Gå til innhold

Lillah's graviditetsdagbok :-)


Lillah

Anbefalte innlegg

ÅÅ Så fin mage du har:) :) Tror du er nesten like stor/liten som min samboer ser det ut som!

Takk :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har jeg hatt endel press nederst i magen/underlivet. Ikke vondt, bare ubehagelig - og litt skremmende siden jeg aldri har opplevd lignende før.

Etter å ha forhørt meg litt rundt, så kan det virke som det er kynnere - som heldigvis er normalt under graviditeten, og gjerne kommer i uke 20-21 for førstegangs-gravide.

Blir jo redd for den minste ting som er "annerledes" enn hva det pleier, siden jeg aldri har gått gravid før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt time til 3D ultralyd, som vi skal på den 14 september :)

Gleder meg veldig til å se nurket igjen :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så kjekt! vi skal på ultralyd igjen 26. september:) Vi fikk det tilbudet fra sykehuset fordi min samboer er over en viss alder og da sjekker de en gang ekstra. Og her på sykehuset har de også 3D! Fikk sett han i 3D på ordinær UL. Veeldig spesielt!:) Gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så kjekt! vi skal på ultralyd igjen 26. september:) Vi fikk det tilbudet fra sykehuset fordi min samboer er over en viss alder og da sjekker de en gang ekstra. Og her på sykehuset har de også 3D! Fikk sett han i 3D på ordinær UL. Veeldig spesielt! :) Gled deg!

Å, så bra da!! :) Greit å bli ekstra fulgt med da, det er jo en god trygghet :)

Ja, gleder meg veldig til 3D.. Får jo på en måte sett hvordan knøttet ser ut da, og morsomt å ha bilder/video som man kan se på senere også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så bra da!! :) Greit å bli ekstra fulgt med da, det er jo en god trygghet :)

Ja, gleder meg veldig til 3D.. Får jo på en måte sett hvordan knøttet ser ut da, og morsomt å ha bilder/video som man kan se på senere også :D

Ja, ikke sant! Lille Jonas liker sikkert å se hvordan det var å bo i magen din og hvordan han så ut :)

På ultralyd i uke 18 så vi allerede at vår lille gutt har like ører som samboeren min. Veldig morsomt å se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ikke sant! Lille Jonas liker sikkert å se hvordan det var å bo i magen din og hvordan han så ut :)

På ultralyd i uke 18 så vi allerede at vår lille gutt har like ører som samboeren min. Veldig morsomt å se! :)

Hehe, ja :)

Wow, såpass ja!! :) Artig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg greid det store!!!

Satte på oppvaskmaskinen i forrmiddag, og akkurat idèt vi skulle ut en tur i ettermiddag, så begynte oppvaskmaskina å pipe (ferdig). HELDIGVIS gikk samboer opp for å slå den av.. For når han kom opp var det en stor dam på kjøkkengulvet.. Det visste seg at halve kjøkkenhåndkleet som hang vedsiden av maskina hadde blitt med inn i vasken.. Det var dermed ikke tett, så mye av vannet hadde fosset ut!

Fikk oss storarbeid med å tørke opp, ta av sokkelen på kjøkkenet, for noe av vannet hadde havnet bak der også... Og den "veggen" mellom maskina og naboskapet hadde blitt oppsvulmet! - Og det samme har gulvet! (men det gjør ingenting, da det kommer folk å skal legge nytt gulv i hele 2.etg i løpet av august allikevel).

I mitt hode, så skulle man tro at maskina ikke kunne starte når den ikke var tett, men sånn er det tydligvis ikke!

Heeeldigvis er jeg sammen med en veldig rolig fyr, som ikke ble sur.. - Det hadde jeg kommet til å blitt!! :tongue:

Ellers har vi vært en tur på plantasjen.. Kjøpte ei gulvplante + to falske planter til å ha i stuevinduene..Skifter ut plantene i vinduene 1-2 ganger i måneden, for sola tar knekken på de.. Blir brune! Så det problemet slipper jeg forhåpentligvis nå :) Ikke noe fan av falske planter, men de så faktisk ekte ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa'n synger for han hver kveld :hjerte:

Unnfangelsen finner sted omkring: 24. mars 2012

Hjertet begynner å slå: 18. april 2012

Embryoet beveger seg: 12. mai 2012

Alle indre organer er ferdig formet: 19. mai 2012

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 19. mai 2012

Risiko for spontanabort avtar: 2. juni 2012

Kvalmen avtar for de fleste: 9. juni 2012

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 16. juni 2012

Fosteret svelger og tisser: 30. juni 2012

Tid for ultralyd: 7. juli 2012

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 14. juli 2012

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 28. juli 2012

Fosteret begynner å høre: 18. august 2012

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 15. september 2012

Mange fostre legger seg med hodet ned: 20. oktober 2012

Svangerskapspermisjonen begynner: 26. november 2012

Antatt termindato: 17. desember 2012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var lille Jonas-gullet blitt 23 uker gammel :hjerte:

Han er 28 cm lang og veier 500 gram :)

Er jo en milepæl når man har rundet 23 uker, for da prøver de små tassene å bli reddet dersom de bestemmer seg for å komme ut til den store verden før tiden. :)

Ting som skjer denne uka:

- Han begynner å høre :)

- Bevegelsene blir stadig mer koordinert ettersom nye nervetråder bindes sammen i et nettverk.

- Fingerneglene dekker snart fingertuppene.

- Det viktige stoffet surfaktant dannes i lungene. Det er dette som gjør at lungene ikke kollapser når barnet puster ut, men sørger for at noe luft alltid blir igjen. Mangelen på surfaktant er blant de største utfordringene når barn er født for tidlig, men blir barnet født nå, vil det kunne overleve.

122 dager til termin :hoppendeglad:

Endret av Lillah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi. Da nærmer det seg :) har hørt at denne siste delen ofte går veldig fort :)

Ja, får virkelig håpe det!! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har vi fått diskutert dette med foreldrepenger, siden det bare er 2-3 uker til vi må sende inn søknad :) Eller diskutert og diskutert, vi var vel ganske enige begge to! :)

Har tenkt å ta 80 % dekningsgrad og 57 uker permisjon. Blir endel mindre å rutte med i måneden (15 500,- for min del - mot 19 300,- om vi hadde tatt 100 % dekningsgrad), men er mer verdt det å være hjemme sammen med lillegull, enn å tjene de 4000,- ekstra i måneden :) For den tiden får vi jo aldri tilbake.

Jeg går ut i permisjon den 28. november (uke 48), så skal jeg ha permisjon fram til 9.oktober (uke 41). Derretter skal jeg ta 5 uker med ferie (ferien for i år, siden jeg var sykemeldt i ferien min). Ferien for 2013 må jeg ta i 2014, da vi ikke har lov å ta ferie i desember på jobben min... Så begynner derfor på jobb igjen i midten av november (uke 46).

Derretter tar samboeren min 12 uker med pappaperm fram til starten av februar (uke 6).

Så skal jeg jobbe min faste 50 % stilling i kommunen + 22 % stilling på Kiwi fram til August, da skal jeg kun jobbe det, å ikke ta på meg ekstravakter. Jobber annenhver helg, og da har jo pappaen fri uansett, også har jeg mest senvakter på turnusen min, så samboeren min kan slutte litt tidligere på jobb (ha hjemmekontor), slik at jeg kommer meg på jobb når jeg skal, og lille Jonas får begynne i barnehagen i august 2014. :) Da er han jo 1 år og 8 mnd, så det er jo ikke sånn kjempetidlig, selv om det jo er tidlig.

Mange puzzlespill-brikker som skal gå opp, men tror vi har funnet en grei løsning på saken :)

Endret av Lillah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har funnet ut av dette. Jeg er fortsatt litt usikker på 80% eller 100%. Men jeg er flink til å spare så lukter mest på 100% og vil da gå ulønnet etter dette om jeg må.

Vi kommer til å søke bhg fra august 2013 bare for å gjøre det. Tviler på vi får plass. Men om vi gjør det går jeg tilbake på jobb i redusert stilling sånn at lillegutt ikke skal ha lange dager i bhg.

Pappan ønsker gradert permisjon, så vi får se hva det blir til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Ser vi venter omtrent samtidig. Så da måtte jeg inn¨å hilse på. Har termin 15.desember. Var så heldig at jeg ble flyttet to uker frem på ultralyd, :) Veldig greit altså :)

Har en jente fra før - og ganske sikkert er det jente denne gangen også. Så da har vi jo alt vi trenger fra før - nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ferien for 2013 må jeg ta i 2014, da vi ikke har lov å ta ferie i desember på jobben min... Så begynner derfor på jobb igjen i midten av november (uke 46).

Du vet at du kan putte ferien inni permisjonen, du må ikke ta den på slutten?!

Altså hvis dere ikke får lov å ta ferie i desember på jobben din - så kan du fint da fem uker ferie på sommeren 2013 - og dermed utsette permisjonen i fem uker. Så får du fem uker lenger hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har funnet ut av dette. Jeg er fortsatt litt usikker på 80% eller 100%. Men jeg er flink til å spare så lukter mest på 100% og vil da gå ulønnet etter dette om jeg må.

Vi kommer til å søke bhg fra august 2013 bare for å gjøre det. Tviler på vi får plass. Men om vi gjør det går jeg tilbake på jobb i redusert stilling sånn at lillegutt ikke skal ha lange dager i bhg.

Pappan ønsker gradert permisjon, så vi får se hva det blir til ;)

Har tenkt endel fram og tilbake jeg også, hvordan jeg har lyst å gjøre det. Men selv er jeg ikke kjempeflink til å spare, så tror det er bedre for min del å tjene det jeg tjener, framfor å måtte legge av x antall tusen i måneden :) Har vært flink i det siste da, men det er sikkert fordi jeg er energiløs og nesten aldri orker å dra noen plasser ;) I tillegg så er visst ikke arbeidsgiveren min noe ivrig etter å gi folk permisjon, uten at jeg aner hvorfor!

Men det hørtes jo ut som en grei plan du hadde du også da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Ser vi venter omtrent samtidig. Så da måtte jeg inn¨å hilse på. Har termin 15.desember. Var så heldig at jeg ble flyttet to uker frem på ultralyd, :) Veldig greit altså :)

Har en jente fra før - og ganske sikkert er det jente denne gangen også. Så da har vi jo alt vi trenger fra før - nesten.

Åå, så koselig da. Gratulerer med ei lita jente i magen :) Hvor gammel er datteren dere har fra før av da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at du kan putte ferien inni permisjonen, du må ikke ta den på slutten?!

Altså hvis dere ikke får lov å ta ferie i desember på jobben din - så kan du fint da fem uker ferie på sommeren 2013 - og dermed utsette permisjonen i fem uker. Så får du fem uker lenger hjemme :)

Oi, nei, det visste jeg ikke :) Hehe, lærer visst noe ting hver dag! :D Men takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...