Gå til innhold

Begrepsforvirring


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Ord som før hadde bare én mening, er nå blitt tvetydige. Jeg leser her om folk som tenner på å bli kvalt. I andre sammenhenger leser og hører jeg om noen som forulykker, eller som blir skutt og drept.

Jeg har blant annet i mitt arbeid registrert dødsårsaker. De ovennevnte betyr døden, å bli kvalt, å bli skutt, å forulykke.

Nå har disse ordene fått en annen betydning. Man dør ikke når man blir kvalt eller skutt, eller forulykker.

Jeg blir forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest PinkLeaf

Mye har vel med at vi har et annet helsevesen, slik at det ikke er en selvfølge å dø etter slike hendelser. Man kan jo bli skutt uten å dø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vazquez

eller som blir skutt og drept.

For å beskrive hvordan personen ble drept? Man behøver jo ikke å dø selv om man blir skutt? :lete:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar kvelertak på meg - kveles jeg - men det er ingen selvfølge at jeg dør.

Hvis du skyter meg - blir jeg skutt - men det er ingen selvfølge at jeg dør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forulykke har i hvert fall flere betydninger:

forulykke v1 (av II for-, etter ty.)

1 omkomme

2 bli hardt skadet; adj i pf pt: den f-de ble straks sendt til sykehuset

3 havarere; tankeren f-t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Ja, sånn er det. Språk endrer seg over tid; ord kan endre betydning, grammatiske konstruksjoner kan endre seg, og uttale kan endre seg. Slik har det alltid vært, og slik kommer det også alltid til å være, i og med at dette er en grunnleggende og iboende egenskap ved fenomenet språk. Dette er dessuten blant annet også grunnen til at vi ikke snakker norrønt lenger, og selvfølgelig også til at norrønt har gitt opphav til ulike språk, ettersom det jo har endret seg på ulike måter i ulike land/geografiske områder. :)

Her står det forresten bittelitt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

For å beskrive hvordan personen ble drept? Man behøver jo ikke å dø selv om man blir skutt? :lete:

Det er en forskjell på å bli skutt og å bli skutt på, etter min oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk utvikler seg, og det er helt greit. Det er ikke dermed gitt at alle er enige om at enhver utvikling er en god utvikling. Dersom ord som tidligere har vært temmelig entydige blir gitt en flertydighet, kan bruken av ordet i en del sammenhenger være mest til forvirring.

Å bli skutt trenger ikke bety at man blir drept, der er jeg enig med flere over. Mange skuddskader er ikke dødelige. Kvelning, derimot, betyr fremdeles at man tar livet av noe(n) ved å stoppe lufttilgangen. Et annet eksempel er drukning. Man overlever ikke å drukne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "å bli skutt" noen gang betydd at man automatisk dør? Er enig med kvalt, det forbinder jeg med å faktisk dø, hvis man ikke dør er man heller forsøkt kvalt i mitt hode. Eller blitt tatt kvelertak på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "å bli skutt" noen gang betydd at man automatisk dør?

Formuleringen "skutt blir den som ..." er velkjent, den ble brukt av den tyske okkupasjonsmakten under 2. verdenskrig på forskjellige oppslag som f.eks. advarte mot konsekvensene av å hjelpe motstandsbevegelsen eller skjule rømte fanger.

På den tiden var "skutt" synonymt med "henrettet" eller "drept".

Endret av Heart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Formuleringen "skutt blir den som ..." er velkjent, den ble brukt av den tyske okkupasjonsmakten under 2. verdenskrig på forskjellige oppslag som f.eks. advarte mot konsekvensene av å hjelpe motstandsbevegelsen eller skjule rømte fanger.

På den tiden var "skutt" synonymt med "henrettet" eller "drept".

Skutt impliserer i mange tilfeller drept, men om det eksplisitt har betydd det, vet jeg ikke. Hva er isåfall å bli "skutt" uten å dø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det er en forskjell på å bli skutt og å bli skutt på, etter min oppfatning.

Nå er jeg forvirret.

For meg er det å bli skutt det samme som å bli truffet av kulen (eller hva det nå er) fra et skytevåpen.

Det å bli skutt på anser jeg da som det samme som å bli skutt.

Det å bli skutt og drept er selvforklarende.

Og hva vil Arabella si dersom en blir utsatt for en talentløs skytter som ikke treffer? At en blir skutt mot? At en blir forsøkt skutt mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var en merkelig problemstilling. Jeg har fakisk blitt skutt en gang, og nå sitter jeg her høyst levende og skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det teknisk riktige ordet for å få en kule i seg uten å bli drept, er å bli skadeskutt?

Jeg bruker selv "ble skutt" om å bare bli truffet av en kule. Får ikke noe ut av ordboka siden det bare er en form av å skyte ... Og å skyte kan vel neppe være synonymt med å drepe, om man da ikke sier at man skadeskyter på blink. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først mente jeg at Arabella var på vidda, men når jeg tenker meg om, sier vi jo ikke at "Treet ble skutt", "Statuen ble skutt" eller "Synagogen ble skutt". Gjenstander blir "skutt på", "skutt mot" eller "skutt i stykker" og dermed skulle en tro at "skutt" i det minste har en noe særegen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

I henhold til min språkforståelse, og tydeligvis også Arabellas, impliserer "han ble skutt" at han samtidig ble drept. I mine ører blir derfor "skutt og drept" smør på flesk. Når det gjelder skyting uten at noen nødvendigvis blir drept, ville jeg brukt "beskutt", "skutt mot", "skutt på", "skutt i armen", osv.

Dette har tydeligvis endret seg de siste årene, og det ser man også av en del innlegg i denne tråden, hvor en del brukere helt tydelig ikke har implikasjonen skutt = drept. Og derav også den utbredte uttrykksmåten "skutt og drept", som altså i mine ører blir litt merkelig.

For øvrig, fra artikkelen jeg lenket til lenger oppe:

"Tidligere betydde utvilsomt skutt at man var død. I dag heller flere og flere til at skutt betyr at man bare er truffet av et skudd et eller annet sted på kroppen, ikke at man nødvendigvis er død. Av den grunn skrives det oftere skutt og død, hvis det er det man mener."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...