Gå til innhold

Han bruker opp pengene - jeg må betale..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med samboeren min som jeg har irritert meg over lenge. Vi leier en leilighet sammen og er begge studenter og får stipend. Han har i tillegg deltidsjobb ved siden av, men allikevel greier han å svi av hver eneste krone han får utbetalt hver måned - gjerne en 14 dager før neste utbetaling. Dette resulterer i at resten av månedens utgifter havner på meg fordi jeg fortsatt har penger igjen (og en sparekonto). I tillegg låner han penger av meg titt og ofte, og dette er noe jeg har begynt å notere ned samt at jeg tar vare på kvitteringene for å ha en oversikt. Han synes dette er egoistisk av meg - hadde det vært jeg som lånte penger av han ville han aldri i verden funnet på å kreve de tilbake.. Vel, hadde det vært gjensidig at vi lånte penger av hverandre ville nok jeg også tatt det sånn, men nå går nå dette bare en vei.

Han betaler tilbake de pengene han låner etter et halvt års tid, det er ikke det som er problemet, men jeg synes det begynner å bli utrolig irriterende at jeg også må sitte igjen med 0 kr på konto hver måned for å dekke hans utgifter i tillegg til mine i stedet for å spare eller innimellom unne meg noe jeg har lyst på uten å måtte spise av sparekontoen min.

Hva kan jeg si for å få han til å skjønne at han må begrense pengebruken sin litt? Vi har snakket om dette utallige ganger, men jeg får bare det samme svaret; han ville aldri krevd pengene tilbake av meg, jeg er materialistisk og egoistisk som tenker på penger på den måten osv osv. ER jeg rett og slett det? Vi er 21 år begge to, så jeg synes det er litt for tidlig å måtte begynne og tenke på felles økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ham til å sette over penger til husleie, andre felles utgifter og mat samme dag han får inn penger på konto. Ta det til en konto kun du disponerere sånn at han ikke kan bruke av disse pengene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å låne ham penger?

Når du får penger, sett av det du trenger til faste utgifter, resten på sparekonto. Når han spør om penger; sorry, har ikke mer denne måneden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ham til å sette over penger til husleie, andre felles utgifter og mat samme dag han får inn penger på konto. Ta det til en konto kun du disponerere sånn at han ikke kan bruke av disse pengene.

TS her. Det gjør vi i begynnelsen av hver måned. Så husleie osv er dekket av det. Men det er utgifter til mat og bensin som er problemet. Dette betaler vi egentlig for annenhver gang - men slik blir det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har et lite problem med samboeren min som jeg har irritert meg over lenge. Vi leier en leilighet sammen og er begge studenter og får stipend. Han har i tillegg deltidsjobb ved siden av, men allikevel greier han å svi av hver eneste krone han får utbetalt hver måned - gjerne en 14 dager før neste utbetaling. Dette resulterer i at resten av månedens utgifter havner på meg fordi jeg fortsatt har penger igjen (og en sparekonto). I tillegg låner han penger av meg titt og ofte, og dette er noe jeg har begynt å notere ned samt at jeg tar vare på kvitteringene for å ha en oversikt. Han synes dette er egoistisk av meg - hadde det vært jeg som lånte penger av han ville han aldri i verden funnet på å kreve de tilbake.. Vel, hadde det vært gjensidig at vi lånte penger av hverandre ville nok jeg også tatt det sånn, men nå går nå dette bare en vei.

Han betaler tilbake de pengene han låner etter et halvt års tid, det er ikke det som er problemet, men jeg synes det begynner å bli utrolig irriterende at jeg også må sitte igjen med 0 kr på konto hver måned for å dekke hans utgifter i tillegg til mine i stedet for å spare eller innimellom unne meg noe jeg har lyst på uten å måtte spise av sparekontoen min.

Hva kan jeg si for å få han til å skjønne at han må begrense pengebruken sin litt? Vi har snakket om dette utallige ganger, men jeg får bare det samme svaret; han ville aldri krevd pengene tilbake av meg, jeg er materialistisk og egoistisk som tenker på penger på den måten osv osv. ER jeg rett og slett det? Vi er 21 år begge to, så jeg synes det er litt for tidlig å måtte begynne og tenke på felles økonomi.

Dette er jo lett å si, når man tjener mer enn deg, men samtidig bruker opp alle pengene sine.

Jeg tror løsningen er som AB over her skriver. Lag en felleskonto for faste utgifter som husleie og mat, der begge betaler inn det samme (eller prosentvis etter inntekt), resten har dere igjen på hver deres konto. Da kan du med god samvittighet si nei til lån, for han overlever og får både mat og tak over hodet uten at du skal måtte gi han ekstra penger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

TS her. Det gjør vi i begynnelsen av hver måned. Så husleie osv er dekket av det. Men det er utgifter til mat og bensin som er problemet. Dette betaler vi egentlig for annenhver gang - men slik blir det jo ikke.

Bestem hvor mye penger dere skal bruke på mat, og sett inn de på felles konto også. Vil han bruke mer enn budsjettet, får han ta det av sine penger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å låne ham penger?

Når du får penger, sett av det du trenger til faste utgifter, resten på sparekonto. Når han spør om penger; sorry, har ikke mer denne måneden.

Jo, akkurat låningen skal jeg virkelig prøve å kutte ut. Vanskeligere er det når det gjelder mat og bensin som han egentlig skal betale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Det gjør vi i begynnelsen av hver måned. Så husleie osv er dekket av det. Men det er utgifter til mat og bensin som er problemet. Dette betaler vi egentlig for annenhver gang - men slik blir det jo ikke.

Sett opp et budsjett og før inn penger som skal gå til mat og bensin på en konto slik som dere gjør med husleien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon, bare at min samboer brukte alle pengene opp på ca en uke. MAX.....

Jeg kastet ham ut etter et par mnd, orket virkelig ikke mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett grenser nå, for hvis du ikke begynner å sette grenser, så vil dette problemet vedvare og han begynne å ta deg for gitt.

Da vil dere få ikke bare et pengeproblem, men også med forholdet.

At han gir deg dårlig samvittighet rettferdiggjør ikke det han gjør.

Start en sparekonto kun for deg selv, med begrenset uttaksmuligheter og begynn å spare.

Gjør så klart at dette er noe du har behov for å gjøre, viser han ingen forståelse, da synes jeg ikke han er mye å samle på, for å være ærlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon, bare at min samboer brukte alle pengene opp på ca en uke. MAX.....

Jeg kastet ham ut etter et par mnd, orket virkelig ikke mer.

Uffda.

Kaste han ut er vel egentlig ikke et alternativ, vi har det veldig bra på andre områder, det er bare akkurat dette som irriterer meg grenseløst.

Men jeg skal gjøre som dere foreslår her, legge maten og bensinen inn i felleskostnadene, så får vi håpe det blir bedre da. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, akkurat låningen skal jeg virkelig prøve å kutte ut. Vanskeligere er det når det gjelder mat og bensin som han egentlig skal betale..

Kjøp mat kun til deg selv, merk maten som din.

Si at han må kjøpe sin egen mat. Sett hardt mot hardt. Dette vil du ikke slite med i årene framover.

For det er sånn at det som "setter" seg fast i starten av et forhold, eller samboerskap, vil bli et mønster etterhvert, så derfor bryt mønsteret. Nå.

Ikke vent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskonto for husleie, strøm og alle faste utgifter inkludert mat. Sett opp et matbudsjett hver måend, og få han til å sette den summen inn på den kontoen, for det han da sitter igjen med er det han ahr igjen resten av måenden. Neste gang han ønsker å låne, ville jeg sagt at jeg ikke har noe å låne ut akkurat nå.

Snakker om hvem som er egoistisk, som bruker opp sine penger og ønsker å bruke dine også. Veldig enkelt for han å si at han aldri ville gjort det mot deg, når det er han som bruker dine penger. Spør han rett ut, hvorfor han skal ha mer rett til å bruke dine penger? For han bruker jo dine penger, og mener tydeligvis det er greit. For at han skal lære at dette ikke er greit, må du stoppe pengeflommen mot han. Det han har igjen etter alle faste utgifter inklduert mat er dekket, er det han har igjen og bruke på seg.

Det er virkelig frekt å tro at man har krav på den andre sine penger, når man selv ikek bidrar med det man egentlig skal men overlater det meste til den andre. Men du må stoppe han på det området, for så lenge du trår til med mat, penger osv vil han bare fortsette

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp mat kun til deg selv, merk maten som din.

Si at han må kjøpe sin egen mat.

Ærlig talt, dette blir litt i drøyeste laget for meg. Vi spiser frokost, middag og kveldsmat sammen hver dag. At jeg skulle kreve at vi lager maten hver for oss tror jeg bare ville føre til ytterlige problemer for oss. Da inkluderer jeg heller matutgiftene i felleskontoen vi overfører til hver måned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her. Det gjør vi i begynnelsen av hver måned. Så husleie osv er dekket av det. Men det er utgifter til mat og bensin som er problemet. Dette betaler vi egentlig for annenhver gang - men slik blir det jo ikke.

Da er det jo bare og sette av en omtrentlig sum i måneden til de utgiftene også da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, dette blir litt i drøyeste laget for meg. Vi spiser frokost, middag og kveldsmat sammen hver dag. At jeg skulle kreve at vi lager maten hver for oss tror jeg bare ville føre til ytterlige problemer for oss. Da inkluderer jeg heller matutgiftene i felleskontoen vi overfører til hver måned.

Du har et poeng, det ble litt i overkant.

Men jeg står fast ved resten av innlegget om at du må bryte dette mønsteret nå. Ikke vent. Ellers vil dette mønsteret sette seg, og det vil bli verre å bryte jo lenger du venter.

Du må nok regne med ubehageligheter, men dette re noe du er nødt til å ta før eller senere.

Ellers vil det bare føre til at frustrasjonen vokser, og da kan det bli lite pent. Det kan jeg love deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om siste episode på Luksusfellen: http://www.tv3play.no/play/268587/?autostart=true

(Jeg går utifra at det er bare han som bruker bilen siden det er han som betaler bensinen på den? Eller at han har insistert på at dere har bil, mens du har sagt nei, fordi du ikke har råd til bil)

Enig med de som sier at dere må sette av penger på felles matkonto og bensinkonto. Da har dere penger til alt dere trenger, og når pengene er slutt, så er de slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg går utifra at det er bare han som bruker bilen siden det er han som betaler bensinen på den? Eller at han har insistert på at dere har bil, mens du har sagt nei, fordi du ikke har råd til bil)

Neinei, bilen har vi sammen. Problemet er at jeg er bare jeg som betaler bensinen for den, både min egen del og hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...