Gjest Sanne__ Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Hvordan kan jeg få biffen garantert mør og god, passe stekt? Hvilken type olje egner seg best..?
Trillrund Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 Kjøp en biff med høy mørhetsgrad, legg den i kjøleskapet og la den gjerne ligger par dager over anbefalt dato. Og så avhenger det jo av hvordan du liker biffen din stekt.... Temperering er alltid smart. Jeg liker min biff nesten rå, så her varmes jernpanna skikkelig med nøttebrunt meierismør,så steker jeg biffen såvidt på begge sider for å få stekeskorpe og så tar jeg pannen av varmen og lar den ettersteke max 2 minutter på hver side. Legger så biffen på oppvarmet tallerken og lar den hvile mens jeg legger på tilbehør og sjenker drikke. Har jeg hele stykker og skal lage til mange, steker jeg hele stykket "utenpå" før jeg langtidssteker i stekeovn på lav temperatur. 3
Gjest Sanne__ Skrevet 3. april 2012 #3 Skrevet 3. april 2012 Hvor lenge langtidssteker du og på hvilken temperatur? Meierismør i bunn av langpanne ?
Trillrund Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 4-6 timer på ca 60 grader, bruker steketermometr til å følge med kjernetemperaturen. Steker i form med lokk og gjerne oppå grønnsaker for å få en godkraft.
SusanneGullet Skrevet 4. april 2012 #5 Skrevet 4. april 2012 Raps olje eller solsikkeolje, og en liten klatt smør i panna sammen med oljen, det gir god stekeskorpe. Skal du ha biffen litt rød steker du den vca 5 min på hver side, skal du ha den gjennomstekt steker du den 7 minutt på hver side. Skal du steke mange biffer av gangen steker du biffen i 1 minutt på hver side også hiver du de i ovnen.
Gjest fjosa Skrevet 4. april 2012 #6 Skrevet 4. april 2012 Raps olje eller solsikkeolje, og en liten klatt smør i panna sammen med oljen, det gir god stekeskorpe. Skal du ha biffen litt rød steker du den vca 5 min på hver side, skal du ha den gjennomstekt steker du den 7 minutt på hver side. Må da være en sabla høy biff om den fortsatt er rød etter 5 min på hver side.. Hør heller på Trillrund. Jeg liker den enda råere og snur den før den kommer i panna 2
SusanneGullet Skrevet 4. april 2012 #7 Skrevet 4. april 2012 (endret) Må da være en sabla høy biff om den fortsatt er rød etter 5 min på hver side.. Hør heller på Trillrund. Jeg liker den enda råere og snur den før den kommer i panna Les det en gang til du, det står LITT rød. Alle komfyrer er forskjellige vettu KG på sitt beste dette ja, folk på KG er bare så utrolig vennlige.. Endret 4. april 2012 av SusanneGullet
Gjest Cessie Skrevet 4. april 2012 #8 Skrevet 4. april 2012 1. Finner fram den største og tyngste jernsteikepanna jeg har. 2. Setter den på plata og skrur på maks varme. 3. Slenger en klatt smør i panna. 4. Venter til smøret er brunt. 5. Krydrer biffen(e) med salt og pepper. 6. Har gubben sin biff i steikepanna. 7. Venter 2 minutter. 8. Snur gubben sin biff, legger min biff i panna. 9. Venter 1 minutt. 10. Snur min biff. 11. Venter 1 minutt. 12. Tar panna vekk fra varmen. 13. Dekker bordet. 14. Serverer. Gubben sin biff er da medium stekt, min er rå (er av den oppfatning at biffen er ferdigstekt når den ikke rauter eller forsyner seg av salaten, hvis det ikke kommer blod når jeg skjærer i den, er den for mye stekt).
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #9 Skrevet 4. april 2012 4-6 timer på ca 60 grader, bruker steketermometr til å følge med kjernetemperaturen. Steker i form med lokk og gjerne oppå grønnsaker for å få en godkraft. Bare som et tips - det har ingen effekt å steke kjøtt i ovnen under 100grader, da vil kjøttet faktisk koke ikke steke. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #10 Skrevet 4. april 2012 Bare som et tips - det har ingen effekt å steke kjøtt i ovnen under 100grader, da vil kjøttet faktisk koke ikke steke. Tull. 1
Ryvre Skrevet 4. april 2012 #11 Skrevet 4. april 2012 Jeg smelter smøret i jernpanna. Når smøret er brunt så slenger jeg oppi biffskivene Lar de steke litt på hver side, tar aldri tiden men jeg kjenner på kjøttet om det er ferdig eller ikke. Lar biffen hvile ca like lenge som den har stekt Serverer med det man føler for den dagen Noen ganger bare en salat, andre ganger lager jeg tzatziki, noen ganger pommes og noen ganger bakt potet...alt ettersom hva man har lyst på
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #13 Skrevet 4. april 2012 Er ikke tull det nei, jikes. Si meg, hvor i all verden har du det fra at biffen koker ved temperatur under hundre grader i ovn?!? Har du noen kilder til dette? Og jo, det er reinspikka tøv.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #14 Skrevet 4. april 2012 Tull. Det er det jeg lærte ved begge mine kurs på Kulinarisk Akademi. Jeg prøvde å google for å finne noe informasjon om det, uten hell forøvrig Likevel velger jeg å stole på etablerte og velutdannete kokker og bruker ikke stekeovnen til steking under minimum 100 grader. Skal jeg langsteke noe ligger jeg vanligvis på 125 grader. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #15 Skrevet 4. april 2012 Det er det jeg lærte ved begge mine kurs på Kulinarisk Akademi. Jeg prøvde å google for å finne noe informasjon om det, uten hell forøvrig Likevel velger jeg å stole på etablerte og velutdannete kokker og bruker ikke stekeovnen til steking under minimum 100 grader. Skal jeg langsteke noe ligger jeg vanligvis på 125 grader. Men hvis du skal langtidssteke vil etterhvert kjernetemperaturen gå langt over det som er anbefalt (omtrent 60 ved for eksempel lammestek)? Og sous vide, der en bruker vannbad til å varmebehandle kjøttet, benyttes temperaturer langt under hundre - og det er ikke i nærheten av å bli kokt. At kjøtt blir kokt ved å steke i ovn under hundre grader høres rett og slett feil ut. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #16 Skrevet 4. april 2012 Når det er sagt er litt av poenget med langtidssteking - å få ellers seigt kjøtt mørt - ikke tilstede dersom man har med en mørnet biff å gjøre. Så sånn sett har ikke langtidssteking av biff så veldig mye for seg. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #17 Skrevet 4. april 2012 Tull. Har du liggi og snorka under skoletimene du eller? Du vet det at vann har kokepunkt på 100 grader eller? Det vil dermed si, at alt som er under 100 grader og litt over 100 grader vil KOKE og ikke steke. Spør en kokk du 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #18 Skrevet 4. april 2012 Her er det flere linker til sider som anbefaler under hundre grader ved langtidssteking av kjøtt. http://www.matprat.no/forsiden/langtidssteking/ http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen/1.4785891 http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Harald+Osas+langtidsstekt+reinsdyrbiff+med+sopp-+og+soyasaus/10857355
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #19 Skrevet 4. april 2012 Her er det flere linker til sider som anbefaler under hundre grader ved langtidssteking av kjøtt. http://www.matprat.no/forsiden/langtidssteking/ http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen/1.4785891 http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Harald+Osas+langtidsstekt+reinsdyrbiff+med+sopp-+og+soyasaus/10857355 Det de mener er langtidsKOKING av kjøtt. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #20 Skrevet 4. april 2012 Har du liggi og snorka under skoletimene du eller? Du vet det at vann har kokepunkt på 100 grader eller? Det vil dermed si, at alt som er under 100 grader og litt over 100 grader vil KOKE og ikke steke. Spør en kokk du Man kan ikke sammenligne å koke i vann på 100 grader med å steke i ovn i hundre grader, fordi vann leder varme på en helt annen måte enn luft. Prøv selv med å stikke hånda opp i en gryte med kokende vann. Det går ikke. Det går derimot fint å sitte i en badstue fyrt til hundre grader. Les deg opp på sous vide, du. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå