Gå til innhold

Kan noen flinke treningseksperter hjelpe meg?


sweety pie

Anbefalte innlegg

Saken er at jeg har gått opp ganske mye i forbindelse med fødsel pluss masse godis spising. Når jeg slanker meg føler jeg meg konstant sulten. Er det sånn med dere også? Har dere tips til mat som har lite kalorier i seg og man ikke legger på seg så særlig mye av? Jeg har lyst å ta av 20 kg.

Hva lønner det seg å spise til frokost?

Tenkte å trene 30 min hver dag på steppemaskin, hvor mye kan jeg da regner med å ta av ved å trene pluss spise riktig?

Takk til dere som gadd å lese;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg treningsekspert da, men velger å svare allikevel :)

Spis proteinrikt, det metter og er kalorifattig (om du velger de magreste variantene)!

Egg, rene kjøtt- og fiskefileter, mager kesam, cottage cheese, skyr osv. Spis masse grønnsaker som tilbehør, og pass på at karbohydratene du får i deg har høyt fiberinnhold.

Frokoster som funker for meg og holder meg mett kan være f.eks

- havregrøt med vaniljeproteinpulver og frukt

- eggerøre og røkt laks, med tomat/agurk osv på siden

- Knekkebrød med egg og kylling/kalkunpålegg og grønnsaker på toppen

Den anbefalte vektnedgangen per uke er vel 0.5 kg, og får å få til dette bør du ligge 500 kcal i underskudd daglig. Vil anbefale deg å føre matdagbok (diett.no) i starten i alle fall, for å lære litt om næringsinnholdet i ulike matvarer.

30 min på steppemaskin er bra, men jeg ville nok supplert med litt styrke i tillegg. I tillegg er det litt fare for å gå lei om man begynner med trening hver dag. Husk at kroppen trenger litt hvile, og prøv å tren litt variert på maskinen (intervaller, langkjøringer osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "slanking". Hva legger du i det? Prøver du å sulte deg ned i vekt? Det går ikke. Spis så du blir passe mett, og spis flere mindre måltider om dagen. Gjerne opp mot 5-6 hvis du klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ligger på et fornuftig kaloriunderskudd vil du gå ned i vekt. Spiser du for mye, vil vekten stagnere eller gå opp, spiser du for lite vil vektnedgangen gå sakte og du vil miste muskler.

Spis aldri mindre enn ca 1400 kalorier pr dag.

Mat som metter godt er fett og langsomme/lav GI-karbohydrater (f.eks meget grove knekkebrød). Vomfyll i form av grønnsaker kan også hjelpe på sultfølelsen en stund.

Unngå raske karbohydrater (ting med sukker, hvitt mel osv) som påvirker blodsukkeret da disser gir sukkersug og falsk sultfølelse. Få i deg nok fett, nok vann og generelt alle næringsstoffer kroppen trenger.

Jeg slanker meg selv, og ligger på mellom 1500 og 1800 kalorier pr dag, og har ingen problemer med å unngå sultfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening er viktig for deg som vil bli tynnere. Jeg har hørt fra MANGE kvinner at de hadde jogget, spinnet og steppet i årevis, men at det var først når de begynte med styrketrening at de så resultater. Årsaken er at muskelvev krever mer energi enn fettvev, selv når man ikke er i aktivitet.

Når det kommer til mat, så gjelder det å spise nok proteiner. Du kan med fordel bytte ut karbohydrater med fett, det gir en metthetsfølelse som varer lenger (selv om måltidet har flere kalorier, så blir det færre måltider iløpet av en dag fordi du er mett). Jeg mener ikke at du skal bli lavkarboekstremist, men at det er bedre å ha rømme som tilbehør til eggerøren enn et rundstykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvikklunsj

Spis kålrot mellom måltider:-) Kålrot er negative kcal, det vil si at kroppen bruker like mye/mer energi på å fordøye den - enn den inneholder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis kålrot mellom måltider:-) Kålrot er negative kcal, det vil si at kroppen bruker like mye/mer energi på å fordøye den - enn den inneholder :-)

Spis gjerne kålrot, men den er tvert i mot faktisk en av de mer karbohydratrike/energirike grønnsakene vi har. Uten at det nødvendigvis betyr at den er spesielt energirik.

Det finnes ingen opptagelige matvarer som inneholder mindre energi enn en bruker på å fordøye den.

Du kan jo prøve å spise papir i stedet og se om du får slanket deg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis gjerne kålrot, men den er tvert i mot faktisk en av de mer karbohydratrike/energirike grønnsakene vi har. Uten at det nødvendigvis betyr at den er spesielt energirik.

Det finnes ingen opptagelige matvarer som inneholder mindre energi enn en bruker på å fordøye den.

Du kan jo prøve å spise papir i stedet og se om du får slanket deg med det.

Kanskje du liker å spise papir, men thats not my cup of tea.

Takk til dere andre som har kommet med fornuftige svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du liker å spise papir, men thats not my cup of tea.

Takk til dere andre som har kommet med fornuftige svar:)

Papir var et eksempel på noe som kan ha "negative kalorier" fordi det består av cellulose som for mennesker er ufordøyelig.

Poenget med innlegget var å illustrere at det ikke finnes noen fordøyelige matvarer som koster mer å spise enn de selv inneholder. Det er en myte. Samme myten florerer om agurk, selleri, reddik, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost kan du feks. spise havregrøt (50 - 60 gram) eller 1 - 2 skiver grovbrød med magert pålegg (feks. mager leverpostei, kalkunfilet, skinke, philadelphia light etc) med agurk eller paprika på. Drikk vann til. Ifht havregrøt anbefaler Great havregrøt med blåbær eller eple og kanel, jeg synes iallefall de er gode og metter mer enn vanlig havregrøt. Ellers så er det en del enkle grep du kan gjøre for å gjøre kostholdet sunnere: kutt ut sukkerholdig brus, begrens inntak av godteri til helgen (helg = fredag og lørdag, og fråtsing er ikke lov), bytt kjøttdeig med karbonadedeig, kutt ut ferdigpizza, kjøp go' og mager pølser i stedenfor vanlige pølser, og spis mer rent og magert kjøtt som kylling og svin (ytre- og indrefilet). Bytt også ut vanlig pasta med fullkornspasta, vanlig brød med grovbrød, vær forsiktig med ris, og spis mer grønnsaker generelt, både til middag og på brødskiva. Ifht trening vil jeg faktisk anbefale deg å få inn 2 til 3 skikkelige treningsøkter på ca 1 time hvor du får pulsen skikkelig opp i steden for å tråkke litt på elipsemaskinen 30 min hver dag. Du brenner nemlig ikke noe særlig med kalorier med 30 min halvintensiv tråkking på elipsemaskinen, og du får heller ikke spess fremgang i formen på den måten. Og enda viktigere, elipsemaskin er driiit kjedelig :filer: Anbefaler deg å melde deg inn på treningssenter og bli med på gruppetimer, både styrke og kondisjon, da det er mye enklere og morsommere å presse seg når man ikke trener alene (iallefall i starten).

Det høres kanskje ut som mye du må endre på, men det å gå ned i vekt kommer ikke av seg selv. Og hvis du vil bli på den nye vekta krever det at endringene du gjør er for ALLTID. På den andre siden er det ikke vanskelig å gå ned i vekt hvis man virkelig endrer på mat- og mosjonsvaner.

Det viktigste redskapet for å gå ned i vekt er imidlertid kunnskap om mat og trening, og hvis du føler du har litt å gå på ifht kunnskap anbefaler jeg deg å melde deg inn på feks vektklubb.no. Der finner du mye god info om både mat og trening.

Lykke til! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost kan du feks. spise havregrøt (50 - 60 gram) eller 1 - 2 skiver grovbrød med magert pålegg (feks. mager leverpostei, kalkunfilet, skinke, philadelphia light etc) med agurk eller paprika på. Drikk vann til. Ifht havregrøt anbefaler Great havregrøt med blåbær eller eple og kanel, jeg synes iallefall de er gode og metter mer enn vanlig havregrøt. Ellers så er det en del enkle grep du kan gjøre for å gjøre kostholdet sunnere: kutt ut sukkerholdig brus, begrens inntak av godteri til helgen (helg = fredag og lørdag, og fråtsing er ikke lov), bytt kjøttdeig med karbonadedeig, kutt ut ferdigpizza, kjøp go' og mager pølser i stedenfor vanlige pølser, og spis mer rent og magert kjøtt som kylling og svin (ytre- og indrefilet). Bytt også ut vanlig pasta med fullkornspasta, vanlig brød med grovbrød, vær forsiktig med ris, og spis mer grønnsaker generelt, både til middag og på brødskiva. Ifht trening vil jeg faktisk anbefale deg å få inn 2 til 3 skikkelige treningsøkter på ca 1 time hvor du får pulsen skikkelig opp i steden for å tråkke litt på elipsemaskinen 30 min hver dag. Du brenner nemlig ikke noe særlig med kalorier med 30 min halvintensiv tråkking på elipsemaskinen, og du får heller ikke spess fremgang i formen på den måten. Og enda viktigere, elipsemaskin er driiit kjedelig :filer: Anbefaler deg å melde deg inn på treningssenter og bli med på gruppetimer, både styrke og kondisjon, da det er mye enklere og morsommere å presse seg når man ikke trener alene (iallefall i starten).

Det høres kanskje ut som mye du må endre på, men det å gå ned i vekt kommer ikke av seg selv. Og hvis du vil bli på den nye vekta krever det at endringene du gjør er for ALLTID. På den andre siden er det ikke vanskelig å gå ned i vekt hvis man virkelig endrer på mat- og mosjonsvaner.

Det viktigste redskapet for å gå ned i vekt er imidlertid kunnskap om mat og trening, og hvis du føler du har litt å gå på ifht kunnskap anbefaler jeg deg å melde deg inn på feks vektklubb.no. Der finner du mye god info om både mat og trening.

Lykke til! :jepp:

Takk for en utfyllende svar:):)

Jeg trener på steppemaskin fordi det er det jeg har av treningsapparater hjemme hos meg. Har barn så det blir vanskelig for meg å trene på treningssenter hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en utfyllende svar:):)

Jeg trener på steppemaskin fordi det er det jeg har av treningsapparater hjemme hos meg. Har barn så det blir vanskelig for meg å trene på treningssenter hver dag.

Ok, det er kanskje ikke ikke så lett å komme seg på treningssenter da nei.. I såfall anbefaler jeg intervalltrening (4x4) 2 ganger i uka, og trening på mer moderat tempo de andre treningsøktene du får inn. 4x4 intervalltrening går ut på 4 intervaller med ca 4 min per intervall: 1 min på "joggetempo", 1 min på "raskt joggetempo", 1 min hvor du gir 80% av maks og 1 min der du gir alt du har. Så tar du 2 min på rolig tempo hvor du får tilbake pusten. Det er imidlertid viktig at pulsen ikke faller for mye, så du kan legge deg på "rolig joggetempo" i pausen. Gjenta dette i 4 omganger.

Det er viktig å gi skikkelig innsats de to siste minuttene av hver intervall for at du skal få godt utbytte. Det kan være tøft når du holder på, men når du vet det bare er kort tid med skikkelig høyt tempo er det overlevlig allikevel. Begynn alltid med 10 min oppvarming sånn at du er skikkelig varm når du begynner med intervallene. 4x4 intervaller kan du også løpe ute (anbefales!). Rask og god trening! 4x4 intervaller kan du google opp masse info om også hvis du vil vite mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Enkelt" og greit: Kom deg opp av sofaen, dropp godis!!

- Sørg for å forbrenne mer enn du får i deg

- Du VET hva som er bra for deg å spise og ikke! Jo mer naturlig jo bedre

- Spis ofte og lite (det hjelper dersom du er sulten hele tida)

- Drikk mye vann

- Alliér deg med noen som kan dra deg med på trening på vanskelige dager (og gode dager)

- Når du trener: Ta i! Det må gjøre litt vondt!

Det viktigste er vel å få inn gode rutiner på dette, som du faktisk kan holde ut med resten av livet!

Enkelt er det ikke. Men vil man får man det faktisk til! Uansett hvilke forutsetninger du har! Sjekk ut forskjellige treningsforumer, det kan være inspirerende og motiverende!

Forresten, jeg lager noen briks som er kjempe gode (dagbladet.no), less på med masse sunt og godt pålegg så får du i deg en mettende frokost:

2 1/2 dl linfrø

2 1/2 dl solsikkefrø

2 1/2 dl hakkede valnøtter

5 egg

1 ts salt

Miks alt sammen, spre utover smurt stekebrett, stek i ovn på 190 grader i 10-11 min, avkjøl, del opp i ønsket størrelse og nyt! :)

PS: Steppemaskin er sikkert en god start! Hva med å benytte deg av det naturen har å tilby også? Ta med barna! Det kan være lurt å melde seg inn på et treningssenter også? Du trenger jo ikke dra hver dag, men styrketrening er viktig! Kanskje de har et barnerom der noen passer på barna dine mens du trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Maja*

Eneste måten å gå ned i vekt er å spise mindre enn du forebrenner. Treningen vi hjelpe deg å blir strammere, sterkere og i bedre form.

I starten vil du føle deg mer sulten fordi kroppen "husker" ar den har fått mer mat tidligere, dermed vil den kreve mer kalorier i form av sultfølelse. I starten er dette tøft, men det vil roe seg bare etter noen dager.

Jeg ville folkusert på å få i meg mest mulig proteiner fra kylling, egg, karboandedeig, fisk etc. Sunne fettkilder fra avocado, solsikkeolje, kokosmelk etc. Trege karbs fra grønnsaker, grove kornprodukter etc. For å dempe søtsug er frukt og bær med kaneldryss en god erstatning.

Jogging er det mest effektive om du vil forbrenne fett raskt, samt at du styrker skjelettet og bygger opp kondisjonen.

Det har iallefall funket for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...