Gå til innhold

Drømmer!


Måndagsbarn

Anbefalte innlegg

Tror dere at det ligger mer i drømmer enn bare fantasi og hjernens krumspring?

Jeg er nemlig usikker og har sjekket en del drømmetydingssider - for jeg drømmer så intenst, kan ofte styre mine egne handlinger i drømmene og har en del vonde og realistiske drømmer og mareritt.

Jeg drømmer svært ofte om flyulykker - noe jeg synes er merkelig.

Det er som regel store fly (passasjerfly) som kræsjer, men iblant også småfly. Hovedregelen er at jeg kan se flyet er iferd med å kræsje, men kan selvfølgelig ikke gjøre noe med det. Jeg har en dårlig/negativ følelse når jeg drømmer det, men er veldig sjelden med i flyet selv.

Mest er det følelsen av at mange menneskeliv går tapt og følelsen av fare jeg har i disse drømmene.

Noen andre som har merkelige drømmer eller teorier rundt disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drømmer hver natt, slitsomme drømmer. Sjelden om folk jeg kjenner, mest andre steder og andre folk. Har kommet frem til at jeg har ett annet liv på drømmeplanet der jeg "jobber" med ting. Har sluttet å lese om drømmetydning, fordi det bare gjorde vondt verre, ble usikker på meg selv.

Jeg ville lagt vekk alt av drømmetydning og bare akseptert at drømmene var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer hver natt, slitsomme drømmer. Sjelden om folk jeg kjenner, mest andre steder og andre folk. Har kommet frem til at jeg har ett annet liv på drømmeplanet der jeg "jobber" med ting. Har sluttet å lese om drømmetydning, fordi det bare gjorde vondt verre, ble usikker på meg selv.

Jeg ville lagt vekk alt av drømmetydning og bare akseptert at drømmene var der.

Men når drømmene dine er såpass slitsomme, ønsker du ikke å få en innsikt om hvorfor de er der? Jeg kjenner at jo mer jeg drømmer gjentagende drømmer, jo mer sulten er jeg på å finne ut hva som er "gærent" med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når drømmene dine er såpass slitsomme, ønsker du ikke å få en innsikt om hvorfor de er der? Jeg kjenner at jo mer jeg drømmer gjentagende drømmer, jo mer sulten er jeg på å finne ut hva som er "gærent" med meg.

Nei, jeg har prøvd å finne ut av de før. Noen drømmer er sanndrømming, men som regel har jeg bare ett kort glimt av minne om de drømmene når jeg våkner. Og jeg får flashback når drømmen blir virkelig i mitt eget liv. Generelt har jeg opplevd at drømmer i yngre år er en bearbeiding av frykt, eller om du vil se det slik: tidligere liv.

Nå er drømmene bare så kaotiske, at jeg gidder ikke fundere på hvorfor jeg drømmer de. Fikk nok. Tidligere kunne jeg bruke hele dagen og flere uker på å tyde drømmene mine, det forskøv alt i mitt daglige liv. Ikke så greit det heller. Jeg vil jo leve når jeg er våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fortell hele den siste drømmen din i detaljer? eller en som går igjen

Jeg er ute på en høyde i en stor grønn dal, sammen med en barndomsvenninne jeg ikke har sett på lenge. Hun ruller rundt i gresset og jeg står og speider nedover dalen, under et digert eiketre som jeg faktisk kjenner igjen fra virkeligheten da jeg var yngre. Dette var før jeg møtte barndomsvenninnen min, så de to er sånn sett ikke koblet sammen. Det er ikke sol, men overskyet uten at det regner eller slik.

Plutselig ser jeg et fly på vei mot bakken og får en dårlig følelse. Flyet (denne gangen) er stort, gammelt og slitt - men ikke rustent, og eksploderer så fort det treffer bakken. Så fort flyet eksploderer noen hundre meter unna oss, forsvinner barndomsvenninnen min og jeg står igjen og forsøker å ringe til politi/ambulanse osv. for å melde fra, men kommer ikke igjennom.

Deretter våkner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har prøvd å finne ut av de før. Noen drømmer er sanndrømming, men som regel har jeg bare ett kort glimt av minne om de drømmene når jeg våkner. Og jeg får flashback når drømmen blir virkelig i mitt eget liv. Generelt har jeg opplevd at drømmer i yngre år er en bearbeiding av frykt, eller om du vil se det slik: tidligere liv.

Nå er drømmene bare så kaotiske, at jeg gidder ikke fundere på hvorfor jeg drømmer de. Fikk nok. Tidligere kunne jeg bruke hele dagen og flere uker på å tyde drømmene mine, det forskøv alt i mitt daglige liv. Ikke så greit det heller. Jeg vil jo leve når jeg er våken.

Kan forstå dette, at du vil leve når du er våken. Det er vel en balansegang.

Men du har virkelig drømt ting som har hendt senere i virkeligheten? Hvordan føles det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå dette, at du vil leve når du er våken. Det er vel en balansegang.

Men du har virkelig drømt ting som har hendt senere i virkeligheten? Hvordan føles det?

De første gangene jeg la merke til det var det: WOW

Etterhvert har jeg fått en ro over meg, slik at når dette skjer nå, så vet jeg at jeg er akkurat der jeg skal være i mitt eget liv. At jeg slipper å gruble på om det jeg valgte for en uke siden var feil osv.

Faktisk har jeg fått mer og mer respekt for de flashbackene enn før. Det kan nesten ikke forklares. Men, jeg vil påpeke at jeg har ikke opplevd sanndrømming av det voldsomme slaget, med død og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke drømmer er "mer" enn din egen fantasi i aktivitet. Men det betyr ikke at drømmene ikke fortjener oppmerksomhet, for du kan finne ut en hel del om deg selv ved å granske dem! Nå finnes det så mange luringer der ute at det er vanskelig å finne legitime drømmetydere. Søk på internett, og prøv å finne gratis ressurser for drømmetydning. Vær kritisk til kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Tror dere at det ligger mer i drømmer enn bare fantasi og hjernens krumspring?

Jeg håper virkelig ikke det, for i natt drømte jeg at jeg knulla en overvektig fyr jeg gikk på videregående med i rævva. Og så blei vi ferska av ei annen jeg gikk på videregående med (vi gjorde det utenfor vinduet hennes av en eller annen grunn), og siden jeg skulle spille på eksamenen hennes etterpå var stemningen rimelig klein, så klein at jeg kom for seint med vilje og da blei hun sinna på meg i tillegg. Husker jeg prøvde meg på noen forklaringer, men det var umulig å komme opp med noe logisk sånn at hun bare "å ja, da så!".

Mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Jeg er ute på en høyde i en stor grønn dal, sammen med en barndomsvenninne jeg ikke har sett på lenge. Hun ruller rundt i gresset og jeg står og speider nedover dalen, under et digert eiketre som jeg faktisk kjenner igjen fra virkeligheten da jeg var yngre. Dette var før jeg møtte barndomsvenninnen min, så de to er sånn sett ikke koblet sammen. Det er ikke sol, men overskyet uten at det regner eller slik.

Plutselig ser jeg et fly på vei mot bakken og får en dårlig følelse. Flyet (denne gangen) er stort, gammelt og slitt - men ikke rustent, og eksploderer så fort det treffer bakken. Så fort flyet eksploderer noen hundre meter unna oss, forsvinner barndomsvenninnen min og jeg står igjen og forsøker å ringe til politi/ambulanse osv. for å melde fra, men kommer ikke igjennom.

Deretter våkner jeg.

er du redd for å miste vennskapet med henne? eller usikker kanskje? har hun planer om å flytte et annet sted? eller kanskje du frykter for vennskapet HVIS hun gjør det?

jeg har merkelige drømmer jeg også. er ikke noe flink til å tolke dem, men fikk en venn til å hjelpe meg. det handlet om at jeg hvis jeg ikke gjør noe, så havner jeg i en ond sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at det ligger mer i drømmer enn bare fantasi og hjernens krumspring?

Ja.

Jeg mener å ha hørt en plass at utsvevende dramatiske drømmer symboliserer endringer hos deg som person. Din personlighet endres.

Drømmer beror også på situasjoner og personer du ofte tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper virkelig ikke det, for i natt drømte jeg at jeg knulla en overvektig fyr jeg gikk på videregående med i rævva. Og så blei vi ferska av ei annen jeg gikk på videregående med (vi gjorde det utenfor vinduet hennes av en eller annen grunn), og siden jeg skulle spille på eksamenen hennes etterpå var stemningen rimelig klein, så klein at jeg kom for seint med vilje og da blei hun sinna på meg i tillegg. Husker jeg prøvde meg på noen forklaringer, men det var umulig å komme opp med noe logisk sånn at hun bare "å ja, da så!".

Mareritt.

Haha, unnskyld at jeg ler - det hørtes ikke noe særlig ut nei :fnise:

er du redd for å miste vennskapet med henne? eller usikker kanskje? har hun planer om å flytte et annet sted? eller kanskje du frykter for vennskapet HVIS hun gjør det?

jeg har merkelige drømmer jeg også. er ikke noe flink til å tolke dem, men fikk en venn til å hjelpe meg. det handlet om at jeg hvis jeg ikke gjør noe, så havner jeg i en ond sirkel.

Jeg har ikke snakket med henne på flere år, og har ikke egentlig noe behov for det heller. Jeg synes hun er hyggelig altså, men vi har vokst fra hverandre og hun er nå mer en perifer bekjent, uten at det plager meg. Det er iblant ganske tilfeldig hvilke mennesker som er rundt meg når disse flykræsjene skjer, merker jeg, og fokuset i drømmen er som regel den der ekle følelsen av flykræsjen. Jeg våkner ofte svett og klam etterpå og er veldig stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror drømmene dine gjenspeiler ting du tenker på, bekymrer deg for, større inntrykk, mennesker som betyr mye for deg på et eller annet vis, opplevelser som bearbeides. Altså at underbevisstheten din sorterer inntrykk.

Jeg drømmer veldig mye selv, og som regel husker jeg dem når jeg våkner og tenker gjerne på drømmen min når jeg dusjer om morgenen eller forteller den halvsovende samboeren min om dem.

I stressende perioder på skolen drømmer jeg om eksamener, sensur, strenge professorer, oppgaveskriving, forsentkomming, stress-stress-stress. Som regel våkner jeg og tenker "oookei, wtf var det for noe?", og klarer å koble det opp mot ting jeg bekymrer meg for. Jeg drømte for eksempel en gang at en professor (jeg synes er veldig hyggelig) syntes jeg gjorde det så dårlig på eksamen at jeg ikke fikk alle studiepoengene jeg skulle ha for faget selv om jeg sto. Dermed ble Lånekassa veldig lite glad i meg.

Jeg drømmer også mange "ut-på-eventyr"-drømmer, gjerne inspirert av serier jeg følger med på, bøker jeg har lest i det siste eller filmer jeg har sett. Det er så mye rart jeg har gjort i drømme, veldig ofte oppdrag jeg må utføre.

Ofte har jeg en slags hjelper med meg også, gjerne en kjærestefigur. Det er gjerne samboeren min, men det kan like gjerne være en random fyr fra barneskolen.

Så alt i alt konkluderer jeg med at jeg har REM-søvn i seks-syv-tida om morgenen og at alarmen min kræsjer med akkurat den perioden, pluss at drømmene mine definitivt er bearbeiding av ting jeg på et eller annet vis opplever i livet mitt, selv om det vris og vendes på i drømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...