AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #21 Skrevet 4. april 2012 Det de mener er langtidsKOKING av kjøtt. 1
Gjest navnelapp Skrevet 4. april 2012 #22 Skrevet 4. april 2012 (endret) Raps olje eller solsikkeolje, og en liten klatt smør i panna sammen med oljen, det gir god stekeskorpe. Skal du ha biffen litt rød steker du den vca 5 min på hver side, skal du ha den gjennomstekt steker du den 7 minutt på hver side. Skal du steke mange biffer av gangen steker du biffen i 1 minutt på hver side også hiver du de i ovnen. Dette er for lang steiketid etter min smak, denne biffen blir grå og gjennomsteikt. Endret 4. april 2012 av Alt godt
HoneyG Skrevet 4. april 2012 #23 Skrevet 4. april 2012 Jeg anbefaler boken "Hvordan koke vann", det står virkelig mye bra der! Avhenger av hvordan du liker biffen, men den skal ligge utenfor kjøleskapet i ca en time før steking. Deretter skal du ha høy varme og smelte smør til det blir brunt. Så steker du biffen i 2 min på hver side. Så skal du ta de av panna og legge de slik at de får hvile i ca 4 min, da sprer temperaturen seg på en måte slik at det blir jevnt. Helst på en rist. Så kan du gjerne skylle panna og ta nytt smør oppi og legge biffene på igjen, denne gang på mye svakere varme. Snu ofte og stek i alt fra 2-8 min, der 8 er well done, og 4 vil jeg si blir medium. Så er det viktig at biffen hviler før du skjærer i den. Da renner all safta ut som blod.. Lykke til ;-)
Gjest Gorgonzola Skrevet 4. april 2012 #24 Skrevet 4. april 2012 (endret) Hvordan kan jeg få biffen garantert mør og god, passe stekt? Hvilken type olje egner seg best..? Stekinga er ikke avgjørende når det gjelder mørhetsgaranti, det skjer lenge før du putter muskelen i panna. Kjøp entrecôte, ytre-eller indrefilét, det er som regel sikkerstikk. Dersom holdbarhetsdatoen er close til datoen du akter å fortære stykket er oddsen enda bedre. Ta biffen(e) ut av kjøleskapet og pakningen en time før du akter å steke den/dem. De(n) må ha romtemperatur.Tørk av kjøttet med kjøkkenpapir slik at overflatene er tørre. Viktig! Bruk en blanding av smør og olje eller melange i panna, panna må være middels varm (ikke full spiker). Gni kjøttet med pepper og gjerne litt olje, sleng biffen(e) i panna, stek i knapt to minutter på hver side. Trekk panna vekk fra plata, la kjøttet surre i panna tre/fire minutter, snu den/dem og gjenta. Da er biffen(e) medium stekt og garantert mør - froutsatt at du har fulgt mine råd lenger opp. Jeg har til gode å ikke spise en brukbar biff dersom jeg følger denne fremgangsmåten. Endret 4. april 2012 av Gorgonzola
Trillrund Skrevet 5. april 2012 #25 Skrevet 5. april 2012 Har du liggi og snorka under skoletimene du eller? Du vet det at vann har kokepunkt på 100 grader eller? Det vil dermed si, at alt som er under 100 grader og litt over 100 grader vil KOKE og ikke steke. Spør en kokk du Tja, nå er det fremgangsmåte anbefalt av Mikael Forselius jeg bruker. Han er vel en "ganske" velrennomert kokk.... Biff til 2 går selvsagt i jernpannen, og da steker jeg på høy varme for å få stekeskorpe, kjapt på begge sider, og hviler biffen på en varm tallerken og ikke i pannen, fordi jeg vil ha den rå. Men langtidssteking bruker jeg bare på større stykker som skal serveres til flere samtidig. Og da er det ofte flere som ikke liker den like rå som jeg... En langtidsstekt entrecote blir fantastisk mør og saftig. Samme med viltbiffer/stek, som jeg dessverre ofte serveres tørre og seige fra andre... En elgstek som langtidsstekes på lav temperatur, blir mør og fin som den fineste biff. Ingen som noen gang har fått biff hos meg, har spurt om kjøttet har vært kokt...
Gjest Armule Skrevet 5. april 2012 #26 Skrevet 5. april 2012 Bare som et tips - det har ingen effekt å steke kjøtt i ovnen under 100grader, da vil kjøttet faktisk koke ikke steke. http://www.matprat.no/forsiden/langtidssteking/
Zzyzx Skrevet 5. april 2012 #27 Skrevet 5. april 2012 Sånn gjør jeg det: http://www.youtube.com/watch?v=5-9NgOZuUXM
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #28 Skrevet 5. april 2012 Les det en gang til du, det står LITT rød. Alle komfyrer er forskjellige vettu KG på sitt beste dette ja, folk på KG er bare så utrolig vennlige.. Stått opp med feil fot eller? Skjerp deg.
Gjest Sanne__ Skrevet 6. april 2012 #29 Skrevet 6. april 2012 Jeg anbefaler boken "Hvordan koke vann", det står virkelig mye bra der! Avhenger av hvordan du liker biffen, men den skal ligge utenfor kjøleskapet i ca en time før steking. Deretter skal du ha høy varme og smelte smør til det blir brunt. Så steker du biffen i 2 min på hver side. Så skal du ta de av panna og legge de slik at de får hvile i ca 4 min, da sprer temperaturen seg på en måte slik at det blir jevnt. Helst på en rist. Så kan du gjerne skylle panna og ta nytt smør oppi og legge biffene på igjen, denne gang på mye svakere varme. Snu ofte og stek i alt fra 2-8 min, der 8 er well done, og 4 vil jeg si blir medium. Så er det viktig at biffen hviler før du skjærer i den. Da renner all safta ut som blod.. Lykke til ;-) Oi! Den skal jeg jammen meg anskaffe meg,jeg trenger såvisst sårt erhverve meg litt nyttig kunnskap og definitivt ikke mishandle flere kjøttstykker. Takk for tipset og takk til ALLE gode tips herinne. Regner med litt prøving og feiling men jeg gleder meg til å vise familien mine nyerhvervede kokkekunster!
Rights Skrevet 6. april 2012 #30 Skrevet 6. april 2012 Så lenge biffen har stått ute i romtemperatur noen timer, så får jeg den som jeg vil. Steker den på høy varme i en jernpenne med meierismør. Presser litt på biffen for å finne ut hvor "myk" den er (for å se om den er ferdig). Liker den best medium! Namnam!
Gjest Sanne__ Skrevet 6. april 2012 #31 Skrevet 6. april 2012 Så lenge biffen har stått ute i romtemperatur noen timer, så får jeg den som jeg vil. Steker den på høy varme i en jernpenne med meierismør. Presser litt på biffen for å finne ut hvor "myk" den er (for å se om den er ferdig). Liker den best medium! Namnam! Nam! Vann i munnen slik du beskriver det. Hvordan vurderer man biffen til å være mør?
BaltA Skrevet 9. april 2012 #32 Skrevet 9. april 2012 Hei, jeg har ikke lest hele tråden, men jeg kan skrive hvordan jeg gjør det. Jeg har jobbet som kokk på "mør biffhus", altså en resturant som spesialiserer seg på biffer. Det man må gjøre er å passe på at kjøttet ikke har mye ufinheter, altså som ikke er fint kjøtt ( nå snakker jeg om feks en indrefileet). Når alt er fjernet, og det bare er fint kjøtt igjen, så er det ganske lett å steke det. Kjøtt stekes best på grill, det er pga olje ikke brukes ( olje trekkes inn i kjøttet og ødelegger all mørheten, for det steker kjøttet selv etter du tar det vekk fra varmen...) Det er vanskelig å bruke grill hver dag:P så da tar man en stekeplate, med MINIMALT med olje på, da mener jeg at man så vidt ser det.. for man skal pensle litt olje på kjøttet... Du pensler olje på kjøttet, tilsetter krydder ( det beste er kun salt og pepper), altså du strør det på toppen av kjøttet. Etter en stund så snur du kjøttet... Hvis du vil ha det "medium" stekt, så ser du når blodet har kommet til toppen. Når det er blod på toppen, da vet du at den er medium, hvis du er usikker så bare skjærer du litt i midten av kjøttet. hvis man vil ha kjøttet rått, så er det ca 1-2 min på hver side... Hvis man vil ha godt stekt så er det opp til 20 min... Mange vet sikkert dette, men er kanskje 1-2 der ute som ikke gjør det.. derfor skrev jeg det slik.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå