AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #1 Skrevet 7. april 2012 Jeg tenker: Først av alt: at ALLE som er i kontakt med NAV blir fulgt opp av en, fast ansatt. arbeidsledige - først 100% av lønna de hadde, så 60% av lønna de hadde etter en viss tid (eks 3 måneder), forutsatt at de er aktivt jobbsøkende. AAP - bør avvikles og heller gå tilbake til et mer differensiert system, litt som det var før, med rehab.penger, attføringspenger, midlertidig ufør ++. Med krav til hver av ytelsene, som ved rehab KRAV om behandling, ved attføring KRAV om å følge opp tiltak, etc. Midlertidig ufør bør ha noe høyere minstesats enn attføring og rehab. Ufør - minstesatsen bør økes. Det bør være mulig å gå på AAP (eller aller helst rehab eller attføring) en lengre periode (nå er det vel 4 år som er maks på AAP...?). Mistenker at en del ender opp med uførpensjon fordi de har gått "for lenge" på AAP. Igjen, her bør minstesatsen øke. Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #2 Skrevet 7. april 2012 Jeg synes man bør slutte å betale ut 100% sykepenger fra dag 1. Hvis arbeidstakeren selv må bekoste de første sykedagene, tror jeg arbeidsmoralen vil øke og mye unødig "vondt i viljen"-fravær forsvinner. I tillegg synes jeg man skal være strenger på dagpenger for arbeidsledige. Det bør stilles strengere krav til at de skal ta imot jobbtilbud man får, og hvis ikke forsvinner trygden med en gang. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #3 Skrevet 7. april 2012 Jeg synes man bør slutte å betale ut 100% sykepenger fra dag 1. Hvis arbeidstakeren selv må bekoste de første sykedagene, tror jeg arbeidsmoralen vil øke og mye unødig "vondt i viljen"-fravær forsvinner. I tillegg synes jeg man skal være strenger på dagpenger for arbeidsledige. Det bør stilles strengere krav til at de skal ta imot jobbtilbud man får, og hvis ikke forsvinner trygden med en gang. Vel, som arbeidssøkende må du selv skaffe deg en jobb eller gå på jobbsøkerkurs når det har gått en periode. Det er mange som ikke gidder å søke jobber. Jeg er en av dem, nyter å gå ledig (har hatt grei inntekt, så får over tjuetusen i mnd) og håper å få ordnet meg AAP etter hvert. Hvorfor jobbe når jeg kan leve fritt?
Ryvre Skrevet 7. april 2012 #4 Skrevet 7. april 2012 Er helt enig i at AAP like gjerne kunne avvikles. Syns det gamle systemet var mye bedre når det ble fokusert på gradvis tilbakevendelse til jobb når man gikk på attføring, fikk fokusere på behandling når de gikk på rehab osv Min opplevelse av AAP var at alle, uansett bakgrunn, skulle prøves ut i alt noe som iallefall for min del gjorde meg bare sykere. Også når man får innvilget varig uføretrygd så kunne satsene heves, men at det ikke skal være lett å få varig (som i dag)...men at man f.eks må gå på midlertidig minimum x antall år før man kan få varig 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #5 Skrevet 7. april 2012 Vel, som arbeidssøkende må du selv skaffe deg en jobb eller gå på jobbsøkerkurs når det har gått en periode. Det er mange som ikke gidder å søke jobber. Jeg er en av dem, nyter å gå ledig (har hatt grei inntekt, så får over tjuetusen i mnd) og håper å få ordnet meg AAP etter hvert. Hvorfor jobbe når jeg kan leve fritt? Nettopp derfor bør latsabbene tilbys jobb, slik at hvis man ikke tar disse jobbene, forsvinner livsgrunnlaget. Nei, hvorfor jobbe når man kan se på trash-tv, røyke, subbe rundt i joggebukse og drive dank. Høres ut som et fantastisk liv, gitt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #6 Skrevet 7. april 2012 Nettopp derfor bør latsabbene tilbys jobb, slik at hvis man ikke tar disse jobbene, forsvinner livsgrunnlaget. Nei, hvorfor jobbe når man kan se på trash-tv, røyke, subbe rundt i joggebukse og drive dank. Høres ut som et fantastisk liv, gitt. Tror du har urealistiske forestillinger om arbeidslivet. Søkerne kommer til jobben, ikke motsatt. Så det er ingen som kan tilby meg en jobb, følgelig ikke noen jobb jeg takker nei til mens jeg går ledig. Men jeg gikk på noen intervjuer og takket nei til jobbene. Bare fordi jeg ikke gadd å begynne å jobbe ennå. Kan jeg spørre deg hvor ofte du har ferie? Jeg jobbet konsekvent hele somrene gjennom fra jeg var 16 til jeg ble 28, bpde gjennom studietiden og da jeg kom i fullt arbeid. Som regel var jeg på jobb i jul og påske også. Jeg ble så utslitt til slutt at jeg gråt før jeg skulle på jobb og ikke fikk sove om nettene. Så jeg sa opp! Ikke angret på det i det hele tatt. Så lenge man har til de to månedene man ikke får penger av NAV går det greit. Så jeg tok vel bare en etterlengtet ferie. Ikke kall folk late, du aner aldri noe om motivene.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #7 Skrevet 7. april 2012 Tror du har urealistiske forestillinger om arbeidslivet. Søkerne kommer til jobben, ikke motsatt. Så det er ingen som kan tilby meg en jobb, følgelig ikke noen jobb jeg takker nei til mens jeg går ledig. Men jeg gikk på noen intervjuer og takket nei til jobbene. Bare fordi jeg ikke gadd å begynne å jobbe ennå. Kan jeg spørre deg hvor ofte du har ferie? Jeg jobbet konsekvent hele somrene gjennom fra jeg var 16 til jeg ble 28, bpde gjennom studietiden og da jeg kom i fullt arbeid. Som regel var jeg på jobb i jul og påske også. Jeg ble så utslitt til slutt at jeg gråt før jeg skulle på jobb og ikke fikk sove om nettene. Så jeg sa opp! Ikke angret på det i det hele tatt. Så lenge man har til de to månedene man ikke får penger av NAV går det greit. Så jeg tok vel bare en etterlengtet ferie. Ikke kall folk late, du aner aldri noe om motivene. Dette er en tråd om det "perfekte NAV-system". Derfor svarer jeg slik jeg ønsker at det var, men jeg er fullt klar over at det ikke stilles slike krav - dessverre. At du sleit deg ut i jobb er ditt eget valg og ikke samfunnet sitt. I en normal jobbsituasjon har man ferieuker rett og slett fordi man trenger pause innimellom. At du sa opp for å få litt ferie forstår jeg, men det er vel grenser for hvor lang tid man trenger for å bli klar for å jobbe igjen. Og jo, jeg kaller deg lat når du skriver "hvorfor skal jeg jobbe når jeg kan leve fritt?". Greit for meg hvis du ikke giddder jobbe, men da ville et perfekt NAV-system medført at du ikke får statlig støtte for å dyrke latskapen. Alle klarer å jobbe litt.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #8 Skrevet 7. april 2012 Jeg synes man bør slutte å betale ut 100% sykepenger fra dag 1. Hvis arbeidstakeren selv må bekoste de første sykedagene, tror jeg arbeidsmoralen vil øke og mye unødig "vondt i viljen"-fravær forsvinner. Men det vil jo være ganske usosialt, vil det ikke? De som har en jobb som er greit betalt i utgangspunktet vil fremdeles da kunne ta ut "vondt i viljen"-fravær (som du kaller det), mens de som har en dårligere betalt jobb faktisk vil kunne ende opp med å slite økonomisk om de f.eks. får influensa eller omgangssyken.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #9 Skrevet 7. april 2012 Dette er en tråd om det "perfekte NAV-system". Derfor svarer jeg slik jeg ønsker at det var, men jeg er fullt klar over at det ikke stilles slike krav - dessverre. At du sleit deg ut i jobb er ditt eget valg og ikke samfunnet sitt. I en normal jobbsituasjon har man ferieuker rett og slett fordi man trenger pause innimellom. At du sa opp for å få litt ferie forstår jeg, men det er vel grenser for hvor lang tid man trenger for å bli klar for å jobbe igjen. Og jo, jeg kaller deg lat når du skriver "hvorfor skal jeg jobbe når jeg kan leve fritt?". Greit for meg hvis du ikke giddder jobbe, men da ville et perfekt NAV-system medført at du ikke får statlig støtte for å dyrke latskapen. Alle klarer å jobbe litt. Man blir fremdeles ikke tilbudt jobb. Man må skaffe tilbudet selv. Det høres bare virkelighetsfjernt ut når du skriver sånt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #10 Skrevet 7. april 2012 Dette er en tråd om det "perfekte NAV-system". Derfor svarer jeg slik jeg ønsker at det var, men jeg er fullt klar over at det ikke stilles slike krav - dessverre. At du sleit deg ut i jobb er ditt eget valg og ikke samfunnet sitt. I en normal jobbsituasjon har man ferieuker rett og slett fordi man trenger pause innimellom. At du sa opp for å få litt ferie forstår jeg, men det er vel grenser for hvor lang tid man trenger for å bli klar for å jobbe igjen. Og jo, jeg kaller deg lat når du skriver "hvorfor skal jeg jobbe når jeg kan leve fritt?". Greit for meg hvis du ikke giddder jobbe, men da ville et perfekt NAV-system medført at du ikke får statlig støtte for å dyrke latskapen. Alle klarer å jobbe litt. Når man har valget mellom å ikke klare regningene eller å gjøre det velger man jobb. Jeg tror ikke du har særlig peiling på hvordan det faktisk er å leve på lav lønn (for ja, ikke alle er utdannet eller skal bli det) i årevis. For meg har uforutsette utgifter ført til at ferier har måttet kuttes. Mange, mange ganger. Det er enkelt når man har valget - ikke fullt så enkelt når man må overleve. Jeg har hatt sommer- og sesongjobber når jeg har hatt ferie fra jobben i kommunen.
Bjørn82 Skrevet 7. april 2012 #11 Skrevet 7. april 2012 Det jeg synes hadde vært et perfekt NAV system er et system som var mere åpent i forhold til å være behjelpelige også for de som rett og slett bare er late. Da hadde man sluppet at folk jukset og trikset med å få seg trygd. Når et menneske har stått foran den samme maskinen og gjort de samme tingene i 20år så er det vel ikke så rart at man blir lei og kanskje trenger et avbrekk. Da er det vel sånn at folk er så lei av det de har holdt på med at de ikke en gang vurderer å få seg en annen jobb, men heller går å får seg en sykemelding og blir værende igjen i trygdesystemet etter at sykemeldingsperioden er over. Da mener jeg heller at man kanskje istedet skal påta staten ansvar for å få disse menneskene tilbake i arbeidslivet. Kanskje med å tilby dem en mulighet for å ta en ny utdannelse og gjøre et yrkeskift som gir dem noe spennende å gå til istedet for noe de egentlig hater. Livet består vel grovt sett av tre hoveddeler: 8 Timer søvn, 8 Timer fritid og 8 Timer arbeid. Så med tanke på at man bruker 1/3 av livet på arbeid så er det vel bare profitt for staten å tilby noe som er "lettvint" for hvermansen å benytte seg av, istedet for at folk blir fristet av å fokusere all sin energi på å få trygd/holde seg utenfor arbeidslivet. Men jeg synes fortsatt at de som ikke kan jobbe må ivaretas og behandles på en verdig måte og ikke gjøres til snyltere og kriminelle. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #12 Skrevet 7. april 2012 Systemet idag er så vanvittig dårlig at jeg finner ikke ord for det. Min datter har vært rusavhengig i mange år og har de siste to årene gått på AAP fordi hun har vært under rehabilitering. Hennes høyeste ønske er å få støtte til å fullføre videregående slik at hun kan starte på de studiene som skal hjelpe henne det siste stykket på veien. Hver gang hun har prøvd jobb ved siden av skolen så har hun gått på en sprekk, hun har måttet jobbe netter og helger, kombinert med skole og det har ikke funket for henne. Nå fikk hun avslag på støtte til å gjøre ferdig videregående, men fikk beskjed om at hun kunne søke uførestønad og at hun ville være berettiget til dette. Hvor sykt er vel ikke dette? Jeg blir så forbanna at jeg ikke vet hvilken fot jeg skal stå på snart. Har kjempet mot dette systemet i så mange år at det er rett før jeg gir opp. Nå skal vi igjen sette vår datters liv på spill fordi hun igjen vil forsøke seg på videregående, mens hun jobber ved siden av for å kunne overleve Føler at i NAV-systemet så eksisterer ikke god gammel sunn fornuft. Der skal man være regelryttere selvom det gang på gang viser seg å slå feil. Folk som vil komme seg videre, bli friske og inn i jobber man kan leve med har ikke sjans i det systemet. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #13 Skrevet 7. april 2012 Systemet idag er så vanvittig dårlig at jeg finner ikke ord for det. Min datter har vært rusavhengig i mange år og har de siste to årene gått på AAP fordi hun har vært under rehabilitering. Hennes høyeste ønske er å få støtte til å fullføre videregående slik at hun kan starte på de studiene som skal hjelpe henne det siste stykket på veien. Hver gang hun har prøvd jobb ved siden av skolen så har hun gått på en sprekk, hun har måttet jobbe netter og helger, kombinert med skole og det har ikke funket for henne. Nå fikk hun avslag på støtte til å gjøre ferdig videregående, men fikk beskjed om at hun kunne søke uførestønad og at hun ville være berettiget til dette. Hvor sykt er vel ikke dette? Jeg blir så forbanna at jeg ikke vet hvilken fot jeg skal stå på snart. Har kjempet mot dette systemet i så mange år at det er rett før jeg gir opp. Nå skal vi igjen sette vår datters liv på spill fordi hun igjen vil forsøke seg på videregående, mens hun jobber ved siden av for å kunne overleve Føler at i NAV-systemet så eksisterer ikke god gammel sunn fornuft. Der skal man være regelryttere selvom det gang på gang viser seg å slå feil. Folk som vil komme seg videre, bli friske og inn i jobber man kan leve med har ikke sjans i det systemet. Jeg vil bare si at jeg har vært i en lignende situasjon, og KRANGLET med NAV til at de dekket videregående skole for meg. Tilslutt gjorde de det. Stå på, det er fullt mulig å få det til! Heia heia!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #14 Skrevet 7. april 2012 Syns folk skal få støtte i ett år til arbeidsledighet/sykepenger/whatever, deretter 1000 kr mnd til mat og fiks deg selv. Slik er det i andre land, og da gidder faktisk folk å jobbe. Nå legger folk seg ned med "me" og andre tullediagnoser for den minste ting. Trusselen om ingen bosted og ingen mat får folk til å jobbe, norge trenger arbeidskraft og det er rikelig med jobber i dette lander. Staten må slutte å sy puter under armene på folk! Kontroversielt kanskje, men merk at de som motsier er de som er "syke" og livredde for å måtte bidra i samfunnet, i steden for å sitte på ræven og motta penger.
Bjørn82 Skrevet 7. april 2012 #16 Skrevet 7. april 2012 Syns folk skal få støtte i ett år til arbeidsledighet/sykepenger/whatever, deretter 1000 kr mnd til mat og fiks deg selv. Slik er det i andre land, og da gidder faktisk folk å jobbe. Nå legger folk seg ned med "me" og andre tullediagnoser for den minste ting. Trusselen om ingen bosted og ingen mat får folk til å jobbe, norge trenger arbeidskraft og det er rikelig med jobber i dette lander. Staten må slutte å sy puter under armene på folk! Kontroversielt kanskje, men merk at de som motsier er de som er "syke" og livredde for å måtte bidra i samfunnet, i steden for å sitte på ræven og motta penger. Du må være høyt utdannet og være særdeles skarp som klarer å kle av et verdensomspennende medisinsk nettverk som er enige om at MS ikke er en tullesykdom på en sånn måte som du nettopp gjorde. Halleluja deg skal jeg ta med meg i aftenbønna. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #17 Skrevet 7. april 2012 Du må være høyt utdannet og være særdeles skarp som klarer å kle av et verdensomspennende medisinsk nettverk som er enige om at MS ikke er en tullesykdom på en sånn måte som du nettopp gjorde. Halleluja deg skal jeg ta med meg i aftenbønna. Lær deg forskjellen på me og ms, hvis du kan lese skikkelig da.
Bjørn82 Skrevet 7. april 2012 #18 Skrevet 7. april 2012 Lær deg forskjellen på me og ms, hvis du kan lese skikkelig da. Jada kan lese. og må bare igjen referere til det jeg skrev over. For det gjelder for ME også. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #19 Skrevet 7. april 2012 Når man har valget mellom å ikke klare regningene eller å gjøre det velger man jobb. Jeg tror ikke du har særlig peiling på hvordan det faktisk er å leve på lav lønn (for ja, ikke alle er utdannet eller skal bli det) i årevis. For meg har uforutsette utgifter ført til at ferier har måttet kuttes. Mange, mange ganger. Det er enkelt når man har valget - ikke fullt så enkelt når man må overleve. Jeg har hatt sommer- og sesongjobber når jeg har hatt ferie fra jobben i kommunen. Har man gjennomgående høyere utgifter enn inntekter, lever man over evne. Da har man valgt en livsstil som ikke passer med inntektene, ergo får man ta konsekvensene av det og jobbe mer eller endre livsstil. Fortsatt ditt valg. Og kommer det uforutsette utgifter flere ganger i året i flere år, bør man egentlig lære seg å forutse dem. Er det virkelig så fælt å jobbe? Jeg kan ikke forstå det. Jeg hadde blitt et ulykkelig menneske hvis jeg ikke hadde fått lov å jobbe. 1
Kara W Skrevet 7. april 2012 #20 Skrevet 7. april 2012 For det første skulle jeg ønske at det ble tilrettelagt for at det ble lettere for de med redusert arbeidsevne å få seg jobb. F.eks. at NAV tar seg av arbeidsgiveransvaret, mens arbeidssted kun betaler lønn for den tiden personen er til stede. Gjerne kombinert med at alle arbeidsplasser over en viss størrelse er pliktige til å ta inn et visst antall personer fra NAV. Dernest bør det settes krav til at alle som får støtte skal bidra på en eller annen måte. Her holder jeg vanlig sykemelding, foreldrepermisjon og den første tiden som arbeidsledig utenfor. Jeg støtter også forslaget over her om at det bør bli mer individbasert. Tettere oppfølging av individet for å finne ut hva de kan bidra med, og hva som skal til for å få personen ut i full jobb igjen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå