Gå til innhold

Flytting fra nord til sør, temperatur på soverom


erter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg spør like gjerne om to ting på en gang.

Nå er det slik at jeg og samboeren min skal flytte sørover, dette byr på to problemer. For oss hvertfall.

Først, noen gode ideer om hvordan å få flyttelasset sørover? Spurte et flyttefirma, de ville ha 13 000,- for et lite flyttelass. Tror vi hadde klart oss med en litt stor tilhenger, noen erfaringer rundt dette?

Så et annet problem, nordpå er det som kjent ikke noe problem med å få soverommet temperert. Det har gjort at vi begge liker det veldig kjølig på soverommet. Nå er vi ny og fersk og aldri bodd sørpå. Er dette et problem? Ser jo på værmeldingene at det er betraktelig varmere, noen gode løsninger på dette? Altså å kjøle ned soverommet

Takk for svar og ha en fin dag =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder flyttelass kan det kanskje bli billigere å leie en kassebil og kjøre selv? Eventuelt annonsere/ringe rundt og sjekke om det finnes noen som kjører med tom bil sørover. Det er sikkert noen som flytter andre veien også.

Man får kjøpt små, bærbare air-conditionere, det er kanskje en mulighet for å holde soverommet kaldt nok?

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er soverommet på nord- eller nordøst-siden av huset, er det null problem å få soverommet kaldt når vinduet står åpent.

På det varmeste i fjor sommer, hadde vi fjorten grader på soverom, og førti grader i stua og vi har sol fra den står opp til den går ned. Soverommet får de aller første strålene om morgenen, før sola forsvinner bak hjørnet og varmer opp stua og kjøkkenet resten av dagen.

Med mindre dere har en trailer, blir det alltid mer enn ett flyttelass, så hvis dere skal kjøre det nedover selv, ville jeg anbefalt å alliere dere med noen som kan hjelpe til. I beste fall blir det en tur med to til tre biler+hengere, i verste fall blir det enda flere lass.

Da jeg flyttet fra min bittelille 39kvm leilighet og inn til mannen min, gikk to hengerlass rett på dynga, tre hengerlass ned i huset og så et aller siste lass som vi klarte å stappe inn i stasjonsvognen vår. Merkelig hvor mye ræl en samler opp i løpet av noen få år.

Endret av Minya
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er soverommet på nord- eller nordøst-siden av huset, er det null problem å få soverommet kaldt når vinduet står åpent.

På det varmeste i fjor sommer, hadde vi fjorten grader på soverom, og førti grader i stua og vi har sol fra den står opp til den går ned. Soverommet får de aller første strålene om morgenen, før sola forsvinner bak hjørnet og varmer opp stua og kjøkkenet resten av dagen.

Med mindre dere har en trailer, blir det alltid mer enn ett flyttelass, så hvis dere skal kjøre det nedover selv, ville jeg anbefalt å alliere dere med noen som kan hjelpe til. I beste fall blir det en tur med to til tre biler+hengere, i verste fall blir det enda flere lass.

Da jeg flyttet fra min bittelille 39kvm leilighet og inn til mannen min, gikk to hengerlass rett på dynga, tre hengerlass ned i huset og så et aller siste lass som vi klarte å stappe inn i stasjonsvognen vår. Merkelig hvor mye ræl en samler opp i løpet av noen få år.

Det var godt å høre om soverommet! Men vinduet åpent? Trodde det var flust av krypdyr sørpå? ;)

Flyttelasset tar alltid mer plass enn man tenker ja, tror vi ender med å leie et flyttefirma. Ser ingen andre løsning + man slipper å bære selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke billigere å leie en liten lastebil (en som er akkurat liten nok til å gå på B-kjørekortet)

Man får plass til fantastisk mye i dem, og om det er noe man ikke skulle få plass til så kanskje noen i familien kan ettersende det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det var godt å høre om soverommet! Men vinduet åpent? Trodde det var flust av krypdyr sørpå? ;)

Flyttelasset tar alltid mer plass enn man tenker ja, tror vi ender med å leie et flyttefirma. Ser ingen andre løsning + man slipper å bære selv :)

Krypdyr?!?

Si meg, hvor flytter du fra og hvor skal du flytte til? Vi snakker om et sted i Norge?

Jeg har aldri i mitt liv våknet med et eneste reptil på soverommet mitt selv om jeg sover med åpent vindu. Heller ikke huggorm, skorpioner eller taranteller, for den del.

Insektplagen (mygg) har vært større for meg i deler av Nord-Norge enn på innlandet der jeg bor nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krypdyr?!?

Si meg, hvor flytter du fra og hvor skal du flytte til? Vi snakker om et sted i Norge?

Jeg har aldri i mitt liv våknet med et eneste reptil på soverommet mitt selv om jeg sover med åpent vindu. Heller ikke huggorm, skorpioner eller taranteller, for den del.

Insektplagen (mygg) har vært større for meg i deler av Nord-Norge enn på innlandet der jeg bor nå.

Hehe! Jeg bare spurte! Er enig i at myggen er ganske utbredt i nord-norge ja, men har ingen erfaring med sørpå :)

Når det gjelder lastebil så var det kanskje ikke en så alt for dum ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover med vinduet åpent året rundt, og det går fint.

Er passelig kjølig, og jeg tror det skal godt gjøres at du føler det blir for varmt.

Det er sjeldent veldig varmt om natten, er kun avogtil man får tropiske netter(og slett ikke hvert år), og det varer sjeldent lenge.

Jeg ville nok ikke kjøpt en aircondition for å få iskaldt rom, det er jo helt ekstremt strømsløseri og ikke sørlig bra for klimaet om alle skulle drive på med det ;)

Jeg har vært plaget av mygg en gang, og da bodde jeg i et område i byen som var spesielt plaget ett eneste år av fluemygg pga tidlig klekking. Når jeg flyttet ti minutt unna har jeg aldri hatt en eneste mygg på soverommet.

Andre krypdyr ser jeg aldri, bortsett fra når jeg går i skogen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi flytta andre vegen for noen år siden, så ringte vi rundt til transportselskaper som holder til her nord for å høre om det var noen som tok med flyttelass på retur (fra sør til nord) og fikk napp hos ett ganske stort selskap. Betalte vel 13 000 kr for å få tingene nordover. Så det er vel ikke en upris dere har fått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svarene :)

Ser veldig mye lysere på både insekter, flytting og alt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kommet inn noen insekter på soverommet vårt såvidt jeg vet, men det kan ha noe med fargen på huset vårt å gjøre.

Edderkopper liker seg aller best på mørke hus, så på vårt pissegule hus har jeg sett én på den tiden vi har bodd her :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kommet inn noen insekter på soverommet vårt såvidt jeg vet, men det kan ha noe med fargen på huset vårt å gjøre.

Edderkopper liker seg aller best på mørke hus, så på vårt pissegule hus har jeg sett én på den tiden vi har bodd her :P

Enda godt å høre :) har dere noe foran vinduene (Myggnetting)? Og åpent hele tiden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...