykkleifer!....

Det er fordi jeg ikke kan tuch (...) og jeg driver og leser over innleggene mine, tenker mye , planlegger, ordelegger meg bla bla . Jeg skriver der og da det jeg kommer på og vil si. Har ikke tid til mer, det kommer rett fra hjertet og er ekte. Er det en del feil der får det være det, jeg har ikke TID til å lese korrektur på meg selv...

Dersom noen synes jeg er slitsom å lese, hopp over mine innlegg....

Alle er ikke gode i rettskrivning...

P.s da/når kan nå brukes om hverandre ....icon_smile.gif

SÅNN! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...