Gå til innhold

Forskere har laget dommedagvirus!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du leser litt historie så finner du fort ut at mennesket har alltid funnet på måter og drepe flest mulige mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/har-skapt-dommedagsvirus-vil-avsloere-oppskriften-3754599.html

Helt sykt! Hvem vil lage et dødelig virus? Havner den feil er menneskeheten ferdig. Vi utryder oss selv.

antagelig vil noen prøve at den 2012 teorien slår til.så vi ikke lever lengre enn det.

Eller så vil de at det skal bli sånn walking dead tilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bedre å utvikle en slik versjon av fugleinfluensavirus i en lab for å lære mer om den, enn å vente på at naturen skal utvikle den selv.

Fugleinfluesa var en killer for mennesker som fikk den. Så langt har vi vært så heldige at de variantene som har oppstått naturlig, ikke smitter oss så lett. De fleste som fikk fugleinfluensa da det var aktuelt, var mennesker som var uvanlig nært fugler. For det meste bønder og folk som drev med hanekamper.

Denne forskningen viste, iflt artikkelen, at det bare krevdes 5 mutasjoner for å gjøre fugleinfluensaen smittsom for mennesker. Så langt har vi altså vært heldige, siden en slik variant ikke har oppstått naturlig. Når man nå har laget et slikt virus, så kan man jo faktisk studere det nærmere og lage vaksiner mot det, slik at man ikke står helt uforberedt dersom det skulle oppstå helt av seg selv noen år fra nå. Det er i grunnen bare et spørsmål om tid. Og ikke nødvendigvis så lang tid. 5 mutasjoner er ikke all verden. Det er veldig sannsynlig at et virus som ligner spanskesyken eller noe enda verre, vil oppstå med jevne mellomrom. Så kan man forsøke å forberede seg på det, eller prøve så godt man kan å ikke tenke på saken. Jeg foretrekker å satse på forberedelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bedre å utvikle en slik versjon av fugleinfluensavirus i en lab for å lære mer om den, enn å vente på at naturen skal utvikle den selv.

Fugleinfluesa var en killer for mennesker som fikk den. Så langt har vi vært så heldige at de variantene som har oppstått naturlig, ikke smitter oss så lett. De fleste som fikk fugleinfluensa da det var aktuelt, var mennesker som var uvanlig nært fugler. For det meste bønder og folk som drev med hanekamper.

Denne forskningen viste, iflt artikkelen, at det bare krevdes 5 mutasjoner for å gjøre fugleinfluensaen smittsom for mennesker. Så langt har vi altså vært heldige, siden en slik variant ikke har oppstått naturlig. Når man nå har laget et slikt virus, så kan man jo faktisk studere det nærmere og lage vaksiner mot det, slik at man ikke står helt uforberedt dersom det skulle oppstå helt av seg selv noen år fra nå. Det er i grunnen bare et spørsmål om tid. Og ikke nødvendigvis så lang tid. 5 mutasjoner er ikke all verden. Det er veldig sannsynlig at et virus som ligner spanskesyken eller noe enda verre, vil oppstå med jevne mellomrom. Så kan man forsøke å forberede seg på det, eller prøve så godt man kan å ikke tenke på saken. Jeg foretrekker å satse på forberedelser.

Delvis enig. Det er viktig å hele tiden hvertfall forsøke å komme naturen i forkant for som du sier så skal det ikke såååå mye til før fem mutasjoner oppstår av seg selv i det store bildet og gitt nok tid.

Men jeg håper virkelig at dette likevel ikke skal publiseres helt fritt. Selv om forskning optimalt sett publiseres uten begrensninger for at andre skal kunne bygge på ens arbeid så er dette viruset av en slik karakter at man må vurdere hvem man deler denne kunnskapen med. Tilgang til det hele og fulle materialet og den nøyaktige fremgangsmåten og forutsetningene for å rekonstruere viruset bør så absolutt vurderes på individuell basis med en grundig bakgrunnssjekk av den som ønsker å forske på det, og kun laboratorieteknikere med solid erfaring bør behandle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig. Det er viktig å hele tiden hvertfall forsøke å komme naturen i forkant for som du sier så skal det ikke såååå mye til før fem mutasjoner oppstår av seg selv i det store bildet og gitt nok tid.

Men jeg håper virkelig at dette likevel ikke skal publiseres helt fritt. Selv om forskning optimalt sett publiseres uten begrensninger for at andre skal kunne bygge på ens arbeid så er dette viruset av en slik karakter at man må vurdere hvem man deler denne kunnskapen med. Tilgang til det hele og fulle materialet og den nøyaktige fremgangsmåten og forutsetningene for å rekonstruere viruset bør så absolutt vurderes på individuell basis med en grundig bakgrunnssjekk av den som ønsker å forske på det, og kun laboratorieteknikere med solid erfaring bør behandle det.

Enig i spm om publisering. Når det gjelder nøyaktig hva man har gjort for å få frem den smittefarlige varianten, så bør det holdes hemmelig. En annen sak er at dette er jo i og for seg gammelt nytt. Dvs, vi VET jo at slike virus muterer og vi VET at influensavirus utveksler pakker av genmateriale, og at helt nye typer kan oppstå i kroppen til en vert som er infisert med mer enn en type.

Jeg er ikke så bekymret for at en eller annen som ønsker en virulent dommedag, skal duplisere viruset. Da er jeg mer bekymret for at det skjer en ulykke ved anlegget der man forsker på det, slik at det slippes ut.

Litt à là Stephen Kings "The Stand". Når jeg tenker meg om, nøyaktig som "The Stand".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MirrMirr

Helt sykt! Hvem vil lage et dødelig virus? Havner den feil er menneskeheten ferdig. Vi utryder oss selv.

Hvem? Det finnes nok av gale forskere som vil leke Gud, og som tenker mer på de 15 minuttene i rampelyset i stedenfor at de har laget et dødelig virus, som hvis det faller i virkelig gale hender, kan gjøre enorm stor skade. Jeg mener, man har jo terrorister av forskjellige varianter som glatt ville fått en gavepakke i hendene hvis de hadde fått tak i dette viruset. Biologisk og kjemisk krigføring er noe av det jeg frykter mest, etter atomkrig.

Jeg vet jo ikke om det finnes mennesker som ville brukt viruset av den grunn at de vil redusere menneskeheten fra 7 milliarder til et langt lavere tall for eksempel. Skulle ikke forundre meg om det fantes...

Hva som jeg synes er verst, er at noen skor seg på denne frykten og skal lage bunkere til dem som har råd til å bruke massevis av penger.

Hva med resten av befolkningen? Er det virkelig slik at den vanlige mann/kvinne ikke skal kunne få beskyttelse (hvis det finnes noen)? MÅ det alltid dreie seg om hvor mye penger man har?

Jeg synes at dette viruset bør destrueres så godt det lar seg gjøre. Å ha det i en fryser tror jeg ikke hjelper det døtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skeptisk

De fleste som fikk fugleinfluensa da det var aktuelt, var mennesker som var uvanlig nært fugler. For det meste bønder og folk som drev med hanekamper.

Og hvor har du dette fra? Link takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem? Det finnes nok av gale forskere som vil leke Gud, og som tenker mer på de 15 minuttene i rampelyset i stedenfor at de har laget et dødelig virus, som hvis det faller i virkelig gale hender, kan gjøre enorm stor skade. Jeg mener, man har jo terrorister av forskjellige varianter som glatt ville fått en gavepakke i hendene hvis de hadde fått tak i dette viruset. Biologisk og kjemisk krigføring er noe av det jeg frykter mest, etter atomkrig.

Jeg vet jo ikke om det finnes mennesker som ville brukt viruset av den grunn at de vil redusere menneskeheten fra 7 milliarder til et langt lavere tall for eksempel. Skulle ikke forundre meg om det fantes...

Hva som jeg synes er verst, er at noen skor seg på denne frykten og skal lage bunkere til dem som har råd til å bruke massevis av penger.

Hva med resten av befolkningen? Er det virkelig slik at den vanlige mann/kvinne ikke skal kunne få beskyttelse (hvis det finnes noen)? MÅ det alltid dreie seg om hvor mye penger man har?

Jeg synes at dette viruset bør destrueres så godt det lar seg gjøre. Å ha det i en fryser tror jeg ikke hjelper det døtt.

Naturen lager livsfarlige virus hele tiden.

Dette er en mulighet til å være forberedt, slik at man ikke tas på senga den dagen en livsfarlig variant av fugleinfluensaen oppstår av seg selv.

Men det er meg. Stort sett så tenker jeg at glasset er halvfullt når det gjelder sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor har du dette fra? Link takk.

Alment kjent. Fugleinfluensaen krysset ikke artsgrenser annet enn i de tilfellene da mennesker ble utsatt for massive mengder av viruset. Og det kan ikke ha gått deg hus forbi at nesten ingen mennesker ble smittet, til tross for bekymringene man hadde?

Jeg tror ikke jeg gidder å lete opp noen link til deg på dette. Du kan jo google det sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MirrMirr

Naturen lager livsfarlige virus hele tiden.

Dette er en mulighet til å være forberedt, slik at man ikke tas på senga den dagen en livsfarlig variant av fugleinfluensaen oppstår av seg selv.

Jeg vet at det finnes farlige virus ute i naturen, men jeg tenkte mer på dem som forskere forsker på og som de "tukler" med og gjør farligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det finnes farlige virus ute i naturen, men jeg tenkte mer på dem som forskere forsker på og som de "tukler" med og gjør farligere.

I dette tilfellet er jo målet å forstå viruset bedre. Man vet det jo ikke sikkert, men man antar at Spanskesyken var en fugleinfluensa. Den tok mellom 50 og 100 millioner liv over hele verden i løpet av 2 år. Det oppstod av seg selv.

Grunnen til at man ble oppfordret til å holde avstand til døde fugler, og grunnen til at man konsekvent utryddet og destruerte gårdsbesetninger som fikk fugleinfluensa de to sesongene da fugleinfluensa var aktiv, var at man var livredd for at viruset skulle finne mennesklige verter og krysse artsgrensene. Det ville kunne skje med noen få mutasjoner, og for hvert menneske som ble smittet med fugleinfluensa, øket risikoen for at det SKULLE skje.

Og det kan fortsatt skje. Når det gjelder dette, så sitter vi på en tidsinnstilt bombe. Vi er bare noen få mutasjoner fra en stjernesmell. Et virus som smitter like lett som en vanlig influensa og som er like farlig som en fugleinfluensa, ville være en katastrofe. Dødstallene ville bli astronomiske og konsekvensene for samfunnet totalt uoverskuelige.

Denne tuklingen, som du kaller det, er det som kan berge oss fra et totalt sammenbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man nå har laget et slikt virus, så kan man jo faktisk studere det nærmere og lage vaksiner mot det, slik at man ikke står helt uforberedt dersom det skulle oppstå helt av seg selv noen år fra nå. Det er i grunnen bare et spørsmål om tid. Og ikke nødvendigvis så lang tid. 5 mutasjoner er ikke all verden. Det er veldig sannsynlig at et virus som ligner spanskesyken eller noe enda verre, vil oppstå med jevne mellomrom. Så kan man forsøke å forberede seg på det, eller prøve så godt man kan å ikke tenke på saken. Jeg foretrekker å satse på forberedelser.

Jeg er helt enig i at det er livsviktig at man forsker på hvordan slike virus er bygd opp. Likevel bør man være veldig varsom med hvem man deler informasjonen med, når det er såpass dødelig. Man har vel også de siste restene av koppeviruset lagret i russiske og amerikanske frysere. Det er også veldig dødelig. Men kopper er vel ikke noe man kan "lage selv", og det fins heller ikke lengre i vill tilstand (mens byggeklossene til "superinfluensaviruset" finner man jo fortsatt i naturen). Grunnen til at man velger å beholde en rest av koppeviruset, er vel også der at man trenger tilgang til viruset for å kunne lage vaksiner mot det. Faren med dette influensaviruset er at informasjon kommer på avveie, til de som absolutt ikke burde ha det (spesielt ille, om det skjer før man har rukket å lage vaksiner). DET er den store faren her, ikke selve viruset.

Kanskje man burde hatt en "ikkespredningsavtale", også når det gjelder dødelige virus?

Til tross for visse bekymringer, vil jeg tro de vet hva de holder på med. Dette blir ikke noen "2012 for real", som mange nok vil velge å tro. De aller fleste forskere er ikke gale bangditter.

Hvem? Det finnes nok av gale forskere som vil leke Gud, og som tenker mer på de 15 minuttene i rampelyset i stedenfor at de har laget et dødelig virus,

[...]

Hva som jeg synes er verst, er at noen skor seg på denne frykten og skal lage bunkere til dem som har råd til å bruke massevis av penger.

Sånne som deg, mener du? Om du ikke direkte skor deg, hjelper du fabelaktig godt til.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dekker den issues med dette nye viruset, så er det vel i boks. :tommel:

Det gjør den ikke. Dersom den gjorde det, så ville ikke dette viruset kunne vært utviklet lovlig.

Konvensjonen forbyr utvikling av biologiske våpen. Så å lage et virus som er 100% dødelig er greit. Å utvikle en aerosol for å levere det som et våpen, er et brudd på konvensjonen.

Men det sier seg vel nesten selv at det er umulig å lage en konvensjon som forbyr reagenser og substanser bare fordi de er farlige, og som ikke også rammer forskning for fredelige formål. Du kan ikke lage vaksiner mot dødelige sykdommer uten å ha tilgang på smittestoffet til den dødelige sykdommen, f.eks.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig i spm om publisering. Når det gjelder nøyaktig hva man har gjort for å få frem den smittefarlige varianten, så bør det holdes hemmelig.

Det er ikke noen oppsiktsvekkende, ny metode som er brukt her. Alt man trenger for å dyrke frem hyppige mutasjoner av f.eks. H5N1 er en masse dyr som kan infiseres av viruset, i dette tilfellet ildere. Jeg tror det var snakk om under 100 individer totalt, og viruset med de nye egenskapene kunne påvises etter bare 5 mutasjoner.

Eksperimenter av denne typen er foretatt på H5N1 ved minst 3 forskjellige institusjoner, men bare én av disse (Erasmus Medical Centre) er blitt gjenstand for mye omtale i media. Forskere ved alle tre hevder å kunne vise til lignende resultater (selv om detaljene ikke er kjent foreløpig).

Dette er gode nyheter, for det betyr at vi kanskje kan komme naturen i forkjøpet. Forsøket som er utført, er bare en akselerert versjon av det vi må regne med vil skje i naturen uansett, og nå har vi en mulighet til å utvikle vaksiner. Resultatene bør gjøres kjent.

Selvsagt kan også terrorister fremstille virus, men skal vi la være å utføre/publisere resultatene fra disse forsøkene i et håp om at ingen terrorister kommer på idéen selv, og la hele verden bli tatt på sengen når den neste spanskesyken kommer?

Og forresten, finnes det egentlig noen terrororganisasjoner som har som mål å drepe absolutt alle i hele verden, inkludert egne medlemmer? Jeg vet ikke om noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen oppsiktsvekkende, ny metode som er brukt her. Alt man trenger for å dyrke frem hyppige mutasjoner av f.eks. H5N1 er en masse dyr som kan infiseres av viruset, i dette tilfellet ildere. Jeg tror det var snakk om under 100 individer totalt, og viruset med de nye egenskapene kunne påvises etter bare 5 mutasjoner.

Eksperimenter av denne typen er foretatt på H5N1 ved minst 3 forskjellige institusjoner, men bare én av disse (Erasmus Medical Centre) er blitt gjenstand for mye omtale i media. Forskere ved alle tre hevder å kunne vise til lignende resultater (selv om detaljene ikke er kjent foreløpig).

Dette er gode nyheter, for det betyr at vi kanskje kan komme naturen i forkjøpet. Forsøket som er utført, er bare en akselerert versjon av det vi må regne med vil skje i naturen uansett, og nå har vi en mulighet til å utvikle vaksiner. Resultatene bør gjøres kjent.

Selvsagt kan også terrorister fremstille virus, men skal vi la være å utføre/publisere resultatene fra disse forsøkene i et håp om at ingen terrorister kommer på idéen selv, og la hele verden bli tatt på sengen når den neste spanskesyken kommer?

Og forresten, finnes det egentlig noen terrororganisasjoner som har som mål å drepe absolutt alle i hele verden, inkludert egne medlemmer? Jeg vet ikke om noen.

Den største utfordringen er kanskje å sørge for at viruset muterer og endrer seg i en mer dødelig retning, uten å bli eksponert for det selv, eller at det slipper fri utilsiktet. Det er neppe noe man kan klare under provisoriske forhold. Jeg vet ikke helt hva som kreves for å lage en lab som både kan håndtere smittestoffer og forsøksdyr, frembringe luftbårne patogener, OG sørge for at forskerne ikke eksponeres eller at viruset spres ved et tilfelle. Men jeg ser for meg at det vil være både dyrt og komplisert. Og jeg tviler på at det er noe man kan sette opp i en kjeller et eller annet sted uten at noen merker det. Og så trenger du selvsagt folk med kompetanse og opplæring til å gjøre det faktiske arbeidet.

Finnes det organisasjoner som ville være interessert i et slikt virus?

Aum-sekten, som stod bak et Sarin-angrep i Tokyo i 1995, ville visstnok sette i gang dommedag, og de hadde samlet seg assorterte våpen og remedier som kunne være greie å ha til å iverksette noe slikt. Jeg leste på wiki at de hadde ingredienser til nok Sarin til å drepe 4 millioner mennesker, og kulturer av både ebola og miltbrann. Og en masse mer konvensjonelle våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største utfordringen er kanskje å sørge for at viruset muterer og endrer seg i en mer dødelig retning, uten å bli eksponert for det selv, eller at det slipper fri utilsiktet. Det er neppe noe man kan klare under provisoriske forhold. Jeg vet ikke helt hva som kreves for å lage en lab som både kan håndtere smittestoffer og forsøksdyr, frembringe luftbårne patogener, OG sørge for at forskerne ikke eksponeres eller at viruset spres ved et tilfelle. Men jeg ser for meg at det vil være både dyrt og komplisert.

Man trenger ihvertfall ett lokale der man kan lage konstant undertrykk. "Eksosen" må filteres nøye. Aktivt kull, eller bedre sannsynligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ihvertfall ett lokale der man kan lage konstant undertrykk. "Eksosen" må filteres nøye. Aktivt kull, eller bedre sannsynligvis.

Å, man trenger mye mer enn det. Og aktivt kull stopper ikke virus. Filtrering av luften er nok det minste problemet, forøvrig. Man må også ha utstyr, infrastruktur og protokoller som hindrer at luft og patogener kan forflytte seg fra kontaminerte deler av anlegget til andre deler av anlegget. Det vil også være en masse utstyr, forsøksdyr og diverse etterlatenskaper som må destrueres på en sikker måte. Etc, etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...