yes2yes Skrevet 11. april 2012 #101 Skrevet 11. april 2012 Det må føles godt å være så naiv! Skulle ønske jeg var så blottet for realitet..... Empati for menneskeverd er stikkordet, og likedann som ekstremistene(som for eksempel de du linker til i videoen) er totalt blottet for evnen til å forstå at andres liv ikke skal fratas på den måten, er det ikke fornuftig å ta igjen på andre måter mot muslimenes hensikt i livet og verd på måter som omfatter og straffer andre enn ekstremistene selv. Islam oppfordrer til jihad og det benekter ingen, men hva meg bekjent mener mange den er misbrukt idag. Det skal spesielle kunnskaper og evne til for å utnevne jihad, og av de muslimer jeg kjenner, sier de seg ikke villig til å kjempe i hellig krig dersom en tilfeldig mullah oppfordrer til det. De mener at budet kom til sin tid da islam var mer ensidig og beskyttelsen for å bevare religionen var nødvendig, og de vil ta konsekvensen av heller å ha et personlig forhold til deres Herre og hans bud, enn å høre på hvilkensomhelst mann som oppfordrer til å myrde i Herrens navn. Kun Én får ta den endelige dommen over alle en dag, og det er ikkje alle som er villige til å trosse det ord for å ta loven i egne hender. Litt Off-Topic men i en debatt bør så mange meninger som mulig komme frem, og slik ser nå mange av de jeg har kontaktet på saken rundt ekstremisme i religionen. 2
Gjest Lykkeliky Skrevet 11. april 2012 #102 Skrevet 11. april 2012 (endret) Empati for menneskeverd er stikkordet, og likedann som ekstremistene(som for eksempel de du linker til i videoen) er totalt blottet for evnen til å forstå at andres liv ikke skal fratas på den måten, er det ikke fornuftig å ta igjen på andre måter mot muslimenes hensikt i livet og verd på måter som omfatter og straffer andre enn ekstremistene selv. Men de videoene viser da ikke saken fra ekstremistenes side? De viser jo hva eksperter på området mener om saken. De sier jo at vesten er naive. Jeg har sett videoer laget av ekstremister, de er jo gale! Dette er en video hvor kloke mennesker som vet hva de snakker om forteller om hva som skjer i verden. Endret 12. april 2012 av Bond 2
Gjest meh Skrevet 11. april 2012 #103 Skrevet 11. april 2012 (endret) Fordi det ikke er Islam i seg selv som er problemet, men de ekstreme islamistene. Koranen legger til rette for terrorisme og hat (inkludert oppfordning til drap og slaveri) mot ikke-troende, sånn sett så er det Islam som er problemet - merk: Islam, ikke muslimer flest. "But when the forbidden months are past, then fight and slay the Pagans wherever ye find them, and seize them, beleaguer them, and lie in wait for them in every stratagem; but if they repent, and establish regular prayers and practise regular charity, then open the way for them: for Allah is oft-forgiving, Most merciful." [Al-Qur'an 9:5] "And for those who reject Faith and deny our Signs, there will be a humiliating Punishment." (22:57) And if any believe not in Allah and His Messenger, We have prepared, for those who reject Allah, a Blazing Fire! (48:13) Endret 11. april 2012 av meh 2
yes2yes Skrevet 11. april 2012 #104 Skrevet 11. april 2012 Problemet er at kloke mennesker godt kan komme med gode observasjoner og foreslå teorier, men hva gjelder det mentale hos mennesker kan ingen snakke for en annen enn ein sjøl. Det mentale er nærmest umulig å bevise (om man ikkje har beviser i form av utallelser og handlinger å gå på), og er heilt ulikt det fysiske som forskere med stor sikkerhet kan fastslå at 'er slik' for mennesket. Teorien er med andre ord ustabil for den omfatter noen individers hensikter, men med mindre den kan bevise st dette gjelder for dei aller fleste(noe som er tilnærmet umulig å bevise), blir det feil p pålegge folk egenskaper de ikkje har, uansett hvem som utaller at de kanskje har funnet svaret på hva folk tenker og mener. Ein ting er at alle muslimer har Koranen som sitt hellige og ufeilbarlige bud, men ikkje alle følger den likt og tolker den i lik forstand, vel vitende om situasjonen selv. Det får være ein sak mellom dem og Gud, og ikkje noe vi skal påtvinge dem meninger for uten bevis. 2
Hamster Skrevet 11. april 2012 #105 Skrevet 11. april 2012 (endret) - Mullah Krekars tilhenger kastet STEIN etter Tv2 reportere under en reportasje. Hvem gjør slikt???? Ville norske gutter kastet stien i en slik sammenheng?? NEI! Nei, norske gutter er bare enda verre, og forbereder seg til organisert steinkasting i stedet: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=176518 EDIT: Les denne først folkens: http://www.cracked.com/article_18911_5-ridiculous-things-you-probably-believe-about-islam.html "So for instance, in France they have about 3 million Muslim women. French police decided to figure out how many of them wore burqas and/or niqabs and found the number to be ... 367." "Only about 20 percent of the entire world's Muslim population is Arab or North African. For comparison, about 22 percent of the global Christian population is African, yet when somebody says "Christian," you don't immediately picture a dude from Africa. Equating "Muslim" with "Arab" makes just as much sense." Det dere med andre ord burde spørre om er om dere er redd for indonesere og indere når dere møter de på gaten, siden de landene er hjemmet til størsteparten av muslimene i verden. "As much as 10 percent of the world's Arab population is Christian" Men det gjelder såklart ikke de som bor i Norge, de er alle muslimer i deres øyne. "45 percent of American Muslims in one poll said they see evolution as "the best explanation for the origin of human life on Earth," which isn't so shabby, considering only 24 percent of evangelical Christians believed the same. The percentage of Muslims embracing the scientific explanation for the origin of life was about the same as Americans as a whole (48 percent)." Eller hvis man skal se historisk på det, er faktisk muslimene mer siviliserte enn kristne, se artikkelens #2, og det faktum at det var muslimene som oppfant algebra og sørget for fremskrittene i vitenskapen når slike ting var sett på som hekseri i Europa. Hadde det ikke vært for islams mer liberale syn på vitenskap hadde tekstene til Aristoteles vært tapt, siden slike ting ble utstøtt i Europa men møtt med fascinasjon i den muslimske delen av verden. Det er faktisk historikere som mener Aristoteles sine rimelig kvinnefiendtlige filosofier er begynnelsen på kvinnesynet i den muslimske verden, siden mennene med makten var de som var fascinert av tekstene og tankene hans. Endret 11. april 2012 av Hamster 2
Gjest MikeWaters 2.0 Skrevet 12. april 2012 #106 Skrevet 12. april 2012 (endret) Det må føles godt å være så naiv! Skulle ønske jeg var så blottet for realitet..... Prøver du å insinuere at øglefolket ikke mobiliserer til kamp? Endret 12. april 2012 av MikeWaters 2.0
Gjest Bond Skrevet 12. april 2012 #107 Skrevet 12. april 2012 Tråden ryddet for personangrep og spamming Bond, mod
Gjest notetur nomen Skrevet 12. april 2012 #109 Skrevet 12. april 2012 - De vil innføre sharialover i Norge. 1) Hvem er "De"? og 2) Hvordan vet du at flertallet faktisk vil dette? Kilder? 1
Gjest notetur nomen Skrevet 12. april 2012 #110 Skrevet 12. april 2012 Hver gang man åpner kjeften og sier noe negativt om invandring og muslimer blir man stemplet som rasist. Jeg har tenkt litt på det og veid for og imot men må vel bare godta at jeg er en rasist da. Hvorfor? Fordi: - Se på alle de muslimske landa: krig, kvinneundertrykkelse og vold. De skriker, kaster stein og bomber. Da det blir for tøft for de der kommer de til siviliserte land, slik som Norge. Det går en stund og de vil så innføre lover og "regler", som de, i utgangspunktet, rømte fra da de dro fra sine hjemland. - Nesten samtlige av overfallsvoldtekter blir gjort av menn med utenlandsk opprinnelse. - Ville DU møtt på en gjeng Somaliere eller Pakistanere i en park midt på natten??? - Mullah Krekars tilhenger kastet STEIN etter Tv2 reportere under en reportasje. Hvem gjør slikt???? Ville norske gutter kastet stien i en slik sammenheng?? NEI! - De vil innføre sharialover i Norge. Hvorfor kan de ikke flytte tilbake? Hvorfor kan de ikke bo i et land hvor slikt allerede praktiseres????? Jeg skjønner det ikke! HVORFOR?????? Så kall meg en rasist, da. Jeg vil heller kalle meg realist! Må bare si: Jeg setter pris på at du skriver Mullah Krekars tilhenger.I entall. 1
helloworld Skrevet 13. april 2012 #111 Skrevet 13. april 2012 (endret) Det morsomme er at de jeg ser bruker ordet "rasist" mest, er de som forteller at de er lei av å bli kalt rasist. (Eventuelt at de sier "Jeg er ikke rasist, men..." før de kommer med svært generaliserende og fordømmende utsagn). I påsken var jeg i hjembygda på fest, hvor en av barndomsvennene hadde med seg sin asiatiske kjæreste. Og jeg fikk servert akkurat den der av flere mindre intellegente bygdetullinger: "Jeg er ikke rasist eller noe, men hva faen gjør han svartingen her a....". Gutten har bodd i Norge hele livet og har høyere utdanning enn flere av de. Må også legge til at da jeg fortalte at jeg var bosatt på Grønland i Oslo, strømmet kommentarer som: "ja, det er der alt pakket oppholder seg", "bare svartinger og drit der vel?"... Jeg drar sjelden hjem. Og denne påsken ble jeg påminnet om hvorfor. Endret 13. april 2012 av helloworld 1
Ryvre Skrevet 13. april 2012 #112 Skrevet 13. april 2012 Helloworld: Å forstår så godt hva du mener. Syns det er helt grei å diskutere innvandring, asyl, forskjellige kulturer osv osv, men jeg takler det ikke når det synker ned på et nivå hvor alle med mørkere hudfarge er "kakkerlakker" og "pakk" og verre. Har noen i slekta som bare prater slik og da bare går jeg
Gjest Elyssa Skrevet 13. april 2012 #113 Skrevet 13. april 2012 Nå har ikke jeg lest hele tråden, men vil heller kalle det TS snakker om for diskriminering, ikke rasisme. Det er jo religion og kultur han snakker om. Rasisme handler jo om hudfarge
Linis Skrevet 13. april 2012 #114 Skrevet 13. april 2012 Hvordan kan man ikke legge noen for hat når en er vitne til at de truer betjeningen, og forlanger ny overmadrass til senga da den de hadde fått var for liten. Ekspeditrisen spør om de kan komme tilbake med den gamle, så skal de få byttet den inn. Men den hadde de visstnok kastet. Hvem i helvete kaster en overmadrass? Lukter småsvindling lang vei. Da jeg går ut, står de og røyker blide og fornøyde, med overmadrassen i den lekre bmw'en sin og roper på meg som om jeg skulle vært en jævla katte. "Pss pss pss!". Jeg hyler om at de skal se til h*****e å holde kjeft. Setter meg inn i bilen, sprekker nesten av sinne, og kveler den - TO GANGER! Jeg kan ikke se for meg norske gutter oppføre seg sånn? 1
yes2yes Skrevet 14. april 2012 #115 Skrevet 14. april 2012 Respektløse fjols finner man overalt, og du møtte tydeligvis på noen av dem som hverken fortjener oppholdstillatelse eller respekt fra andre. Ein snyltar ikkje på ein butikk sånn uten videre, eller i det hele tatt egentlig. Likedan som det finnes nek som disse, finnes det de som er stikk motsatt men fortsatt er de ikkje norske. Det er det store mangfold innad i 'gruppen' som gjer disse debattene til alle nyanser av grått heller enn svart eller kvit. 4
Binta Ba Skrevet 14. april 2012 #116 Skrevet 14. april 2012 Hvordan kan man ikke legge noen for hat når en er vitne til at de truer betjeningen, og forlanger ny overmadrass til senga da den de hadde fått var for liten. Ekspeditrisen spør om de kan komme tilbake med den gamle, så skal de få byttet den inn. Men den hadde de visstnok kastet. Hvem i helvete kaster en overmadrass? Lukter småsvindling lang vei. Da jeg går ut, står de og røyker blide og fornøyde, med overmadrassen i den lekre bmw'en sin og roper på meg som om jeg skulle vært en jævla katte. "Pss pss pss!". Jeg hyler om at de skal se til h*****e å holde kjeft. Setter meg inn i bilen, sprekker nesten av sinne, og kveler den - TO GANGER! Jeg kan ikke se for meg norske gutter oppføre seg sånn? Aldri vært på bygda? 1
Ultraxion Skrevet 14. april 2012 #117 Skrevet 14. april 2012 Nå har ikke jeg lest hele tråden, men vil heller kalle det TS snakker om for diskriminering, ikke rasisme. Det er jo religion og kultur han snakker om. Rasisme handler jo om hudfarge Hoi, har heller ikke lest hele tråden. Ville bare legge til at rasisme i følge rasismeparagrafen også omhandler hatfulle ytringer mot religioner (ikke nødvendigvis rase). Kilde: Min lenke 2
floony Skrevet 14. april 2012 #119 Skrevet 14. april 2012 1) Se på alle de muslimske landa: krig, kvinneundertrykkelse og vold. De skriker, kaster stein og bomber. Da det blir for tøft for de der kommer de til siviliserte land, slik som Norge. Det går en stund og de vil så innføre lover og "regler", som de, i utgangspunktet, rømte fra da de dro fra sine hjemland. - Keep in mind at disse landene befinner seg der feks Norge gjorde tilbake i tid. De har en senere utvikling enn oss, og der vårt regime har blitt modernisert betraktelig (men ikke til det fulleste enda, vi har litt igjen å gå) så står deres regime på stedet hvil. Et maktsykt og dominerende regime fører til desperate mennesker. 2) Nesten samtlige av overfallsvoldtekter blir gjort av menn med utenlandsk opprinnelse. - Nesten samtlige av ikke-overfallsvoldtekter blir utført av en person med nære relasjoner til offeret - en venn, en bekjent, et familiemedlem. Og ta dette fra en tidligere journalistikkstudent: "utenlandsk opprinnelse" er et ord som brukes for lett og som ikke bidrar til å skape annen en frykt og fordommer - det blir også brukt på polakker, asiatere og til og med andre arbeidsinnvandrere fra våre naboland. Her er det ikke bare hudfargen det går på. 3) Ville DU møtt på en gjeng Somaliere eller Pakistanere i en park midt på natten??? - Her må jeg ydmykt være enig og si NEI, det ville jeg så absolutt ikke, mtp mediafrykten som har spredd og satt en støkk i meg. 4) Mullah Krekars tilhenger kastet STEIN etter Tv2 reportere under en reportasje. Hvem gjør slikt???? Ville norske gutter kastet stien i en slik sammenheng?? NEI! - Norske kvinner skriver kjærlighetsbrev til ABB. Hvor sykt er ikke DET? 5) De vil innføre sharialover i Norge. Hvorfor kan de ikke flytte tilbake? Hvorfor kan de ikke bo i et land hvor slikt allerede praktiseres????? Jeg skjønner det ikke! HVORFOR?????? - Det handler om å gi og ta, spør du meg. Her må det taes med i betrakning at selv om man innvandrer til norge av diverse grunner, handler det ikke om at man skal endre den man er eller glemme sin opprinnelse. Vi har også hatt lover som forbyr diverse hodeplagg i ulike sammenhenger. Greit, dette er vårt land, men spør du meg mangler samtlige nordmenn en grunnleggende forståelse og respekt for andres livssyn (en generaliserende ting å si kanskje, men så synes jeg noen av dine uttalelser er ganske så generaliserende de óg). Ikke misforstå, jeg sjønner hvor du kommer fra, og jeg skal ærlig innrømme at dette er tanker som har truffet meg og i enkle tilfeller. Men jeg synes det er viktig å prøve å holde et objektivt syn på hele situasjonen og prøve å forstå istedetfor å bare dømme. Jeg vil ikke forsvare de menneskene som utfører forkastelige handlinger i vårt samfunn, men jeg vil samtidig ta med i betrakning de menneskene som lever fredfullt og bidrar, både utlendinger og nordmenn. Og jeg vil også poengtere medias sammenheng i denne ugleseeingen av innvandrere. Media er den fjerde statsmakt og er med på å forme og styre sinn og tanker til publikum. Som sagt, jeg studerte journalistikk tidligere, og noe av de hemmelighetene som kom fram angående medias fryktpropaganda mot våre nye landsmenn var forkastelige. 2
Gjest meh Skrevet 14. april 2012 #120 Skrevet 14. april 2012 (endret) Hoi, har heller ikke lest hele tråden. Ville bare legge til at rasisme i følge rasismeparagrafen også omhandler hatfulle ytringer mot religioner (ikke nødvendigvis rase). Kilde: Min lenke Definisjonen i rasismeparagrafen er den politiske definisjonen av rasisme. Lignende bruk av politiske definisjoner er også i paragrafene angående ulovlig narkotika, den sier at all bruk og besittelse av narkotika er straffbart - men den tar dog bakgrunn i den politiske definisjonen (ulovlig narkotika) som er feil. Per vitenskapelig definisjon er narkotika ett stoff som virker sløvende på kroppen og det innebærer flust av stoffer som er lovlige i Norge. Begge disse eksemplene viser at straffeloven lener seg mer på de politiske og dagligtalte definisjonene og bør derfor ikke brukes som referanse. Den korrekte og vitenskapelige definisjonen av rasisme er denne som presentert av FN: Article 1 of the Convention defines "racial discrimination" as ...any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life. http://en.wikipedia.org/wiki/Convention_on_the_Elimination_of_All_Forms_of_Racial_Discrimination Endret 14. april 2012 av meh
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå