AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 F.eks. - Legger ut ting på facebook. - Har du en viss behov for å vise frem hva du har kjøpt, hvor du har reist, gaver du har mottatt eller lignende? - Liker å gå i dyre klær bare for å vise de frem? - Fortelle hvor flink du har vært, hva du har oppnådd i livet osv? Enkelt og greit; skryter du av deg selv? (Uansett hva det måtte være) SVAR GJERNE ÆRLIG, og fortell gjerne grunnen til at du skryter/ikke skryter. Jeg kan begynne med meg selv. Jeg slettet facebooken min av den grunn at det var for mye skryt. Folk la ut de rareste ting.. Alt fra fantastiske ferier, kjærester, barn, jobb, hus, bil, sin egen kropp.. absolutt alt mulig.. Jeg føler en viss "avsky" (ikke hat meg for å ha sagt dette) mot folk som søker aksept og ikke klarer å være sterke nok til å ikke vise seg frem. Hva føler folk når de skryter? At de er bedre? At de har et "godt" liv? Jeg har opplevd at folk viser seg så frem, det er helt utfattelig at de kan sitte i timesvis og snakke om seg selv.. blir jo bare helt gærn av det..
Testosteron Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 - Har du en viss behov for å vise frem hva du har kjøpt, hvor du har reist, gaver du har mottatt eller lignende? Jeg reiser ikke på ferie og får ikke dyre gaver. - Liker å gå i dyre klær bare for å vise de frem? Jeg går ikke i dyre klær. - Fortelle hvor flink du har vært, hva du har oppnådd i livet osv? Jeg har ikke oppnådd stort verken med hensyn til jobb eller sivil status, så jeg unngår de temaene.
Ryvre Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Jeg liker å dele mine hverdagsgleder med andre, akkurat som at jeg liker å ta del i andres hverdagsgleder. Jeg reiser ikke på ferier eller går i dyre klær, men har kanskje plukket årets første blomsterbukett eller bakt en deilig ostekake. Hvis man ikke tåler å glede seg over andres gleder, så minner det mer om misunnelse fra din side enn skryting fra den andres side 6
Bullet Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 Nei. Skryter veldig sjeldent. Skryter ellers bare om uvesentlige ting. Sist gang jeg skrøt var til kjæresten min for noen uker siden. Hadde endelig greid å barbere mønster nedentil så da var det bare å vise frem og "se så flink jeg har vært, uten å skjære meg og det er helt perfekt, se da seee!!".....
Gjest Bobler Skrevet 8. april 2012 #5 Skrevet 8. april 2012 Jeg skryter ikke noe voldsomt, jeg legger f.eks ikke ut bilder av de nye skoene mine eller den nye jakka mi. Men jeg skriver det selvfølgelig hvis vi har fått oss leilighet eller jeg skal få meg hund. Ikke nødvendigvis for å skryte, men for å dele gleden min med andre. Jeg har familiemedlemmer og venner på facebook som jeg ikke snakker med hele tiden, og det er jo greit at de også får med seg andre ting i livet mitt enn "endelig påskeferie" eller "nå er det party"... 2
Gjest Applecore Skrevet 8. april 2012 #6 Skrevet 8. april 2012 Jeg liker å dele mine hverdagsgleder med andre, akkurat som at jeg liker å ta del i andres hverdagsgleder. Jeg reiser ikke på ferier eller går i dyre klær, men har kanskje plukket årets første blomsterbukett eller bakt en deilig ostekake. Hvis man ikke tåler å glede seg over andres gleder, så minner det mer om misunnelse fra din side enn skryting fra den andres side Samme her! Og jeg får aldri så mange likes som når jeg forteller folk at jeg har bakt brød eller spiser melon, av en eller annen grunn
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #7 Skrevet 8. april 2012 Hva definerer du som skryting, da? Om man har vært på ferie et dyrt sted, skal man da ikke ha lov å fortelle om det? Hvorfor er det nødvendigvis skryting om man forteller at man har vært på ferie på Maldivene, mens om man forteller at man har vært på ferie på familiehytten uten strøm og vann så er det bare koselig smalltalk? Hvorfor er det "lov" å fortelle om genseren man har kjøpt på salg på Lindex, men ikke lov å fortelle om designerjeansen man kjøpte, når poenget gjerne er at "endelig fant jeg et plagg som sitter fint på meg, og som jeg er glad for å ha kjøpt"? Er det skryting å gledesstrålende fortelle at man endelig sto på en vanskelig eksamen? Å ikke tåle at andre forteller om noe fint de har gjort/kjøpt/oppnådd er ikke spesielt sjarmerende. Skryting for meg er når man forteller noe kun med den hensikt å gjøre andre misunnelige, eller for å fremstille seg som bedre enn andre. Å fortelle noe til venner fordi man er glad og har lyst å dele det med andre er ikke skryting. Jeg mener selv jeg ikke skryter, men jeg vet at enkelte misunnelige nå ikke-venner har anklaget meg for det. 5
Ryvre Skrevet 8. april 2012 #8 Skrevet 8. april 2012 Samme her! Og jeg får aldri så mange likes som når jeg forteller folk at jeg har bakt brød eller spiser melon, av en eller annen grunn Nettopp Jeg liker å høre (og se bilder) av slike hverdagsgleder Jeg gleder meg over min kusine som legger ut at hun skal på ferie til syden nå til sommeren, jeg gleder meg over min min søster sin status hvor hun forteller at hun endelig har fått seg ny bil, jeg gleder meg over naboen som legger ut bilde av sitt nybakte brød. Men dette er altså skryting, og folk sier at janteloven bare er tull? 1
Gjest Spinell Skrevet 8. april 2012 #9 Skrevet 8. april 2012 Jeg liker også å dele og å ta del i hverdagsgleder, men tror terskelen for hva som oppfattes som skryt er ganske ulik. I kategorien selvskryt kan jeg godt finne på å legge ut en og annen statusoppdatering hvis jeg er veldig fornøyd med egen innsats en dag og har fått gjort ekstra mye i huset. Det hender også at jeg legger ut etpar feriebilder, men siden vi sjelden er på luksuriøse steder kan det neppe regnes som veldig skrytete. Av klær har jeg både dyre og billige, og kjøper og bruker ikke de dyre klærne for å skryte, men fordi jeg liker dem.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #10 Skrevet 8. april 2012 Tråkker Liverpool flat ved å gå gatelangs og ta bilder. Som jeg poster, på bloggen min. Men men. Mvh ABB
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #11 Skrevet 8. april 2012 Nei, men i min omgangskrets og der jeg er fra så er ikke merkeklær eller feks en LV veske sett på som skryt, for dette er noe alle har råd til.
Purple Basil Skrevet 9. april 2012 #12 Skrevet 9. april 2012 Skryter svært sjeldent, men det er fordi at jeg ikke har noe spesielt å skryte av;)
Gjest k(a)os Skrevet 9. april 2012 #13 Skrevet 9. april 2012 (endret) Jeg har ikke behov for å vise frem hva jeg har kjøpt, men forrige helg la jeg ut bilde av den store skålen min med smågodt, bare for å skryte av den! Jeg forteller gjerne hvor flink jeg har vært, men alt til sin tid. Skryt er så negativt ladet, og det synes jeg er synd. Det burde være lov å skryte litt av seg selv, men det finnes selvsagt grenser. Jeg tåler også at andre skryter, helt i orden at de er glade og fornøyde Endret 9. april 2012 av k(a)os 1
Gjest Maruwan Skrevet 9. april 2012 #14 Skrevet 9. april 2012 Skryter når jeg har noe jeg er stolt av. Men jeg gjør det ikke direkte, bare skyter det inn sånn "tilfeldig". Si, dersom jeg reddet et spedbarn ut av en brennende bil med fare for mitt eget liv, så ville jeg nok har vært stolt av det. Da ville jeg kanskje ha sagt noe sånn som: "I går så jeg en rev. Fikk øye på den mens jeg redda livet til et spedbarn, tror den var på jakt etter sauene til den og den bonden." Og så vil de svare: "Hva mener du med "redda livet til et spedbarn"?" Så kan jeg svare: "Næsj, det var ikke noe spes. Var en brennende bil med et spedbarn oppi. Gjorde bare det hvem som helst hadde gjort." Ikke at jeg noen gang har redda et spedbarn fra en brennende bil. Men jeg fikk nylig en ganske stor festival-gig med et band jeg spiller i. Det skyter jeg inn når anledningen byr seg. See what I just did there? 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #15 Skrevet 9. april 2012 Jeg liker å vise fram ja. I virkeligheten pleier jeg ikke skryte av ditt og datt, men Facebook er jo rene skrytearenaen. Jeg bombanderer FB med feriebilder, legger gjerne ut om nye kjøp (som aldri er merkevarer foressten) og liker å legge ut pene bilder av meg selv (kanskje bikinibilder til og med, wow!). Jeg trener mye, det skryter jeg sjeldent av fordi det er så klisje å skrive hver gang man har trent. Har lang utdannelse og god jobb, dette står på FB. Jeg viser de positive sidene ved livet mitt på FB, om det er skryting får det bare være:)
Gjest Applecore Skrevet 9. april 2012 #16 Skrevet 9. april 2012 Skryter når jeg har noe jeg er stolt av. Men jeg gjør det ikke direkte, bare skyter det inn sånn "tilfeldig". Si, dersom jeg reddet et spedbarn ut av en brennende bil med fare for mitt eget liv, så ville jeg nok har vært stolt av det. Da ville jeg kanskje ha sagt noe sånn som: "I går så jeg en rev. Fikk øye på den mens jeg redda livet til et spedbarn, tror den var på jakt etter sauene til den og den bonden." Og så vil de svare: "Hva mener du med "redda livet til et spedbarn"?" Så kan jeg svare: "Næsj, det var ikke noe spes. Var en brennende bil med et spedbarn oppi. Gjorde bare det hvem som helst hadde gjort." Ikke at jeg noen gang har redda et spedbarn fra en brennende bil. Men jeg fikk nylig en ganske stor festival-gig med et band jeg spiller i. Det skyter jeg inn når anledningen byr seg. See what I just did there? Smooth! 1
Gjest Katten. Skrevet 9. april 2012 #17 Skrevet 9. april 2012 Jeg skryter aldri. Tar av og til fram penisen min og dasker den i ansiktet, for å demonstrere størrelse, dog. 2
Gjest Applecore Skrevet 9. april 2012 #18 Skrevet 9. april 2012 Jeg skryter aldri. Tar av og til fram penisen min og dasker den i ansiktet, for å demonstrere størrelse, dog. Rare bilder i hodet...
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #19 Skrevet 9. april 2012 Nei, jeg skryter ikke. Men jeg liker å dele enkelte av mine hverdagsgleder med andre.
Stueloff Skrevet 9. april 2012 #20 Skrevet 9. april 2012 Jeg mener ikke å være frekk med trådstarter her, men har du vurdert at det kanskje er du som har et problem, og ikke dem som "skryter"? En vanlig reaksjon på at noen du kjenner som har oppnådd noe i livet dem er stolt over vil være glede på deres vegne, ikke avsky som du sier at du sitter igjen med. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå