Gå til innhold

Et "perfekt" NAV-system

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man blir fremdeles ikke tilbudt jobb. Man må skaffe tilbudet selv.

Det høres bare virkelighetsfjernt ut når du skriver sånt.

Ok. Vi tar det en gang til.

Dette er en tråd om slik man ØNSKER at NAV-systemet skal være. At arbeidsledige blir tildelt jobber som de plikter å ta imot, er ikke veldig virkelighetsfjernt. Det er ikke vanskelig å få til heller.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jada kan lese. og må bare igjen referere til det jeg skrev over. For det gjelder for ME også.

Nå må du gi deg. Det er ikke konsensus om at ME er en reell diagnose. Det er tross alt en av de mest kontorversielle diagnosene for tiden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For det første skulle jeg ønske at det ble tilrettelagt for at det ble lettere for de med redusert arbeidsevne å få seg jobb. F.eks. at NAV tar seg av arbeidsgiveransvaret, mens arbeidssted kun betaler lønn for den tiden personen er til stede. Gjerne kombinert med at alle arbeidsplasser over en viss størrelse er pliktige til å ta inn et visst antall personer fra NAV.

Dernest bør det settes krav til at alle som får støtte skal bidra på en eller annen måte. Her holder jeg vanlig sykemelding, foreldrepermisjon og den første tiden som arbeidsledig utenfor.

Jeg støtter også forslaget over her om at det bør bli mer individbasert. Tettere oppfølging av individet for å finne ut hva de kan bidra med, og hva som skal til for å få personen ut i full jobb igjen.

I Stavanger har man Jobb på resept. Det er faktisk et veldig bra tilbud når det funker.

AnonymBruker
Skrevet

Nå må du gi deg. Det er ikke konsensus om at ME er en reell diagnose. Det er tross alt en av de mest kontorversielle diagnosene for tiden.

Neida, det VAR en kontroversiell diagnose blandt helsepersonell tidligere. Nå VET man endel av de tingene som forårsaker det, og at det er fysisk, og at selv om noen av symptomene sammenfaller med andre diagnoser så ser man godt forskjellene. De som snakker om kontrovers fremdeles er folk som ikke har fått med seg utviklingen eller vanlig folk som kun leser det nyeste oppgulpet til VG/Dagbladet og tror det er faglig relevant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neida, det VAR en kontroversiell diagnose blandt helsepersonell tidligere. Nå VET man endel av de tingene som forårsaker det, og at det er fysisk, og at selv om noen av symptomene sammenfaller med andre diagnoser så ser man godt forskjellene. De som snakker om kontrovers fremdeles er folk som ikke har fått med seg utviklingen eller vanlig folk som kun leser det nyeste oppgulpet til VG/Dagbladet og tror det er faglig relevant.

Det vet man slettes ikke. Ny kunnskap har vist oss at noen av de som har ME-diagnosen (eller CFS som er mer korrekt) kan ha en autoimmun sykdom osv., men man vet ikke hvem som har dette. Andre med diagnosen har sannsynligvis psykiske problemer som ligger til grunn, mens andre kanskje bare er litt late.

Man ser ikke godt forskjellene til andre sykdommer, det er nettopp derfor CFS fortsatt er en eksklusjonsdiagnose.

Kanskje du ikke mener den er kontroversiell, men blant helsepersonell, forskere og folk med peiling er den virkelig det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter også forslaget om å fjerne AAP og gå tilbake til det gamle systemet. Jeg er villig til å ha en lengre reiseveg til NAV lokal for å ha en saksbehandler som kjenner meg og har satt seg inn i min sak. Slik det er i dag hvor saksbehandlerene rokkeres rundt på i et kjør er det ikke en enkel jobb å holde styr på de forskjellige brukerne.

Eksempelvis en som er lam fra livet og ned som er avhengig av rullestol fikk tilbudet om å ta en jobb som snekker ellers var det slutt på AAP. Heldigvis var brukeren frisk og oppegående nok til å si i fra til avdelingsleder om dette.

• Liker 1
Skrevet

I Stavanger har man Jobb på resept. Det er faktisk et veldig bra tilbud når det funker.

Det hørtes skikkelig bra ut! Nettopp sånne tilbud er det jeg ønsker at NAV skal drive med. Alle mennesker trenger å føle seg nyttige og verdsatt, og de fleste får dette gjennom arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...