Gå til innhold

Maia sin rugedagbok


Maiava88

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lille Julia høres jo helt fortryllende ut!

Flott fødsel og flott pike, heldig er du Maia!! :klemmer:

Spennende med barseltreff, da!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar vi bare livet med ro om dagene :) Akkurat nå ligger frøkna på rørospleddet sitt som hun fikk av to av "tantene" sine og prøver å sove, mens jeg sitter å ser på house :laugh: Hun skal ha all skryt for å faktisk greie å sove i dette bråkhuset! Vaskemaskina går nesten døgnet rundt, og den er høylydt(!) og hunden og katta har hevet lydnivået med ett par hakk etter at frøkna kom (de må jo både sees og høres de også :fnise: )

I dag er samboer på jobb. Jeg og frøkna pleier å ligge og kose oss i senga på morgenen etter han har stått opp, men i dag morges gulpa hun ut to pledd, to pysjer og sengtrekket så da var det bare å hive seg rundt, ta morgenstellet og stå opp :icon_lol: I dag tok vi i bruk babyshampooen også! Synes det var på tide, da hun har fryktelig lang hår og det setter seg bikkjelukt i håret bare bikkja ser på henne :ler: For å ikke snakke om at en god dose gulp ikke akkurat setter noen roseduft i håret :fnise:

I går hadde vi besøk av to "tanter"- venninna mi og "ste"-kusina mi. "Ste"-kusina mi skal være fadder på frøkna og venninna mi skal ha baby selv i juni :danse: Søta lå i armene på sin kommende gudmor og sov i hele tre timer på ettermiddagen! Etter besøket dro vi på bursdag til ene bestevenninna mi, og der gikk hun på fra fang til fang og sov jommen meg ett par timer til :fnise: Har funnet ut at hun har lett for å sove i armene på folk- spiller ingen rolle hvem :laugh:

Jeg gleder meg sånn til hun begynner å le, lage mer lyder og smile enda mer bevist! Hun har begynt så smått å smile når pappa'en kiler henne i ørene og i går kveld fikk vi henne til å storglise :laugh: Herlige lille jenta vår :rodmer: Driver forresten også å planlegge dåpen så vidt. Har kommet fram til å ha selskapet hjemme hos mamma (det sto mellom der og hjemme til svigermor) men siden mamma har hakket større stuer og stort kjøkken ble det mest praktisk å ha det der. Litt planlegging må til siden oldefaren til Julia (bestefaren til sambo) er lam og sitter i rullestol og da trengs litt tilrettelegging i huset- noe er tilrettelagt fra før da min stefar har MS og også bruker rullestol (men er ikke "bundet" til den på samme måte som oldefaren) Mamma har ordnet med kjøkkenhjelp og vi skal bestille koldtbord fra ett lokalt catering-byrå :icon_lol: Skal også ha dessertkoldtbord, men skal lage dette selv (les: mamma og "farmor" :laugh: )

Gleder meg til å lage bordkort, bordpynt og invitasjoner! Elsker slike forberedelser og kan ikke forstå meg på svigerinna mi som ikke hadde bordkort, overlot bordpyntlagingen til svigermor (eller, hun hadde ikke tenkt på bordpynt, så svigermor måtte kaste sammen noe i hui og hast lørdagskvelden) og invitasjoner sendte hun ut på sms :fnise:

Nå skal jeg legge meg ved siden av engelen min og sove litt jeg også :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har lillemor vært på sitt aller første legebesøk. Hun har hatt en betennelse i øyet siden fødselen og det har bare blitt værre og værre :( Legen tok hele tre bakterieprøver (bomullspinner i øyet, au!) og snuppa vrælte i noen sekunder før hun slukna i fanget mitt :) Hun var kjempeflink, men det gjorde vondt i mammahjertet å se henne ha det så vondt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det ble tatt bakterie-og virusprøver som ble sendt til dyrkning på sykehuset. Får svar til uka. Øyet er mye bedre i dag :) Hevelsen har gått ned og hun er ikke rød innpå øyet lenger. Skal fortsette å dryppe noen dager til, frøkna enser ikke stort til at mamma herjer med øyet seks ganger for dagen :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyet begynner å bli mye bedre :laugh: Bedring allerede den første kvelden med øyedråper :)

Ellers så er snuppa bare snill og grei. Hun sover igjennom hele natten fortsatt. I natt sov vi fra midnatt til klokken 8, da fikk hun pupp til klokken 9, og så sov vi alle i storsengen til klokken 12 :danse:

I dag har vi vært på trilletur ned til sjøen der gutte boys har laget en slags primitiv karusell på isen. Snuppa lå i vogna si i en voksipose. Der var det godt og lunt :biggrin:

Frøkna spiser iallefall godt for tiden. Vil gjerne ha puppen en gang i timen hvis hun er våken. Hu mor blir en smule sprø av denne matlysten, så noen ganger sper vi på med mme, men merker når hun får flaska hvor koselig ammingen er i forhold :rodmer: Nå sitter hun i fanget til pappaen sin og ser sultent min retning. Det er jo bare en halvtime siden siste måltid :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslejenta mi er 6 veker gammal i dag, og ho har også hatt sånn betennelse på augene sidan fødselen. Ikkje noko kjekt med dei antibiotikadråpane som skal dryppast på augene mange gangar om dagen, nei. :( Då betennelsen var på det verste, var augene heilt samanklistra, så vesla klarte ikkje å åpna dei ordentlig. Og det var heilt gulfarga, det me tørka vekk frå augene med jevne mellomrom. Vesla mi hadde også hevelsar og var rød rundt augene. No ser det heldigvis ut til at ho er kvitt augebetennelsen, så kryssar fingrane for at det ikkje blussar opp igjen verken hos mi eller di jente!

Enorm matlyst på vesla mi også. ;) Som du seier, så vil mi jente også ha mat minst ein gang i timen, når ho er våken. Så det blir ein del amming, for å seia det sånn! Korleis er nettene? Vesla mi har netter der ho søv ganske mange timar samanhengande, før ho våknar og vil ha mat. Andre netter er ho ofte våken, og det blir då ganske mykje amming i løpet av natta. Men så lenge eg får liggja i senga om natta, så er eg fornøyd. Då storesøster var baby, gjekk me rundt og bar og byssa på ein hylande unge halve natta, kvar einaste natt. Ho hadde nemlig kolikk, og det var slitsomt det! Nettene er ekstremt mykje meir avslappande denne gangen, med nyfødt baby i hus - så eg skal absolutt ikkje klaga!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser no at jenta di søv veldig godt om nettene. (Veit ikkje heilt korleis eg klarte å oversjå det, då eg leste det siste innlettet ditt...). Håpar det fortsett slik, for det er herlig med gode netter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veslejenta mi er 6 veker gammal i dag, og ho har også hatt sånn betennelse på augene sidan fødselen. Ikkje noko kjekt med dei antibiotikadråpane som skal dryppast på augene mange gangar om dagen, nei. :( Då betennelsen var på det verste, var augene heilt samanklistra, så vesla klarte ikkje å åpna dei ordentlig. Og det var heilt gulfarga, det me tørka vekk frå augene med jevne mellomrom. Vesla mi hadde også hevelsar og var rød rundt augene. No ser det heldigvis ut til at ho er kvitt augebetennelsen, så kryssar fingrane for at det ikkje blussar opp igjen verken hos mi eller di jente!

Enorm matlyst på vesla mi også. ;) Som du seier, så vil mi jente også ha mat minst ein gang i timen, når ho er våken. Så det blir ein del amming, for å seia det sånn! Korleis er nettene? Vesla mi har netter der ho søv ganske mange timar samanhengande, før ho våknar og vil ha mat. Andre netter er ho ofte våken, og det blir då ganske mykje amming i løpet av natta. Men så lenge eg får liggja i senga om natta, så er eg fornøyd. Då storesøster var baby, gjekk me rundt og bar og byssa på ein hylande unge halve natta, kvar einaste natt. Ho hadde nemlig kolikk, og det var slitsomt det! Nettene er ekstremt mykje meir avslappande denne gangen, med nyfødt baby i hus - så eg skal absolutt ikkje klaga!

Uff, dakar småtuppene våre :( Hvor lenge dryppet dere før øyet ble bedre Mirabella?

Fikk svar på prøvene hun tok og det var vist streptokokker, slike det florerer av på norske sykehus så det er nok der hun plukket opp det :( Vi drypper fortsatt med kloramfenikol 4-6 ganger for dagen, og tørker av øyet for verk under hvert stell (om ikke oftere). Noen dager er øyet betraktelig bedre, og hun verker nesten ingenting men så kan det plutselig blusse opp igjen... :vetikke:

Vi skal heldigvis på 6 ukers-kontroll på fredag med både helsesøster og lege.

-----------

Tiden flyr og lillemor er i dag 5 uker og 2 dager gammel :sjokkert: Kan ikke tro hvor fort tiden har gått! Hun er fortsatt snill som ett lam og vi har iallefall ikke noe søvnproblemer her i huset :laugh: Vi legger henne samtidig som oss (22.30-00.00) og hun sover da igjennom hele natten, og våkner for å få pupp mellom klokken 06.00-08.00. Etter morgenpuppen så kan hun godt finne på å sove til klokken 10.00 :danse: Har også hendt seg at hun sover helt til klokke 12.00!! Men da har jeg måttet vekket henne for å gi henne mat pga. brystspreng :fnise: Det hender seg at hun er litt vanskelig å legge på kveldene, og disse leggingene er alltid på kvelder der pappaen skal på jobb dagen etterpå, og da har jeg ansvar for legging... (jeg som ligger på "hennes" side av sengen)

I går var en av disse kveldene. Hun måtte opp og ha pupp tre ganger før hun sovnet og måtte sovne inn i storsenga før jeg flyttet henne tilbake i krybba. Men jeg skal for all del ikke klage! Det hele tar kanskje ett par timer, men det kan kun hendt ett par ganger og til vanlig sovner hun helt av seg selv i krybba si :danse:

Ellers så er hun en solstråle dagen lang! Smile begynte hun med for noen uker siden, da hun var rundt 3 uker begynte hun å glise da vi kilte henne. Nå smiler hun når vi prater til henne :laugh: Hører antydningen til en liten latter også, men for nå så høres det ut som en litt halvgal humring :fnise: "Røler" (altså prater tull på trøndersk) gjør hun masse! Ligger å snakker til meg ved siden av meg i sofaen nå! Synes jeg bruker fryktelig lang tid på å skrive her inne tror jeg :icon_lol:

Husker ikke om jeg har skrevet noe om det før, men da hun var 20 dager gammel var vi til fotograf og tok "nyfødt"-bilder! De har vi fått tilbake nå og de er helt fantastisk nydelige!! :rodmer: Samboer har jobbet hos denne fotografen før, så han fikk lov til å lage sin helt egen kollasj av bildene, som vi skal ha på veggen :rodmer: Med tanke på copyright så kan jeg ikke legge ut bildene, men jeg har tatt bilde av hylla mi der tilfeldigvis noen av prøvebildene er :lur:

23mju4o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er bare en liten brøkdel av bildene vi har fått. Tror det ble omlag en 25 bilder som vi fikk i prøvealbumet. Vi var på visningstime hos fotografen og da fikk vi se alle bildene hun tok under fotoshooten, det var sikkert over 100 bilder, og vi fikk plukke med oss de vi syntes var fine som hun ikke hadde plukket ut :biggrin: Greit å ha en fotograf som er samboers tidligere arbeidsgiver og i tillegg er tanten til bestevenninna mi :ler:

I kveld skal samboer på blåtur med jobben så jeg og lillemor skal ha en skikkelig jentekveld hjemme for oss selv ;) Jeg skal lage meg indisk kyllinggryte, gleder meg masse :bond:

Ha en god helg alle sammen :dagens-rose:

Edit: Forresten, jeg glemte å fortelle at snuppa mi har blitt stor! Jeg mener LANG!! Hun har vokst i fra halvparten av klærne i 56 allerede! :hakeslepp: Kan ikke forstå annet enn at hun må ha spist flaggstangfrø, for verken jeg eller pappaen er særlig høye av natur! Jeg er 168 på sokkelesten og han er ikke mange cm. høyere enn meg. Hun var 51 cm. da hun kom til, men samboer sa at hun som målte var ikke så veldig nøye med å strekke ut beina da hun var veldig krøkete i bena da hun kom til (er forsåvidt det enda også :fnise: ) Jeg målte henne da hun var 4 uker, med ett helt vanlig målebånd og da var hun 55 cm. og ikke en gang da greide vi å strekke henne helt ut. Jeg har ikke "turt" å måle henne siden da, men hun har vokst nå enormt allerede. Spent på hva vi finner ut av på 6. ukers-kontrollen jeg :fnise: Alt er langt på denne jenta, fotbladene, tærne og fingrene. Alle sier hun har pianofingre :laugh: Men tynn som en strek! Ikke tro hun er undervektig da, for det er hun iallefall ikke. Mat er det beste som finnes :danse: Hun slekter iallefall ikke på meg når det kommer til fasongen :fnise:

Endret av Maiava88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselige bilder!! Utrolig fine!!

Har lurt på å prøve å ta noen nyfødt bilder selv, hvis jeg tør, det får vi se :) Elsker å ta bilder!

Det er vesla di på bildene, sant? Utrolig nydelig, iallfall!!

Også så moro at hun har strukket seg slik :laugh: Må jo bare være godt å se at babyen spiser, vokser og trives :hjerte:

Herlig at hun har så mye på hjertet, da :fnise: Åååh, gleder meg sånn til å høre babyprating, asså :grine: Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anbefaler nyfødtfotografering på det sterkeste! De er enklere å "forme" når de er så små. Fotografen vår anbefaler å ta bildene når babyene er rundt 10 dager gamle. Vi venta til hun var 20 dager, pga. Jul og nyttår osv. men det gikk fortsatt greit å forme henne :) Koster en del, men vi var heldige og fikk 20% rabatt så vi betalte 1400,- for fotograferingen. Vi får også rabatt på kollasjen og de bildene vi skal forstørre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig lita pia :hjerte:

Nei, 1400 er ikke gærent, nei, så ålreit med kjentfolk som tar bilder, altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig jente dere har!! :rodmer: Veldig fine bilder. :Nikke: Det er jo utrolig koselig å ha så fine bilder fra nyfødttida. Må prøve å få til det jeg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...